تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838132055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وسواس و تزلزل فکری و اعتقادی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: وسواس و تزلزل فكرى و اعتقادى روش‎‎‎‎هاى تربیتى از دیدگاه محقق نراقى(2)
وسواس
 روش تصحیح فكر یا وهم زدایىاز جمله امورى كه در تعلیم و تربیت، نقش بسیار مؤثرى دارد، افكار و اندیشه‎ها است. افكار و اندیشه‎هایى كه در موضوعات مطلوب و واقعى انجام شود و سیرى منطقى را طى نماید و نتایج ذى‎قیمتى را به بار آورد و فرد را به صحت راهى كه مى‎پیماید، مطمئن سازد و زمینه زندگى مطلوب دنیوى و اخروى و خوشبختى ابدى را فراهم نماید؛ افكار و اندیشه‎هاى مثبت در تعلیم و تربیت به شمار مى‎آیند. اما افكار و تصوراتى كه بر روى امور بى ارزش انجام مى‎شود و فرد را به انحراف و فساد مى‎كشاند و یا اوهامى كه سستى در عقاید و ایمان درست ایجاد مى‎نماید و یا تصورات و آرزوهاى طول و دراز و دست نایافتنى است. یا خیالات و اوهامى كه زندگى را براى فرد و یا با دیگرى مختل مى‎سازد، همه اندیشه‎هاى منفى‎اند و مانع تعلیم و تربیت صحیح مى‎باشند. كسى كه دچار این نوع افكار و اوهام است، از نظر محقق نراقى (وسواس) نامیده مى‎شود. وى معتقد است فرد وسواسى تا علاج نشود و اوهام و افكار غیر منطقى از وى زدوده نگردد، نمى‎تواند درست تربیت شود و به فضائل دست یابد. از این رو مفصل در صدد حل این معضل برآمده و با ذكر انواع افكار وسواسى، روش‎ها و فنونى را براى زدودن آنها بیان كرده است.باید در صنع خدا، ظرافت‎هاى موجود در پدیده‎هاى آفرینش، نعمت‎ها و الطاف الهى به وى، و مانند آن بیندیشد و ذهنش به این نوع افكار متوجه و معطوف گردد و نظارت و تنبه استمرار یابد تا دیگر متوجه افكار وهمى نشود. مى‎توان مباحث محقق نراقى را در این زمینه تحت سه عنوان ذكر كرد: الف. وسواس و تزلزل فكرى و اعتقادىبه نظر محقق نراقى، تزلزل فكرى و تأثر از شبهات و سفسطه‎ها از افراطِ حد اعتدالِ قوه عاقله ناشى مى‎شود و راه علاج آن این است كه:اولاً: معلم و مربى، متربّى را از عوارض تزلزل و انحراف عقیدتى كه از وسواس فكرى عاید مى‎شود، آگاه سازد تا در شبهات باقى نماند و براى رفع آنها بكوشد.ثانیاً: در زدودن شك‎ها و شبهه‎ها بر استدلال‎هاى قوى تكیه نماید تا سستى شك‎ها برایش روشن شود و به غیر منطقى بودن استدلال‎هاى مغالطه آمیز و سفسطه‎اى كه در تبیین شبهه‎ها مطرح شده پى ببرد.ثالثاً: توجه وى را به افكار اكثر علما و دانشمندان در زمینه موضوع مورد شبهه، جلب كند و ادله معتبر آنها را بازگو نماید تا با اعتماد به افكار علمى آنان، بتواند فكر خود را تصحیح كند.رابعاً: مربى با پرورش روحیه منطقى در وى، در استقامت ذهن او كوشش نماید و اظهارات سلیقه‎اى را از افكار منطقى برایش متمایز سازد تا از كج فهمى نجات پیدا كند و با راهنمایى وى افكارش را تصحیح نماید.(1) ب. وسواس و افكار پست و شیطانىنوع دیگر از وسواس فكر، اندیشه در امور بى ارزش و شیطانى است كه فرد را به گناه و انحراف رفتارى و تعدّى به حقوق خدا، خود و مردم مى‎كشاند. این نوع افكار ارادى است و ریشه در علائق دنیوى دارد. براى زدودن این نوع افكار:اولاً: مربى، متربى را از آثار و عوارض دنیوى و اخروى آن، مطلع سازد و از او بخواهد تا در عاقبت گناه و رفتارهاى ناشى از آن، نوع افكار بیندیشد و او را به عوارضى چون آبروریزى، بدبینى مردم به او، از دست دادن جایگاه مردمى و اعتبار اجتماعى و چون عذاب‎هاى اخروى و جهنم ابدى، هشدار دهد و آسانى صبر و مقاومت در برابر وسوسه‎هاى نفسانى را نسبت به تحمل آن همه عوارض نامطلوب دنیوى و اخروى، برایش، گوشزد نماید. مقاومت در برابر این وسوسه‎ها، به تدریج به از بین رفتن آنها مى‎انجامد.(2)ثانیاً: سعى شود علایق كاذب، كه ریشه این خیالات و افكار است به علائق نسبت به امور با ارزش تبدیل شود. توجه دادن به ارزش‎ها و خواست‎هاى فطرى و آثار گرانبهاى آنها، متربّى را به افكار با ارزش سوق مى‎دهد و علاقه‎هاى مثبت و واقعى را در او پرورش مى‎دهد.(3)ثالثاً: متربّى از راه‎هایى كه شیطان از آنها نفوذ مى‎كند، آگاه شود و آنها را بر روى خود ببندد. هر یك از رفتارهایى چون غضب، حسادت، حرص، عُجب، تكبر و مانند آن، فرد را به فكر در مورد متعلّقات مربوط وادار مى‎سازد و افكار ناشایست شیطانى را موجب مى‎شود. با پیشگیرى از این رفتارها، زمینه بروز بسیارى از خیالات و افكار پست، از بین مى‎رود.رابعاً: برنامه‎ریزى شود تا به امور معنوى و با ارزش بیندیشد و بر آن تمرین نماید و عملاً به رفتارهاى خوب روى آورد و از جمله به ذكر لسانى و قلبى بپردازد تا موقعیتى براى ظهور آن افكار غیر ارزشى پدید نیاید. (4) ج. وسواس و اوهامبرخى از تصورات و اوهام بدون اراده و اختیار و گاه با اختیار كمى به ذهن روى مى‎آورند و چه بسا فرد را آزار مى‎دهند و در امور زندگى و رفتارهاى وى اختلال ایجاد مى‎كنند، و موجب اضطراب، اندوه، نگرانى از آینده و به هم خوردن نظم فكرى وى مى‎گردند. مثل این كه تصور مى‎كند عزیزى را از دست مى‎دهد، یا حادثه خطرناكى اتفاق مى‎افتد و یا به بیمارى صعب العلاجى دچار مى‎شود و یا به چیزى كه از دست رفته و قابل تدارك نیست، مى‎اندیشد. و یا به چیزى ایده‎آل فكر مى‎كند ولى مى‎داند به آن نمى‎رسد، ناراحت مى‎شود و مانند آن. (5)از جمله امورى كه در تعلیم و تربیت، نقش بسیار مؤثرى دارد، افكار و اندیشه‎ها است. افكار و اندیشه‎هایى كه در موضوعات مطلوب و واقعى انجام شود و سیرى منطقى را طى نماید و نتایج ذى‎قیمتى را به بار آورد و فرد را به صحت راهى كه مى‎پیماید، مطمئن سازد و زمینه زندگى مطلوب دنیوى و اخروى و خوشبختى ابدى را فراهم نماید؛ افكار و اندیشه‎هاى مثبت در تعلیم و تربیت به شمار مى‎آیند. این اوهام و وسوسه‎ها مانع سیر تكاملى فرد مى‎شود و تعلیم و تربیتش را با مشكل رو به رو مى‎سازد. براى علاج چنین فردى و زدودن وسوسه‎‎ها و اوهام از ذهنش باید ملاحظه شود كه اگر به مغز آسیبى رسیده و اختلال مغزى (6) ایجاد شده است، درمان پزشكى انجام شود و در غیر این صورت مى‎بایست توجه شود كه اگر این افكار به دلیل علایق مربوط به قوه شهویه یا قوه غضبیه و استیلاى قوه واهمه است، پس باید:اولاً: با تقویت عاقله و ایجاد تعادل در قوا، قوه عاقله را نیرومند ساخت تا قواى سه‎گانه، به ویژه واهمه را در اختیار گیرد و بر آنها مسلط شود؛ به طورى كه نه تنها از آنها متأثر نشود بلكه در آنها اثر هم بگذارد. حتى دو قوه شهوت و غضب نتواند بدون اجازه و هدایت قوه عاقله، در وهم اثر بگذارند و آن را به افكار واهى و نامطلوب و غیر منطقى و نامعقول بكشانند. (7)ثانیاً: با تشریح شرافت (8) افكار پسندیده و آثار گرانبهاى آنها، فكر و ذهن متربّى را به افكار مطلوب و نیكو سوق دهد (9) و كوشش نماید تا وى در اندیشه‎هایى خاص از این افكار معقول كه مورد علاقه خود او نیز هست، تمركز یابد. مثلاً در صنع خدا، ظرافت‎هاى موجود در پدیده‎هاى آفرینش، نعمت‎ها و الطاف الهى به وى، و مانند آن بیندیشد (10) و ذهنش به این نوع افكار متوجه و معطوف گردد و نظارت و تنبه استمرار یابد تا دیگر متوجه افكار وهمى نشود. حتى اعضا و جوارح او را به كارى مشغول نماید تا با كار عملى فكرش به آن كار معطوف گردد و به امور دیگر پراكنده نگردد. این كار عملى در معطوف داشتن فكر به امر خاص بسیار مؤثر است و شاید یكى از دلایل سفارش اكید بر این كه جوان نباید بى‎كار باشد و گفته شده كه خدا جوان بى‎كار را دوست ندارد، همین امر باشد كه در دوران جوانى افكار پراكنده به جوان روى مى‎آورد و كار مشغولیت ذهنى، برایش ایجاد مى‎كند و تمركز به وى مى‎بخشد و با این وسیله از افكار واهى و خیالى جوان، پیشگیرى مى‎شود. (11)  پی‎نوشت‎ها:1. جامع السعادات، ج1، ص67ـ 66 و ص100 و ص144/ معراج السعادة، ص57.2. همان، ص150.3. همان، ص152.4. همان، ص153/ معراج السعادة، ص 94 ـ 93.5. همان، ص143.6. همان، ص144.7. همان، ص157 ـ 156.8. همان، ص164.9. همان، ص163.10 . همان، ص166.11 . همان، ص152 ـ 150. منبع:ویژه‎‏نامه كنگره بزرگداشت فاضلین نراقى (3)، دكتر على نقى فقیهى . پیوند به:روش تقویت نفسشناخت فضائل و رذائلزندگی نامه ملا احمد نراقی  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 372]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن