تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815182079




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا سكته قلبي مهم‌ترين عامل مرگ ايرانيان است؟


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: چرا سكته قلبي مهم‌ترين عامل مرگ ايرانيان است؟
مصرف نمك، هم در غذاهاي خانگي و هم در مواد غذايي صنعتي بالاست، مصرف بالاتر از استاندارد نمك عامل اصلي در بروز فشارخون بالا و به تبع آن بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.

به گزارش سلامت نيوز، شايد بد نباشد در هفته سلامت نگاهي بياندازيم به عاملي كه به معناي واقعي بلاي جان ايرانيان شده است. آمار نشان مي‌دهد، سكته‌هاي قلبي، سرطان‌ها و سكته‌هاي مغزي به ترتيب جزو علت‌هاي اول تا سوم مرگ‌ و مير در جهان از جمله در كشور ما شناخته شده‌اند. بررسي‌هاي سازمان جهاني بهداشت نشان مي‌دهد بيش از 50 درصد مرگ و ميرها در منطقه خاورميانه ناشي از بيماري‌هاي عروق كرونر است و حدود 70 درصد هزينه‌هاي بهداشتي و درمان كشورهاي اين منطقه كه ايران نيز جزو آن است صرف بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شود.

دكتر محراب مرزبان عضو هيئت‌مديره انجمن جراحان قلب ايران درگفت وگو با قانون معتقد است: «يكي از گروه‌هاي در معرض خطر در مورد بيماري‌هاي قلبي و عروقي شاغلان هستند چرا كه زندگي شهرنشيني سبب شده كه افراد بيش از نيمي از عمر خود را در محل كارشان بگذرانند. علاوه بر اين افراد بايد مراقب سلامت قلب خود در محيط كار باشند. به عنوان نمونه استرس‌هاي شغلي، بي‌تحركي، غذاهاي آماده و فست‌فودها شرايط را براي ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي فراهم مي‌كند.»

مرزبان تصريح كرد: «بيماري عروق كرونر با وجود اطلاع‌رساني‌هاي گسترده علت اصلي مرگ و مير در دنيا است و براي كاهش آمار اين بيماري بايد در سطح ملي اقداماتي مانند كنترل آلودگي هوا، نظارت بر سلامت مواد غذايي، رستوران‌ها و فست‌فودها انجام شود.»

بنا به گفته عضو هيئت‌مديره انجمن جراحان قلب ايران، افرادي كه داراي فاكتورهاي خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي هستند توصيه مي‌شود جهت بررسي و معاينات پزشكي به كلينيك‌هاي تخصصي قلب مراجعه و از وقوع حوادث قلبي مانند تنگي عروق كرونر و سكته قلبي پيشگيري نمايند.

مرزبان خاطرنشان كرد: «مهم‌ترين عوامل خطرناك در بروز بيماري‌هاي قلبي و عروقي داشتن فشار خون بالا، اضافه وزن و نداشتن فعاليت بدني كافي و همچنين استعمال دخانيات است. علاوه بر اين مصرف ميوه و سبزي‌ها نيز در كشور ما در حد مطلوبي نيست. عوامل بيماري‌هاي غيرواگير عموما با هم در نظر گرفته مي‌شود و همه اين عوامل سبب بروز يا افزايش بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شود. سبك زندگي مردم، آنها را به سمت چاقي و بي‌تحركي سوق مي‌دهد و اين عامل بسيار مهمي براي بروز بيماري‌هاست. علاوه بر اين تغذيه نامناسب كه حاوي مواد پرچرب و فرآوري‌شده است نيز عامل تعيين‌كننده‌اي است.»

اين متخصص قلب با اشاره به مصرف سرانه نمك در ايران گفت: «بيش از 100 عامل براي ابتلا به عروق كرونر شناخته شده است اما عوامل عمده اثبات شده براي آلتروز كرولز، سيگار، فشارخون بالا و زمينه ژنتيك است. بنابراين فشار خون بالا جزو عوامل اثبات‌شده در بيماري‌هاي قلبي است. همچنين از آنجايي كه مصرف نمك هم در غذاهاي خانگي و هم در مواد غذايي صنعتي بالاست، مصرف بالاتر از استاندارد نمك عامل اصلي در بروز فشارخون بالا و به تبع آن بيماري‌هاي قلبي و عروقي است حتي اگر افرادي كه فشارخون بالا دارند، مصرف نمك‌ خود را كم كنند، نيازمند داروي كمتري هستند يا نياز به دارو پيدا نمي‌كنند. بنابراين خانواده‌ها بايد رژيم غذايي كم نمك را از كودكي شروع كنند.»

دكتر مرزبان همچنين مصرف ميوه و سبزي در كشور را مطلوب ندانست و افزود: «مصرف ميوه و سبزي‌ها در كشور در حد مطلوبي نيست. توصيه ما اين است كه در روز 5 وعده ميوه و سبزي‌هاي تازه مصرف شود. همچنين به دليل سرعت زندگي شهرنشيني، ممكن است افراد فرصت طبخ غذاي سالم و خانگي را نداشته باشند و به غذاهاي آماده و فرآوري‌شده روي بياورند. اين غذاها هم چربي بالايي دارند و هم نيترات و مواد افزودني دارند و معمولا چربي آنها اشباع است و سبب چاقي و اضافه‌وزن مي‌شود. همچنين سعي كنند ميان‌وعده‌هايي انتخاب كنند كه درصد چربي آن كم باشد و از مواد فرآوري‌شده نباشد.

افراد بايد سعي كنند وزن خود را درحد مطلوب نگه دارند. چاقي و اضافه وزن عامل بسيار تاثيرگذاري در بروز ديابت، فشارخون، سرطان و همچنين بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.»

يکشنبه|ا|27|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن