تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه حقيقت خوشبختى آن است كه پايان كار انسان خوشبختى باشد و حقيقت بدبختى آن ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803147544




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تصاویر حیرت انگیز تلسکوپ هابل از برخورد کهکشانها


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: تصاوير حيرت انگيز تلسکوپ هابل از برخورد کهکشانهازماني که دو کهکشان غول پيکر که هر يک شامل ميلياردها ستاره است، با هم برخورد مي کنند، نمايي بسيار هيجان انگيز و حيرت آور تشکيل مي شود. البته برخورد دو کهکشان ميليونها سال طول مي کشد و ما تنها مي توانيم مراحل مختلف برخورد را در ميان جفت ها مختلف ببينيم. برخوردهاي کهکشاني شگفت انگيز و زيبا هستند. امروز در جشن 18 سالگي پرتاب تلسکوپ فضايي هابل، مجموعه‌ي 59 تصوير هابل از برخوردهاي کهکشاني منتشر شد.
در آستانه
AM1316-241، درفاصله ي حدود 400 ميليون سال نوري قرار گرفته است. يک کهکشان مارپيچي در حال برخورد با يک کهکشان پير بيضوي است. يکي توده ي عظيم غبار روي چهره ي کهکشان بيضوي را گرفته است.در کتاب‌هاي ستاره‌شناسي، اغلب، کهکشان‌ها به صورت جزيره‌هايي آرام از ستارگان نشان داده مي‌شوند، اما هميشه اين‌طور نيست. روي ديگر سکه زماني ديده مي‌شود که دو کهکشان با هم برخورد کنند. در برخورد کهکشان‌ها، به دليل فاصله‌ي بسيار زياد ، معمولا ستارگان  با هم برخورد نمي‌کنند اما به دليل گرانش بسيار زياد کهکشان‌ها، معمولا تغيير شکل زيادي در ظاهر دو کهکشان رخ مي‌دهد، ستارگان بسياري از مدار‌هاي خود خارج مي‌شوند و گازهاي ميان ستاره‌اي متلاطم مي‌شوند.
شوک گرانشي
فاصله ي Arp 148 حدود 500 ميليون سال نوري است! برخورد اين دو کهکشان باعث يک شوک گرانشي شده و توده ي ميلياردي ستارگان را به شکل يک حلقه درآورده است. فرآيندهاي ستاره سازي با سرعت بسيار در اين کهکشان در حال پيشرفت است.پس از برخورد، ممکن است کهکشان‌ها با هم ادغام شوند يا بار ديگر از هم‌ جدا شوند. همانند دو دسته‌ي بزرگ از زنبورها که از درون يک‌ديگر عبور مي‌کنند. اما به دليل فعال شدن مناطق ستاره‌سازي، معمولا پس از اين برخوردها فرآيند ستاره سازي کهکشان‌ها شتاب مي‌گيرد و مي‌تواند به 100 برابر مقدار اوليه خود برسد. البته مدت زمان اين برخوردها مي‌تواند صدها ميليون سال به طول انجامد.
باقي مانده
کهکشان NGC 3256  در واقع دو کهکشان بوده است که هم اکنون ديگر در هم فرو رفته اند. بازويي که در سمت چپ از کهکشان به بيرون آمده است، نشان دهنده ي باقي مانده ي برخورد اين دو کهکشان در گذشته ي دور دارد.
تصاوير حيرت انگيز تلسکوپ هابل از برخورد کهکشانها
 در هجدهمين سالگرد پرتاب تلسکوپ فضايي هابل، 59 عکس از اين برخوردها براي عموم منتشر شد.
برخوردها
 بيشتر اين عکس‌ها حاصل کار پروژه‌‌ي GOALS است. در اين پروژه تلسکوپ‌هاي فضايي هابل، چاندرا و اسپيتزر براي يافتن کهکشان‌هايي که در ناحيه‌ي فروسرخ درخشان هستند، با هم همکاري مي‌کنند.
رقص آسماني
دو کهکشان هم اندازه در يک رقص آسماني با هم برخورد مي کنند! اين زوج در فاصله ي 550 ميليون سال نوري از زمين قرار گرفته اند. کهکشان سمت راست بازوي بسيار کشيده اي پيدا کرده است.
در آستانه ي برخورد
NGC 5754 و NGC 5752 دو کهکشان در 200 ميليون سال نوري دورتر، در آستانه ي برخورد
باقي مانده ي برخورد
ESO 99-4 کهکشاني عجيب در فاصله ي 400 ميليون سال نوري، باقي مانده اي از يک برخورد کهکشاني است، توده ي غبار بخشهايي از اين کهکشان را پوشانده است.
درگيري
NGC 6621, NGC 6622  دوکهکشاني هستند که در فاصله ي  300 ميليون سال نوري از ما، شديداً با هم درگير شده اند و فرايند هاي ستاره سازي در اين دو کهکشان تسريع گشته است. بازوي بسيار طويلي از جنس توده ي ستارگان از کهکشان NGC 6621 خارج شده است.براي مشاهده ي تمامي اين 59 برخورد کهکشاني به اينجا مراجعه کنيد.مکانيزم برخورد و تغيير شکل کهکشانها را در حين برخورد، در اين فيلم ببينيد. منابع:http://www.spacetelescope.orghttp://www.skyandtelescope.com/http://www.universetoday.com/http://nojumnews.com/ 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 701]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن