تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودت را به داشتن نيّت خوب و مقصد زيبا عادت ده، تا در خواسته ‏هايت موفق شوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816853121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مهر گزارش مي دهد/استفاده بي رويه از آفت‌كش‌هاي سمي / خطر در باغچه خانه است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر گزارش مي دهد/استفاده بي رويه از آفت‌كش‌هاي سمي / خطر در باغچه خانه است
استفاده بي رويه از آفت‌كش‌هاي سمي / خطر در باغچه خانه است
اراك - خبرگزاري مهر: فصل آفت كشي درختان حياط خانه، محوطه اداره، مزارع كشاورزي در راه است، اين روزها آفت كش مصرفي بالا و بي رويه دارد، و مصرف كنندگان كمتر مي دانند كه هر چه بيشتر از آفت كش هاي شيميايي استفاده كنند آفت ها مقاوم شده و تلاش آنها آب در هاون كوبيدن است.

به گزارش خبرنگار مهر، فصل آفت كشي درختان حياط خانه، محوطه اداره، مزارع كشاورزي در راه است، اين روزها آفت كش مصرفي بالا و بي رويه پيدا كردند، و مصرف كنندگان كمتر مي دانند كه هر چه بيش از آفت كش ها استفاده كنند آفت مقاوم تر مي شوند و تلاش آنها آب در هاون كوبيدن است، و از سوي ديگر ناآگاهانه سم را در محيط طبيعي و زيست خود منتقل مي كنند.

هر نوع ماده شيميائي كه براي كنترل آفات استفاده شود آفت‌كش يا Pesticide ناميده مي شوند، آفت ممكن است حشره، قارچ، علف هرز يا عوامل بيماري زا باشد بنابراين حشره كشها، قارچكش ها يا علفكش ها از انواع آفتكش ها هستند.

آفت كش هاي شيميايي براي از بين بردن آفت گياه به كار مي رود و در يك ماه آينده اوج استفاده از آفت كش هاست و نمونه بارز آن چرخش " سم پاش " ها در كوچه هاي شهر براي سم پاشي درختان حياط خانه هاست.

اكبر غلامي از شهروندان اراك در حالي كه هر ساله و به طور سنتي سمپاش به خانه اش مراجعه و در ختان خانه را سمپاشي مي كند در علت اين كار به ما گفت: وجود پشه در اطراف درختان ازاد دهنده است و با سمپاشي همه اينها از بين مي رود و با آرامش مي توان در كنار درختان نشست.

اين شهروند مي افزايد: هر سال بر تعداد اين پشه ها اضافه مي شود و راه حل ديگري جز سمپاشي ندارد.

بروز بيماري ها با مصرف بي رويه از آفتكش ها

علي محمدي كارشناس محيط زيست در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: استفاده گسترده، روزافزون ونابجا از آفت‌كش هاي سمي با بروز بيماري‌هاي خطرناكي چون سرطان خون، سرطانهاي دستگاه گوارش و ساير اختلالات فيزيولوژيكي در بدن انسان در ارتباط است وبه عناوين مختلف به اثبات رسيده است.

وي افزود: همه آفت‌كش‌ها بدون استثناء و با نسبت هاي متفاوت روي تعداي از ارگانيسم ها، اندام‌ها و فرآيندهاي حياتي انسان اثرات سمي و مضر دارند كه با رعايت اصول بهداشتي شايد بتوان حداقل از كم خطرترين آنها به نحوي مصون و ايمن ماند.

امنيت كاذب با آفتكش‌ها

اندازه گيري وسنجش ريسك سرطان در انسان ناشي از سموم شيميائي بدليل طولاني بودن دوره تكميل فرآيند سرطاني شدن و ناشناخته بودن دوره كمون و ظهور تومور به صورت باليني و همچنين تفاوت استعدادهاي ژنتيكي افراد گوناگون با يكديگر معمولاً دشوار است عملاً اين طولاني بودن و عدم ظهور زودهنگام بيماري يك امنيت كاذب ونسبي به حضور بيشتر در محيط سمي و منطقه سمي كشاورزي و مزرعه مي دهد.

ذخيره سموم در بدن حتي به مقدار كم، تجمع تدريجي آن ودر نتيجه اختلالات وارده بر كبد ديگر غير قابل انكار است كه مشكلات ونارسايي هاي خوني را سبب گرديده و امكان بروز سرطان هاي شايع را تسهيل مي سازد.

كاري كه آفت كش ها با باغچه مي كنند

براي پرباري باغچه و كشتن آفت هايش از آفتكش ها استفاده مي كنيم غافل از اينكه خطر را به خانه خود راه دادهايم و خطر در باغچه خانه امان است.

از آنجائيكه در تركيبات آفت كش ها، تعداد اندكي از زنده كش هاً مختص گونه هاي هدف است، ساير گونه هاي غير هدف دچار مسموميت هاي حاد و مزمن مي شوند.

غلظت هاي زير كشنده آن ها سبب تغيير عمده در فيزيولوژي، توليد مثل و رفتار گونه هاي غير هدف شده و نهايتاً توانايي هاي آن ها را براي ماندگاري در زيست گاه هاي تحت تأثير قرار گرفته به مخاطره مي اندازد.

آفت‌كش ها در آب هم نفوذ مي كنند

بسياري آفت كش ها يا متابوليتهاي حاصل از تجزيه آن ها در آب بسيار پايدار هستند، چنين دوامي از نظر زيست محيطي نامطلوب است.

برخي آفت كش ها خاصيت تجمع زيستي دارند، در اين پديده غلظت آفت كش در حين عبور از حلقه هاي مختلف زنجيره غذايي به صورت تجمعي افزايش مي يابد، اين پديده عمدتاً ناشي از بيشتر بودن ميزان چربي در حلقه هاي بالاتر زنجيره غذايي است.

انسان در معرض تهديد

سموم آفت كش ها باعث سقط جنين، عدم رشد فكري، اثرات مخرب ساختماني در بدن هنگام تولد و نقصهايي در اعمال و بافتهاي بدن مي شوند.

همچنين سموم پاراكوات، گروه سموم ارگانو فسفره، مانب و مانكوزب منجر به بيماري پاركينسون ميشود و افرادي كه در حوالي مناطقي زندگي مي كنند كه در معرض آفتكشها قرار دارند احتمال بروز بيماري پاركينسون بيشتر است.

در تحقيقات ديگري كه روي كشاورزان انجام شده مشخص گرديده است كه كشاورزاني كه با قارچ كشها در تماس هستند اعصاب محيطي آنها نسبت به ساير افراد كندتر عمل مي كند.

همجواري با افتكش ها و رشد كند مغزي كودكان

در بررسي هاي به عمل آمده در مكزيك روي كودكاني كه در معرض سموم بودند نشان داد كه انواعي از تاخيرات و كاستي ها در نمو مغز اين كودكان در مقايسه با ساير هم نوعان خود وجود دارد.

همچنين ضعف هايي در نيروي فيزيكي، تطابق طبيعي دست و چشم، و حافظه كوتاه مدت در اين كودكان قابل مشاهده بود.

ارتباط بين بروز سرطان گلبولهاي سفيد خون و سموم ارگانو فسفره در تحقيقات اخير محققين مورد تاييد قرار گرفته است.

وجود آفتكش ها در آبهاي زيرزميني براي انسان بسيار خطرناك است و باعث اختلالات ناهنجار در سيستم عصبي، غدد درون ريزوسيستم ايمني بدن مي شوند. تركيب آفتكشها و كودهاي شيميايي در آبهاي زيرزميني باعث ايجاد موارد بسيارخطرناك تردردر مقايسه با اثرات تك تك اين مواد مي شود.

سرطان تيروييد نيز از جمله سرطانهايي است كه احتمال بروز آن در افرادي كه در معرض آفت كشهاي فنوكسي قرار دارند بيشتر است.

استفاده از آفتكش هاي بيولوژيك راه چاره همه مشكلات

استفاده بي رويه از آفت كش ها و سم هاي شيميايي در ايران در حالي است كه مبارزه بيولوژيك در جهان رونق پيدا كرده و با وجود نفوذ در ايران، اما روند كندي داشته است.

با وجود اقداماتي براي مبارزه بيولوژيك در كشور، ديدگاه كشاورزان هنوز عوض نشده است و بر يان باورند كه بايد سمپاشي مزارع صورت گيرد و گرنه آفت ها سهمي به عنوان محصول براي آنها قائل نمي شوند و حاصل يك سال از دست مي رود.

به عقيده كارشناسان كشاورزي، تنها 20 تا 30 درصد كشاورزان و بهره برداران از مبارزه بيولوژيك براي از بين بردن آفت مزارع استفاده مي كنند كه اكثر آنها كشاورزان تحثيلكرده است.

مبارزه بيولوژيك؟

مبارزه بيولوزيك مبارزه طبيعي و به دور از استفاده از هر گونه مواد شيمايي با آفات است به طوريكه صدمه اي به انسان و محيط زيست وارد نمي كند.

حشرات، كنه ها، علفهاي هرز، عوامل بيماريزا و مهره داران جملگي ممكن است از اهداف كنترل بيولوژيك باشند. كنترل بيولوژيك ممكن است با دخالت هدفمند انسان صورت پذيرد و يا نتيجه عملي يك نيروي طبيعي خودجوش باشد.

كنترل بيولوژيك ممكن است براي پايين آوردن جمعيت آفت مزارع يا جنگل ها و يا براي تعديل ناهماهنگيهاي به وجود آمده در اثر ورود يك عامل جديد به محيطي طبيعي صورت پذيرد وهدف آن حمايت يا تقويت دشمنان طبيعي به كار گرفته شوند.گ

توليد محصولات ارگانيك با مبارزه بيولوژيك

محصولات ارگانيك از آن دسته محصولات كشاورزي است كه اين روزها مورد اقبال خانواده ها قرار گرفته و از آن به عنوان محصولات پاك و بدون كمترين سموم و مشكل غذايي ياد مي كنند.

يكي از تبعات استفاده از آفت كش ها بيولوژيك و غير شيميايي توليد محصولات ارگانيك است.

به تعبير ديگر درمبارزه بيولوژيك مضرات آفت كش ها حذف شده و سلامتي به فرد و وحيط زيست بر مي گردد.

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي از اجراي برنامه پنج ساله مبارزه بيولوژيك در سطح اراضي باغي و گلخانه‌اي اين استان خبر داد.

مسلم مجدآبادي اظهار داشت: اين اقدام به منظور كنترل بيولوژيك آفات در محصولات باغي و گلخانه‌اي انجام مي‌شود.

وي افزود: سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي برنامه پنج ساله مبارزه بيولوژيك را از سال 88 در سطح 200 هكتار از باغ‌هاي انار شروع و در پايان برنامه به هزار هكتار مي‌رساند.

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي تصريح كرد: در محصولات گلخانه‌اي نيز اين روند در سطح دو هكتار از اراضي در سال آينده آغاز مي‌شود كه اين ميزان تا پايان برنامه به پنج هكتار مي‌رسد.

سموم پرخطري كه از چرخه كشاورزي خارج شدند

به گفته رئيس سازمان حفظ نباتات كشور، تاكنون حدود پنج نوع آفت كش كه سم پرخطر بودند و سالانه به ميزان حدود سه هزار تن در كشور مصرف مي شد با تدابير جهاد كشاورزي از چرخه‌ مصرف خارج شده است.

رضا فتوحي 63 درصد سموم كشاورزي را غير خطرناك دانسته و گفته است: حذف سموم پرخطر و استفاده از سموم كم مصرف از برنامه‌هاي مهم سال جاري در بخش كشاورزي است چراكه تعداد دفعات سم‌پاشي اثرگذار به توسعه كشاورزي پايدار كمك مي‌كند و باعث كاهش هزينه‌هاي بهداشتي، حفظ محيط زيست مي‌شود.

وي با بيان اينكه، بيش از 600 عامل خسارات‌زا در سطح مزارع و باغات كشورمان وجود دارد كه با روش‌هاي كنترل غيرشيميايي مي‌توان از 30 درصد خسارات‌ آن جلوگيري كرد و ادامه مي دهد: 268 قلم سم در كشور مصرف مي‌شود كه حدود هشت درصد آن پرخطر، هفت درصد متوسط خطر و 63 درصد از سموم مصرفي در بخش كشاورزي كم‌خطر هستند.

مبازره بيولوژيك در استان هاي كشور

سال گذشته 300 هزار هكتار از مزارع كشور تحت مبارزه بيولوژيك قرار گرفتند كه در سال جاري به 500 هزار هكتار خواهد رسيد و به منظور توليد محصولات كشاورزي ارگانيك مصرف سموم بايد بهينه شود.

اكنون باغات مركبات جنوب، انگور خراسان شمالي، انجير استهبان فارس سطوحي هستند كه هيچ‌گونه سمومي در آن‌ها استفاده نمي‌شود و كنترل آفات به صورت بيولوژيك صورت مي‌گيرد.

950 كلينيك گياه پزشكي به منظور كنترل كيفيت محصولات كشاورزي در سطح كشور فعال است كه تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد به هفت هزار مورد افزايش يابد كه وظيفه اصلي آنان كنترل غير شيميايي آفات كشاورزي است.

.....

اكنون 12 هزار هكتار از اراضي كشاورزي كشور در انتظار تدبير مسئولان براي توسعه مبارزه بيولوزيك و توليد محصولات سالم در كنار محيط زيست و بدني سالم براي مردم است.

براساس برنامه پنجم توسعه چهار ميليون هكتار از اراضي زراعي و باغي زير پوشش مديريت مبارزه تلفيقي با تركيب روش‌هاي بيولوژيك و شيميايي با آفات قرار مي گيرد.

تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد 25 درصد محصولات زراعي و باغي كشور به روش مديريت تلفيقي آفات انجام شود و 35 درصد از مصرف كود بايد به سمت مصرف كودهاي بيولوژيك باشدكه تحقق و گسترش آن در گروي همت مسئولان است.

...........................................

گزارش: مريم حيدرزاده - شكوفه راستين

© 2003 Mehr News Agency .

چهارشنبه|ا|13|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن