واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: حسين عليزاده ايرانگردي مي كند
موسيقي > چهرهها - گروه ادب و هنر- ندا انتظامي:
«براي من شانس بزرگي است كه ميتوانم به نقاط مختلف ايران سفر كنم و كنسرت برگزار كنم.
قبل از انقلاب چنين امكاني وجود نداشت و ما نهايتا ميتوانستيم در تهران و شيراز به اجراي برنامه بپردازيم، اما امروز شرايط به نسبت آن زمان تغييرات بسياري كرده است.»
سخنان حسين عليزاده، آهنگساز و نوازنده در شروع تور كنسرت «آن و آن» كه در 11 شهر ايران روي صحنه ميرود، صبح ديروز درنشست خبرياش كه در تالار وحدت برگزار شد، نشان از علاقه او براي اجراي كنسرت در شهرستانها داشت.حسين عليزاده به همراه پژمان حدادي تور كنسرتهايي را با عنوان آن و آن در تهران و در شهرهاي اهواز، بهبهان، بوشهر، تبريز، اروميه، ساري، آمل، نيشابور، رودسر، سياهكل از 17 ارديبهشت آغاز و تا 9 تيرماه ادامه خواهد داد.بهمن سال 89 نخستين تور كنسرت عليزاده در 6 شهر ايران برگزار شد و سال گذشته اين گروه به آمريكا، كانادا و فرانسه سفر كردند. حاصل اين كنسرتها انتشار آلبوم آن و آن و ادامه اين كنسرت در ايران است. حسين عليزاده با ابراز خوشحالي از برگزاري اين تور در ايران به كمبود سالن در شهرستانها اشاره كرد و گفت: در اكثر شهرهاي كشورمان و حتي در اصفهان كه خود مهد هنر است هنوز سالني مناسب براي برگزاري كنسرت نداريم كه اين موضوع ناراحتكننده است. با اين همه وقتي با دوستان صحبت كرديم به اين نتيجه رسيديم كه در بسياري از شهرهاي حتي كوچك نيز ميتوانيم كنسرتهايي را برگزار كنيم. البته اين كنسرتها با توجه به شرايط با امكانات محدودتري برگزار ميشود.
عليزاده با اشاره به شكل موسيقي اين كنسرت كه براساس موسيقيسازي است به نقش خواننده اشاره كرد و افزود: آنچه در كنسرتهاي اين تور اجرا خواهيم كرد موسيقي است كه خواننده در آن نقشي ندارد. بهنظر ميرسد نگاهي كه طي سالهاي اخير بر محوريت خواننده وجود داشته باعث ساده پسند شدن مخاطبان موسيقي ايراني شده است و بايد در اين نگاه تجديد نظر كرد. جا دارد كمي روي موسيقيسازي اهميت بيشتر به خرج بدهيم.
سال گذشته تور حسين عليزاده در شهرستانها نزديك به 10 هزار مخاطب داشت. تجربهاي كه عليزاده آن را بسيار ارزشمند خواند؛ «سال گذشته تجربه بسيار جالبي از برگزاري كنسرت در شهرستانها داشتيم و نگاه من طي آن برنامه بسيار تغيير كرد. من در آن اجراها عشق و انرژي بسياري از مردمي كه به كنسرتها ميآمدند ميگرفتم. مجموع آن اتفاقات باعث شد تا بخش مهمتري از دغدغهام به ارتباط با مخاطب معطوف شود.»
او كه اجراي كنسرت را هم در شهرستانها و هم در خارج ايران تجربه كردهاست، اجراي كنسرت در شهرستانها را بسيار زيبا و در شرايط بسيار عالي ارزيابي كرد؛ «حس و انرژي و عشقي كه از مردم شهرستانها گرفتهام در جاي ديگري تجربه نكردهام، چرا كه در شهرستانها امكانات محدود است و زماني كه يك اتفاق هنري ميافتد مردم تشويق ميكنند تا از اين دست اتفاقات باز بيفتد.»عليزاده حضور جوانان در شهرستان را مثبت تلقي كرد؛ «بيشترين مخاطبان ما در شهرستانها را جوانها تشكيل ميدهند. شايد برايتان جالب باشد كه ما در اين كنسرتها نه تنها تلاشي براي نگهداشتن مخاطبان در سالن نميكنيم، بلكه به فكر اين هستيم كه بالاخره كنسرت بايد كجا تمام كرد.»عليزاده كه عضو شوراي فني اركستر ملي ايران است، اعلام كرد: در شوراي فني اركستر ملي ايران نيز مطرح شده است كه حداقل 10 دقيقه از هر اجرايي به اجراي آثار هنرجويان جوان اختصاص پيدا كند وبايد بگويم با كمال ميل سعي ميكنم هنرمندان جوان را در چنين برنامههايي مطرح كنم.او سال گذشته به همراه پژمان حدادي بداهه نوازي سه تار و تمبك را جهاني كرد. سازنده موسيقي نينوا درباره جايگاه موسيقي ايران در دنيا گفت: قبل از انقلاب هيچ شناختي از موسيقي ايران در خارج از كشور وجود نداشت و اگر گروهي به خارج از كشور اعزام ميشد شامل گروههاي پاپي بود كه آثارشان كيفيت خوبي نداشت، اما پس از انقلاب گروههاي مختلفي از ايران در نقاط مختلف جهان به اجرا پرداختهاند كه باعث شناخته شدن موسيقي كشورمان شدهاند.
با اين حال او معتقد است كه خاصيت موسيقي ايراني باعث ميشود موسيقي ايران در همنشيني با موسيقي غيرايراني تعديل شود؛ «موسيقي ايراني سختيهايي دارد كه باعث ميشود در همنوازيهاي نوازندگان ايراني، اين ايرانيها باشند كه به سمت خارجيها موسيقي شان را تعديل ميكنند. براي مثال شما هرگز يك نوازنده هندي را در همنوازي با ايرانيها نميبينيد كه بتوانديك جمله ايراني را بنوازد.
سه|ا|شنبه|ا|5|ا|ارديبهشت|ا|1391
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]