تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دين را پناهگاه و عدالت را اسلحه خود قرار ده تا از هر بدى نجات پيدا كنى و بر هر دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815168846




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هنر اسلامي از اركان تشكيل دهنده تمدن اسلامي است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: هنر اسلامي از اركان تشكيل دهنده تمدن اسلامي است
هنر اسلامي يكي از مهمترين اركان تشكيل دهنده فرهنگ و تمدن اسلامي بوده كه بعد از علوم دقيقه و تجربي پا به عرصه گذاشته است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران حاضر در همايش ملي هنر و تمدن شيعي كه امروز در حوزه نري برگزار شد؛علي اكبر ولايتي مشاور امور بين‌الملل مقام معظم ر هبري در اين همايش در خصوص بررسي هنر و تمدن شيعي گفت:هنر اسلامي به صورت جامع و هنر تشيع به صورت خاص بايد داراي وجوه تمايزي با هنر به معناي هنر غربي داشته باشد.
وي ادامه داد:هنر اسلامي يكي از اركان تشكيل دهنده فرهنگ و تمدن اسلامي است كه البته حوزه‌ي هنر يكي از ديررس‌ترين حوزه‌هاي تشكيل دهنده تمدن اسلامي را شكل مي‌دهد.
ولايتي اظهار داشت:در بعد از عصر ترجمه يا انتقال علوم،حوزه علوم دقيقه و بعد از آن تجربي شكل گرفت و بعد از آن نيز هنر اسلامي شروع به بالندگي و شكوفا شدن كرد.
ولايتي همچنين در ادامه اين مراسم در مورد مهمترين ويژگي‌هاي هنر شيعي در عصر صفويه ايراد سخنراني پرداخت و در مورد معماري ميدان نقش جهان گفت:ميدان نقش جهان، نمونه‌اي كامل از شهرسازي در تاريخ تمدن اسلامي است به گونه‌اي كه نظير آن در تمدن اسلامي يافت نمي‌شود.
وي خاطر نشان كرد:تفكر شيعي،نقش مهمي در شكل‌دهي هنر اسلامي داشته است و به گونه‌اي كه حوزه‌ي ادبيات و شعر نيز با تاثير پذيرفتن از اين تفكرات به غنا و عمق دست يافته است و بايد گفت كه ادبيات و شعر ايران از لحاظ تاثيرگذاري در جهان بي‌نظير و بي‌همتا است.
همچنين در اين همايش؛ايرج داداش،دبير كل همايش ملي هنر و تمدن شيعي اظهار داشت:در حوزه علمي كليدي پژوهش‌هاي موجود ترجماني از گفتار مستشرقان و ترجماني از پژوهش‌هايي است كه ديگران انجام داده و مجموعه آثار نظري ما را در مراكز مختلف شكل مي‌دهد.
وي ادامه داد:اگر چه كوشش آنها قابل تقدير بوده،اما لزوم نگاهي دوباره به مبادي هنري با ارائه تعريفي كامل از هنر از سوي متفكران و صاحبنظران جهان اسلام به وضوح احساس مي‌شود.
دبير كل همايش هنر و تمدن شيعي تصريح كرد:برگزاري اين همايش نقطه آغازي براي رسيدن به اين حركت است و از آنجا كه ايران بنيان‌گذار تمدن شكوهمند اسلامي است از همين رو بار ديگر ضرورت برگزا ري اين همايش مشخص مي‌شود.
وي خاطر نشان كرد:با موافقت حوزه هنري براي تامين دبير خانه دائمي همايش تصميم داريم اين همايش را از صورت ملي به بين‌المللي درآورده تا از نظرات و پژوهش‌هاي متفكران جهان اسلام در حوزه‌ي هنر بهره‌مند شويم.
در ادامه مجيد شاه حسيني،مدير گروه فرهنگ و معارف شبكه 1 سيما و مدير عامل سابق بنياد فارابي در اين همايش در مورد رابطه‌ي ميان سينما و هنر شيعي گفت:سينما دونده‌ي آخر يك دوي امدادي، هفتمين هنر و همچنين آيتي كامل از تكنولوژي زدگي در دوران معاصر بوده و با آن كه ديرتر از همه رسيده بيش از همه در رسيدن به مقصد تعجيل دارد.
وي ادامه داد:اگر سينما توان بيان زيبايي‌هاي دين و زيبايي‌ها نور ولايت و تاباندن جلوه‌هاي آن را به ما نداشت،از نظر ما هنري بي‌ارزش تلقي مي‌شد.
شاه‌حسيني تصريح كرد:هنر غربي از جنس اسفنج است و خاصيت اسفنج جذب گلاب و گل‌آب است اما هنر شيعي همچون آيينه است و آينه‌اي كه پرتوي محبوب را تابانده و عرصه‌ي تجلي محبوب است.
گفتني است؛در اين همايش سيد عبدالمجيد شريف‌زاده دبير علمي همايش و دكتر غلامرضا اعواني استاد فلسفه و نخستين رئيس انجمن بين‌المللي فلسفه اسلامي نيز به اير اد سخنراني پرداختند.
شايان ذكر است؛در پايان اين مراسم به غلامرضا اعواني،علي اصغر شعرباف،مجيد شاه حسيني و مرحوم دكتر محمد مددپور تقدير به عمل آمد و جوايزي به آنها اعطا شد./ه

دوشنبه|ا|11|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن