واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > سلحشور، یزدان - یک- «ورودآقایان ممنوع» رامبد جوان بعد از «پسر آدم دختر حوا» دومین فیلم اوست که سرو سامانی متناسب با استانداردهای سینمای کمدی [حرفه ای ]جهان دارد. البته این فیلم به اندازه ی فیلم قبلی از شوخی هایی که حاصل «وضعیت» کمیک است بهره نمی برد و بیشتر وابسته به دیالوگ است بااین همه این دیالوگ ها به شیوهی «آلن» با نشانه های آشنا برای مخاطبان خود داد و ستد دارند و با اجرای تصویری همراهند و دچار بلیه ی لطیفه گرایی رایج در سینمای ایران نیستند. در واقع شوخی های این فیلم برای مخاطب غیر فارسی زبانی هم که فیلم را با زیر نویس ببیند جذاب است و شاید این شیوه ی کمدی سازی بتواند با موفقیت تجاری این فیلم در سال بعد، سطح نازل کمدی سازی سینمای بدنه ی ما را ارتقاء دهد.می دانیم که در سینمای بدنه ی ما تقلید از فیلم های موفق ، حرف اول را می زند و امیدوارم این تقلید فقط در حد بازتولید ایده نماند و شاهد ساخت بهتری هم به کمک شگردهای ژانری و شگردی «فیلم مبدأ» باشیم. دو- «مرهم»علی رضا داودنژاد فیلم خوبی ست در واقع بهترین فیلمی ست که تا به حال از او دیده ایم و نیازمند تبلیغات اشتباه هم نیست. واقعا این فیلم ممکن است مجوز نمایش عمومی نگیرد؟ باورش نه تنها دشوار که تا حدی ناممکن است. «مرهم» فیلم سازگاری ست با ذائقه ی مخاطبان عام ومی تواند همزمان دل از مخاطبان خاص هم ببرد.از آن فیلم های بی مشکلی ست که در عین حال که به وجوه نصیحت گرایانه ی سینمای بدنه ی ما وفادار است از زیبایی شناسی یک فیلم موفق دوری نکرده و در یک کلام با موفقیت کامل مدل فیلمسازی هالیوودی را اجرا کرده است ومی تواند یک سرمشق قرار گیرد برای سینمای بدنه ی ما و چشم دوختن به بازارهای فرامرزی که نیاز اصلی و حیاتی سینمای ایران است. سه- «راه آبی ابریشم» محمد بزرگ نیا فیلمی ست که محتملا در سال سینمایی 90 از رکورد شکنان گیشه خواهد بود ودر صورت بازاریابی مناسب، نه تنها در کشورهای خاورمیانه که در کشورهای شرق دور و شرق نزدیک وحتی در اقیانوسیه هم مخاطب و بازار خواهد داشت . این فیلم توانسته پس ازگذشت سال ها از ساخت موفقیت آمیز «کشتی آنجلیکا» دوباره بزرگ نیا را[به قول فردوسی پور] به بازی برگرداند. البته فیلم بی ایراد نیست و اولین ایراد برمی گردد به دیالوگ نویسی اش که هیچ ربطی به قرن چهارم هجری ندارد و دومین ایراد هم مرتبط است با قلت خرده روایات که درآثار این چنینی، قصه را خلوت نشان می دهد. خب، درست است که این فیلم در مقایسه با«دزدان دریایی کارایب» دارای جلال و جبروت در اجرا و برخورداری از جلوه های ویژه شگفت آور نیست اما می تواند آغاز خوبی باشد برای موفقیت تجاری سینمای ایران در کشورهای آسیایی.بالاخره از یک جایی باید شروع کنیم ، نه؟
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]