تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819464125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قدرتمندترین انفجار گاما رصد شد!!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قدرتمندترين انفجار گاما رصد شد!! قدرتمندترين انفجاري که تا کنون در جهان رويت شده بود در آخرين روز سال گذشته ثبت گرديد. توليد چنين انرژي عظيمي براي درخشش گاما، نشاندهنده ي قدرت و عظمت منبع اين انفجار مهيب فضايي است!! در آن روز چهار انفجار گاما توسط تلسکوپ فضايي سوئيفت Swift ثبت شدند.  
قدرتمندترين انفجار گاما رصد شد!!
با آنکه اين رويداد عظيم در فاصله 7.5 ميليارد سال نوري از ما رخ داده است اما اگر شما مي دانستيد دقيقاً چه زماني و کجا اين پديده رخ مي دهد آنگاه امکان رصد آن با چشم غير مسلح نيز وجود داشت!!! اين بسيار بسيار عجيب و نادر است که نوري که از 7 سال نوري دورتر مي آيد را بتوان با چشم غير مسلح ديد. دورترين جرمي که مي توان با چشم غير مسلح ديد، کهکشان آندرومدا است که در شرايط خوب رصدي ديده مي شود. اين کهکشان در فاصله ي حدود 2 ميليون سال نوري قرار دارد. پس تصور کنيد چه فرصت استثنايي بوده است که نوري که از انفجاري در 7،5 ميليارد سال نوري دورتر مي آمده است را مي توانستيم با چشم غير مسلح ببينيم!!
انفجار در پرتو ايکس
چپ: تصوير انفجار گاماي فوق عظيم GRB 080319B که در همان لحظه توسط Swift در طول موج اشعه ي X گرفته شده است.راست: همان انفجار در نور مرئي و فرابنفشانفجارهاي گاما بسيار کوتاه اند اما با تابشي بسيار قدرتمند از پرتوهاي پرانرژي همراه اند. نظريه پردازان بر اين عقيده اند که سيگنال آنها از ستارگاني  بسيار پرجرم، با سرعت چرخش بالا و داراي مرگي سريع، حاصل مي شود. پرتوهاي گاما نمي توانند به جو زمين نفوذ کنند، از همين رو تنها با تلسکوپ هاي فضايي رصد مي شوند. اما بسياري از اين انفجارها سازنده پرتو ايکس با انرژي کم، امواج راديويي و حتي نور مرئي هستند. بنابراين اگر به اندازه کافي سريع عمل کنيم، مي توانيم انفجار پرتوهاي گاما را از روي زمين مطالعه نماييم. در اين مرحله تلسکوپ فضايي سوئيف وارد مي شود. اين تلسکوپ انفجارها را آشکار مي نمايد، موقعيت آنها را در آسمان اندازه مي گيرد و سپس نتيجه را به صورت راديويي به زمين مخابره مي کند. و جالب است بدانيد که تمام اين مراحل تنها در چند ثانيه انجام مي گردد.
تلسکوپ فضايي سوئيفت
تلسکوپ فضايي سوئيفتبا چهار انفجار که چهارشنبه روي داد، سوئيفت روز شلوغي را سپري مي کرد. دومين انفجار با نام GRB 080319B در ساعت 06:13 به وقت جهاني و در شمال صورت فلکي عوا روي داد.  مشاهده ي انفجار در نور مرئي!مرکز رصدي Pi of the Sky در همان لحظه در حال رصد آن نقطه از آسمان بود و انفجاري را در نور مرئي مشاهده و تصوير برداري کرد. اين مرکز در لهستان قرار دارد.
انيميشن انفجار در نور مرئي
فيلم ظهور انفجار در نور مرئيمشاهدات يکي از تلسکوپ هاي روبوتيک با نام RAPTOR، حاکي از طلوع و غروب زودهنگام درخششي مرئي بوند. حدود 30 تا 40 ثانيه پس از مخابره پيام سوئيفت، انفجار به اوج خود رسيد چنان که با چشم غير مسلح نيز قابل رويت گرديد و در نهايت تنها اين انفجار عظيم بود که با وجود فاصله زياد بدون تلسکوپ مشاهده پذير گشت.
Pi of the Sky
دوربينهاي Pi of the Sky در لهستان
Pi of the Sky Group
گروه لهستاني Pi of the Sky که بخاطر رصد انفجار گاما در نور مرئي بوسيله ي ابزارهاي خود، جشن گرفته اند!مي توانيد تفاوت اين دو تصوير که از قبل و بعد از انفجار در نور مرئي گرفته شده است، را پيدا کنيد؟! انفجار سالاينها در حالي است که ساعت ها طول مي کشد تا دانشمندان منشا اصلي انفجار را بيابند و ماهيت انفجار را شناسايي کنند. «پائول ورسيجک» (Paul Vreeswijk) از مرکز کيهان شناسي تيره در کپنهاگ دانمارک، سرپرست گروهي است که فاصله انفجارها را به وسيله بزرگترين آرايه تلسکوپي جهان در شيلي (VLT) اندازه مي گيرد. با مطالعه ميزان امتعال به سرخ نور انفجار که از سفر در انبساط عالم ناشي مي شود، آنها فاصله انفجار را 7.5 ميليارد سال نوري تخمين زدند و اين مطابق با زماني است که عالم در نيمه عمر کنوني خود قرار داشته است. «پائول ورسيجک» مي گويد:" ابتدا انتظار داشتم که فاصله اين انفجار بسيار نزديک به ما باشد." او همچنين افزود:" اين بسيار جذاب است که مي توانستيم با چشم غير مسلح جرمي را مشاهده کنيم که در نيمه عمر عالم قرار داشته است." با توجه به فاصله، اخترشناسان مي توانند قدر حقيقي انفجار را محاسبه نمايند. محاسبات نشان دهنده آن بود که اين انفجار 2.5 ميليون برابر پرنورتر از قدرتمندترين ابرنواختر مشاهده شده است. هنوز نامشخص است که چه چيزي سبب درخشش باورنکردني انفجار شده است اما نظريه پردازان بر اين گمان اند که انفجارهاي گاما از دو جت باريک ماده و انرژي تشکيل مي شوند. و اين احتمال وجود دارد که ما توانسته باشيم دقيقا به درون مخروط جت ها بنگريم.  پيرو مطالعات، درخشش GRB 080319B بعد از اوج، هنوز در حال پيشرفت است. «پائول ورسيجک» مي گويد:" اين موضوع باطل کردن تئوري هاي قبلي نيست اما در اين دوره به تفصيل از دانايي ما، اين رويداد ممکن است به انفجار سال تبديل گردد." منابع:1- http://nojumnews.com/2- مرکز فضايي ناسا: http://www.nasa.gov3- مرکز رصدي Pi of the Sky: http://grb.fuw.edu.pl/4- http://en.wikipedia.org 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 454]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن