واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: *«نگاه به تاریخ» و«ضرورت مستندكردن تجارب سریالی فاخر»*
مسعود جعفریجوزانی: فیلم تاریخی یا نباید ساخت یا باید تا حد امكان به واقعیتهای تاریخی وفادار بود كارگردان سریال تاریخی «در چشم باد» معتقد است: ایجاد شناخت دقیق، نتیجه مستندكردن تجربیات كار هنری است. مسعود جعفری جوزانی، دربارهی ضرورت مستندكردن تجربیات به دست آمده در روند ساخت سریالهای تاریخی گفت: همه جای دنیا اینگونه تجربیات مستند میشود؛ همینكار باعث استفاده از تجربیات پیشین میشود و اینگونه صنعت سینما شكل میگیرد؛ اما در ایران در ساخت فیلم و سریال همهچیز را باید از صفر شروع كنیم. این كارگردان سینما و تلویزیون افزود: یكی از مشكلات ساخت سریالهای عظیم تاریخ معاصر، اندكبودن تولیدات «الف» در ایران است. همچنین درك صحیحی از ضرورت روند ساخت منظم چنین پروژههایی وجود ندارد. از سوی دیگر ما دارای ابزار مناسبی نیستیم و همهی سختافزارهای ما فرسوده است كه امكان دارد گاهی به اختلال در روند تولید منجر شود. وی در ادامه گفت: شناخت و دستهبندی این رفتن به سمت درك ریشهی این تجربیات و مشكلات، به تلاش برای حل معضلات موجود برای ساختن سریالهای بزرگ لازم است. این كارگردان به سریال «در چشم باد» اشاره و اظهار كرد: این سریال با حدود 400 لوكیشن مختلف، ساخت آن، از شمال تا جنوب كشور را شامل می شود؛ تاكنون كه بیش از 90 درصد كار ساخته شده است، با مشكلات متعدد برخورد كرده است. به عنوان نمونه هنرورهای تعلیم داده شده، نداریم، در نتیجه باید با تكتك آنان صحبت و نگاتیو بیشتری صرف كرد تا هنرورها بتوانند كار خود را منظمتر انجام دهند. جوزانی وی در ادامه با یادآوری این كه « اصولا صنعت سینما به سختافزار مناسب، تولید «الف ویژه» و نظم و سازماندهی نیاز دارد» گفت: دستیابی به این موارد مهم باعث بهرهبرداری حداكثری از انرژی نیروی كار و به حداقل رسیدن بودجهی لازم میشود؛ اما متأسفانه ما هنوز به این شرایط دست پیدا نكردهایم. سازندهی «در چشم باد» كه چند سالی است مشغول تولید این سریال تاریخی است خاطرنشان كرد: مستندكردن تجربیات باعث ایجاد شناخت دقیق در كارگردان دیگری میشود كه قصد تولید سریالی عظیم دارد همچنین ساختن آن روند بهتر، سریعتر و منظمتر پیدا میكند.
وی به سرعت ساخت «در چشم باد» اشاره كرد و آن را مطلوب دانست و گفت: اما اینكار با صرف دو برابر انرژی لازم انجام میشود. این كارگردان كه از سالهای 1320 تا فتح خرمشهر را به تصویر خواهد كشید دربارهی كمتر ساختهشدن سریالهای شاخص دربارهی دفاع مقدس و نوع رویكرد به این واقعه تاریخی گفت: یا فیلم تاریخی نباید ساخت یا باید سعی كرد كه تا حد امكان به واقعیتهای تاریخی وفادار بود؛ چون این واقعیتها میتواند برای آیندگان سرمشق باشد. دروغپردازی و رویایی اندیشیدن به هر حركتی، صرفا باعث رویاییكردن آدمها میشود؛ سوقدادن آنان به افكار موهوم كه به تصویركشیدن سه نفر كه عراق را منفجر میكنند، و برمیگردد از جمله آثار اینچنینی است. جوزانی افزود: این آثار شاید برای تفریح نوجوانان خوب باشد، اما واقعیت این است كه هشت سال جنگ تحمیلی طول كشیده و دلایل متعددی داشته است. البته درست است كه این دلایل در حاشیه داستان مطرح میشود، اما به علت قرارگیری در حاشیه، پرداخت درست بیشتر و دقیق تر زاویه دید، میشود كاری شبیه عكاسی كرد چرا كه عكس مستقیم چندان دلچسب نیست، اما زمانی كه در پرسپكتیو قرار گیرد، عمق بیشتری پیدا میكند. جعفری جوزانی در پایان اظهار كرد: در كار هنری نباید دروغ گفت؛ چون در صورت دروغگویی به كشورمان و آیندگان خیانت كردهایم؛ مگر اینكه فیلم از ابتدا با این نیت ساخته شود كه یك نوع «سینما تفریح» است و ربطی به واقعیت ندارد. آن هم نوعی فیلم است كه با انگیزه قابل احترام تفریح ساخته میشود. منبع : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]