تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816714432




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازتاب گزارش مهر/همبستگي فرهنگي در كتابخانه فاطمه ها/ از اتاق خشتي تا كتابخانه عمومي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بازتاب گزارش مهر/همبستگي فرهنگي در كتابخانه فاطمه ها/ از اتاق خشتي تا كتابخانه عمومي
همبستگي فرهنگي در كتابخانه فاطمه ها/ از اتاق خشتي تا كتابخانه عمومي
كرمان - خبرگزاري مهر: پس از انتشار گزارشي در خصوص كتابخانه فاطمه ها در خبرگزاري مهر موج وعده ها و بازديدهاي مسئولان فرهنگي از اين كتابخانه آغاز شد و همچنان ادامه دارد و مقدمات احداث كتابخانه عمومي در اين مركز فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از انتشار گزارش اخير خبرگزاري مهر در خصوص وضعيت كتابخانه فاطمه ها موج فرهنگي در خصوص رفع مشكلات اين كتابخانه آغاز شده است و هر دستگاه فرهنگي سعي مي كند به فراخور نام و وظايف خود گوشه اي از كار اين سه دختر 10 ساله را كه موسسان كوچكترين كتابخانه كشور نام گرفته اند را بگيرند و مشكلات را برطرف كنند.

از سوي ديگر همچنان موج ارسال كتابهاي مردمي نيز به اين كتابخانه كوچك ادامه دارد و فاطمه ها با يك موج همبستگي فرهنگي مواجه شده اند كه شايد تا كنون در هيچ جاي ايران مشاهده نشده باشد.

تداوم موج فرهنگي براي ارتقاء يك كتابخانه مردمي

كمك به يك بيمار، كمك به ساخت يك مدرسه، ياري رساندن به ايتام و هزاران مورد ديگر از جمله مواردي بوده است كه تاكنون موجب همبستگي و يك صدايي در كشور شده است اما مي توان با قاطعيت گفت كه كتابخانه فاطمه هاي كوچك كه با همت اين سه دختر روستايي در يكي از دور افتاده ترين مناطق كشور شكل گرفت نخستين حركتي است كه موجب همبستگي فرهنگي و يكي شدن ايرانيان از اقشار مختلف براي ارتقاء فرهنگي كودكان يك روستا شده است.

هر چندكه اين كتابخانه به سوژه خبري و تبليغاتي برخي رسانه ها نيز براي خودنمايي نيز تبديل شد اما خبرگزاري مهر به خود مي بالد كه توانست اين موج خبري را براي كمك به اين حركت فرهنگي ايجاد كند و همچنان در اين مسير همچون گذشته ثابت قدم است.

اينكه ايرانيان مناطق مختلف جهان از كشورهاي اروپايي گرفته تا ايرانيان مقيم آمريكا و كشورهاي عربي پيگير خبر و آخرين وضعيت فاطمه ها هستند و در مواردي نيز اقدام به ارسال كتاب براي كوچكترين كتابخانه كشور مي كنند نشان از عمق فرهنگ دوستي و سابقه فرهنگي ايرانيان دارد.

و چيزي جز اين از مردماني كه در قالب تمدن هفت هزار ساله ارت در حاشيه رودخانه هليل در چند كيلومتري كتابخانه فاطمه ها خط را اختراع كردند انتظار نمي رود.

كتابخانه فاطمه ها نماد فرهنگ دوستي ايرانيان است

كتابخانه فاطمه ها جوشش فرهنگ دوستي و علم آموزي مردمان جنوب كرمان است كه بار ديگر متبلور شده است.

در كنار كمكهاي گسترده مردمي به كتابخانه فاطمه ها مسئولان استان كرمان نيز كه با تماس با خبرگزاري مهر در كرمان قول همكاري با اين مركز را داده بودند نخستين گام را براي ارتقاء اين مركز فرهنگي كه مي تواند آغازي براي حركتي فرهنگي و ارتقاء سطح كتابخواني در روستاهاي كشور باشد را برداشتند.

حضور مديركل فرهنگ و ارشاد جنوب كرمان در كوچكترين كتابخانه كشور

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي جنوب كرمان نخستين كسي بود كه به همراه يك اكيپ از مسئولان و كارشناسان فرهنگي براي بازديد و نياز سنجي به دهكهان رفت و ساعاتي را با فاطمه ها گذراند و پاي صحبتهاي اين كتابداران كوچك نشست و با تجليل از فاطمه ها قول همكاري و تجهيز اين كتابخانه را داد.

حجت الاسلام سيد احمد حسيني در گفتگو با خبرنگار مهر نياز سنجي فرهنگي اين كتابخانه و روستاي دهكهان را ضروري دانست و با تجليل از اين حركت كودكان روستاي دهكهان گفت: اين حركت بايد الگويي براي ساير روستاهاي جنوب كرمان باشد و بتواند موجي فرهنگي در راستاي ارتقاي سطح كتابخواني ايجاد كند.

وي افزود: نيازهاي اين كتابخانه نيز كه به كوچكترين كتابخانه ايران شهرت دارد از نزديك بررسي شده است و اميدواريم با تخصيص اعتبار و امكانات لازم مشكلات اين مركز فرهنگي كاهش يابد و ساماندهي لازم انجام شود.

حجت الاسلام حسيني تاكيد كرد: اين حركت فرهنگي بايد با استفاده از كار كارشناسي و تجربه انجام شود و گامي بلند به سوي ارتقاء فرهنگ در كتابخانه اي كوچك برداشته شود.

بررسي حل مشكل كمبود فضاي كتابخانه فاطمه ها

وي همچنين بر حل مشكل فضاي فيزيكي اين كتابخانه تاكيد كرد و گفت: با اين وجود بايد هماهنگي لازم بين دستگاههاي فرهنگي مختلف انجام شود و مطابق قانون در اين مسير گام برداريم.

وي افزود: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي جنوب كرمان در چارچوب مقررات نهايت همكاري را با فاطمه ها خواهد كرد و در اين خصوص دستور لازم به مسئولان فرهنگ و ارشاد شهرستان كهنوج داده شده است.

حضور مديركل كتابخانه هاي استان كرمان در دهكهان/ از فاطمه ها حمايت مي كنيم

اما اين بازديدها از كتابخانه فاطمه ها ادامه يافت و اين بار نوبت مديركل كتابخانه هاي عمومي استان كرمان بود كه سفر يك روزه خود را به جنوب كرمان آغاز كند.

محمد جواد حسين زاده نيز كه پيش از اين از همكاري با اين كتابخانه سخن گفته بود با حضور خود در كوچكترين كتابخانه كشور و بررسي نيازهاي اين كتابخانه مهر تائيدي بر صحبتهاي خود زد و نور اميد را در دل فاطمه ها روشن كرد.

حسين زاده در اين بازديد گفت: استان كرمان به دليل سابقه فرهنگي وعلاقه‌ مردمي به موضوع كتابخواني در سال‌هاي اخير با حجم انبوهي از متقاضيان براي ايجاد كتابخانه‌هاي خصوصي و مشاركتي روبرو بوده ايم كه مي بايست با برنامه ريزي هدفمند در خصوص پويايي اين مراكز گام برداشت.

وي ادامه داد: تلاش كرديم در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري درخصوص ترويج و توسعه فرهنگ كتاب و كتابخواني ضمن حمايت از افراد علاقمند، كتابخانه هاي عمومي به صورت مشاركتي و مستقل ايجاد كنيم.

تبديل كتابخانه فاطمه ها به كتابخانه مشاركتي

وي گفت: از آنجاكه شاخص و استاندارد ايجاد كتابخانه بر اساس معيارهاي جمعيتي و جامعه استفاده كننده است و بخش عمده اي از تقاضاهايي كه به منظور راه اندازي كتابخانه به اين اداره كل ارسال مي شود فاقد شرايط لازم هستند، تلاش شده است به منظور استمرار اين حركت ارزشمند، پس از بررسي هاي لازم، زمينه را براي راه اندازي كتابخانه به صورت مشاركتي يا مستقل فراهم كنيم.

وي گفت: "كتابخانه فاطمه‌ها" نيز جزو كتابخانه‌هاي خصوصي است كه به دليل حضور سه دختر نوجوان در محوريت خود با ساير كتابخانه‌ها متفاوت است.

وي تصريح كرد: كتابخانه"فاطمه ها" كه به همت سه دختر بچه به نام"فاطمه"اداره مي شود، اقدامي در جهت ترويج كتاب و كتابخواني در ميان اقشار مختلف جامعه و در راستاي تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر ايجاد نهضت مطالعه در كشور است.

ساخت فيلم مستند از تلاش فاطمه ها

در اين ميان حوزه هنري و همچنين كانون كودك و نوجوان استان كرمان نيز از كتابخانه فاطمه ها غافل نماندند.

عباس سالاري، رئيس حوزه هنري استان كرمان كه يكي از فعالان فرهنگي كرمان نيز محسوب مي شود در اين ميان طرحي نو را در انداخت.

تهيه فيلم مستند از كتابخانه فاطمه ها و زندگي سه دختر و در نهايت توليد كوچكترين كتابخانه كشور گامي مهم در معرفي اين نهاد فرهنگي به ظاهر كوچك دارد كه در قلب سه دختر 10 ساله جوانه زد.

وي عقيده دارد كه ساخت اين مستند مي تواند با نشان دادن شور و نشاط اين سه دختر در نهايت موجب شود كه شور و نشاط و پشتكار فرهنگي آنها ترويج داده شود.

كارگرادني اين فيلم 30 دقيقه اي را حميد عسكري، يكي از بهترين كارگردانان استان كرمان برعهده دارد.

نشان دادن فرهنگ غني ايراني در اوج محروميت و استفاده از كمترين امكانات براي خلق بهترين فرصتها از جمله اهدافي است كه در اين فيلم دنبال مي شود.

هم اكنون مقدمات ساخت اين فيلم در روستاي دهكهان در حال انجام است و به زودي اين فيلم در محل كتابخانه فاطمه ها كليد خواهد خورد.

اعزام كارشناسان كانون فرهنگي كودك و نوجوان كرمان به كتابخانه فاطمه ها

اما از سوي ديگر مسعود گنجعليخاني، مدير كانون فرهنگي كودك و نوجوان استان كرمان نيز بيكار ننشسته است.

وي نيز از برنامه ريزي اين كانون براي ساماندهي ظاهري و انتقال تجربيات كتابداران اين مركز به فاطمه ها خبر مي دهد.

وي از اهداي هزار كتاب به اين مركز و ساماندهي و مناسب سازي فضاي اين كتابخانه خبر مي دهد.

گنجعليخاني نيز يكي از اهداف كانون را گسترش فرهنگ كتابخواني در قشر كودك و نوجوان دانست و حركت فاطمه ها را حركتي خودجوش در راستاي رسيدن به اين هدف مي داند.

خبرگزاري مهر اميدوار است اين حمايتها با هماهنگ شدن به سمت ارتقاي كتابخانه فاطمها پيش بروند و حكايت سنگ بزرگ نباشد.

گزارشها و اخبار خبرگزاري مهر در كهنوج از اين كتابخانه در آينده نيز ادامه خواهد داشت.
..........................

گزارش: اسما محمودي

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|5|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن