تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813118112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنجال


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جنجال Awake
فيلم جنجال
فيلم هاليوودي Awake با کارگرداني جوبي هارولد Joby Harold و با بازي جسيکا آلبا، ترنس هووارد و کلي برسفورد در سينماها به نمايش گذاشته شده است. روزنامه نيويورک تايمز، در اين مقاله، نگاهي داشته به بازتاب اين فيلم در ميان پزشکان و جامعه. فيلم‌ها و سريال‌هايي که خطاها و يا پديده‌هاي مرتبط با پزشکي را به تصوير مي‌کشند، کم نيستند، اما فيلم Awake، يک پديده نادر پزشکي را در دنياي سينما نشان مي‌دهد، پديده‌اي که هنوز پزشکان بر سر آن بحث و اختلاف نظر دارند. اين پديده هشياري در بيهوشي يا anesthesia awareness نام دارد، در عالم واقع اين دوره‌ها کوتاه‌مدت هستند ولي در اين دوره‌ها بيماران درد را از حد خفيف تا تحمل‌ناپذير حس مي‌کنند.
فيلم جنجال
ترسناک‌ترين لحظه در فيلم جديد «بيدار» Awake ، بعد از گذشت 34 دقيقه رخ مي‌دهد، زماني که شخصيت اصلي فيلم، «کلي برسفورد» که «هيدن کريستنسن» نقشش را بازي مي‌کند، در هنگام عمل جراحي درد ناشي از بريده شدن سينه‌اش را با چاقوي جراحي، حس ميِ‌کند. به موازات عميق شدن برش جراحي به وسيله جراح با بازي «ترنس هووارد»، بينندگان فيلم صداي فريادهاي توأم با درد و رنج بيمار را مي‌شنوند، در حالي که ظاهرا بيمار بيهوش است و بي‌حرکت روي تخت جراحي خوابيده است. فيلم Awake از 30 نوامبر اکران شده است، زماني که از ماه‌ها قبل متخصصين بيهوشي خود را بر رويارويي با حواشي فيلم آماده مي‌کردند.
فيلم جنجال
مدتي قبل انجمن متخصصين بيهوشي آمريکا، ايميل‌هايي به 40 هزار عضو خود در مورد اين فيلم فرستاد تا آنها خود را براي حمله‌هاي رسانه‌اي منفي و سؤالات بيماران آماده کنند. رئيس اين انجمن، دکتر «جفري آپفلبام» در 2 نوامبر از اعضاي اين انجمن خواست که در برابر فيلم خونسردي خود را حفظ کنند. تبليغ فيلم چالش‌برانگيز است چرا که در آن نوشته شده است، در فيلم «جراحي به شيوه‌اي شبيه رفتار کوسه‌ها با شناگران اقيانوس، در فيلم آرواره‌ها انجام مي‌شود.» برآورد درصد دقيق بيماراني که پديده «هشياري در بيهوشي» را تجربه مي‌کنند، دشوار است، گزارشي که در سال 2004 بر اساس چندين مطالعه منتشر شد، بروز اين پديده را 0.1 تا 0.2 درصد نشان مي دهد، به عبارت ديگر از 21 ميليون بيماري که سالانه مورد عمل جراحي قرار مي‌گيرند، 20 تا 40 هزار نفر دچار اين مشکل مي‌شوند، ولي يک مطالعه ديگر بروز اين پديده را بسيار کمتر تخمين زد و آن را منحصر به تنها 1400 بيمار در سال دانست.
فيلم جنجال
گرچه درصد اشخاص درگير اين حالت کم است، ولي مسلما صفر نيست. بيماراني که سطح بالاي هشياري پس از فرايند بيهوشي دارند، درد بسيار زيادي چه در هنگام جراحي و چه پس از آن حس مي‌کنند. يک استاديار بيهوشي دانشگاه کاليفرنيا در اين مورد مي گويد که بيماراني که اين حالت را تجربه کرده‌اند، دردشان آنقدر شديد بوده که از خدا مي‌خواسته‌اند، اجازه دهد بميرند. به تصوير کشيدن محدوديت‌ها و خطاهاي پزشکي، تأثير و تأثر بيمارن و پزشکان، نگاه بيماران و پزشکان به بيماري‌هايي با ماهيت‌هاي گوناگون کار ظريفي است و گاهي مانند حرکت بر لبه يک تيغ مي‌ماند. يک هنرمند مي‌تواند به آساني از جنبه اطلاع‌رساني به جنبه تخريب و از سرگرمي‌سازي هنرمندانه به وحشت‌آفريني غيرمسئولانه کشيده شود.
فيلم جنجال
در اين ميان شناخت و درک درست يک هنرمند از دنياي واقعي پزشکي و توجه به اين مسئله که گاه يک سريال يا فيلم از يک هنرمند مشهور مي‌تواند تأثيري بسيار بيشتر از صدها مقاله و برنامه پزشکي، بر ذهن و تلقي مردم بگذارد، ضروري است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 405]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن