تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816678049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي بزرگ‌ترين طرح در قم؛گذشت يك دهه از عمر پروژه انتقال آب به قم/ طرحي كه مهرماندگار شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بررسي بزرگ‌ترين طرح در قم؛گذشت يك دهه از عمر پروژه انتقال آب به قم/ طرحي كه مهرماندگار شد
گذشت يك دهه از عمر پروژه انتقال آب به قم/ طرحي كه مهرماندگار شد
قم - خبرگزاري مهر: يك دهه از عمر طرح انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز به قم مي‌گذرد ولي قرار است امسال كام شهروندان از آب گواراي زاكرس شيرين شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ايده اوليه طرح تامين آب مورد نياز شهروندان قم از ساليان دور توسط علماي بزرگواري همچون آيت‌الله العظمي بروجردي و آيت‌الله العظمي مرعشي نجفي مطرح شد.

در سال 1356 قراردادي بين وزارت نيرو و شركت خدمات مهندسي آب براي تامين آب شرب شهرهاي قم و كاشان به صورت طرح‌هاي اضطراري، ميان مدت و درازمدت انعقاد شد كه مرحله اضطراري آن با توسعه و گسترش شبكه آب شهري قم پايان يافت. براي مرحله ميان مدت انتقال آب چاه‌هاي علي‌آباد مورد مطالعه قرار گرفت و به اجرا درآمد.

مطالعات درازمدت شامل كنترل جريان‌هاي سطحي رودخانه قمرود از طريق احداث سد مخزني بر روي رودخانه مزبور و تعيين بهترين گزينه انتقال آب از سرشاخه‌هاي حوضه دز به قمرود بود كه به دلايلي به تعويق افتاد.

در سال 1360 الحاقيه‌اي با عنوان مطالعات مرحله اول احداث سد بر روي رودخانه قمرود و انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز به اين قرارداد اضافه و مطالعات آن در سال 1364 پايان يافت اما مطالعات مرحله دوم در سال 1368 آغاز ولي به دليل احداث سد 15 خرداد متوقف شد.

به گفته مديرعامل آب منطقه‌اي استان قم، در آن زمان تامين آب كاشان از پروژه زاينده رود پيگيري شد و از آنجايي كه براي تامين آب شرب شهر قم و ساير شهرهاي مركزي از جمله خمين، گلپايگان، محلات، نيمور، سلفچگان و... تنها راه حل موجود انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز بود از اين رو مقرر شد مطالعات انتقال آب از اين حوضه مجدداً انجام شود به نحوي كه مطالعات مرحله اول بازنگري و همزمان با آن نيز مطالعات مرحله دوم آغاز شود.

پيش بيني كمبود آب

حسن رضوي گفت: كلنگ اجراي اين پروژه در سال 80 در قالب تامين آب 10 شهر استان‌هاي قم، مركزي و اصفهان به زمين زده شد و به خاطر احداث تونل بلند 36 كيلومتري در اين طرح، از ابتداي اجراي آن مشكلاتي از نظر اجراي پروژه به وجود آمد كه برطرف شد.

وي اظهار كرد: اين پروژه فرااستاني است و در چهار استان كشور اجرا مي‌شود، بنابراين از نظر تامين اعتبار لازم هم اما و اگرهايي وجود داشت كه اين مسئله نيز حل شد، تا اينكه اواخر سال 80 پيش بيني‌ها حاكي از آن بود كه اگر اين پروژه اجرا نشود، صرف نظر از كيفيت نامناسب آب قم، در سال 90 با مشكل جدي تامين آب مواجه مي‌شويم.

آن گونه كه رضوي گفت از ابتداي آغاز پروژه انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز پيش بيني مي‌شد كه روند اجراي آن حدود 10 سال زمان مي‌برد، به خاطر اينكه اين پروژه سازه‌هاي متعددي دارد و بسياري از اين سازه‌ها به نوعي يك پروژه مستقل محسوب مي‌شود.

به گفته مديرعامل آب منطقه‌اي استان، اين پروژه از نظر تعدد سازه‌هايي كه دارد يك ابرپروژه تلقي مي‌شود.

بزرگ‌ترين و پيچيده‌ترين طرح آبي

طول مسير انتقال آب در اين طرح بيش از ۲۷۰ كيلومتر است كه ۱۸۰ كيلومتر آن، خط انتقال با لوله گذاري اجرا شده و براي
اجراي اين طرح ۴ سد انحرافي چشمه سردار، دره لكو، دره دزدان و دره دايي ايجاد شده و اين ۴ سد با ۴ تونل به يكديگر پيوند خورده و آب را به تونل بزرگ ۳۶ كيلومتري انوج به قمرود و سدهاي گلپايگان و كوچري رسانده و از آنجا به خط انتقال آب به شهرهاي تحت پوشش منتقل مي‌كند.

اين طرح يكي از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين طرح انتقال آب كشور است كه به گفته مديرعامل آب منطقه‌اي استان از نظر مقدار و طول تونل، يكي از پيچيده‌ترين طرح‌هاي آبي خاورميانه محسوب مي‌شود.

رضوي با بيان اينكه در حال حاضر 800 متر از احداث تونل انتقال آب باقي مانده است، تصريح كرد: دستگاه TBM تعمير شده و حفاري تونل از 15 فروردين آغاز شده و بر اساس برنامه زمان بندي شده به اتمام مي‌رسد.

تسريع در اجراي سد كوچري

احداث سد كوچري يكي از مراحل اجراي اين طرح است كه به گفته رضوي سازه‌هاي آن با سرعت مناسبي در حال احداث است و پيش بيني مي‌شود كه تا پايان سال عمليات اجرايي آن به پايان برسد و عمليات آبگيري اوليه انجام شود.

وي 180 كيلومتر خط انتقال، 23 كيلومتر رينگ شهري، 70 هزار متر مكعب مخازن شهري، 90 هزار مترمكعب مخازن بين راهي، تصفيه خانه، 4 بند انحرافي و... را از ديگر سازه‌هاي اين طرح برشمرد و افزود: احداث سد كوچري، احداث 800 متر تونل و ايجاد رينگ شهري باقي مانده است.

رضوي تاكيد كرد: البته ايجاد رينگ شهري از اولويت بالا برخوردار نيست به خاطر اينكه اگر طرح انتقال آب به پايان برسد شبكه توزيع بيش از 90 درصدي امكان پذير است.

جلوگيري از جيره‌بندي آب

اما همان گونه كه مديرعامل آب منطقه‌اي استان اشاره كرده بود بر اساس پيش بيني‌هاي انجام شده، قم در سال 90 با مشكل كمبود آب شرب مواجه شد، بنابراين براي تامين آب مورد نياز شهروندان طرح اضطراري انتقال آب به اجرا درآمد و در مرحله اول حدود 2500 ليتر در ثانيه آب شرب وارد قم شد.

به اعتقاد مسئولان استان اگر اين طرح در اوايل سال گذشته اجرا نمي‌شد، مصرف آب در شهر قم جيره‌بندي مي‌شد.

در روزهاي نخست افتتاح اين طرح اضطراري - كه به عنوان فاز اول طرح انتقال لقب گرفت-، آبي كه از كوه‌هاي پر از برف عالي كوه شهرستان اليگودرز در استان لرستان با طي كيلومتر‌ها مسافت از دل كوه‌ها، دره‌ها و كوير به شهر قم رسيد، كام مردم را شيرين كرد اما ديري نپائيد كه شهروندان قمي شاهد افت شديد فشار آب شرب و به دنبال آن تزريق آب شور به شبكه آب شرب شدند.

گويا بالارفتن مصرف آب و كافي‌نبودن حجم آب شيرين ورودي به قم، مسئولان را مجبور به استفاده از منابع آب زيرزميني كرده بود.

عنايت ويژه مقام معظم رهبري

يكي از جلوه‌هاي طرح انتقال آب از سرشاخه‌هاي دز به قم پيگيري رهبر فرزانه انقلاب اسلامي براي تسريع در اجراي آن بوده است، به گونه‌اي كه به دستور ايشان 230 ميليون يورو براي اين پروژه در نظر گرفته شد.

حجت‌الاسلام علي بنايي نماينده مردم قم در خانه ملت در مورد پيگيري مقام معظم رهبري گفت: ايشان هر لحظه پيگير وضعيت اجراي طرح انتقال آب به قم بودند و با حساسيت ويژه‌اي اين مسئله را دنبال مي‌كردند.

به گفته حجت‌الاسلام بنايي هر زمان اين پروژه عظيم با مشكل اساسي مواجه مي‌شد مساعدت رهبر معظم انقلاب راهگشا و اميد بخش براي مسئولان بود.

نياز به 200 ميليارد تومان اعتبار

آن گونه كه مديرعامل آب منطقه‌اي استان گفته است تاكنون براي اجراي اين پروژه حدود هزار ميليارد تومان هزينه شده و براي اتمام آن نيز بين 200 تا 250 ميليارد تومان اعتبار نياز است.

رضوي گفت: اين پروژه جزو پروژه‌هاي مهر ماندگار قرار گرفت تا در تامين اعتبار آن مشكلي به وجود نيايد.

مديرعامل آب منطقه‌اي استان با اشاره به همكاري و مساعدت نمايندگان مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، مسئولان استان و وزارت نيرو در اجراي اين پروژه اظهار اميدواري كرد كه اين پروژه در سال جاري به اتمام برسد.

با اتمام اين پروژه مهم، عمر يك دهه‌‌اي آن به پايان رسيده و روياي ديرينه شيرين شدن آب قم به واقعيت تبديل مي‌شود.

......................................
روح‌الله كريمي

© 2003 Mehr News Agency .

يکشنبه|ا|3|ا|ارديبهشت|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن