تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845420076




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حوزه علميه، ميراث امام صادق عليه السلام


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حوزه علميه، ميراث امام صادق عليه السلام
امام صادق عليه السلام
هر چيز با ارزشى را به طلا و يا جواهرات تشبيه مى‎كنند كه گوياى ارزش آن باشد ولى متحيرم كه علم و دانش و درس و مدارسه را به چه چيزى تشبيه نمايم، به طلا؟ خير، به نعمت سلامتى؟ خير، بلكه آن از هر چيزى ارزشمندتر و مقدم‎تر است و هيچكدام گوياى ارزش علم نيستند. حقا كه بدون علم دينى وجود ندارد و زندگى بدون علم يعنى زيستن مانند حيوانات و جمادات و نباتات و ... بدون علم، كسى حق خريد و فروش، ازدواج و داشتن فرزند و خلاصه حق سپرى كردن عمر شريف را ندارد. چرا كه با عنايت به: «والعصر ان الانسان لفى خسر» به خوبى درمى‎يابيم كه براى دچار خسران نشدن بايد شيوه‎ استفاده از سرمايه عمر را بدانيم وگرنه محكوم به نيستى هستيم. ما بر مركبى سواريم كه جهت دادنش با علم صورت‎پذير است. و آن با سرعتى بيش از سرعت برق پيش مى‎رود. تصور كنيد وقتى بدون جهت باشد چه خواهد شد؟! و سر از كجا در خواهد آورد؟! شخصيت برجسته و راه يافته علم، حضرت جعفر بن محمد بن على بن حسين بن على بن ابى طالب الهاشمى العلوى و كنيه‎اش «ابوعبدالله» و لقبش «الصادق» و مادرش «ام فروه» دختر قاسم بن محمد بن ابى بكر در برهه‎اى از زمان ديده به جهان مى‎گشايد كه فتنه بر جامعه اسلامى خيمه زده و مسلمانان حتى عالمان دينى در درياى آن غوطه‎ور بوده و تشخيص راه بسيار دشوار بود. در زمان حكام بنى اميه و بنى عباس با استمداد از جمعى از علماء «مخلوق بودن قرآن» را علم كرده و بحث متكلمين در صفات خداوند و چگونگى آن به اوج خود رسيده بود تا جايى كه همگان را به ورطه حيرت و بهت زدگى كشانيده و تكفير و قتل در جامعه حرف اول را مى‎زد. ايشان از خانواده‎اى برجسته و عالم و متدين برخاسته بودند و در همان اوان زندگى به تلمّذ و بهره‎گيرى از علوم شرعى و قرآنى مشغول گشته تا به عالم با ديدى برگرفته از جهان بينى وسيع و پر دامنه نظاره گر بوده و درس بگيرد و به همنوعان خود بياموزد، تا مسير زندگى را قبل از آلودگى به هر چيزى تنها از سرچشمه گواراى اسلام بيابد و در اين راه با پشتكار و سماجت زياد على‎رغم همه كمبودهاى مادى و تسهيلات معيشتى پيش رفتند. تا جايى كه مورد اشاره دانشمندان و مرجع علمى آنان قرار گرفتند، نصايحش را به جان و دل خريده و گفتارش محل احتجاج و استدلال براى شاگردان و بقيه افراد گشت. در وصف او ذهبى در ميزان الاعتدال گويد: «وى يكى از ائمه اعلام است كه شأنى بزرگ دارد و نيكوكار و صادق است و از وى محمد بن اسحاق و يحيى انصارى و مالك و دو سفيان و ابن جريج و شعبه و يحيى قطان و غير از اينها روايت مى‎كنند و بر امامت و جلالت و سيادت او متفق هستند.» ابن حجر در صواعق آورده است كه: «مردم چندان از علوم وى نقل كرده‎اند كه شهرت او در همه بلاد پراكنده گشت.» و شهرستانى در ملل و نحل گويد: «او را در دين و ادب، علمى غزير(بسيار زياد) است و حكمتى كامل و زهدى بالغ و ورعى از شهوات.» عطار در تذكرة الاولياء، ج 1 چه شيوا مى‎فرمايد: «اگر تنها صفت او گويم به زبان و عبارت من راست نيايد كه در جمله علوم و اشارت و عبارات بى تكلف به كمال بود و قدوهى جمله مشايخ بود و اعتماد همه بر وى بود و مقتداى مطلق بود هم الهيان را شيخ بود و هم محمديان را امام و هم اهل ذوق را پيشرو و هم اهل عشق را پيشوا، هم عباد را مقدم، هم زهاد را مكرم، هم صاحب تصنيف حقايق هم در لطايف تفسير و اسرار تنزيل بى نظير بود. (نقل از لغت نامه دهخدا در شرح الصادق) زندگى ارزشمند آن بزرگوار مدتى در مدينه با مشغول شدن به افاضه فيض و چيدن ميوه‎هاى مكتب محمدى سپرى گشت و به شاگردان خود تعليم مى‎داد و حلقه‎ها و كلاس‎هاى درس در منزل و مساجد داشت كه آنها را به نحو احسن اداره مى‎كرد. و مدتى در عراق به ابراز نظرات و فتوا در زمينه‎هاى مختلف علوم و دلسوزى‎ها پرداخت.
امام صادق عليه السلام
مرحوم حاج شيخ عباس قمى در كتاب منتهى الآمال مى‎فرمايند: «دوران امامت حضرت، مصادف با اواخر حكومت بنى‎اميه و آغاز انتقال قدرت به بنى‎عباس بود. از اين رو، آن امام بزرگوار در شرايط ويژه‎اى قرار داشتند بنى‎عباس با شعار حمايت و خونخواهى اهل بيت قيام كردند و توانستند بنى اميه را از اريكه‎ى قدرت به زير بكشند. امام صادق عليه السلام از اين شرايط به بهترين وجه استفاده كردند و از آزادى نسبى كه به وجود آمده بود در جهت اشاعه و تبليغ معارف اصيل تشيع و گسترش فقه اسلامى بهره‎بردارى نمودند. در مكتب آن امام، شاگردان بسيارى تربيت شدند و فقهاء و متكلمين و محدثين بزرگى از محضر ايشان استفاده كرده، رشد نمودند. اكثر روايات شيعه در موضوعات مختلف از آن امام بزرگ نقل شده است. مناظرات آن حضرت با مخالفان در مسايل مختلف فقهى و كلامى و توحيدى در كتب روايى مضبوط است و از منابع معارف الهى به شمار مى‎رود. روش آن بزرگوار در مباحثات و مناظرات بر استدلال و برهان و مجادله احسن بود كه سفارش آن در كتاب جاودان خود، قرآن كريم است: (ادع الى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة و جادلهم بالتى هى احسن)؛ با سلاح حكمت و موعظه نيكو، مردم را به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به نيكوترين وجه مجادله كن (سوره نحل آيه 125). و در مقام مناظره هيچگاه اخلاق اسلامى و مكارم اخلاق را فدا نمى‎نمودند و به طرف مقابل ناسزا نمى‎گفتند و همواره سخن آنان را، هر چند سست و بى‎پايه مى‎نمود با كمال دقت و متانت گوش مى‎دادند ... از اين جهت تنها الگوى آن امام، رسول خدا (صلّي الله عليه و آله) و امير مؤمنان عليه السلام بودند... .» چنين شخصيتى نمونه‎ى پرورش مكتب علم و جذاب شاگردان و حوزه‎هاى علمى قرار مى‎گيرد كه در مقام بحث احترام به رأى مخالف نهاده و بدون جانبدارى و خودرأيى سراپا گوش مى‎شوند، با وجودى كه در مقام علما انگشت نما بوده و درخشندگى علم او آفاق را فرا گرفته است و خلاصه در برخوردش با نماز و اهميت زايد الوصف اين فريضه، مرحوم شيخ قمى مى‎فرمايد: «امام صادق عليه السلام در آخرين لحظات حيات خويش چشمان خود را گشود و فرمود: تمام خويشاوندانم را جمع كنيد. پس از مدتى همه آنان حاضر شدند امام به آنان نگاه كردند و فرمودند: ان شفاعتنا لا تنال مستخفاً بالصلاة؛ شفاعت ما هرگز به كسى كه نماز را سبك مى‎شمرد نخواهد رسيد.» تاريخ يعقوبى، جلد دوم، صفحه 374، مترجم محمد ابراهيم آيتى آورده است كه: «ابو عبدالله جعفر بن محمد ... در شصت و شش سالگى در مدينه وفات كرد و از همه مردم برتر و بدين خدا داناتر بود و دانشمندان كه از او شنيده بودند هرگاه از او روايت مى‎كردند مى‎گفتند: عالم به ما خبر داد.» ايشان خوب ارزش علم را دانسته و از ناموس علم دفاع مى‎كردند و حاضر نبودند گوهر زمردين علم را به پاى هيچ احدالناسى بريزند و در مقابل هر پيشنهادى كه در آن منجر به هبوط قدر علم مى‎گشت، بدون كوچكترين ترديدى پاسخ منفى مى‎دادند. از فرمايشات آن حضرت در كتاب سير اعلام النبلاء روايتى است از هشام بن عباد كه از جعفر بن محمد(عليه السلام) شنيدم كه مى‎فرمود: «الفقهاء اُمناء الرّسل فإذا رأيتم الفقهاء قد ركنوا الى السلاطين فاتهموهم: فقهاء امين پيامبرانند هرگاه آنها را متمايل به سلاطين يافتيد به آنها اطمينان نكرده و آنان را متهم بدانيد.» و اكنون نمونه برخورد عملى آن حضرت در برابر نقشه‎هاى سياسى را ببينيم كه خود گوياى ارزشمندى علم و عالم است و انسان را از نشستن در گوشه‎اى از اطاق كنده و به سوى حوزه و دانشگاه سوق مى‎دهد. در كتاب تاريخ الاسلام، تأليف حسن ابراهيم حسن، جلد 2، صفحه 79 مى‎خوانيم: (ترجمه) «حفص بن سليمان كه كنيه‎اش ابا سلمه بود پس از شكست بنى اميه و پيروزى بنى عباس، نامه‎اى به دست شخصى علوى داده و به خدمت جعفر الصادق عليه السلام فرستاد به مضمون اين كه حكومت را به علويان منتقل نمايد. آن شخص وقتى نامه را به امام داد، ايشان بدون كوچكترين توجهى فرمودند: مرا با ابا سلمه چه كار است؟! اين كه از پيروان ما نيست! بعد از آن، نامه را بر روى چراغ گرفته و سوزانيد. آن شخص عرض كرد: جواب نامه ابا سلمه چه شد؟ امام فرمودند: جواب را مشاهده كردى.» آگاهى و ميزان دانش او چترى بر رشته‎هاى مختلف علمى گسترانيده بود و چنان تسلطى بر كتاب خدا و سنت رسول الله (صلّي الله عليه و آله) داشت كه در تفسير و حديث و غيره رأى او روشنگر و مورد اعتماد علماء بود تا جايى كه در تفسير قرطبى در ذيل هفده آيه مختلف به قول ايشان احتجاج نموده و در تفسير ابن كثير در دو جا، و همچنين مفسرين مختلف به قول ايشان استدلال كرده‎اند. در علم حديث ايشان از رجال و راويان ثقه و مورد اعتماد محدثين بوده است.
امام صادق عليه السلام
در سير اعلام النبلاء الطبقة الخامسة من التابعين آورده است كه: «فرزندش موسى كاظم و يحيى بن سعيد انصارى ... از او حديث روايت مى‎كردند» كه نام سى و سه نفر را ذكر كرده و در آخر لفظ «ديگران» را نيز ذكر مى‎كند. عمرو بن مقدام مى‎گويد: «هرگاه به جعفر بن محمد مى‎نگريستم پى مى‎بردم كه او از سلاله نبيين است. ابن حبان مى‎فرمايد: «او از سروران اهل بيت از نظر علم و فقه و فضل است و به حديث‎اش احتجاج مى‎شود ... (نقل از تهذيب التهذيب جلد 1 صفحه 444). اما آنچه از دارايى دنيا از او باقى مانده است خود گوياى علو شأن او در زهد و اهتمام بسيار او به علم و اجتماعات و مناظرات علمى و ... است. حكومت عباسى به «القادر بالله» كه رسيد، مأمورى را به مدينه براى گشودن خانه امام صادق (عليه السلام) مى‎فرستد آن خانه‎اى كه از زمان وفات آن بزرگوار كسى به آن دستى نزده بود پس از باز كردن در آن يك جلد قرآن و كاسه‎اى چوبين كه لبه‎اش فلزى بود و سپر چوبى و تخت خواب و سر نيزه مى‎يابد. (نقل از المنتظم فى تواريخ الملوك و الامم ج 9 ص 112). چه بليغ پيامبر فرموده است كه از ما پيامبران درهم و دينارى به ارث نمى‎ماند. آنچه از آنها به ارث مانده آن يادواره‎هاى گفتارى و كردارى آنهاست. و اين سرچشمه زلال علم است كه تا قيام قيامت، بشريت و انسانيت از آن شيرين كام بوده و بهره‎مند مى‎گردند. امام نيز كه پرورش يافته و ادامه دهنده راه پيامبران است، ميراث بران او محدود به نسب و خويش و قوم خود نيستند اين نسلهاست كه از ميراث علم و تقواى او بهره‎مند مى‎شوند و ميليونها افراد در حوزه‎هاى علميه او درس مى‎خوانند. زيرا كه در زندگى آن بزرگوار هيچ چيزى ارزشمندتر از حلقه درس و مباحثه علمى نبوده و بهترين اوقات خود را وقتى مى‎دانستند كه به شاگردان و هم‎عصران خود علم مى‎آموختند. بارالها ما را از رهروان راستين ايشان قرار ده.  منبع:همايش امام صادق(عليه السلام)1381 هـ . ش / 1423 هـ . ق  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 608]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن