واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حسين بن علي (ع) بزرگ مرد آزاديخواه جهان آن يگانه راستين است که در راه خداوند، خود را قرباني مي کند، تا خون آزادگي و آزاد مردي هميشه در رگان تاريخ زنده، قائم و پويا باشد. امام حسين (ع) اگر چه مجاهدترين مومن و مسلمان در راه خداست، اما عالم ترين فقيه جامع الشرايط و داناترين فرد روزگار خويش و يکي از عالمان بزرگ حلقه ناگسستني ائمه اطهار (ع) است. علم امام حسين(ع) در راه جهاد براي خدا و مقابله با انحرافات ديني پس از رحلت رسول الله (ص) يکي از بي نظيرترين حادثه ها و رخدادهاي توحيدي را رقم مي زند که در تاريخ بشر اين نوع حرکت ايثارگرانه و از خودگذشتگي توحيدي را مردم زمانه، تنها در قامت ابراهيم پيامبر ديده بودند. نخستين انحرافي که بعد از رحلت پيامبر (ص) ايجاد شد، انحراف از مسير ولايت بود، تا به واسطه آن مردم را از ولايتي ائمه اطهار (ع) دور کنند و همين دوري از ولايت، منشاء تمام بدبختي هاي امت اسلامي در دوران امويه شد و امام حسين (ع) به عنوان مرجع تقليد با جهاد در راه خدا ، در مقابل اين انحراف برنامه ريزي شده امويان ايستادگي کرد. انحراف در اسلام در دوران امام حسين (ع)از سوي امويان با دقت و برنامه ريزي انجام مي شود تا اسلام ناب محمدي(ص) را به اسلام اشرافگري اموي تبديل کنند و تمامي مجاهدتهاي پيامبر اسلام (ص) و امام علي (ع) را به دل خواه خود تغيير دهند. ائمه(ع) منشاء تحولاتي عميق در عصر خود بودند و سيدالشهدا (ع) مکتب جهاد و شهادت را پايه گذاري کرد، که موج آن تا قيامت باقي خواهد ماند، مکتبي که اقتدار و عزت اسلامي مبتني بر جهاد و شهادت قرار گرفت و تا هميشه تاريخ پويا و قائم خواهد ماند. حاکميت غير ديني امويان سبب انحرافات سياسي، اجتماعي و فقر فرهنگي در لايه هاي جامعه اسلامي شده بود و امويان مانع رشد و تعالي جوامع اسلامي پس از رحلت پيامبر (ص) و شهادت امام علي و امام حسن (ع) شدند و تنها راه نجات جامعه اسلامي ، صلابت عاشورا بود که تا هميشه تاريخ بشريت، چشمه سار آزادي و آزادمردي باقي خواهد ماند و هر انسان طالب حق و حقيقت براي رسيدن به آزادگي و عدالت بايد قدري از معارف اين چشمه را درک کند. نهضت عاشورا و قيام امام حسين(ع) آنچنان نفوذي دارد که نه تنها مسلمانان بلکه تمامي اديان و مذاهب بر عمق و عظمت اين حادثه و معنويت آن معترفند و پيام حسين (ع) تا پايان دنيا به عنوان ناب ترين شعار عدالت خواهي و آزادگي به هنگام ظلم و بيداد در هر جاي اين کره خاکي سروده خواهد شد. بسياري از انديشمندان و بزرگان اديان مختلف به دنبال سالها پژوهش و تحقيق در زمينه فلسفه قيام عاشورا و نهضت حسيني همگي بر اين عقيده اند که قيام امام حسين (ع) نشات گرفته از يک قدرت الهي بود و امام حسين (ع) با اين حرکت خود قصد داشت تا دين اسلام و سيره پيامبر (ص) را براي هميشه جاويد سازد تا در گذر ايام دستخوش تحريف و دگرگوني نشود. چارلز ديکنز به عنوان يکي از نويسندگان بزرگ جهان مي نويسد: اگر منظور امام حسين(ع) جنگ در راه خواسته هاي دنيايي بود، من نمي فهميدم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنين حکم مي کند که او فقط به خاطر اسلام، فداکاري خويش را انجام داد. همچنين از نگاه يک غير مسلمان به نام جرج جردان از دانشمند مسيحي، امام حسين مظهر علم و دانايي است و اين نويسنده ياد آور مي شود: وقتي يزيد مردم را تشويق به قتل حسين(ع) و مامور به خونريزي مي کرد، سپاهيان يزد مي گفتند چه مبلغ مي دهي؟ اما انصار حسين(ع) به او مي گفتند، ما با تو هستيم. اگر هفتاد بار کشته شويم،باز مي خواهيم در رکابت جنگ کنيم و کشته شويم . آنتوان بارا از جمله پژوهشگران مسيحي است که در کتابحسين در انديشه مسيحيت خود حقيقت شخصيت امام حسين(ع) را اينگونه بيان کرده است: من در مورد زندگي و حرکت حسين(ع) بيشتر به بعد انقلابي شخصيت ايشان شيفته شده ام، چرا که آن حضرت در مرامنامه قيام خود اعلام مي کند: من از روي هوسراني و خوشگذراني و براي افساد و ستمگري قيام نکرده ام بلکه قيام من براي اصلاح در امت جدم و براي امر به معروف و نهي از منکر و حرکت براساس سيره جد و پدرم است . اين نويسنده ادامه مي دهد : بعد ديگر شخصيت امام حسين (ع) که مرا شيفته خود کرده، تواضع ايشان در کنار روح انقلابي است اين دو خصيصه نمي تواند در يک شخص جمع شود. تواضع از صفات و ويژگي هاي برگزيدگان خداست او در عين احساس عزت و آزادگي و سرافرازي در برابر دشمنان، تواضع خاص خود را دارد. اين بعد عظيمي است که از ويژگي امام به شمار مي رود. توماس کارلايل از فيلسوفان و مورخ اروپايي نيز معتقد است : بهترين درسي که از کربلا مي گيريم، اين است که حسين(ع) و يارانش ايمان استوار به خدا داشتند. آنها با عمل خود روشن کردند که تفوق عددي در جايي که حق با باطل روبرو مي شود و پيروزي حسين(ع) با وجود اقليتي که داشت، باعث شگفتي من است. همچنين ادوارد براون از پژوهشگران معروف جهان مي گويد: آيا قلبي پيدا مي شود که وقتي درباره کربلا سخن مي شنود، آغشته با حزن و الم نگردد؟ حتي غير مسلمانان نيز نمي توانند پاکي روحي را که در اين نبرد حق عليه باطل انکار کنند. و چه بسيارند دانشمندان و انديشمندان غير مسلمان و مسلمان درباره وِيژگي هاي علمي و عملي سيد و سالار شهيدان نوشته اند چرا درس امام حسين(ع) و بعد از آن امام شهيد، هر قهرمان شهيد ديگري اين است، که در دنيا اصول ابدي وجود دارد که تغيير ناپذيرند پس هر گاه کسي براي اين صفات الهي و توحيدي مقاومت کند و بشر در راه آن پافشاري نمايد، آن اصول هميشه در دنيا باقي و پايدار خواهد ماند. به گزارش ايرنا،تمام خوبي ها و راست هاي جهان خلاصه شده در حرکت توحيدي و الهي امام حسين (ع) که آزادگي و آزاد منشي را براي نوع بشر در همه اعصار رقم زد. سوم شعبان سالروز ولادت امام حسين (ع) روز ولادت آزادي و آزاد مردي است که انقلاب اسلامي ايران در فطرت خود ريشه در انقلاب عاشورايي عالم و مجاهد بزگر آزادي امام حسين (ع) دارد، پس چنين روزي براي همه آزادگان دين مدار مبارک باشد. 7359/671 گزارش از محمود رييسي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]