تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816546636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرزندانمان را براي دور ماندن از اعتياد آماده كنيم...


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: فرزندانمان را براي دور ماندن از اعتياد آماده كنيم...
امروزه گرايش به موادمخدر نسبت به سالهاي گذشته بيشتر شده و متأسفانه پاي اين غول خانمان برانداز به مدارس نيز باز شده است. برخي از والدين تصور مي كنند كه نبايد با بچه ها در مورد چنين مسائلي صحبت كرد اما اگر ما به عنوان نزديك ترين و دلسوزترين افراد به فرزندانمان آموزش هاي صحيح را ارائه نكنيم، ممكن است قبل از اينكه بتوانند راه درست را انتخاب كنند در دام افراد سودجو گرفتار شوند.
پيشگيري از سوءمصرف مواد در سال هاي قبل از مدرسه
از آن جايي كه بنياد همه عادات بهداشتي، از تغذيه درست گرفته تا رعايت بهداشت فردي از سال هاي پيش از مدرسه برقرار مي شود، اين سال ها زمان مهمي براي پايه ريزي يك زندگي عاري از مواد هستند. توصيه هاي زير را در مورد فرزندان خردسالتان به كار گيريد:
-با فرزندانتان در مورد لذت سالم زندگي كردن صحبت كنيد.
به او بگوييد كه از خودتان مراقبت كرده ايد. احساس خوشحالي مي كنيد كه سالم هستيد و مي توانيد، بدويد، بازي كنيد، ورزش كنيد و ساعت ها كار كنيد. با اين عبارت مي توانيد سر صحبت را با فرزندانتان باز كنيد «من خوشحالم كه سالم هستم و مي توانم...»
-توانايي تصميم گيري فرزندانتان را تشويق كنيد تا جايي كه ممكن است اجازه بدهيد تا بچه شما خودش تصميم بگيرد چه لباسي بپوشد. حتي اگر لباس هايي كه انتخاب مي كند كاملا مناسب نباشد شما توانايي تصميم گيري را در او تقويت كرده ايد.
-تأكيد كنيد فرزند شما خودش مسئول حفظ سلامت بهداشت فردي و تميزي محيط شخصي اش است.
-راهنمايي هاي بهداشتي شما بايد صريح و روشن، مرتبط با تجربه هاي كودك و با جملات مثبت باشد.
-سعي كنيد كارهايي مثل مسواك زدن دندان ها، مرتب كردن اسباب بازي ها، تميز كردن ميز غذا خوري براي كودك به صورت فعاليتي لذت بخش درآيد.
فعاليت ها را به مراحل قابل كنترل تقسيم كنيد تا به اين شكل به فرزندانتان مهارت طراحي يك فعاليت را آموزش بدهيد.
-به كودكتان ياد دهيد خود را از خطراتي كه در محيط زندگي اش وجود دارد دور نگه دارد.
-مواد شيميايي سمي و خطرناكي كه در خانه ها يافت مي شود به فرزندتان نشان دهيد موادي مثل واكس، مايعات سفيدكننده و ضدعفوني كننده هاي سبزي ها.
-اخطار روي برچسب چنين موادي را براي بچه ها بلند بخوانيد.
-به او بگوييد مواد غذايي و داروهايي را كه پزشك تجويز كرده است را فقط بايد از شما، بستگان نزديك، مربيان و مراقباني كه شما مي شناسيد قبول كند.
- بگوييد داروها وقتي كه توسط پزشك تجويز مي شوند براي بيمار مفيد هستند اما ممكن است براي فرد ديگري مضر باشند.
- به فرزندانتان كمك كنيد تفاوت بين زندگي واقعي و افسانه ها را دريابند.
- كودكان در سال هاي قبل از مدرسه ممكن است تخيلات غيرواقعي را به رنگ واقعيت ببينند.
- از او بپرسيد در مورد يك فيلم، يا داستان و يا كارتون چه فكري مي كند.
- به او بگوييد از چه چيزهايي خوشتان مي آيد و چه چيزهايي را دوست نداريد.
- برايش توضيح دهيد چگونه پرخاشگري و رفتارهاي بد ممكن است به افراد صدمه بزند.
-ناكامي را به فرصتي براي يادگيري تبديل كنيد. اگر برجي كه با قطعات خانه سازي درست كرده است خراب شد و فرو ريخت در مورد راه حل هاي اين مشكل صحبت كنيد.
- احساس خوشحالي خود را وقتي فرزندتان به شما كمك مي كند ابراز كنيد.
- هر وقت و هر فرصت را براي تقويت اعتماد به نفس كودك مغتنم بدانيد.
پيشگيري از مصرف مواد در دوره پيش دبستاني و سال هاي آغازين دبستان
كودكان 5 تا 8 ساله هنوز به پدر و مادر خود چسبندگي زيادي دارند اما در عين حال همزمان در حال شناخت و تجربه خودشان هم هستند. به علاوه با ورود به مدرسه بچه ها زمان بيشتري را با همسالان خودشان مي گذرانند و اطلاعاتي را از جمله اطلاعات و صحبت هايي درباره مواد از محيط مدرسه و همچنين از رسانه ها دريافت مي كنند. خيلي مهم است كه مرتبا در مورد يك زندگي سالم و عاري از مواد صحبت كنيد و همچنين به او بگوييد كه بهترين راهنما در بين افراد در رابطه با اطلاعات محيطي شما هستيد.
- در مورد ضررهاي سيگار و مواد صحبت كنيد. در اين صحبت ها بر روي اثرات زودرس متمركز شود. درك پيامدهاي درازمدت مواد براي بچه ها در اين سنين قدري سخت است. به بچه ها بگوييد سيگار كشيدن باعث بدبو شدن دهان، بدن و لباس افراد مي باشد .
- با بچه ها در مورد پيام هايي كه از رسانه ها و آگهي ها در مورد مواد دريافت مي كنند صحبت كنيد. برنامه هاي تلويزيوني، آگهي ها و فيلم هاي سينمايي ممكن است مصرف سيگار، و يا مواد را به طور مستقيم يا غيرمستقيم تشويق كنند. از فرزندانتان بپرسيد در مورد فيلم هايي كه مي بيند چه فكر مي كند. چنين سوال هايي اطلاعات باارزشي از تفكر و ذهنيت فرزندانتان به شما مي دهد.
- وقتي صحبت از مواد مي شود اين موضوعات را با بچه هايتان بحث كنيد: سيگار، ترياك و ساير مواد چه هستند، براي چه مصرف مواد غيرقانوني و ممنوع است و چه ضررهايي از مصرف مواد ايجاد مي شود. همچنين تفاوت بين مصرف دارويي و مصرف غيردارويي را توضيح دهيد و بگوييد چگونه مصرف مواد بر خانواده و دوستان كسي كه مصرف مي كند هم تاثير مي گذارد.
- قوانين مشخص و واضحي در خانه وضع كنيد و آن چنان كه مي خواهيد فرزندتان رفتار كند، رفتار كنيد. به بچه ها در مورد دلايل يك قانون توضيح دهيد و اگر خودتان سيگار يا مواد ديگري مصرف مي كنيد بدانيد كه چه پيامي به فرزندانتان مي دهيد.
- به بچه ها كمك كنيد كه راه هاي مختلف بيان احساساتشان را بيابند. بچه هايي كه از بيان احساساتشان در گفت وگوي رودر رو خجالت مي كشند ممكن است اين احساسات را از طريق نقاشي، بازي يا نوشتن نامه به پدر و مادر يا نزديكان بيان كنند.
- بر روي مهارت حل مسئله با تمركز بر مسائلي كه بچه ها در اين سن با آن روبرو هستند، كار كنيد. به فرزندانتان كمك كنيد كه راه حل هاي پايدار براي مسائلي مثل انجام تكاليف مدرسه، اختلاف يا دعوا با يك دوست، يا مشكل قلدري در مدرسه بيابند. به آنها نشان دهيد راه حل هاي موقت مشكل را به درستي حل نمي كند.
- به بچه ها بياموزيد توان گريز از موقعيت هاي ناراحت كننده را داشته باشند. همچنين بچه ها بايد بدانند لازم نيست به دوستي كه رفتار خوبي با آنها ندارد وابسته باشند.
- سعي كنيد با دوستان فرزندتان و والدين آنها آشنا شويد. از طريق ارتباط تلفني يا حضوري با آنها مطمئن شويد كه آيا آنها هم همچنين نظرات شبيه شما در مورد مواد دارند.
- بچه هايتان را به برنامه هاي اجتماعي و گروه هايي كه به نقش مهم سبك سالم زندگي تاكيد مي كند منتقل كنيد. در چنين برنامه هاي دسته جمعي پيام هاي منفي شما در مورد مواد تكرار و تقويت مي شود و بچه ها هم ضمن توسعه روابط دوستانه سالم اوقات خوشايندي خواهند داشت.
پيشگيري از مصرف مواد در نوجوانان دبيرستاني
همه نوجوانان ايراني دراين سن چيزهايي در مورد مواد مي دانند. شنيدن مطالبي در مورد مواد و زندگي عاري از مواد هميشه جزئي از زندگي روزمره نوجوانان است. آنها مي توانند مواد مختلف را از هم تشخيص دهند و غالبا مي دانند مصرف گهگاه، تفنني و اعتياد چه معني دارد. آنها احتمالا دوستان و هم سن و سالاني را ديده اند كه سيگار يا چيزهاي ديگري مصرف مي كنند و شايد احساس مي كنند كه دچار پيامد خاصي نشده اند . ممكن است نوجوانان در اين سن سيگار، يا مواد ديگر را تجربه كرده يا براي مصرف آن تحت فشار دوستان و همسالان قرارگرفته باشند. همچنين ممكن است تعارف دوستانشان را براي مصرف مواد رد كرده و سعي كرده باشند پاك بمانند.
نكاتي كه به زندگي سالم و عاري از مواد در اين دوره كمك مي كنند:
1- ديگر زمان صحبت كلي در مورد مواد گذشته است.
در اين سن بايد با جزئيات واقعي بيشتري صحبت كنيد. خيلي باارزش است كه به فرزند نوجوانتان بگوييد مصرف مواد مي تواند برايش پيامدهاي مخرب جبران ناپذيري داشته باشد يا او را در موقعيت خطرناكي قرار دهد. همچنين بگوييد هركس ممكن است به مصرف مواد وابسته يا معتاد شود و برخي تركيب هاي مواد ممكن است حتي كشنده باشد.
2- به فرزندتان با تأكيد بگوييد كه مواد چه تأثير مخربي بر آينده يك نوجوان دارد.
بگوييد چگونه مصرف مواد ممكن است شانس ورود يك نوجوان دبيرستاني به دانشگاه يا شاغل شدن او را در حرفه اي كه دوست دارد، از بين ببرد.
3- به فرزندتان بگوييد چگونه سعي كند رهبر گروه همسالان خودش باشد.
او بايد مسئوليت شخصي كارهاي خود را برعهده بگيرد و به ديگران هم بگويد كه آنها هم چنين كنند. رهبري كردن جزئي از ابراز وجود مثبت است. نوجوان بايد تمرين كند تا روي گروه تأثير مثبت بگذارد.
4- از گزارش هاي خبري تلويزيون و روزنامه ها براي بازكردن سرصحبت استفاده كنيد.
اگر خبري در مورد حادثه، تصادف، يا بيماري بدنبال مصرف مواد وجود داشت با او از پيامدهاي مشكل ساز مصرف مواد كه بايد از ابتدا پيش بيني مي شدند سخن بگوييد.
5-فرزند نوجوان خود را براي كارهايي كه خوب انجام مي دهد و انتخاب هاي مثبتي كه مي كند تشويق كنيد.
به او نشان دهيد كه رفتار و ويژگي هاي خويش را متوجه هستيد و آنها را قدر مي دانيد.
به او بگوييد از اينكه الگوي خوبي براي خواهر يا برادر كوچك تر و ساير بچه ها است خوشحال هستيد.
همچنين به او صريحا بگوييد كه اگر او سيگار يا هر ماده اي مصرف كنند چقدر ناراحت مي شويد.
مريم سادات كاظمي

يکشنبه|ا|20|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن