تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806909846




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعراب عامل اصلي فشار بر پرونده هسته اي ايران


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اعراب عامل اصلي فشار بر پرونده هسته اي ايران
ايران > احزاب - همشهري آنلاين:
البرادعي رئيس پيشين آژانس بين المللي انرژي اتمي مي‌گويد: بيشترين تلاش براي فشار به ايران از سوي كشورهاي عربي بود. آنان مي‌خواستند هر گونه كه شده ايران را پايين بكشند، چون نمي‌توانستند خود را به اندازه ايران بالا ببرند. وي اضافه مي كند كه دبير وقت شوراي امنيت ملي ايران، گفت‌وگوي محرمانه با آمريكا را پذيرفته و وزير خارجه آمريكا هم از آن استقبال كرده بود.

محمد البرادعي، مدير كل پيشين آژانس با انتشار خاطرات خويش، بخش‌هايي از اين جزييات را منتشر كرده است؛ جزيياتي از فشارهاي همسايگان عرب ايران براي اعمال فشار بيشتر به اين كشور تا درخواست سناتورهاي آمريكا از او براي فراهم كردن زمينه سفر آنان به تهران و همچنين ارائه گزارشي از سوي آمريكايي‌ها به جاي گزارش آژانس به شوراي حكام و سرانجام، پذيرش مذاكره مستقيم ايران و آمريكا توسط دبير شوراي عالي امنيت ملي وقت ايران.

نشريه مهرنامه در بازخواني خاطرات البرادعي نوشته است: فصل يازدهم كتاب خاطرات البرادعي درباره ايران است. وي در آغاز اين فصل، به فشار كشورهاي عربي منطقه اشاره كرده و نوشته است: اين كشور‌ها به همراه مصر چگونه فشار مي‌آوردند كه فشارها بر ايران افزايش يابد.

وي در ادامه مي نويسد : برخي از رهبران عرب از «ژاك شيراك» خواسته بودند كه وزير خارجه‌اش را براي مذاكره به ايران نفرستد. من خيلي ناراحت مي‌شدم، هنگامي كه درمي‌يافتم، كشورهاي عربي با ديپلماسي درباره ايران مخالفت مي‌كردند. آنها به جاي اينكه خود ميانجي شوند تا مسأله هسته‌اي ايران با ديپلماسي حل شود، با ديپلماسي ديگران هم مخالفت مي‌كردند.

البرادعي همچنين مي‌افزايد: يك بار خاوير سولانا پيش من آمد و گفت، خيلي تحت فشار اعراب است. سولانا مي‌گفت، اعراب مي‌خواهند كه وي در برابر ايران كوتاه نيايد و به ايران امتياز ندهد.

مدير كل پيشين آژانس، تحليل خود از مخالفت اعراب با ايران را اين گونه تحليل مي‌كند:

به نظر من، اين رفتار اعراب از ناتواني‌شان بود. ايراني‌ها به رغم رويدادها و فشارهايي كه متوجه آنان بود، در هر زمينه‌اي در حال كار بودند؛ نه تنها در زمينه فناوري هسته‌اي بلكه در ابعاد ديگر هم كار مي‌كردند. آنها در حال بالا بردن استاندارد‌هاي آموزشي‌شان و همچنين ثبيت رهبري‌شان در منطقه بودند؛ بنابراين، اعراب به اين حركت ايران حسادت مي‌كردند و از آن مي‌ترسيدند. آنان به جاي اينكه كار كنند و خودشان توانايي‌شان را بالا برند تا به ايران برسند و تعادل پديد آيد، مي‌كوشيدند، با دوستان غربي خود، ايران را به پايين بكشانند.

البرادعي در بخش ديگري از كتاب خود، از پيشنهادش به دبير وقت شوراي عالي امنيت ملي ايران ( حسن روحاني ) براي گفت‌وگوي مستقيم و محرمانه با آمريكا سخن مي‌گويد كه اين مقام ايراني اين پيشنهاد را مي‌پذيرد و اما درخواست مي‌كند كه شخصي به غير از زلماي خليل زاد، طرف مذاكره ايران باشد، چرا كه وي اختيارات لازم براي مذاكرات را ندارد.

وي مدعي است كه وزير خارجه آمريكا هم از اين پيشنهاد استقبال كرده، ولي گويا با تصويب قطعنامه ديگري عليه ايران در شوراي امنيت، زمينه اين مذاكره از ميان رفته است.

البرداعي جزئيات بيشتر همچون علاقه سناتورهاي آمريكايي همچون جو بايدن ، معاون كنوني اوباما براي سفر به تهران سخن گفته است كه البته انجام نشده است .

به نظر مي رسد تاريخ و جزئيات مذاكرات هسته اي ايران ، مساله اي است كه همچنان باز است و در آينده بيشتر هم روايت خواهد شد.

سه|ا|شنبه|ا|19|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن