تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا به تو پناه مى برم از اين كه باطل را بر حق ترجيح دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812350956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ريحانه ها زير پا (2)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ريحانه ها زير پا(2)
ريحانه
اشارهمجريان طرح‌هاي استعماري عرفان بدلي، با توجه به پژوهش‌هاي عميق، دقيق، گسترده و همه جانبه‌اي که انجام مي‌دهند، پس از شناخت بافت‌ها و قشرهاي گوناگون جامعه، مي‌کوشند مطابق با روان‌شناسي هر صنف و گروهي با آنان برخورد کنند تا به اهداف درازمدت خود برسند. يکي از اين قشرها، زنان هستند که مزدوران داخلي و خارجي نقشه‌هايي فريبنده برايشان طراحي کرده‌اند.در ريحانه ها زير پا (1) خوانديم كه كه شيادان دين ساز و مجريان طرحهاي استعماري بخشي از فعاليت خود را بر روي جامعه زنان متمركز كرده با روانشناسي دقيق و فراگير بيشتر طعمه‌هاي خود را از ميان اين جماعت انتخاب مي‌كنند. چه آنكه مي‌دانند زنان به دليل برخورداري از احساسات لطيف، آسيب پذيرترند.اعتقاد به رمالي، فالگيري، دعانويسي، جادوگري، ،‌كف بيني، بخت گشايي، فرزند آوري، تسخير ديگران، موارد بود كه به عنوان موارد بستر ساز رخنه مكاتب عرفان ساز در ميان بانوان مطرح شد.در مجال حاضر به تبيين علل و عوامل اين گونه ها گرايشها مي نشينيم. تيپ‌شناسي و دليل گرايشاگر از موضوع قبولي در کنکور و استفاده از جادو و مسائل خرافي (به جاي کار و تلاش، توسل و توکل) و نيز يافتن همسر آرماني از طرق فراحسي بگذريم، بيش‌تر مسايل موجود در اين موضوع متوجه زنان است. گويا دختران به دليل روشن نبودن آينده زناشويي خود، از آرامش و قراري که اسلام آن را هدف و نتيجه ازدواج مي‌داند. محروم مي‌مانند.زنان متاهل بسياري از اضطراب‌هاي فکري دوران مجردي را ندارند و از سوي ديگر به دنبال تسلط بر همسر خود هستند؛ از همين رو رشد اقتصادي خانواده از مسيرهاي فراحسي را پي‌ مي‌گيرند و اگر فرزندي، کانون زندگي را روشن نکرده باشد، در انديشه تولد نوزاد هستند. همه اينها موجب مي‌شود زنان به موارد غير معتبر ماورايي و خرافي پناه آورند. دلايلامروزه زندگي انسان‌ها با پيچيدگي‌هاي فراواني روبه رو است و نمي‌توان آينده را به آساني پيش‌بيني کرد؛ به همين سبب، افراد خانواده و به ويژه زنان، نقش و تاثير وجود خود را در شکل بخشي به زندگي کم‌رنگ مي‌بينند و در جستجوي راه‌حل مي‌گردند.در اين ميان، ميزان تاثير‌پذي زنان از مردان به مراتب بيش‌تر است. هنگامي که زنان در زندگي فردي و خانوادگي احساس شکست مي‌کنند، مي‌کوشند تا راه خود را ادامه دهند؛ بنابراين در پي راه خروجي از مشکلات هستند.به‌طور معمول، خرافات در خانواده‌هايي بيش‌تر رشد مي‌کند که بهره چنداني از دانش ندارند. وقتي فکر و اعتقاد خرافي در اذهان اين خانواده‌ها باشد، فرهنگ و جو حاکم و نيز محيطي که در آن هستند، همه در شکل‌گيري خرافات تاثيرگذار خواهند بود.از سوي ديگر، مردان در مقايسه با زنان کم‌تر زبان به سخن مي‌گشايند و ديگران را از درون و احوال روحي خود کم‌تر آگاه مي‌کنند.به‌طور معمول، خرافات در خانواده‌هايي بيش‌تر رشد مي‌کند که بهره چنداني از دانش ندارند. وقتي فکر و اعتقاد خرافي در اذهان اين خانواده‌ها باشد، فرهنگ و جو حاکم و نيز محيطي که در آن هستند، همه در شکل‌گيري خرافات تاثيرگذار خواهند بود.مي‌توان گفت عامل جنسيتي و فرهنگ حاکم بر جامعه در پيدايش خرافه و اعمال خرافي نقش بسزايي دارند. ويژگي‌هاي شخصيتي و فردي زنان (تفاوت‌هاي فردي) نيز در زمينه‌سازي اين موارد موثر است. زناني که در خانواده دچار خلا عاطفي هستند و يا از جايگاه مطلوبي برخوردار نباشند، آمادگي بيش‌تري براي پذيرش امور خرافي دارند. ضعف پايه‌هاي اعتقادي هم به زنان کمک مي‌کند تا به جاي کسب آگاهي و کشف علل، به مفاهيم تخيلي و رويايي پناه برند.افسردگي و اختلالات روحي و عاطفي نيز مي‌تواند از مهم‌ترين عوامل گرايش زنان به خرافات به شمار آيد. همچنين ناآگاهي انسان مي‌تواند فرد را براي جبران نا آگاهي‌هاي خود، به روش‌هاي غيرعلمي سوق دهد.نبايد فراموش کرد که خداوند نعمت‌ها و اختياراتي به ما داده است تا زندگي سالمي داشته باشيم. هنگامي که خود را جزيي از زندگي مي‌دانيم، باور مي‌کنيم که براي زندگي کردن نبايد در انتظار معجزه به سر بريم. تلاش، اراده، اميد و عشق؛ عنصرهاي سازنده يک زندگي سالم به شمار مي‌آيند. منابع:کمال دشتي، نشريه فرهنگ پويا، شماره 6، سال 1386 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 438]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن