تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816882945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني: سالانه 80 ميليون دلار چوب ‌بستني به ايران وارد مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: لاريجاني: سالانه 80 ميليون دلار "چوب ‌بستني" به ايران وارد مي شود
رئيس مجلس همچنين گفت: امروز هم در كشور موضوع عدالت هر روز مطرح و بيان مي‌شود اما آيا عدالت امروزي تعريف سازگاري دارد؟‌ به نظرم تا اين حد دقيق نيست، گاهي فكر مي‌كنيم كارهاي ما به عدالت كمك مي‌كند در حاليكه كشور را دچار مشكل مي‌كنيم.
رئيس مجلس گفت: ‌هر سال ۸۰ ميليون دلار منابع صرف واردات "چوب‌بستني" از كشور آلمان مي‌شود.

به گزارش فارس، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي پيش از ظهر امروز (سه‌شنبه) طي سخناني در هشتمين همايش حكمت مطهر كه در محل سال همايش‌هاي صدا و سيما و به مناسبت سالروز شهادت شهيد آيت‌الله مطهري برگزار شد، اظهار داشت: عباراتي كه امام راحل درباره شهيد مطهري فرمودند و همچنين آنچه كه مقام معظم رهبري درباره مبناي فكري ايشان مطرح كردند كه ايدئولوژي نظام است، سخنان بزرگي است كه بايد مورد اهتمام قرار گيرد.

وي افزود: نه فقط در اينگونه جلسات بلكه در راه و رسم هر فرد مسلماني، بايد اين موضوع مورد توجه قرار گيرد، در اينگونه جلسات مقالات علمي متنوعي ارائه مي‌شود كه از منظرهاي مختلف است و باعث رشد يافتگي جامعه مي‌شود ولي بايد بررسي كنيم كه نسبت ما با آرا و انديشه‌هاي شهيد مطهري در كليات نظام چگونه است.

لاريجاني ادامه داد: در اين اينكه حركت جمهوري اسلامي با نگاهي كه رهبران آن داشتند توجه خاص به آرا و انديشه‌هاي شهيد مطهري در زمينه‌هاي مختلف بوده است، ترديدي وجود ندارد، ما قبول داريم كه بسياري از مديران و سياست‌مداران كشور ما به شهيد مطهري تعلق خاطر دارند، مسأله ما اين است كه آيا تبديل شدن اين تعلق خاطر به يك مسير و راه مطابق با الگويي كه شهيد مطهري مورد نظر داشتند، بوده است يا خير؟

وي اضافه كرد: اگر به آثار شهيد مطهري توجه كنيد، آثاري كه جنبه‌هاي اجتماعي يا سياسي دارد و سلوك و رفتار او نسبت به امام بزرگوار و نقشي كه در شوراي انقلاب داشتند و دل‌مشغولي‌ها و دغدغه‌هاي شهيد مطهري نسبت به سرنوشت مسلمانان را مورد بررسي قرار دهيم، متوجه مي‌شويم كه پايه‌هاي فكري شهيد مطهري بر سه ركن عدالت، معنويت و آزادي استوار بوده است.

رئيس مجلس با بيان اينكه اركان معنويت و آزادي در جوف مفهوم عدالت هم قابل تحقق است، گفت: در مجموع آثار شهيد مطهري مي‌توان بر اين سه پايه تشيخص داد؛ آزادي معنوي مهمترين مسأله‌اي است كه مي‌تواند حركت جامعه را از بعد آزاديهاي فكري و اجتماعي هدايت كند.

وي افزود: اگر ما اين سه ركن را قبول داريم، بايد توضيح دهيم كه مقصود شهيد مطهري از اين سه ركن چه بوده است؛ آنچه راجع به عدالت بين آراي متفكرين مطرح است، بسيار متنوع است و اگر دو فيلسوف بزرگ را كه نزديك به ما هستند مورد بررسي قرار دهيم، تفاوت رأي را كاملاً مشاهده مي‌كنيم.

لاريجاني همچنين گفت: نگاه شهيد مطهري از يك مبنا برخوردار است و اين موضوع نيز به مزاج فكري شهيد مطهري كه بيشتر فلسفي است، باز مي‌گردد؛ تئوري شهيد مطهري در باب عدالت چند ركن دارد كه يك ركن آن فطرت است، يعني عالم سمت و سو دارد و انسان‌ها از لحاظ فكري داراي استعدادهاي متنوع هستند و اين استعدادها بايد رشد كند و به ازاي هر استعدادي نيز براي انسان‌ها حقي نهفته است.

وي با ذكر اين نكته كه جامعه‌اي را مي‌توان عادلانه ناميد كه استعداد فطري افراد را با‌لفعل كند، تصريح كرد: اين استعداد توسط كار و تلاش خود افراد بالفعل مي‌شود بنابراين بايد آزادي در جامعه وجود داشته باشد، به همين دليل شهيد مطهري رقابت در اقتصاد را يك موضوع اساسي بيان مي‌كند و مي‌گويد بايد افراد رقابت كنند تا استعدادهاي آنها بالفعل شود.

رئيس مجلس پايه مردم‌سالاري ديني را عدالت دانست و متذكر شد: مردم بايد بتوانند در سرنوشت خودشان حضور داشته باشند تا استعدادهاي آنان بالفعل شود، جامه‌اي مي‌تواند براي افراد خود بلوغ به وجود آورد كه در همه ارزش‌ها به طور متوازن رشد كند؛ يكي از نكاتي كه دغدغه شهيد مطهري بود، بيداري و احياي حقوق همه مسلمانان بود.

وي اضافه كرد: گاهي سخنان ناسيوناليستي در جامعه مطرح مي‌شود كه مورد نقد قرار مي‌گيرد، شهيد مطهري ملي‌گرايي معقول را قبول دارد، مواردي كه جنبه خرافي نداشته باشد و به ارتقاء و رشد جامعه كمك كند.

"برخي از افكار جنبه جهاني دارد و ملتي آن را مي‌پذيرد، نمي‌شود گفت كه اين موضوع ملي نيست، فكر اسلامي تحول‌زا است و جنبه جهاني دارد و اگر ملتي فكر اسلامي را بپذيرد، اين امر مخالف مليت نيست، چراكه ملت‌ها دور افكارشان ديوار نكشيده‌اند، ناسيوناليست‌ها تصور مي‌كردند اعراب به ايران آمدند و به زور مردم ايران را مسلمان كردند، شهيد مطهري به طور جدي اين موضوع را مورد نقد قرار مي‌دهد؛ اين فكر نو و حيات‌بخش را ملت ايران پذيرفت و نمي‌شود گفت چون از خارج از مرزها آمده، بايد كنار بگذاريم."

رئيس قوه مقننه كشورمان با تأكيد بر اينكه شهيد مطهري از قطعه‌قطعه‌ كردن مسلمان ابراز نگراني مي‌كرد، گفت: شهيد مطهري به امت واحده اسلامي مي‌انديشيد و دل‌مشغولي براي مسئله فلسطين و دغدغه و نگراني براي مسلمانان داشت.

لاريجاني با بيان اينكه ما در دوره‌هاي مختلف از اينگونه افكار ناسيوناليست خام داشته‌ايم، متذكر شد: انديشه شهيد مطهري اين بود كه همه مسلمانان يك يد واحده باشند و انتقاد شهيد مطهري نيز اين است كه مسلمانان بايد بر پايه افكار ديني خودشان، جلوي استعمار فرهنگي را بگيرند، اگر كتاب‌هاي شهيد مطهري را مطالعه كنيم، آن وقت سخناني سطحي در جامعه مطرح نمي‌شود.

رئيس مجلس با ذكر اين نكته كه امروز حركت جديد و بسيار مباركي در دنياي اسلام آغاز شده است، يادآور شد: اين حركت‌ها و انقلاب‌هاي اخير بايد تقويت و فكر اسلامي بايستي دراينگونه موارد محقق شود، نبايد با تحليل‌هاي خام اين انقلاب‌ها را تحت تأثير قرار دهيم.

نماينده مردم قم در خانه ملت بر همين اساس يادآور شد: زحمات زيادي كشيده شده كه اين انقلاب‌ها امروز رشد يافته‌اند از جمله زحمات بزرگان جمهوري اسلامي ايران و بايد دانست كه اين جهشي براي مسلمانان است اما گاهي برخي رفتارهايي دارند كه موجب بدبين شدن ديگران مي‌شود، نبايد زود به اين موضوع بدبين شويم و بايد اين حركت غني شود و تلاش كنيم ظرفيت‌هاي اسلامي در اين انقلاب‌ها تقويت شود.

"برخي از رهبران اين انقلاب‌ها به دنبال ايجاد فتنه در اين انقلاب‌ها هستند تا فرقه‌ها را به جان يكديگر بيندازند در حاليكه ما بايد به يد واحده امت اسلامي بيانديشيم و در جهت تحقق آن تلاش كنيم؛ اگر گاهي دعواي فرقه‌اي راه مي‌اندازند، بايد آن را ايضاح و روشنگري كنيم؛ رهبران جمهوري اسلامي ايران از ابتدا درك درستي داشتند و همواره از اين حركت‌ها پشتيباني كرده‌اند، اين ظرفيت خوب و برداشت درست از تفكر شهيد مطهري است و بايد حد و مرزها را دقيق‌تر مشخص كنيم و ادبيات دوره‌هاي مختلف را با يكديگر مقايسه كنيم."

رئيس نهاد قانون‌گذاري كشورمان همچنين با اشاره به عرصه اقتصادي كشور، متذكر شد: در اينكه رويكرد جمهوري اسلامي ايران براي آباداني كشور بوده و در اين زمينه تلاش زيادي صورت گرفته، ترديدي نيست و اين دغدغه‌اي بوده تا محقق شود، شهيد مطهري مي‌گويد اگر در طرح‌ها ابهام وجود داشته باشد، يكي از آفات انقلاب است.

به گفته وي، در ابتداي انقلاب، يك نگاه نيمچه سوسياليستي در برخي مديران سياسي وجود داشت و آنها به دنبال ايجاد روش عادلانه‌اي با توجه به اين نگاه بودند اما در اينجا اشكال وجود داشت و شهيد مطهري اين موضوع را مخل عدالت مي‌داند؛ جريانات چپ نيز علاقه‌منديشان را به عدالت ابراز كردند و اين گرايش در آنان رشد يافته بود، شهيد مطهري اين موضوع را مخل عدالت مي‌دانست و در دوره‌اي نيز آزادي در معاملات و تجارت و رقابت اصل قرار گرفت كه اين موضوع هم نقايصي داشت.

رئيس مجلس همچنين گفت: امروز هم در كشور موضوع عدالت هر روز مطرح و بيان مي‌شود اما آيا عدالت امروزي تعريف سازگاري دارد؟‌ به نظرم تا اين حد دقيق نيست، گاهي فكر مي‌كنيم كارهاي ما به عدالت كمك مي‌كند در حاليكه كشور را دچار مشكل مي‌كنيم، يكي از نقايص ما اين است كه بايد به فكر و اعتقادات شهيد مطهري بازگرديم و زمينه‌هاي بلوغ استعداد افراد را فراهم كنيم.

لاريجاني با تأكيد بر اينكه همه ما بايد بتوانيم رشد كنيم، گفت: در قانون برنامه پنجم اين الزام را ايجاد كرديم كه دولت امكان رشد استعدادها و استفاده از همه ظرفيت‌ها در سراسر كشور را فراهم كند اما اين موضوع كار دارد و زمان مي‌برد البته تلاش‌هايي در اين زمينه صورت گرفته است ولي اين مشكل را بايد به طريق ديگري كه تئوري كاملي دارد، حل كرد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه سخنانش با يادآوري اينكه هر مسابقه‌اي قانون و ضابطه‌اي مي‌خواهد، تصريح كرد: درون عدالت"قانون‌گرايي" نهفته است، نمي‌شود كسي عدالت‌خواه باشد اما قانون‌گرا نباشد، بياد اين فرد ملتزم به قانون باشد، هم لساناً و هم عملاً ولي اين موضوع امروز به يك نقص در جامعه تبديل شده است.

وي ادامه داد: برخي تصور مي‌كنند كه اگر كارها را زودتر انجام دهند، بهتر است و مي‌گويند قانون دست و پا گير است در حالي كه اينگونه فكر كردن اشتباه است چراكه كارها بايد بر اساس قانون پيش رود، در غير اين صورت در كشور هرج و مرج ايجاد مي‌شود و اگر مي‌خواهيم نظريه عدالت محقق شود، همه بايد ابعاد اين موضوع را اجرايي كنيم.

"شهيد مطهري معتقد است كه افراد بايد بتوانند رشد كنند ولي ما در حوزه اقتصاد با اين فكر فاصله داريم، هم در نظريه عدالت و هم در زمينه توجه به توليدات داخلي؛ هر ساله حدود ۶۰ميليارد دلار واردات داريم كه البته اگر اين واردات تكنولوژي جديد باشد، خوب است اما اگر كالاهاي مصرفي وارد كشور شود اين موضوع كمكي به توليد داخلي نمي‌كند."

لاريجاني همچنين گفت: حدود ۸۰ميليون‌دلار هر سال منابع از كشور خارج مي‌شود و از آلمان چوب بستني وارد مي‌كنيم، چطور ما مي‌توانيم اتم را بشكافيم اما نمي‌توانيم چوب بستني بسازيم؟ بايد براي توليد داخلي اراده وجود داشته باشد.

رئيس‌مجلس در خاتمه با بيان اينكه هر سال حدود يك ميليارد و ۲۰۰ميليون دلار واردات ميوه داريم، گفت: اگر مردم ما آناناس و موز مصرف نكنند، آيا دچار سوءهاضمه مي‌شوند؟ چرا منابع كشور را بايد اينگونه مصرف كنيم؟ بايد اين مسائل ساماندهي شود و تفكر شهيد مطهري در اين زمينه اين بود كه ما بايد روي پاي خودمان بايستيم.

سه|ا|شنبه|ا|12|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن