واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: "آیة الله العظمی بروجردی قله رفیع فضیلت و تقوا"
على بن حمزه مىگوید: از حضرت موسى بن جعفر(ع) شنیدم كه مىفرمود:إذا ماتالمؤمن بكت علیه الملائكة و بقاع الأرض الّتی كان یعبد اللَّه علیها و أبوابالسّماء الّتی كان یصعد فیها بأعماله و ثلم فى الإسلام ثلمة لا یسدّها شیء لأنّالمؤمنین الفقهاء حصون الإسلام كحصن سور المدینة لها؛ (1)چونمؤمن بمیرد فرشتههاى آسمان و بقعههاى زمینى كه روى آنها عبادت خدا كرده و درهاىآسمانها كه عبادتش از آنها بالا رفته است بر او بگریند و در اسلام رخنهاى افتدكه چیزى آن را نبندد؛ زیرا فقیهان و دین شناسان مؤمن، دژهاى محكم اسلامند؛ ماننددیوارى كه بر گرد شهر است.مرحومآیة اللَّه بروجردى از فحول علما و برجستگان فقهاى امامیّه در عصر خویش و از مجتهدان طراز اوّل قرن چهاردهم قمرى و از مراجع علىالإطلاق عصر ما بودند. ایشانفرزند علّامه فقید حاج آقا على بروجردى است كه از خانواده جلیل و پر سابقه طباطبائىبروجردى می باشدو با سى واسطه به حضرت امام حسن مجتبى(ع) مىرسد . غالب اجداد آن جناب، ازدانشمندان و نوابغ اسلامى و از اشراف مؤمنان و اجلّاى سادات ذوى العزّ والاحترامبودند. مرحوم آیة اللَّه بروجردى در سال 1292 قمرى در شهر تاریخى بروجرد دیده بهجهان گشود و در شانزدهمین سال مرجعیّت عامّه و مطلقه شان در شهر مقدس قم درسال 1380 قمرى رحلت كرد . ایشان در جوار حضرت معصومه(س) در مسجد اعظم بنابر وصیّتشان بهخاك سپرده شدند . از ارتحال این فقیه توانمند شیعه، ثلمه بزرگى واقع شد كه چیزى آن را جبران نكرد و بهمحض انتشار خبر رحلت آن بزرگ مرجع تقلید شیعه امامیه، جهان اسلام عزادار شد و ایران كهكشور شیعه است، دولت و ملتِ آن، هم صدا عزاى عمومى اعلام كردند و بیش از چهل روز درفراق آن شخصیّت بزرگِ اسلام، مجالس عزاداری بر پا كردند. ویژگىهاى شخصیّتى آیة اللَّه بروجردى(ره)آیة اللَّه بروجردى(ره) از هوش و ذكاوت سرشار و استعداد قوى و فوقالعادهاى برخوردار بود و در مسائل سیاسى و اجتماعى بصیر و بسیار روشن بود و همواره در جریان مسائلى كه در كشور مىگذشت قرار داشت و در عین حال با تامل و دوراندیشی بسیار عمل مىكرد. او از لحاظ تدبیر و مدیریت نیز فردى بسیار قوى و توانمند بهشمار مىآمد. با آمدن ایشان به قم، حوزه علمیّه رونقِ دوباره گرفت. حوزهاى كه بعد ازارتحال بنیانگذار آن مرحوم آیة اللَّه العظمى حائرى یزدى(ره) از هم پاشیده بود ودر اثر نظام طاغوتىِ پهلوى اوّل ضربه زیادى خورده بود، بار دیگر تجدید قوا كرد و بهاوج شكوفایىاش رسید و این موضوع نشأت گرفته از سیاست و تدبیر خاصّى بود كه آیةاللَّه بروجردى در اداره حوزه علمیّه از خود بروز داد. آرى، شیعیان جهان در زمانمرجعیّت ایشان از آبرو و حیثیّت تازهاى برخوردار شدند، بهویژه بعد از آن كهنمایندگانى از سوى ایشان به كشورهاى آمریكا و اروپا اعزام شد و به ارشاد و هدایتشیعیان و مسلمانان آن كشورها پرداختند و در حقیقت مىتوان گفت نشر علوم آل محمد(ص)در آن كشورها با اعزام این نمایندگان به آن جاها صورت گرفت. حضرت آیةاللَّه بروجردىعلاوه بر مكانت و مراتب علمى - كه به آن اشاره خواهد شد – داراى چهرهاى نورانى وبسیار جذّاب بود به گونهاى كه موجب جذب و جلب هر بینندهاى مىشد. او همیشه دركمال وقار و محبت و صفا با مردم برخورد مىكرد. شیخ حسن باقورى - از دانشمندانمعروف مصر و وزیر اوقاف وقت آن كشور - زمانى كه در قم با آیةاللَّه بروجردى ملاقاتكرده بود، پس از مراجعت به مصر در پاسخ یكى از دانشمندان مصرى كه از وى پرسیدهبود: آیةاللَّه بروجردى پیشواى شیعیان را چگونه یافتى؟ گفت:أعظم شخصیّة رأیْتُهفی عُمری؛آیةاللَّه بروجردى بزرگترین شخصیتى است كه در عمرم دیدهام.و اینملاقات چنان ثمربخش و مفید بود كه در روحیّه آن دانشمند مصلح مصرى مؤثر واقع شد بهنحوى كه زمینهاى شد براى تماسهاى بعدى دانشمندان مصرى و ارتباط دارالتقریب مصر وپیشرفتهاى شیعه در آن كشور براى چاپ كتابهایى مانند مختصرنافع محقق اوّل و تفسیرمجمع البیان. (2)هم چنین از كسان دیگرى كه با مرحومآیةاللَّه بروجردى ملاقات كرد دكتر آرشه تونگ دبیر كل سازمان بینالمللى مبارزه باالكل بود - كه همراه دكتر چهرازى به حضور وى رسید-. دكتر آرشه تونگ كسى است كه بابیشتر رجال و شخصیّتهاى سیاسى جهان مصاحبه كرده و دیدگاه آنان را درباره الكل ومسكرات پرسیده است. وى در مصاحبه با آیةاللَّه بروجردى، پرسید: چرا در اسلاممشروبات الكلى تحریم شده است؟ ایشان فرمود:انسان به سبب داشتن عقل، اشرفمخلوقات شناخته شده است و منظور از خلقت وى همان پیمودن راه تكامل در خداشناسى است.این ودیعه گرانبهاى الهى (عقل وشعور) را كه خداوند در اختیار ما قرار داده است، براى حفظ آن هم دستوراتى فرموده است. در این زمینه پیغمبر اسلام(ص) استعمال و شربمواد الكلى را كه منجر به مستى و اختلال عقل مىگردد حرام فرموده است و براى هرانسان داراى عقل سلیم، مسلّم و قطعى است كه حرمت این امر، صحیح و منطقى است.دكتر آرشه تونگ با شنیدن این پاسخ بى نهایت تحت تأثیر قرار گرفت و وقتى سخنان آیةاللَّه بروجردى را در بیست و ششمین كنگره جهانى مبارزه با الكل در حضوركلّیّه نمایندگان كشورهاى مختلف دنیا مطرح كرد، نمایندگان كنگره پس از استماع گزارشدكتر آرشه تونگ و قرائت مصاحبه و پیام حضرت آیةاللَّه بروجردى علاوه بر این كهاعتراف كرده بودند كه اسلام تنها دینى است كه رسماً مشروبات الكلى را تحریم كردهاست همگى در برابر شخصیّت و عظمت آیةاللَّه بروجردى سر تعظیم فرود آوردند. (3)مرحوم آیةاللَّه بروجردى علاوه بر دارا بودن صفاى باطنى وخلوص و ملكات نفسانى، داراى زندگى بسیار سادهاى بود به گونهاى كه هر كس زندگىایشان را مىدید تحت تأثیر قرار مىگرفت و به ایشان ارادت مىورزید.در این بارهآمده است كه:آیةاللَّه بروجردى از زندگى سادهاى برخوردار بود و از غذا و لباس سادهاى استفاده مىكرد و براى تهیّه لباس خود از پارچههاى تولیدى كشور ایراناستفاده مىكرد و از پوشیدن پارچه و لباسهاى خارجى اجتناب مىنمود. (4)مكانت علمى آیةاللَّه بروجردى(ره)مرحوم آیةاللَّه العظمى بروجردى از مجتهدان و فقیهان بزرگ شیعى بود.او را بهنبوغ و احاطه علمى در فقه، اصول، حكمت و معقول مىستودند. ایشان را جامع معقول ومنقول مىدانستند، به ویژه این كه در علم فقه، اصول، درایه و رجال شیعه و سنّى آنقدر داراى نبوغ فكرى و استعداد خدادادى بود كه در 27 سالگى مجتهد مسلّم به شمارمىآمد.مرحوم بروجردى خود در این باره گوید:وقتى كه من در اصفهان بودم درفقه و اصول مبنایى داشتم مىخواستم بروم نجف ببینم مبناى من در حوزه نجف و دیدناساتید بزرگ تغییر مىكند یا نه؟ ولى بعد از رفتن به نجف تغییرى پیدا نشد.(5)آیةاللَّه فاضل لنكرانى - مدّظلّه العالى - از شاگردانبرجسته ایشان سوگند یاد مىكند كه وى (آیةاللَّه بروجردى) گنجى از گنجهاى پیدا شدهدر این اعصار و قرون است و آیت بزرگى از آیات روشن خدا در این دوران است. چگونهچنین نباشد در حالى كه تمام سعى و تلاش خود را در راه تحقیق این علم شریف مبذولداشته است و خود را در تنقیح مسائل این علم به زحمت انداخته است به طورى كه باقىنمانده سرّى از اسرار فقه مگر این كه آن را كشف كرده است و مشكلى نمانده مگر این كهآن را آسان نموده است و قفل بستهاى در این علم نبوده است مگر این كه با كلیدتحقیقاتش آن را باز كرده است و نیز مجملى نبوده است مگر این كه آن را توضیح دادهاست... و هیچ فرعى از فروع نبوده است مگر این كه بر آن احاطه پیدا كرده است.بنابراین، واجب است كه شكر خداى منعم را بر این نعمت بزرگ اظهار كنیم. (6)همه شاگردان آیةاللَّه بروجردى كه اكنون از بزرگان عصرحاضرند مقام علمى و تحقیقى و متد و روش ایشان را از علماى بزرگ، برتر مىدانند وایشان را سرآمد فقهاى عصر مىشمارند. مرحوم آیةاللَّه بروجردى مرجع على الإطلاقشیعه بود و حدود یكصد میلیون شیعه در اطراف و اكناف عالم از ایشان تقلید مىكردندو زعامت عظما و ولایت امر امت به ایشان رسیده بود و همه اتفاق نظر بر اعلمیّت ایشاناز معاصران داشتند و ایشان را مجدد مذهب در قرن چهاردهم مىدانستند. از حضرتآیةاللَّه العظمى حاج شیخ مرتضى حائرى4 نقل شده است:آیةاللَّه بروجردىنیابت خود را از امام عصر - أرواحنا فداه - باور داشت و به آن معتقد بود؛ بدین معنااكنون كه خداوند این مرتبه جلیله را اعطا كرده است، باید شكرگزار بود و لذا مىفرمود:باید این مقام را حفظ كنیم. (7)قراین و شواهدزیادى وجود دارد كه دلالت مىكند آن مرحوم نایب امام زمان - عجل اللَّه تعالى فرجهالشریف - و مورد تأیید آقا امام زمان(ع) بود. آیةاللَّه حرم پناهى (از علماى معروف قم) نقل شده است:زمانى كه حضرت آیةاللَّه آقاى سیّد ابوالحسن اصفهانى مرجع بزرگ شیعه در نجف اشرف -كه معاصر آیةاللَّه بروجردى بود - مریض شد و در یكى از بیمارستانهاى شهر بعلبك لبنان بسترى شد، شخصى - كه خود از بزرگان بوده است - براى عیادت به حضورشانرسیده بود و در ضمن ملاقات، به ایشان مطلبى عرض مىكند كه حاصل آن این است: مرگبراى همه انسانها مقرّر شده است و هر كس كه باشد باید از دنیا برود و حتى پیامبراسلام(ص) عاقبت از دنیا رفت. اگر حادثهاى براى شما پیش آید، بعد از شما مردم به چهكسى رجوع كنند و از او تقلید نمایند؟ ایشان در حالى كه روى تخت بسترى بود و شالمشكى كوچكى به دورسرشان بسته بود، فرمود: «من مأموریت داشتم كه این عمامه را حفظكنم؛ ولى آقاى حاج آقا حسین بروجردى مأموریت دارند براى نشر علوم اهل بیت(ع)». و آنوقت آیةاللَّه بروجردى هنوز در شهر بروجرد اقامت داشت و به قم نیامده بود، ولىبسیارى از مردم مقلد ایشان بودند. بعد از دو سال كه از فوت مرحوم اصفهانى گذشت بهقم آمد و به مرجعیّت عامّه رسید و نامش عالمگیر شد و تمام شیعیان جهان مقلد ایشان شدند و جدّاً ناشر علوم اهل بیت شد. 1 .اصول كافى، ج 1، انتشارات اسلامیّه تهران، ص 69. 2 .على دوانى، زندگانى زعیم بزرگ عالم تشیّع آیةاللَّه بروجردى، ص 185.3 .همان، ص 186.4 .اعیان الشیعه، ج 6، ص 94. 5 .على دوانى، زندگانى آیةاللَّه بروجردى، نشرمطهّر، ص 97؛ طبقات الرجال، ج 1، ص 15، مقدّمه.6 .نهایة التقریر، ج 2، چاپ حكمت، قم، ص 3.7 .آیةاللَّه حسین شبزندهدار براى نگارنده نقل كردند
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 371]