تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816851451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شكست تاريخي رئيس‏جمهوري فرانسه از فرانسوا اولاند دو هفته جهنمي تا پايان كار نيكلا ساركوزي


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: شكست تاريخي رئيس‏جمهوري فرانسه از فرانسوا اولاند دو هفته جهنمي تا پايان كار نيكلا ساركوزي
تا دو هفته ديگر، در دور دوم انتخابات رياست جمهوري فرانسه، جناح چپ اين كشور پس از حدود هفده سال و براي دومين بار در تاريخ پنجاه ساله جمهوري پنجم فرانسه، در راس هرم قدرت قرار خواهد گرفت تا ساركوزي راست گرا كاخ اليزه را براي هميشه ترك كند. اگر چنين شود، نيكلا بعد از والري ژيسكار دستن دومين رئيس جمهوري خواهد بود كه از پيروزي در دور دوم محروم خواهد شد، مگر آن كه رويدادي استثنايي مسير امور را دگرگون سازد. ديروز، روزنامه تايمز، در صفحه نخست خود اينگونه تيتر زد: «ساركوزي با شكست رو به رو مي‌شود». جرايد بريتانيا و آلمان نسبت به پيروزي اولاند نگراني خود را پنهان نكردند. روزنامه‏هاي فرانسوي همه از پيش روي راست‏گرايان شوكه شده بودند اما شكست ساركوزي را محتمل مي‏دانستند.

ديروز، دو شنبه انتخابات روز دوشنبه رياست جمهوري فرانسه؛ نتايج رسمي شمارش اوليه آرا تاييد شد. همان طور كه پيش‏بيني شده بود. فرانسوا اولاند 28/63 درصد آرا را در دور نخست انتخابات روز يكشنبه به دست آورد و پس از آن نيكلا ساركوزي با 27/18 درصد آرا و مارين لوپن با 17/9 درصد آرا قرار گرفت.

از مجموع 46 ميليون و 37 هزار و 782 تن كه در فهرست هاي انتخاباتي وزارت كشور نام نويسي كرده بودند ، 36 ميليون و 584 هزار و هشتصد و ده تن راي دادند و 35 ميليون و 885 هزار و 845 تن نظر خود را اعلام كردند كه به اين ترتيب ركورد حضور مردم فرانسه در انتخابات شكسته شد.

نامزد سوسياليست‏ها در انتخابات در مجموع بيش از 10 ميليون راي به دست آورد. اولاند دقيقا 10 ميليون و 273 هزار و 475راي به دست آورد و ساركوزي هم نه ميليون و 757 هزار و 324 راي به دست آورد.

رهبر جبهه ملي فرانسه با به دست آوردن شش ميليون و 421 هزار و 880 راي ، 17/9 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

در جبهه چپ‏ها، ژان لوك ملانشون 3 ميليون و نهصد و هشتاد و پنج هزار و هشتاد و هشت راي
(يازده و يازده صدم درصد) به دست آورد. فرانسوا بايرو ميانه رو با نه و سيزده صدم درصد آرا در رده بعدي قرار دارد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس ، همه ديگر نامزدها زير مرز سه درصد قرار دارند. اوا ژولي نامزد طرفدار محيط زيست دو و سي و يك صدم درصد آرا، نيكلا دوپون انيان يك و هفتاد و نه صدم درصد آرا، فيليپ پوتو از فعالان ضد نظام سرمايه داري يك و پانزده صدم درصد آرا را به دست آورد. ناتالي ارتو نامزد مبارزه كارگري پنجاه وشش صدم درصد و ژاك شميناد بيست و پنج صدم درصد آرا را به خود اختصاص داد.

بر اساس نتايج يك نظرسنجي انتظار مي‌رود فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسياليست فرانسه، در دور دوم انتخابات اين كشور – ششم مه/ 17 ارديبهشت –
56 درصد آرا را كسب كند. بر اين اساس رأي تنها 44 درصد رأي‌دهندگان به سبد نيكلا ساركوزي ريخته خواهد شد.

اين نظرسنجي به صورت تلفني و بلافاصله پس از پايان دور نخست انتخابات (شامگاه يكشنبه، 22 آوريل) از سوي يك مؤسسه پژوهشي براي رسانه‌هاي فرانسوي انجام شد. پس از انتشار نتايج نخست اين مرحله، اولاند 6/ 28 درصد آرا را به خود اختصاص داد؛ 5/ 1 درصد بيشتر از ساركوزي. نتايج نظرسنجي يادشده همچنين نشان مي‌دهد كه در مرحله دوم بيش از همه كساني به فرانسوا اولاند رأي خواهند داد كه در مرحله نخست ژان لوك ملانشون، نامزد جريان چپ راديكال، را انتخاب كردند. از قرار 91 درصد اين رأي‌دهندگان پشت سر اولاند خواهند ايستاد.

نيكلا ساركوزي هم مي‌تواند به كسب آراي هواداران مارين لوپن، رهبر حزب راست افراطي «جبهه ملي»، اميدوار باشد. 52 درصد آنان گفته‌اند كه به رئيس جمهوري كنوني رأي مي‌دهند؛ 27 درصد نيز از اولاند پشتيباني كرده‌اند.

فرانسوا اولاند پس از اعلام نتايج اوليه در ميان هواداران خود حاضر شد و گفت اين نتايج بيانگر اعتماد به برنامه من بود. نامزد حزب سوسياليست گفت او امروز نامزد همه نيروهايي است كه خواستار ورق زدن تاريخ فرانسه هستند. اولاند تاكيد كرد كه وظيفه نهايي او بازگرداندن اتحاديه اروپا به مسير اشتغال و رشد اقتصادي است.

اولاند نتايج انتخابات را نشانگر «مجازات» سركوزي و «رد» راه او دانست.

وي خواستار اتحاد در برابر نيكلا سركوزي شد و از جايگاه سوم نامزد راست افراطي در انتخابات ابراز نگراني كرد. اولاند اميد دارد با مشاوران آمريكايي كمپين تبليغاتي خود پاسخ مناسبي به حمله هاي ساركوزي در مناظره داشته باشد.

نيكلا سركوزي، رئيس جمهور فرانسه، هم براي طرفدارانش سخنراني كرد و نامزد حزب سوسياليست را به چالش طلبيد.

ساركوزي كه در طول اين مدت معتقد بود كه قطعاً در دور اول انتخابات پيروز خواهد بود، بعد از اعلام نتايج شوكه شده و آن را غيرمنتظره خواند. واكنشي كه براي فرانسويها كمي عجيب نمود. ساركوزي زيركانه با ابراز تعجب نسبت به صعود چند پله اي راست هاي افراطي مي گويد كه نگراني مردم از وضعيت موجود را درك مي كند و هم? تلاش خود را براي بهبود وضعيت فرانسه صورت خواهد داد.

سركوزي از اولاند خواست كه پيش از مرحله دوم انتخابات در سه مناظره با وي شركت كند. فرانسوا اولاند دقايقي بعد اين پيشنهاد را رد كرد. ساركوزي در شرايط كنوني براي آن كه همچنان رئيس‌جمهور فرانسه بماند، ناگزير خواهد بود به حزب راست افراطي روي بياورد و از حاميان خانم لوپن بخواهد كه به او رأي بدهند.

نگراني رأي‌دهندگان نسبت به رشد كند اقتصادي و افزايش بيكاري در فرانسه، باعث شده است انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور تحت‌تأثير مسايل اقتصادي باشد. راي بالاي مارين لوپن در مرحله نخست، گمانه‌زني براي مرحله دوم را مشكل خواهد كرد؛ چراكه راي‌دهندگان به مارين لوپن به احتمال زياد به ساركوزي راي خواهند داد.

مارين لوپن در سخنراني پس از انتخابات خود گفت كه اين آغاز گرد‌همايي وطن‌پرستان فرانسوي است؛ از چپ و راست. لوپن در سخنراني آتشين خود گفت كه كشور به دست دو حزب بانكدارها و شركت‌هاي چندمليتي اداره مي‌شود و راي‌گيري امروز لرزه‌اي براي اين نظام بود. لوپن در ميان هواداران خود گفت من احتياج به شما دارم تا غرور و عزت و حاكميت فرانسوي‌ها را به آنها بازگردانم.

مارين لوپن در پايان گفت: «امروز ميليون‌ها فرانسوي وارد مقاومت شدند؛ به نبرد ادامه دهيد.»

ژان لوك ملانشون كه خود انتظار نداشت به دور دوم انتخابات راه پيدا كند، پس از پايان انتخابات گفت من راي خود را در دور دوم بدون هيچ چشم‌داشتي به كانديداي مخالف سركوزي مي‌دهم. وي در حدود 11/7 درصد از آرا را از آن خود كرد.

ژان لوك ملانشون گفت هر كسي كه رئيس جمهوري فرانسه شود، موسسه‌هاي مالي آماده‌اند به حقوق مردم تجاوز كنند اما رئيس جمهور بايد ميان تسليم شدن يا مقاومت يكي را انتخاب كند.وي از هواداران خود خواست در مرحله دوم در پاي صندوق‌ها حاضر شوند. در جناح معروف به چپ افراطي، ژان لوك ملانشون، نامزد تشكل موسوم به «جبهه چپ»، نزديك به دوازده درصد آرا را تصاحب كرد و نمايندگان دو حزب تروتسكيست شركت‌كننده در انتخابات نيز جمعا حدود دو درصد راي آوردند.

روزنامه گاردين گزارش داد: فرانسوا اولاند در راس موج چپ‌گرا قرار دارد اما ارقام بهت‌آوري كه مارين لوپن به دست آورده باعث فرو كاستن اشتياق چپ‌گرايان شده است. اين روزنامه در سرمقاله‌اي با تيتر «پيروزي تلخ و شيرين براي چپ‌ها» مي‌نويسد: اطمينان چپ‌گرايان مبني پيروزي در انتخابات رياست جمهوري پس از 17 سال با موفقيت شگفت‌آور مارين لوپن تا حدودي كاهش يافت.ساركوزي در دور دوم براي كسب رياست جمهوري نياز به يك معجزه دارد زيرا كه نتايج ثابت كرد فرانسه از رئيس جمهوري خود به ستوه آمده است.

گاردين در انتها نوشت، انتخابات اكنون برسر عدالت اجتماعي، مسئوليت پذيري براي بحران بانكي و مشاهده جايگزين براي يك دهه رياضت است.

جبهه چپ فرانسه، برخلاف جبهه ملي فرانسه، حامي سرسخت خارجي‌ها و خارجي‌تباران فرانسه است. در عوض گفتمان اقتصادي ژان لوك ملانشون با گفتمان مارين لوپن تفاوت بنيادي ندارد. رئيس «جبهه چپ» نيز همانند نامزد «جبهه ملي» با سرمايه‌داري، جهاني شدن، اروپاي متحد و ايالات متحده آمريكا سر جنگ دارد، و شيفته هوگو چاوز و فيدل كاسترو است.

در واقع ستون فقرات «جبهه چپ» را بازماندگان حزب كمونيست فرانسه تشكيل مي‌دهند كه زماني در قالب يك سازمان بسيار نيرومند، استاليني‌ترين تشكل سياسي در اروپاي غربي بود، ولي با تضعيف و سقوط شوروي به اقليتي بسيار كوچك بدل شد و از اين كه با نام اصلي خود در انتخابات شركت كند، صرف نظر كرد. امروز‌‌ همان كمونيست‌ها زير پرچم «جبهه چپ» متشكل شده‌اند و با تكيه بر ژان لوك ملانشون و استعداد‌هاي او تلاش مي‌كنند بخشي از نفوذ از دست رفته خود را دوباره به دست آورند.

جبهه ملي، جبهه چپ و ديگر سازمان‌هاي راست و چپ افراطي، كه رسما حدود سي و چهار درصد آرا را در انتخابات فرانسه از آن خود ساختند، هر يك به گونه‌اي، ترس فرانسوي‌ها را در برابر رويداد‌هايي نمايندگي مي‌كنند كه هم در درون فرانسه و هم در فضاي بين‌المللي آن جريان دارد. اين ترس از محدوده تشكل‌هاي معروف به چپ و راست افراطي فرا‌تر مي‌رود و حتي گرايش‌هاي مهمي را در درون دو حزب سنتي اين كشور (حزب سوسياليست و اتحاد براي جنبش مردمي) در برمي‌گيرد.

اكنون،همه چشمها به دور دوم انتخابات دوخته شده. ساركوزي خواهان برگزاري سه مناظر? تلويزيوني است و يقين دارد كه در آنها اولاند كم حرف را به زمين خواهد زد. او پيشتر نيز اعلام كرده بود كه درمناظره ها با برنامه ها و پروژه هايش، شكست سختي به اولاند خواهد داد. اولاند به گفت? خودش هنوز سي دي هايي كه مشاورانش از مناظر? قبلي ساركوزي در اختيارش قرار داده اند را نديده اما در كمال خونسردي با اين مسئله برخورد مي كند.

اولاند، همسر سابق خانم رويال(نامزد ساركوزي در دور قبلي انتخابات) در خصوص مناظر? قبلي مي گويد: «در آن مناظره ها ساركوزي مي دانست كه برند? انتخابات و لذا رويال بايد به او حمله مي كرد، هرچند خانم رويال نيز در اين كارزار بد ظاهر نشد.» اما به نظر مي رسد اين بار معادله عوض شده و ساركوزي بايد به اولاند حمله كند چرا كه اوست كه در موقعيت ضعيف تري نسبت به رقيب قرار دارد.

اما به نظر مي رسد براي فرانسويها ديگر اين حواشي اهميت چندان نداشته باشد. فرانسويها از جنجال و هياهوي 5 سال رياست جمهوري ساركوزي به تنگ آمده اند و از اين رو رييس جمهوري را مي پسندند كه بيشتر به بهبود وضعيت اقتصادي مردم بينيدشد و كم حاشيه تر باشد. اين در حالي است كه ساركوزي در سالهاي اول رياست جمهوري به دليل حاشيه فراوان در حوز? زندگي خصوصي به «آقاي بلينگ بلينگ» (جنجالي) مشهور شده بود.

گويي تاريخ دوباره تكرار مي شود. در سال 1981، فرانسوي هاي خسته از بحران اقتصادي و مديريت راستي ها به ميتران، نامزد سوسياليستي روي آوردند كه با كمونيست ها ائتلاف كرد و با 14 سال زمامداري خود بر فرانسه، طولاني ترين دور? رياست جمهوري را به نام سوسياليست ها در تاريخ فرانسه رقم زد. اولاند اميد دارد با مشاوران آمريكايي كمپين تبليغاتي خود پاسخ مناسبي به حمله هاي ساركوزي در مناظره داشته باشد. از سويي اعلام حمايت نامزدهاي خارج شده از اردوگاه اولاند و ساركوزي نيز در تعيين سرنوشت اين دو رقيب بسيار حائز اهميت است.

سفير سابق ايران در يونان در گفت و گو با «مردم سالاري»:

اولاند مي تواند در مذاكرات هسته اي ايران تاثيرگذار باشد

گروه سياسي: دور نخست انتخابات رياست جمهوري فرانسه روز يكشنبه برگزار و در پايان همان روز نتيجه قطعي اعلام و بر اين اساس فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسياليست و نيكلا ساركوزي به مرحله دوم راه يافتند. طبق آمار رسمي فرانسوا اولاند با 63/28 درصد و نيكلا ساركوزي با 1/27 درصد آراي مردم را كسب كردند و قرار است كه ششم ماه مي مصادف با 17 ارديبهشت مرحله دوم اين انتخابات برگزار شود، برخي تحليلگران اعتقاد دارند با آمدن اولاند منش سياست خارجي فرانسه نسبت به ديگر كشورها ممكن است تغيير كند، اما شخصي ديدن مسائل از سوي ساركوزي مشكلاتي را براي اين كشور به وجود آورده است. دكتر مهدي محتشمي پور، تحليل گر مسائل بين‌الملل درباره انتخابات رياست جمهوري فرانسه و تاثير آن بر روابط خارجي اين كشور با ساير كشورها اظهار داشت: احزاب فرانسه در برخي از موضوعات بين‌المللي چندان متفاوت نيستند، گرچه در بعضي موضوعات هم ممكن است اختلافات اساسي با هم داشته باشند در طول تاريخ بعد از پيروزي انقلاب اسلامي شاهد بوديم در موضوعاتي كه مربوط به روابط اروپا و ايران هست، اساسا يك هم پوشاني و نزديكي بسيار زيادي بين سوسياليست‌ها و دموكرات‌ها يا ليبرال‌ها و دموكرات‌هاي مسيحي كه احزاب دست راستي محسوب مي شوند، وجود دارد و در اين زمينه تفاوت چنداني با هم نداشته اند. وي ادامه داد: اگر به شرايطي كه بين روابط ايران و اروپا وجود دارد نگاهي بيندازيم ،مي بينيم كه فرانسه كم و بيش يك سياست واحدي را در قبال ايران دنبال كرده است؛ اما به هرحال اينكه در فرانسه بعد از پيروزي نيكلا ساركوزي در انتخابات دوره قبل يكي از محافظه كارترين و راست‌ترين عناصر وابسته به جريان سرمايه‌داري در فرانسه كه گرايش هاي شخصي خودش نسبت به آمريكا بيش از حد اين بود يك واقعيت است و بواسطه خصلت‌ها و خصوصيات شخصي ديديم كه ساركوزي نه تنها نسبت به موضوع ايران بلكه تحولات منطقه‌اي مثل تحولات خاورميانه و صلح فلسطين ديدگاه بسيار افراط گرايانه‌اي از خود نشان داد. محتشمي گفت: ولي مجموعا سوسياليست‌ها در ارتباط با يك سري موضوعات به لحاظ پيشينه تاريخي وسياسي كه دارند سعي مي كنند كه وابسته به طبقات متوسط رو به پايين جامعه باشند و افكار بخش متوسط جامعه يا طبقه كارگر را نمايندگي كنند و مي كوشند به نوعي افكار مخاطبين خودشان را بيشتر مورد توجه قرار دهند ولي جرياني مانند ساركوزي بيشتر وابسته به جريان طبقات بالادستي جامعه است و افكار آنها را نمايندگي كنند. اين كارشناس مسائل بين الملل با اشاره به روابط ايران و فرانسه خاطر نشان كرد: عليرغم اينكه تفاوت چنداني بين ساركوزي و اولاند نمي دانم اما از آنجايي كه ساركوزي داراي يك سري عقايد، افكار و نظرات شخصي نسبت به موضوع ايران دارد به نظر مي‌رسد كه اگر اولاند انتخاب شود شايد در چارچوب سياست‌هايي كه ما مذاكرات هسته اي كه در پيش رو داريم و با يك نگرش جديد وارد اين مذاكرات شديم شايد اين انتخاب بتواند يك گزينه مناسب تري براي توسعه روابط ما با فرانسه باشد و ما در گذشته بطور سنتي روابطمان با هر دو حزب حاكم چه در زماني كه سوسياليستها در سركار بودند و چه در زماني كه شيراك سر كار بود روابط نسبتا تعريف شده مناسبي حتي بعد از پيروزي انقلاب داشتيم، ولي در ارتباط با يك سري موضوعات ديگر هم مثل بحث خاورميانه ، حقوق بشر، تروريسم و بحث هسته اي تقريبا اينها به واسطه تصميماتي دست جمعي كه در اتحاديه اروپا مي‌گيرند و اين تصميمات هم در ارتباط با همه كشورها من جمله ايران لازم الاجراست نمي توان گفت كه الان اختلاف خيلي فاحشي در رفتارها و كنش‌هاي سياسي آنها در آينده ايجاد شود. وي افزود: كما اينكه ما در حال حاضر هم بسياري از اين كشورهاي اروپايي را داريم كه احزاب سوسياليست در سركار هستند و مي‌بينيم كه رفتارهايشان به احزاب محافظه كار و راست خيلي متفاوت نيست بلكه بيشتر منافع كشور،تشكيلات خودشان و يا در قالب تصميمات اتحاديه اروپا دنبال مي‌كنند. محتشمي پور اين مسائل را ناشي از نزديكي نگرش اين دو حزب نسبت به هم در برخي موضوعات بين المللي عنوان كرد و گفت:اين موضوع همچنين مي‌تواند ناشي از تصميمات دسته جمعي اتحاديه اروپا باشد البته ساركوزي يك پديده خاص در دولت داري در فرانسه بود كه نه تنها در موضوعات خاص سياست خارجي بلكه در سياست داخلي هم ديدگاههاي بسيار خاص محافظه كارانه اي داشت كه امروز اگر ما در انتخابات مي بينيم كه در دور اول انتخابات از رقيب سوسياليستش شكست خورد ناشي از ديدگاههايي است كه وي در سياست خارجي داشت. وي در پايان گفت: برخي معتقدند كه فرانسه آن هژموني قالبي كه گذشته به لحاظ فرهنگي و سياسي و تاريخي و جايگاهي كه در ناتو داشت تاحدود زيادي از دست داده و دوره ساركوزي صرفا دنباله روي از سياست‌هاي دولت آمريكاست و نه چيز ديگري.

سه|ا|شنبه|ا|5|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن