تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830312863




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شاعران امروز بهار راآينه غم و اندوه خودشان مى بينند


واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: شاعران امروز بهار راآينه غم و اندوه خودشان مى بينند
عليرضا طبايى گفت: در شعر فارسى نسبت به بهار سه ديدگاه وجود دارد كه ديد سوم در روزگار ما جارى است و به نوعى تلخى نگاه شاعرانى است كه بهار را آينه غم و اندوه خودشان مى بينند. به گزارش مهر، بيست و سومين نشست ادبى عصر روشن با هدف ديدار نوروزى ميان نويسندگان، مترجمان، شاعران و اهالى قلم، عصر روز پنجشنبه ۱۷ فروردين در كتابسراى روشن برگزار شد. در ابتداى اين برنامه، عليرضا بهرامى دبير اين جلسات گفت: در سال ۹۰ چهره هاى ادبى زيادى را از دست داديم كه در سرآمدشان درگذشت سيمين دانشور بود. امسال همچنين فقدان ابراهيم يونسى نويسنده و مترجم پركار را داريم. فريدون فرياد شاعر و مترجم اشعار يونانى هم شاعرى است كه امسال ديگر حضور نخواهد داشت. غلامرضا بروسان كه سال پيش پشت همين ميكروفن مهمان شعرهايش بوديم و همسر شاعرش الهام اسلامى به علاوه حميد كريمى شاعر پيشكسوت، از ديگر اهالى شعر هستند كه امسال ديگر بين ما نخواهند بود. وى افزود: ميرصالح حسينى، محسن اردبيلى، سيدحسين الهامى، محمدحسين آريا، عظيم خليلى، يحيى شيدا، عبدا... نورانى، عباس بارز، عبدالرضا قناد دزفولى، على ابوالحسنى، پرويز رجبى و عبدالمحمد روح بخشان از ديگر اهالى قلم بودند كه در سال ۹۰ از ميان ما رفتند. در سالى كه گذشت همچنين عده اى از اهالى فرهنگ و هنر را نيز از دست داديم. جلال ذوالفنون، امير بدر طالعى و حسين سمندرى هم از هنرمندانى هستند كه در اين سال رفتند و يادشان هميشه با ما خواهد بود.در ادامه اين برنامه، عليرضا طبايى شاعر گفت: يكى از افتخارات زندگى من اين است كه ايرانى هستم؛ چون ديدگاه هيچ قومى مانند ايرانى ها درباره معيار و سرآغاز تقويم سال نيست. اگر در كلام و نوشته هاى اساتيد ايرانى دقت كرده باشيد، آفرينش انسان با شگفتى و روييدن همراه است. از ديدگاه ايرانيان باستان، خلقت آدم به اين صورت بوده كه دو ريواس از خاك مى رويند و با هم مى پيوندند كه مشى و مشيانه يا آدم و حوا از آن ها تولد مى يابند و اين آفرينش از طريق هستى و شكفتگى است كه با رويش از خاك صورت مى گيرد. اين شاعر ادامه داد: در ميان اقوامى كه روى زمين زندگى مى كنند، شروع تقويم هيچ كدام با تحول طبيعت همراه نيست. اين افتخارى براى ايرانيان است كه تقويمشان را با شكفتن گل آغاز مى كنند. بهار در گذشته ما از اين ديدگاه، همواره مورد توجه انديشمندان و ادبيان بوده است. اگر به قرون اوليه يا آغاز شكل گرفتن شعر پارسى از قرن سوم و چهارم نگاه كنيم، بهار در شعرها شكلى از زايش و شكفتگى و هستى دوباره است. وى افزود: نگاه شاعران فارسى سرا به بهار، از ۳ جهت قابل توجه است. اولين نگاه، زندگى دوباره طبيعت و دگرگونى در حيات و زندگى انسان است. از قديمى ترها در اين زمينه مى توان به سعدى اشاره كرد كه مى گويد: اگر مطالعه خواهد كسى بهشت برين را/ بيا مطالعه كن گو به نوبهار زمين را. خيام در اين زمينه رباعى هاى متفاوتى دارد و مولوى بزرگ هم غزليات زيادى دارد كه بهار در آن ها نقش پررنگى دارد. مثلا در همان شعر معروف «آب زنيد راه را» مصراع هايى هست كه واقعا شگفتى آور است. مثلا: باغ سلام مى كند سرو قيام مى كند/ سبزه پياده مى رود غنچه سوار مى رسد. حافظ جاودان هم كه در بسيارى از غزلياتش از بهار و عناصر بهارى استفاده كرده است. شاعر مجموعه «شايد گناه از عينك من باشد» گفت: نگاه دوم در شعر فارسى به بهار، نگاهى عرفان محور است كه در ادبيات گذشتگانمان شاهد نمونه هاى زيادى از آن بوده ايم. سعدى، حافظ، مولوى، سنايى، عطار و ... شاعران تا روزگار نزديك به انقلاب مشروطه، همه از اين گونه اشعار سروده اند كه در آن ها همه چيز، جلوه اى از ذات خداوندى است و اشاره اى به رستاخيز دوباره آدمى دارد. گل ها، درخت ها و ... همه نمادى از زندگى دوباره انسان اند. ديد سوم هم در روزگار ما جارى است كه به نوعى تلخى نگاه شاعرانى است كه بهار را آينه غم و اندوه خودشان مى بينند و بهار نمود آرزوهاى كام نيافته آن هاست. آثار اين شاعران علاوه بر كتاب ها در مطبوعات چاپ شده و مى شود.

شنبه|ا|19|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابرار]
[مشاهده در: www.abrarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن