واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چشم به راه روزهاي آينده
اولين روزهاي بهار سال گذشته نمايشگاهي در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد كه قرار بود هر سال تكرار شود؛ نمايشگاهي كه «بهار ايراني» نام داشت و مناسبت آن نيز آغاز اين فصل بود. آن روزها هنوز حبيبالله صادقي به صندلي رياست موزه و مركز هنرهاي تجسمي تكيه زده بود و قصد داشت اين بهار را هر سال به موزه ببرد اما امسال از «بهار ايراني» خبري نشد و فصل بهار هم با زمستان رياست صادقي همزمان شد. از ماه گذشته محمود شالويي به عنوان سومين مدير مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در طول 3 سال گذشته، فعاليتهاي خود را آغاز كرد. طبيعي است كه با حضور او سياستها و برنامهريزيهاي جديد در اين حوزه اعمال شود. اولين روزهاي بهار سال گذشته نمايشگاهي در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد كه قرار بود هر سال تكرار شود؛ نمايشگاهي كه «بهار ايراني» نام داشت و مناسبت آن نيز آغاز اين فصل بودكم بودهاند مديراني كه در مركز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد، دنباله سياستهاي مديران قبلي را بگيرند. مثلا حبيبالله صادقي برگزاري نمايشگاهي از آثار هنرمندان چين را كه در دوره عبدالمجيد حسينيراد قرار بود برگزار شود، غيركارشناسي دانست و به جاي آن نمايشگاههاي ديگري را برپا كرد. خود او نيز قصد داشت نمايشگاهي از نقاشان آلماني برگزار كند اما حالا گفته ميشود كه پس از پايان نمايشگاه آثار «ايران درودي»، آثار خوشنويسي در موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش گذاشته خواهد شد. صادقي در فراهم كردن بودجه لازم براي حضور هنرمندان ايراني در بيينال ونيز هم ناموفق بود.حال بايد ديد محمود شالويي تا چه ميزان قادر به پياده كردن برنامههاي خود در اين حوزه خواهد بود و اين تغيير مديران كه با تغيير سياستها در اين حوزه همراه است، چه تاثيراتي بر هنرهاي تجسمي كشور ميگذارد. اگر چه محمود شالويي سكان موزه هنرهاي معاصر تهران و مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را به دست گرفته است اما در سوابق تحصيلي او ردپايي از هنر ديده نميشود. او داراي فوقليسانس اديان تطبيقي است و مراحل پاياني دوره دكترا در رشته عرفان را ميگذراند. اين در حالي است كه هر 3 مدير قبلي داراي تخصص و تحصيلاتي در حوزه هنرهاي تجسمي بودهاند. با اين حال دركارنامه فعاليت شالويي، مديركلي دفتر آموزش و توسعه فعاليتهاي هنري، سرپرستي مركز برنامهريزي و آموزش نيروي انساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، عضويت شوراي برنامهريزي و رياست گروه فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمي و كاربردي، دبير شوراي راهبردي و نظارت بر هنرستانهاي هنرهاي زيبا و آموزشگاههاي آزاد هنري كشور، عضويت شوراي عالي آموزش و پرورش، نماينده رابط معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نمايندگي سازمان يونسكو در تهران به چشم ميخورد.«مديريت كارآمد و استراتژيك، مديريتي است كه بتواند بهترين فكرها را به كار بندد. صرف هنرمند بودن، امتياز محسوب نميشود چون هر هنرمندي نميتواند مدير كارآمدي باشد. يك مدير خوب، مديري است كه با بودجه مناسب بتواند طرحها را به اجرا درآورد. سالهاست كه بودجه اين بخش را به بخشهاي ديگر ميدهند.بس است ديگر، مديران چقدر بايد براي بودجه از خودشان ايثار نشان دهند. آيا او بهرغم نداشتن تحصيلات در هنر ميتواند درك درستي از حوزه هنرهاي تجسمي داشته باشد؟ مسئله ديگر به انتظارات هنرمندان از او و ميزان تحقق اين انتظارات مربوط ميشود؛ انتظاراتي همچون تامين بودجه مناسب براي اين حوزه كه به قول حبيبالله صادقي اگر اين مشكل برطرف نشود بايد فاتحه هنر مملكت را خواند.بس است ديگرامرالله فرهادي رئيس انجمن گرافيك ايران درباره تاثير تغييرات در حوزه مديريتي بدون آنكه قضاوتي از عملكرد حبيبا... صادقي داشته باشد،ميگويد: «تا مديري ميخواهد سياست يا برنامهاي را به اجرا درآورد جايش را با فرد ديگري عوض ميكنند.»اين گرافيست درباره ضرورت تخصص در زمينههاي هنري براي برعهده گرفتن مديريت اين حوزه، توضيح ميدهد: «مديريت كارآمد و استراتژيك، مديريتي است كه بتواند بهترين فكرها را به كار بندد. صرف هنرمند بودن، امتياز محسوب نميشود چون هر هنرمندي نميتواند مدير كارآمدي باشد. يك مدير خوب، مديري است كه با بودجه مناسب بتواند طرحها را به اجرا درآورد. سالهاست كه بودجه اين بخش را به بخشهاي ديگر ميدهند.بس است ديگر، مديران چقدر بايد براي بودجه از خودشان ايثار نشان دهند.رئيس انجمن گرافيك ايران همچنين از انتظارات خود از مدير جديد ميگويد: «مديران گذشته از حيث مالي دچار مشكل بودند و بسياري از هنرمندان پولهاي خود را دريافت نكردهاند. مدير جديد بايد مديريتي فراگير در حوزه تهران و شهرستان داشته باشد.»حميد شانس هنرمند مجسمهساز نيز معتقد است كه جريانات تبليغي بايد به عنوان جرياني ثانويه به ديگر نهادها واگذار شود: «هنر نيازمند رشد دروني خود است در غيراين صورت جريانات غيرهنري ميتوانند بهره ببرند.» او تغييرات مديريتي را از2 نگاه مورد بررسي قرار ميدهد: «آگاهي فعاليتهاي يك فرد متناسب با سياستها نيست و او را تغيير ميدهند و گاهي نيز تغيير مدير به معني تغيير سياستهاست.» شانس تاكيد ميكند كه يك جريان فكري نبايد با تغيير فرد زيرسؤال برود بلكه مجموعه بايد درك كافي از هنرهاي تجسمي داشته باشد. اين هنرمند مجسمهساز جريان فعلي را جرياني متخصص نميداند و ميخواهد كه مديران جديد به نتايج كاري افراد گذشته احترام گذاشته و قدمي جلوتر روند. ذخيره تجربيات براي زمان پختگيحسين خسروجردي نقاش و گرافيست، محمود شالويي را نميشناسد اما حاضر است هر كمكي را در حق او انجام دهد حال چه بخواهد چه نخواهد. خسروجردي با نفي تغيير مديريتهاي پيدرپي ميگويد: «آدمهايي كه به خاطر تجربههاي آنها خسارت ديدهايم بايد بمانند و تجربيات را در زمان پختگي به كار ببندند و مديران جوان در كنار آنها تجربه كسب كنند اما در اين مملكت ظاهرا هيچكس، ديگري را قبول ندارد.»او مديريت را جداي از تخصص در گرو فهم و خلاقيت ميداند اما خلاقيتي كه تحت نظريه سنتي استفاده نشود و با به كارگيري كارآمدترين مهرهها به سوي تخصص پيش رود.به اعتقاد جواد عليزاده كاريكاتوريست نيز محمود شالويي با توجه به سوابق خوب گذشته اكنون به اين سمت انتخاب شده است اما بايد همه چيز را به آينده موكول كرد.قضاوت زود استحبيبالله صادقي به دلايل تخصيص نيافتن اعتبار به دوسالانههاي تجسمي، پرداخت نشدن حق و حقوق برگزاركنندگان جشنواره هنرهاي تجسمي و مشكلات مالي استعفا كرد. حال اگر اين مشكلات كه بيشتر آن به تامين نشدن اعتبارات و بودجه برميگردد براي محمود شالويي رفع نشود بايد ديد او چه تصميماتي براي اداره اين حوزه حساس اتخاذ خواهد كرد؟ تصميماتي كه ممكن است موجب بهبود و پيشرفت روز به روز هنرهاي تجسمي كشور يا پسرفت آن شود. طبيعتا شروع فعاليت او توأم با انتظارات از سوي جامعه هنري خواهد بود. اينكه محمود شالويي بتواند انتظارات را برآورده كند يا نه، سؤالي است كه به قول معصومه مظفري، رئيس انجمن نقاشان ايران هنوز پاسخ دادن به آن زود است و كمي بايد منتظر ماند.منبع : همشهري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 351]