واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > پاک آئین، محسن - وجود سه حرم متبرک در قاهره یعنى مقام راس الحسین ، مرقد منسوب به حضرت زینب و مرقد سیده نفیسه (نوه امام حسن مجتبی) عوامل اصلى افزایش محبت آل محمد (ص) در جامعه مصر است. این حرمها امروز نیز زیارتگاه عاشقان اهل بیت مىباشند. مشهد راس الحسین(ع)یکى از زیارتگاه هاى اصلى مسلمانان مصر است. اینان معتقدند سر مبارک حضرت امام حسین(ع)در این محل دفن شده است. مردم مصر در دوران فاطمیون این مکان را ارج و قرب فراوان مىداشتند و بویژه در روز عاشورا با برپایى عزادارى و نوحهخوانى در کنار این مرقد و قربانى کردن شتر و گاو و گوسفند ارادت خود را نسبتبه آن حضرت ابراز مىکردند. "اهل بیت رسولالله (ص) تاریخ جهاد در اسلام را ساختهاند. یکى از این قهرمانان جاوید تاریخ، سیدالشهداء حضرت اباعبدالله الحسین(ع)است. وى براى حاکمیت کلمه لااله الا الله مجاهدت کرد. حسین فرزند مصطفى و خدیجه، پسر على و فاطمه و برادر حسن مجتبى(ع)است و اسلام از جهاد او زنده است". چند سال قبل مقارن با میلاد حضرت امام حسین در قاهره بودم و این جملات را از زبان شیخ محمد فرحات امام جمعه مسجد الازهر در خطبه اول نماز جمعه شنیدم. مردم مصر میلاد اباعبدالله را در ۲۸ ربیعالثانى جشن مىگیرند.آن روز امام جمعه الازهر خطبه اول نماز را به معرفى خصائل الهى اهلبیت(ع) و حضرت امام حسین(ع) اختصاص داد.وى با استناد به روایات نبوى گفت: "دوستى با فاطمه(س) دوستى با پیامبر(ص) و دشمنى با فاطمه دشمنى با پیامبر است. امام جمعه الازهر با اشاره به روز محشر گفت:"در این روز ندا در مىرسد که اى اهل محشر دیدهها را ببندید چون فاطمه مىخواهد عبور کند. پس فاطمه به همراه هفتاد هزار تن از فرزندان خود عبور مىکند".محبت اهل بیت بویژه امام حسین (ع) از قرنها پیش حتى قبل از دوران فاطمیان با قلب و جان مردم مسلمان مصر عجین شده است. سابقه این امر به صدر اسلام و دوران فتح مصر توسط سپاه اسلام برمىگردد. در این سپاه جمعى از دوستداران حضرت على(ع)نظیر ابوذر غفارى، مقدادبن اسود کندى و ابوایوب انصارى حضور داشتند. این عده آشکارا به ولاى على مرتضى(ع)اهتمام داشتند و به دعوت مردم به سوى على(ع)معروف بودند و هیچ گاه و در هیچ جایى از فراخواندن مردم به ولا و محبت آن حضرت بازنمىایستادند. مؤلف تاریخ شیعه مىگوید: "گزاف نیست اگر بگوییم تشیع در همان روزى که اسلام وارد مصر شد به مصر راه یافت". برخى انتصاب محمدبن ابىبکر از سوى حضرت على(ع)به امارت مصر را از دلایل علاقه مردم به آن حضرت و آل او دانستهاند اما شواهد تاریخى نشان مىدهد که حتى قبل از خلافت على(ع)نیز قلوب مسلمانان مصر مملو از عشق به ایشان بوده است.بر اساس شواهد تاریخی المعزلدین لله در سال 358 هجری فمری، قاهره را بنیاد کرد و از این پس این شهر پایتخت مصر شد. وى اهتمام خاصى برای نشر تشیع در مصر نشان داد. در دوران حکومت وى اذان به سبک شیعیان در ماذنهها طنینانداز شد، در مسائل ارث، طلاق، نماز جمعه و معاملات، فقه تشیع حاکم گردید و مدح اهل بیت گسترده شد. یکى از مهمترین کارهاى این دوره تاسیس جامع الازهر یا دانشگاه الازهر بود که با هدف تدریس فقه شیعه تاسیس شد. تسمیه الازهر به حضرت فاطمه زهرا (س) نسبت داده شده است. المعزلدین الله به خطبا امر کرد که به ذکر مناقب رسول اکرم و على، فاطمه، حسن و حسین(ع) بپردازند. در دوره فاطمیان برپایى مراسم جشن و عزادارى در ایام تولد یا شهادت اهل بیتم رواج پیدا کرد. زیارت و بوسیدن مقابر متبرکه، توسل به ائمه و بویژه گرامیداشت روز عاشورا گسترش یافت. وجود سه حرم متبرک در قاهره یعنى مقام راس الحسین ، مرقد منسوب به حضرت زینب و مرقد سیده نفیسه (نوه امام حسن مجتبی) عوامل اصلى افزایش محبت آل محمد (ص) در جامعه مصر است. این حرمها امروز نیز زیارتگاه عاشقان اهل بیت مىباشند. مشهد راس الحسین(ع)یکى از زیارتگاه هاى اصلى مسلمانان مصر است. اینان معتقدند سر مبارک حضرت امام حسین(ع)در این محل دفن شده است. مردم مصر در دوران فاطمیون این مکان را ارج و قرب فراوان مىداشتند و بویژه در روز عاشورا با برپایى عزادارى و نوحهخوانى در کنار این مرقد و قربانى کردن شتر و گاو و گوسفند ارادت خود را نسبتبه آن حضرت ابراز مىکردند. اگر چه پس از دوران فاطمیان این مراسم منسوخ شد، اما هنوز هم در روز عاشورا خطبا و ائمه جمعه بخصوص در مسجد الازهر پیرامون قیام خونین کربلا سخن مىگویند و یاد شهداى عاشورا را گرامى مىدارند. همچنین در ایام میلاد حضرت امام حسین(ع)سه شب در مصر جشن گرفته مىشود و فرقههاى مختلف مذهبى از جمله بهرهها، صوفیه و دراویش با برپایى آیین هاى جشن و سرور به شعرخوانى و مدیحهسرایى در وصف آن حضرت مىپردازند. در شب میلاد ازدحام جمعیت چنان زیاد است که امکان ورود حتى به صحن مسجدى که حرم در آن قرار دارد میسر نمی گردد. فرقههاى مختلف شیعه در کنار برادران اهل تسنن تا پاسى از شب، با مولودیه خوانى و پایکوبى نسبتبه اهل بیت ابراز محبت می کنند.برای مثال گروه زیادى از شیعیان "بوهره" که مرکز آنان در هند است و در مصر فراوان هستند به همراه قطب بزرگ و رهبر دینى خود در این مراسم شرکت می کنند. برخى مورخان معتقدند سر مبارک امام حسین(ع)نخست در قدس شریف دفن بوده و بعدا به قاهره آورده شده است. در این مورد مقریزى مىنویسد: "افضل بن امیرالجیوش وقتى بر قدس دستیافت و وارد عسقلان شد در آن جا خرابهاى بود که سر حسین بن على(ع)در آن مدفون بود. افضل این سر را از خاک بیرون آورد و آن را معطر ساخت و در میان سبد و زنبیلى مخصوص در بهترین خانهاى که در عسقلان وجود داشت نهاد، و آن خرابه را بازسازى و آباد کرد. وقتى کارش در عمران و آبادى این ویرانه به پایان رسید راس شریف را افضل بر سینه خود حمل مىکرد و پیاده آن را با خود برد تا به همین محلى که در قاهره به مشهد راس الحسین(ع)معروف است رسانید. حمل این سر از عسقلان به قاهره در روز یکشنبه هشتم جمادى الاخر سال 548 ه . ق انجام گرفت". و گویند این راس شریف وقتى که از مشهد خود در عسقلان بیرون آورده شد دیدند از آن خون مىریزد و خون آن بند نمىآید و بوى خوشى به مانند بوى مشک از آن متصاعد است. بر روى دیوارهاى مسجد راس الحسین(ع) در قاهره آیات و احادیث فراوانى در مدح اهل بیت نوشته شده است از جمله «احب اهل بیتى الى الحسن و الحسین» و «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فى القربى» و این نشان دهنده عمق علاقه مردم این کشور به خاندان عصمت و طهارت است. جمله «مقام راس الحسین کعبه مصر است» نیز در این حرم مشاهده می شود. محبتبه امام حسین و اهلبیت(س) فصل مشترک مسلمانان ایران و مصر است. خاندان نبوی در طول تاریخ با جهاد و شهادت و ایثار، اعتلاى کلمه الله و مجد و عظمت و مسلمانان را ضمانت کردند و انشاءالله در این عصر نیز محبت ایشان باعث اتحاد مسلمانان و غلبه بر شرک و کفر جهانى خواهد شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 430]