تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816685247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چشم به راه روزهاي آينده


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: چشم به راه روزهاي آينده


تجسمي- راحله رسولي:
اولين روزهاي بهار سال گذشته نمايشگاهي در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد كه قرار بود هر سال تكرار شود؛ نمايشگاهي كه «بهار ايراني» نام داشت و مناسبت آن نيز آغاز اين فصل بود.

آن روزها هنوز حبيب‌الله صادقي به صندلي رياست موزه و مركز هنرهاي تجسمي تكيه زده بود و قصد داشت اين بهار را هر سال به موزه ببرد اما امسال از «بهار ايراني» خبري نشد و فصل بهار هم با زمستان رياست صادقي همزمان شد. از ماه گذشته محمود شالويي به عنوان سومين مدير مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در طول 3 سال گذشته، فعاليت‌هاي خود را آغاز كرد.

طبيعي است كه با حضور او سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي جديد در اين حوزه اعمال شود.

كم بوده‌اند مديراني كه در مركز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد، دنباله سياست‌هاي مديران قبلي را بگيرند. مثلا حبيب‌الله صادقي برگزاري نمايشگاهي از آثار هنرمندان چين را كه در دوره عبدالمجيد حسيني‌راد قرار بود برگزار شود، غيركارشناسي دانست و به جاي آن نمايشگاه‌هاي ديگري را برپا كرد.

خود او نيز قصد داشت نمايشگاهي از نقاشان آلماني برگزار كند اما حالا گفته مي‌شود كه پس از پايان نمايشگاه آثار «ايران درودي»، آثار خوشنويسي در موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش گذاشته خواهد شد. صادقي در فراهم كردن بودجه لازم براي حضور هنرمندان ايراني در بي‌ينال ونيز هم ناموفق بود.

حال بايد ديد محمود شالويي تا چه ميزان قادر به پياده كردن برنامه‌هاي خود در اين حوزه خواهد بود و اين تغيير مديران كه با تغيير سياست‌ها در اين حوزه همراه است، چه تاثيراتي بر هنرهاي تجسمي كشور مي‌گذارد. اگر چه محمود شالويي سكان موزه هنرهاي معاصر تهران و مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را به دست گرفته است اما در سوابق تحصيلي او ردپايي از هنر ديده نمي‌شود. او داراي فوق‌ليسانس اديان تطبيقي است و مراحل پاياني دوره دكترا در رشته عرفان را مي‌گذراند. اين در حالي است كه هر 3 مدير قبلي داراي تخصص و تحصيلاتي در حوزه هنرهاي تجسمي بوده‌اند.

با اين حال دركارنامه فعاليت شالويي، مديركلي دفتر آموزش و توسعه فعاليت‌هاي هنري، سرپرستي مركز برنامه‌ريزي و آموزش نيروي انساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، عضويت شوراي برنامه‌ريزي و رياست گروه فرهنگ و هنر دانشگاه جامع علمي و كاربردي، دبير شوراي راهبردي و نظارت بر هنرستان‌هاي هنرهاي زيبا و آموزشگاه‌هاي آزاد هنري كشور، عضويت شوراي عالي آموزش و پرورش، نماينده رابط معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نمايندگي سازمان يونسكو در تهران به چشم مي‌خورد.

آيا او به‌رغم نداشتن تحصيلات در هنر مي‌تواند درك درستي از حوزه هنرهاي تجسمي داشته باشد؟ مسئله ديگر به انتظارات هنرمندان از او و ميزان تحقق اين انتظارات مربوط مي‌شود؛ انتظاراتي همچون تامين بودجه مناسب براي اين حوزه كه به قول حبيب‌الله صادقي اگر اين مشكل برطرف نشود بايد فاتحه هنر مملكت را خواند.

بس است ديگر

امرالله فرهادي رئيس انجمن گرافيك ايران درباره تاثير تغييرات در حوزه مديريتي بدون آنكه قضاوتي از عملكرد حبيب‌ا... صادقي داشته باشد،مي‌گويد: «تا مديري مي‌خواهد سياست يا برنامه‌اي را به اجرا درآورد جايش را با فرد ديگري عوض مي‌كنند.»

اين گرافيست درباره ضرورت تخصص در زمينه‌هاي هنري براي برعهده گرفتن مديريت اين حوزه، توضيح مي‌دهد: «مديريت كارآمد و استراتژيك، مديريتي است كه بتواند بهترين فكرها را به كار بندد. صرف هنرمند بودن، امتياز محسوب نمي‌شود چون هر هنرمندي نمي‌تواند مدير كارآمدي باشد. يك مدير خوب، مديري است كه با بودجه مناسب بتواند طرح‌ها را به اجرا درآورد. سال‌هاست كه بودجه اين بخش را به بخش‌هاي ديگر مي‌دهند.بس است ديگر، مديران چقدر بايد براي بودجه از خودشان ايثار نشان دهند.

رئيس انجمن گرافيك ايران همچنين از انتظارات خود از مدير جديد مي‌گويد: «مديران گذشته از حيث مالي دچار مشكل بودند و بسياري از هنرمندان پول‌هاي خود را دريافت نكرده‌اند. مدير جديد بايد مديريتي فراگير در حوزه تهران و شهرستان داشته باشد.»

حميد شانس هنرمند مجسمه‌ساز نيز معتقد است كه جريانات تبليغي بايد به عنوان جرياني ثانويه به ديگر نهادها واگذار شود: «هنر نيازمند رشد دروني خود است در غيراين صورت جريانات غيرهنري مي‌توانند بهره ببرند.» او تغييرات مديريتي را از2 نگاه مورد بررسي قرار مي‌دهد: «آگاهي فعاليت‌هاي يك فرد متناسب با سياست‌ها‌ نيست و او را تغيير مي‌دهند و گاهي نيز تغيير مدير به معني تغيير سياست‌هاست.»

شانس تاكيد مي‌كند كه يك جريان فكري نبايد با تغيير فرد زيرسؤال برود بلكه مجموعه بايد درك كافي از هنرهاي تجسمي داشته باشد. اين هنرمند مجسمه‌ساز جريان فعلي را جرياني متخصص نمي‌داند و مي‌خواهد كه مديران جديد به نتايج كاري افراد گذشته احترام گذاشته و قدمي جلوتر روند.

ذخيره تجربيات براي زمان پختگي

حسين خسروجردي نقاش و گرافيست، محمود شالويي را نمي‌شناسد اما حاضر است هر كمكي را در حق او انجام دهد حال چه بخواهد چه نخواهد. خسروجردي با نفي تغيير مديريت‌هاي پي‌درپي مي‌گويد: «آدم‌هايي كه به خاطر تجربه‌هاي آنها خسارت ديده‌ايم بايد بمانند و تجربيات را در زمان پختگي به كار ببندند و مديران جوان در كنار آنها تجربه كسب كنند اما در اين مملكت ظاهرا هيچ‌كس، ديگري را قبول ندارد.»

او مديريت را جداي از تخصص در گرو فهم و خلاقيت مي‌داند اما خلاقيتي كه تحت نظريه سنتي استفاده نشود و با به كارگيري كارآمدترين مهره‌ها به سوي تخصص پيش رود.
به اعتقاد جواد عليزاده كاريكاتوريست نيز محمود شالويي با توجه به سوابق خوب گذشته اكنون به اين سمت انتخاب شده است اما بايد همه چيز را به آينده موكول كرد.

قضاوت زود است

حبيب‌الله صادقي به دلايل تخصيص نيافتن اعتبار به دوسالانه‌هاي تجسمي، پرداخت نشدن حق و حقوق برگزاركنندگان جشنواره هنرهاي تجسمي و مشكلات مالي استعفا كرد. حال اگر اين مشكلات كه بيشتر آن به تامين نشدن اعتبارات و بودجه برمي‌گردد براي محمود شالويي رفع نشود بايد ديد او چه تصميماتي براي اداره اين حوزه حساس اتخاذ خواهد كرد؟ تصميماتي كه ممكن است موجب بهبود و پيشرفت روز به روز هنرهاي تجسمي كشور يا پس‌رفت آن شود. طبيعتا شروع فعاليت او توأم با انتظارات از سوي جامعه هنري خواهد بود. اينكه محمود شالويي بتواند انتظارات را برآورده كند يا نه، سؤالي است كه به قول معصومه مظفري، رئيس انجمن نقاشان ايران هنوز پاسخ دادن به آن زود است و كمي بايد منتظر ماند.

تاريخ درج: 10 خرداد 1387 ساعت 09:26 تاريخ تاييد: 10 خرداد 1387 ساعت 09:33 تاريخ به روز رساني: 10 خرداد 1387 ساعت 09:33
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 344]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن