واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گامي به سوي اعتلا و رشد انيميشن ايران؟ گزارشي از نخستين همايش ملي انيميشن در دانشكده صداوسيما
نخستين همايش ملي انيميشن ايران در آستانهي پنجاهسالگي انيميشن با استقبال صاحبنظران، اساتيد و متخصصان اين رشته روبهرو شد تا دست اندركاران اين حرفه تصميمي براي حركت موثر در جهت رشد و اعتلاي انيميشن كشورمان بگيرند. آنچه در تمام مقالات به نوعي مشترك به نظر ميرسيد داشتن حس انتقادي بود و هركدام به نوعي بازشدن دريچه و نگاهي جديد در عرصه انيميشن را خواستار بودند. **** دركنار اين همايش غرفههايي برپا شده بود و در ابتدا غرفه مربوط به مركز گسترش سينماي مستند و تجربي جلب توجه ميكرد كه در آن كتابچه مربوط به خلاصه ملاقات و برنامه همايش در كنار كتابچهاي كه در خصوص فعاليتهاي اين مركز در ششمين جشنواره فجر بود، توزيع ميشد. در كنار اين غرفه، غرفههايي مربوط به انتشارات دانشكده صداوسيما به ويژه درباره انيميشن، نشريه تخصصي سيميا و پيل بان و چند شركت رايانهاي به چشم ميخورد كه هركدام علاوه بر ارايه محصولات خود، انيميشنهايي را به نمايش درآورده و غرفههاي خود را با پوسترهايي از بهترين انيميشنهاي روز دنيا تزيين كرده بودند. سالن همايش دانشكده صداو سيما با جمعيتي حدود 500 تن از اساتيد و پيشكسوتان، صاحب نظران و دانشجويان رشته انيميشن پر شده بود و رديف جلو مختص مهمانان ويژه بود و صاحب نظراني مانند وجيهالله فردمقدم، عباس علي ايزدي رييس دانشكده هنر، دكتر علياكبر عالمي دبير همايش و استاد دانشگاه، بهرام عظيمي، توران ميرهادي، استاد مهدي علمداري و غيره در آنجا حضور داشتند. *** در ابتداي همايش پس از ارايه چند مقاله، عباسعلي ايزدي رييس دانشكده هنر ضمن تشكر از برگزاركنندگان اين همايش با بيان اينكه روي سخن من با اساتيد، مسوولان امر و دانشجويان است، گفت: كساني كه در عرصه هنر فعاليت ميكنند به خوبي ميدانند كه هنر، نسبت به ساير حوزههاي ديگر در كشورمان نتوانسته است آنطور كه بايد حقانيت و موقعيت خود را تثبيت كند. وي افزود: شاخههاي مختلف هنري در كشور ما مانند جزايري دور از هم هستند كه بايد تلاش شود اين جزاير به هم نزديك شود چراكه با تعامل و نزديكي مي توان هنر را به جايگاهي كه بايد، رساند. رييس دانشكده هنر با اشاره به تفاوت ميان دانشجويان نسلهاي گذشته و نسل امروز اظهار كرد: دانشجوي امروز حس پرسشگري بسيار بالاتري دارد و اين بسيارخوب است؛ چراكه هرچه اين پرسشگري بيشتر شود، دانشجويان ما نيز تلاش خود را در اين عرصه بيشتر خواهند كرد. از آنجايي كه همايش با تأخير 30 دقيقهيي آغاز شده بود، زمان ارايه مقالات از 20 دقيقه به 15 دقيقه تقليل يافت كه البته به زحمت اين اتفاق امكانپذير ميشد چراكه هم تعداد و هم حجم مقالات بالا بود، در اين همايش كه با حضور نسلهاي مختلف انيميشن برگزار شد، در مجموع 38 مقاله خوانده ميشود كه آنچه بسيار جالب توجه است تنوع در موضوعات مقالات است به طوريكه هيچكدام با موضوعي تكراري ارايه نميشدند. انيميشن سنتي يا مدرن، چيستي و چگونگي در توسعه انيميشن ايران، ارتباط ادبيات داستاني با انيميشن، تشكيل سازمان هاي خلاق، اشتغال زايي در صنعت انيميشن بخشي از موضوعات اين مقالات را تشكيل مي داد؛ آنچه در تمام مقالات به نوعي مشترك به نظر ميرسيد داشتن حس انتقادي بود و هركدام به نوعي بازشدن دريچه و نگاهي جديد در عرصه انيميشن را خواستار بودند و از مشكلات بسياري كه براي انيميشنسازان در عرصههاي مختلف پيش ميآيد گله كردند، كساني نيز عدم مديريت صحيح، احترام به اخلاق و كمبود بودجه دليل تمام مشكلات در عرصه انيميشن عنوان ميكردند و افراد ديگري نيز از ايجاد «سازمانهاي خلاق» سخن به ميان ميآورند. *** وجيهالله فردمقدم از پيشكسوتان عرصه انيميشن در اين همايش كه در خصوص خلاقيت و نوآوري در فيلمهاي كوتاه انيميشني گفت: خلاقيت بحث تازهيي نيست بلكه به طور اتوماتيك در حال انجام است ولي ما گاهي آن را به تاخير مياندازيم . وي افزود: بايد كمي از بازدارنده ها را از خود حذف كنيم تا بتوانيم به خلق انيميشني كوتاه و خلاق نائل بياييم. فرد مقدم با بيان اين كه من اين روش را شخصا تجربه كردهام ، اظهار داشت: صحبت از عادت و تكرار و فرسودگي از همه چيز در ابتدا براي انسان جنبهي نو و بالعكس دارد و اين ذهن ماست كه طوري تربيت شده است كه نتواند اين نكتهها را كشف كند. فيلمهايي كه هنرمندان كشورمان ميسازند تكرار و فرسودي در آنها موج ميزند، گويي حرفي براي گفتن نداريم در حالي كه ما هميشه گفته ايم كه گنجينهي عظيمي از ادبيات در خدمت فيلمنامه هاي انيميشن است ولي كمتر كاري هنرمندانه و جهاني ارايه شده است. اين انيماتور تاكيد كرد: ما بايد زاويه ديدمان را به انسانشناسي و جهان باز كنيم. روابط انسان با انسان و انسان با هنر را طوري ببينيم كه موضوعاتي بسيار نو را با مطالعه و تحقيق بيرون بكشيم و به داستانپردازيهاي نيروهاي بلند نپردازيم. وي ادامه داد: براي ديدن اين همه تازگي كه در داستانها به وفور يافت ميشود، صرفا در مسائل سياسي ، اقتصادي و اجتماعي و فردي خلاصه نميشود ما بايد ذهنمان را از مطالب قراردادي و روشهايي كه از كودكي به ما القاء شده است رها كنيم. در اين صورت است كه ميتوانيم خلاقيت ايجاد كنيم. فرد مقدم اظهار داشت: اين گره در ذهن و شخصيت ما وجود دارد ما اول بايد اين گره را باز كنيم تا بتوانيم رويدادهايي را كه براي ساخت فيلم كوتاه انيميشن لازم است كشف كنيم. *** توران پيرهادي از پيشكسوتان عرصه انيميشن تعليم و تربيت نيز در سخناني بر خارج كردن خشونت و طبهكاري از فيلمها و انيميشنهاي تلويزيون تاكيد كرد و گفت: كسي كه در حوزه انيميشن كار ميكند هنرمند است و رسالت بزرگي د ارد وبايد با تاثير بر بيننده از آن يك انسان بهتر سازد و اين محقق نميشود مگر با حذف خشونت. وي با انتقاد از كارتون تام و جري كه تماما بدجنسي را به كودكان ما ياد ميدهد، اظهار داشت: انيميشن ساز تنها نبايد به دنبال بهره اقتصادي و شهرت باشد بلكه بايد اثري ارايه دهد كه بيننده از آن براي حركتي مثبت ودرست الهام بگيرد. پيرهادي با بيان اين كه واژههايي مانند برتر، نخبه و استثنايي يك دروغ بزرگ هستند، گفت: انيميشنسازان ما بايد بدانند كه در خدمت كه و چه هستند. *** بهرام عظيمي نيز كه خود را جزو نسل سوم انيميشن ميداند، سخنان خود را با نام بردن از كساني كه از نظر او جايشان در اين همايش خالي بود آغاز كرد؛ كساني مانند فائزه عليدوستي، حميد بهرامي، امير علي باروتيان و غيره كه به عقيده او هر كدام به دليل مشكلاتي كه در اين عر صه با آن مواجه شدند و نتوانستند به كار ادامه دهند به خارج از كشور رفتند. عظيمي با انتقاد از نگاهي كه جوانان ما امروز به عرصه هنر و انيميشن در هنگام ورود به آن دارند گفت: جوانان ما فكر ميكنند « تو» خطاب كردن و بي احترامي لازمه ورود به عرصه هنر است و متاسفانه امروز در زمينه انيميشن و در محيطهاي هنري اخلاق و مديريت صحيح وجود ندارد، ما كار گروهي بلد نيستيم، نسل امروز نسبت به كار خود عرق ندارد و اين طوري نميشود انيميشن را پيش برد. وي ادامه داد: بسياري از جواناني كه براي ورود به اين عرصه پيش من آمدهاند، هنوز نيامده در فكر خارج رفتن هستند! اين انيماتور و طراح تيزرهاي تلويزيوني راهنمايي و رانندگي اظهار داشت: به من ميگويند خوشبين باش! ولي به نظر من همين خوشبين بودن است كه كار دست ما داده است ما بايد كمي رو در بايستي و تعارف را كنار بگذاريم اگر دانشجويي كاري ضعيف ارايه داد به او بگوييم. با اينحال، اين همايش دوروزه طبق گفتهي حاضران آن اميد دارد كه انيميشن ايران به جايگاهي در حد و اندازههاي كمپانيهاي بزرگ دنيا همچون ديزني برسد. و يا به گفته توران ميرهادي «انيميشنسازان ما بدانند كه براي كه و براي چه كار ميكنند» يا به قول بهرام عظيمي «ميتوان به آينده و پيشرفت انيميشن در ايران خوشبين بود.»منبع : ايسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]