تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815596843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارزش یافتن شهر قم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ارزش يافتن شهر قم
حرم حضرت معصومه عليهاالسلام
قم يکي از سرزمين‏هاي برگزيده الهي است که بابي از بهشت در آنجا قرار دارد و در پذيرش ولايت اميرمؤمنان بعد از مکّه و کوفه در رتبه چهارم قرار دارد چنان که پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله فرمود: «يا علي انّ الله عزّ اسمهُ عرضَ ولايتک علي السّماوات فَسَبَقَتْ اليها السماء السابعه... فبصّت اليها مکه... ثم سبقتْ اليْها قُم فزَيّنَها بالعرب و فتح اليه باباً من ابواب الجنّةِ(1) ؛ اي علي! خداوند ولايت تو را بر آسمان‎ها عرضه کرد، آسمان هفتم براي پذيرش ولايت تو سبقت گرفت... آنگاه مکه سبقت گرفت... بعد قم براي پذيرش ولايت تو پيشقدم شد و خداوند آن را به واسطه عرب (اشعري‎ها) زينت بخشيد و دري از درهاي بهشت را به سوي آن باز کرد.»امّا يقيناً وجود با برکت فاطمه معصومه در ارزش برکات نازله بر قم سهم تعيين کننده‏اي دارد امام صادق عليه السلام فرمود: «انّ لله حرماً و هو مکّةُ، و لرسولهِ حرماً و هو المدينةُ و لاميرالمُؤمنين حرماً و هو الکوفة و لنا حرماً و هو قم، و ستُدفنُ فيها امرأةٌ من ولْدي تُسمّي فاطمه، من زارها و جبتْ لهُ الجنّةُ(2)؛ براي خدا حرمي است که آن مکه است، و براي رسول خدا (هم) حرمي است که مدينه باشد، و براي اميرمؤمنان حرمي است که کوفه (نجف) باشد و براي ما (اهل بيت) حرمي است که قم باشد. به زودي بانويي از فرزندان من در آنجا دفن مي‏شود که نامش فاطمه است، هر کس او را زيارت کند بهشت بر او واجب مي‏شود.»يکي از شاخسار رحمت اينجاست                                               يکي از خاندان عترت اينجاست  اگر بوي بهشت آيد عجب نيست                                                 يکي از هشت باب جنّت اينجاست  در جايي ديگر فرمود: «قُم بلدنا و بلدُ شيعتنا مطهّرةٌ مقدسّةٌ(3)؛ قم شهر ما و شهر شيعيان ماست قم پاک و پاکيزه است.»وجود با عظمت حرم حضرت معصومه عليهاالسلام در قم برکات متعددي را در پي داشته که به نمونه‏هايي اشاره مي‏شود: 1ـ مرکزيت شيعيانوجود با برکت حضرت معصومه عليهاالسلام باعث شد که شيعيان از تمام نقاط عالم همچون پروانه به گرد وجود شمع حرم جمع شوند، و اين پيش‎بيني توسط امامان معصوم (عليهم السلام) سال‎ها قبل اعلام گرديد.امام صادق عليه السلام فرمود: براي خدا حرمي است که آن مکه است، و براي رسول خدا (هم) حرمي است که مدينه باشد، و براي اميرمؤمنان حرمي است که کوفه (نجف) باشد و براي ما (اهل بيت) حرمي است که قم باشد. به زودي بانويي از فرزندان من در آنجا دفن مي‏شود که نامش فاطمه است، هر کس او را زيارت کند بهشت بر او واجب مي‏شود.»در روايت پيش گفته امام صادق(عليه السلام) «بلد شيعتنا» تعبير نمود، و در جاي ديگر فرمود: «اذا اصابتْکم بليّةٌ و عناء فعليْکُم بِقُمْ فانّه ماْوي الفاطميين...(4)؛ زماني که رنج و زحمت و گرفتاري به شما روي آورد، به قم روي آوريد، زيرا قم پناهگاه فاطميان و محل آسايش مؤمنان است.»امام رضا عليه السلام فرمود: «انّ للجنّة ثمانيه ابواب و واحدٍ منْها لاهل قم، و هم شيعتُنا منْ بين ساير الْبلاد، خمر الله تعالي ولايتنا في طينتهم(5)؛ بهشت داراي هشت در است و يکي از آنها براي مردم قم است، و آنان در ميان مردم ساير شهرها بهترين شيعيان ما هستند خداوند ولايت ما را در طينت آنان قرار داد.»امام کاظم عليه السلام فرمود: «قُمْ عُشّ آل محمّدٍ و ماْوي شيعتهمْ و لکن سيُهْلک جماعةٌ منْ شبابهمْ بمعْصيّة آبائهم و الاستخفافُ و السّخريّةُ بکبرائهم و مشايخهمْ و مع ذلک يدْفعُ الله عنْهُمُ شرّ الاعادي و کلّ سوء(6)؛ قم آشيانه آل محمد(صلي الله عليه و آله) و پناهگاه شيعيان آنهاست، ولي به زودي گروهي از جوانان به خاطر نافرماني پدرانشان و سبک شمردن و مسخره کردن بزرگان و کهنسالان نابود مي‏شوند، ولي با همه اين‏ها خداوند شرّ دشمنان و هرگونه بدي را از آنان دفع مي‏کند.»روايت فوق در عين حالي که هشداري است براي آن دسته از جوان‎هايي که حرمت علما و بزرگان و پدران را نگه نمي‏دارند بشارتي است در اين زمينه که قم مرکز شيعيان و آشيانه آل محمد(صلي الله عليه و آله) مي‏شود و با برکت وجود حضرت معصومه(عليهاالسلام) بلا از آنها دفع مي‏گردد.امام صادق عليه السلام فرمود: «در جبل مکاني است که به آن «بحر، دريا» گفته مي‏شود «و يسمّي بقم و هو معدن شيعتنا(7)؛ و آن قسمت، قم ناميده مي‏شود و آنجا مرکز شيعيان ماست.»و در حديث ديگر فرمود: «اهل خراسان نشانه‏هاي ما هستند، و مردم قم ياران ما... .»(8)
حرم حضرت معصومه عليهاالسلام
2ـ نزول رحمت و برکتحضرت علي عليه السلام فرمود: «صلواتُ الله علي اهل قم، و رحمة الله علي اهل قم، سقي الله بلادَهُمُ الْغيْثَ(9)؛ درود خدا بر مردم قم، رحمت و لطف خدا بر آنها باد، خداوند شهرهاي آنان را از باران سيراب نمايد.» و نکته بسيار جالبي در اين روايت آمده که نشان از استجابت دعاي امام صادق عليه‎السلام و ديگر امامان دارد. چرا که قم با اين که شهر کويري است ولي بارندگي خوب و مناسبي داشته و دارد.اي علي! خداوند ولايت تو را بر آسمان‎ها عرضه کرد، آسمان هفتم براي پذيرش ولايت تو سبقت گرفت... آنگاه مکه سبقت گرفت... بعد قم براي پذيرش ولايت تو پيشقدم شد و خداوند آن را به واسطه عرب (اشعري‎ها) زينت بخشيد و دري از درهاي بهشت را به سوي آن باز کرد.»و در حضور امام هفتم عليه السلام وقتي نام قم برده شد و از تمايل آنها به حضرت مهدي(عج) سخن به ميان آمد، حضرت فرمود: «رضي الله عنْهُم(10)؛ خداوند از آنان (اهل قم) خشنود گردد.» 3ـ مرکز علم و دانشاز زماني که حضرت معصومه عليهاالسلام در قم دفن شده است، اين شهر مرکز علم و دانش بوده و هست و در اين زمان به اوج خود رسيده است. و تاکنون صدها مرجع و عالم ديني و هزاران کتاب درباره اسلام و معارف اسلامي به جامعه بشري تحويل داده شده است و اين هم امري است که پيشاپيش توسط امامان معصوم اعلام گرديده است.امام صادق عليه السلام فرمود: «کوفه به زودي از مؤمنان خالي مي‏شود، و علم از آن جمع مي‏شود، همانطوري که مار در لانه‏اش جمع مي‏شود، «ثمّ يظهرُ العلم ببلْدةٍ يُقالُ لها قُم و يصيرُ معدناً للعلم و الْفَضْل حتّي لا يبْقي في الارض مستضْعف في الدّين حتّي المخدّرات في الحجال، و ذلک عند قرب ظهور قائمنا(11)؛ سپس علم و دانش در شهري که به آن قم گفته مي‏شود، ظاهر مي‏گردد، و آنجا مرکز علم و فضيلت مي‏شود، تا جايي که هيچ کس حتي خانم‎هاي پشت پرده در دين (آگاه مي‏شوند) مستضعف باقي نمي‏مانند و اين نزديک ظهور قائم ما "مهدي(عج)" خواهد بود.راستي چه روايت زيبايي و چه بشارت مسرّت آوري. اميدواريم که آن زمان همين دوران باشد.امام صادق عليه السلام مي فرمايد: زماني که رنج و زحمت و گرفتاري به شما روي آورد، به قم روي آوريد، زيرا قم پناهگاه فاطميان و محل آسايش مؤمنان است.»و در جاي ديگر فرمود: «خدا به کوفه بر ساير شهرها احتجاج کرده و به مؤمنان آنجا در مقابل مردم ساير شهرها احتجاج مي‏کند، و به واسطه شهر قم به ساير شهرها (هم) احتجاج مي‏کند، خداوند قم و مردم آن را رها نکرده تا مستضعف (فکري و فرهنگي) نشوند، بلکه آنان را موفق و تأييد کرده است.»(12)و در روايت ديگري ضمن دعا درباره اهل قم و بيان اوصاف آنان فرمود: «سلام الله علي اهل قم يسقي الله بلادهم الغيث و ينزّل الله عليهم البرکات، و يبدّل الله سيئاتهم حسناتٍ، هم اهل رکوعٍ و سُجُودٍ و قيامٍ و قعودٍ، هم الفقهاء العلماء، هم اهل الدراية و الرواية و حُسْنُ الْعبادةِ(13)؛ سلام بر مردم قم، خداوند شهرهاي آنان را با باران سيراب مي‏کند، و برکت‎ها را بر آنان نازل مي‏کند، و بدي‎هاي آنان را به خوبي تبديل مي‏کند، آنان اهل دانش و از علماء هستند، اهل درک حقايق و روايت و نيکو عبادت کردن هستند.» 4ـ مرکز ياران مهدي (عج)به برکت وجود حرم کريمه اهل بيت نه تنها قم مرکز شيعيان، و شهر اجتهاد و علم فقاهت و مرجعيت و دانش گشته بلکه مرکز ياران حضرت مهدي نيز خواهد بود، چنان که اين را نيز امام صادق عليه السلام پيشگويي نموده است.عفان بصري مي‏گويد: امام صادق عليه السلام به من فرمود: مي‏داني چرا قم (قم) ناميده شد؟ گفتم خدا و پيامبرش و شما آگاه‎تريد. حضرت فرمود: «انما سمّي قم لانّ اهلهُ يجْتمعونَ معَ قائم آل محمّد ـ صلوات الله عليه ـ و يقومون معهُ و يسْتقيمونَ عليْه و ينصُرونهُ(14)؛ به اين علّت قم ناميده شده چون اهل آن با قائم آل محمد (صلي الله عليه و آله) همراه مي‏شوند با او قيام مي‏کنند و او را ياري مي‏کنند و (بر اين ياري) استوار خواهند بود.»يکي از اصحاب مي‏گويد: خدمت حضرت صادق عليه السلام نشسته بودم حضرت اين آيه را خواند «حتي اذا جاء و عدُاوليهما...(15)؛ يعني هنگامي که نخستين وعده فرا رسد مرداني پيکارجو را بر شما مي‏فرستيم (حتي براي بدست آوردن مجرمان) خانه‏ها را جستجو مي‏کنند و اين وعده‏اي است قطعي، پس ما گفتيم: فداي شما شويم، اينها چه کساني هستند؟ حضرت سه بار فرمود: «هم و الله اهْلُ قم ؛ به خدا قسم آنان اهل قم هستند.» پي‎نوشت‎ها:1- بحار الانوار، ج 60، ص 212، دار مکتب الاسلاميه، مستدرک الوسائل، ج 10، ص 204و بحار چاپ بيروت، مؤسسه الوفا، ج 57، ص 212، حديث 21.2- بحار الانوار، ج 60، ص216، ج 48، ص 317، و چاپ بيروت، ج 57، ص 214، حديث 31.3- شيخ عباس قمي، سفينة‏النبي،ج 2، ص 447.4- مجالس المؤمنين، ج 1، ص 83، و بحارالانوار، بيروت، ج57، ص 215، روايت 32.5- بحار الانوار، ج 60، ص 216، تاريخ قم، ص 100.6- بحار الانوار، ج 60، ص 214،دارالکتب الاسلاميه تاريخ قم، ص 98، چاپ بيروت،ج 57، ص 214.7- بحار الانوار، ج 60، ص 212، تاريخ قم، ص 98.8- همان، ص 214، تاريخ قم، ص 98.9- بحارالانوار، ج 60، ص 228، مجالس المؤمنين، ج 1، ص83.10- بحار الانوار، ج 60، ص 213، و ج 57، چاپ بيروت.11- همان، ص 213، تاريخ قم، ص 95.12- همان، ص 217، و ج 57، چاپ بيروت، ص57.13- همان، ص 216،چاپ بيروت؛ج 57، ص 216؛ تاريخ قم، ص100، اسراء، آيه 5.14- همان، تاريخ قم، ص 100، و روضه کافي، ص 175، تفسير عياشي، ج 2، ص 281، تفسير برهان، ج 2، ص 416.15- بحار الانوار، ج 48،ص 317، بيروت. منبع:پاسدار اسلام، آذر 1385، ش 300، حجة‏الاسلام سيد جواد حسيني .  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 372]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن