تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816588364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واگذاري زمين‌ها و ساختمان‌‌هاي آموزش و پرورش به مدارس غيردولتي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: واگذاري زمين‌ها و ساختمان‌‌هاي آموزش و پرورش به مدارس غيردولتي
آموزش > عمومي - گروه اجتماعي:
با آنكه آموزش و پرورش با كمبود فضاي آموزشي و پرورشي دست به گريبان است به گفته يكي از مسئولان وزارت آموزش و پرورش زمين‌ها و ساختمان‌هاي اين دستگاه به مدرسه غير‌دولتي واگذار خواهد شد.

مديركل مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش با اعلام خبر واگذاري زمين و ساختمان‌هاي مازاد آموزش و پرورش در سراسر كشور به مدارس غيردولتي گفت: همه مدارس غيردولتي مي‌توانند از اين تسهيلات بهره‌مند شوند.ابوطالب حافظي به مهر اظهار كرد: طبق ماده 12 قانون مدارس غيردولتي، وزارت آموزش و پرورش مكلف است كه ساختمان و زمين‌هاي مازاد نياز خود را به مؤسسان مدارس غيردولتي به‌صورت فروش يا اجاره واگذار كند كه آيين‌نامه اين قانون در دولت تصويب و هم‌اكنون در حال اجراست.

وي ادامه داد: البته شرايط واگذاري زمين‌ها و ساختمان طبق شرايط خاص يعني مناقصه انجام مي‌شود و همه مؤسسان مي‌توانند از تسهيلات اين قانون بهره‌مند شوند. حافظي درباره نحوه اجراي اين قانون در استان‌ها گفت: مقاومت‌هايي كه همواره در شروع هر كاري پيش‌بيني مي‌شود وجود دارد كه برطرف خواهد شد. وي با بيان اينكه واگذاري زمين و ساختمان به مدارس غيردولتي در حال فرهنگ‌سازي‌ شدن است، گفت: شوراي نظارت استان‌ها نيز مسئول شدند كه اين قانون به‌خوبي اجرا شود؛ ضمن اينكه استانداري‌ها نيز در اين باره همكاري مي‌كنند.

كمبود فضاي آموزشي در كشور

در حالي از واگذاري زمين و ساختمان‌هاي مازاد آموزش و پرورش به مدارس غيردولتي سخن گفته مي‌شود كه آموزش و پرورش خود با كمبود فضاهاي آموزشي و پرورشي روبه‌روست و براي جبران اين كمبود دست به دامان خيرين مدرسه ساز شده‌است.
وزير آموزش و پرورش نيز بارها اعلام كرده كه شهر تهران به‌عنوان پايتخت ايران اسلامي، بايد با توسعه مدرسه‌سازي‌، از مشكل كمبود مدرسه رها شود.

كمبود فضاي آموزشي در پايتخت نيز كاملا مشهود است به‌طوري كه مدير آموزش و پرورش منطقه 5 تهران در آييني كه بهمن ماه 90 با حضور جمعي از خيرين اين منطقه برگزار شد از خيرين خواست مدرسه بسازند تا كمبود فضاي آموزشي برطرف شود. كاوه زينالي با اشاره به دوشيفته بودن و فرسودگي برخي مدارس و صدور حكم تخليه براي چند مدرسه ديگر خواستار مشاركت بيشتر خيرين در امر مدرسه‌سازي‌ شد.

وضعيت فضاهاي آموزشي در ساير استان‌ها نيز تقريبا مشابه پايتخت است، براي مثال كمبود فضاي آموزشي در بخشي از استان سيستان و بلوچستان (خاش و مير‌جاه) موجب شد تا جمعي از دانش‌آموزان از ادامه تحصيل باز بمانند. حميد‌رضا پشنگ، نماينده مردم خاش و مير‌جاه چندي پيش با ابراز نگراني از اين موضوع گفت: ‌بزرگ‌ترين مشكل دانش‌آموزان منطقه دسترسي نداشتن به فضاي آموزشي و پرورشي است و مسئولان بايد اين معضل را رفع كنند. اخيرا نيز معاون تربيت بدني و سلامت وزير آموزش و پرورش در مشهد گفت: رفع كمبود نيروي انساني و فضاي آموزش از سياست‌هاي خاص مورد توجه اين وزارتخانه است.

كمبود مدرسه در مسكن مهر

شهريور ماه 90 رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور در باره كمبود مدرسه در پروژه‌هاي مسكن مهر هشدار داد. مرتضي رئيسي با اشاره به كمبود فضاي آموزشي در شهرك‌هاي جديدالتاسيس به‌ويژه پروژه‌هاي مسكن مهر گفت: آموزش و پرورش به‌دنبال حل اين مشكل است چرا كه پروژه‌هاي مسكن مهر در حالي با حجم وسيع احداث و به شهروندان تحويل داده مي‌شود كه هيچ نوع فضاي آموزشي براي ساكنان آن درنظر گرفته نشده است.

حمايت از گسترش مدارس غيردولتي‌

رويكرد دولت‌هاي نهم و دهم حمايت از گسترش مدارس غيردولتي در كشور است و آموزش و پرورش مصمم به تقويت مدارس غيردولتي است و به همين علت تخلفات آشكار اين مدارس نيز با چراغ سبز آموزش و پرورش همچنان ادامه دارد و غيردولتي‌ها «مي‌توانند» هر كاري انجام دهند و حتي زمين‌ها و ساختمان‌هاي مازاد آموزش و پرورش نيز به آنها واگذار خواهد شد.

حميد‌رضا حاجي‌بابايي دي‌ماه89 با اشاره به سياست آموزش و پرورش در حمايت از مدارس غيردولتي تصريح كرد: «براساس قانون مصوب مجلس در مورد مراكز غيردولتي درصدد گسترش مدارس غيردولتي هستيم؛ به اين معنا كه مردم را ترغيب كنيم تا در آموزش و پرورش سهيم باشند.» همچنين وي فروردين سال‌90 در پاسخ به پرسش همشهري مبني بر تقويت مدارس غيردولتي، اعلام كرد: فكر مي‌كنيد چرا اين مدارس، غيردولتي نامگذاري شده‌اند و فلسفه وجودي مدارس غيردولتي چيست؟

«فلسفه وجودي مدارس غيردولتي اين است كه مردم پول بدهند تا مدارس غيردولتي بهتر اداره شوند.» حاجي‌بابايي اضافه كرد: «اگر قرار بود مدارس غيردولتي بدتر از مدارس دولتي اداره شوند پس چرا مردم فرزندانشان را در آنجا ثبت‌نام مي‌كنند، خب، مي‌بردند در مدارس دولتي ثبت‌نام مي‌كردند.»

مشت نمونه خروار

براساس اين سياست، مجموعه آموزش و پرورش نيز ملزم به همكاري همه‌جانبه با مدارس غيردولتي است. پس از تدوين 8 آيين‌نامه جديد براي حمايت از مدارس غيردولتي، اعلام شد به همه مدارس غير‌دولتي مجوز تأسيس مركز آموزش از راه دور داده مي‌شود. همچنين آموزش كودكان 4 تا 6 ساله نيز به مدارس غيردولتي واگذار شد.

كار به همين جا ختم نشد و سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان در سازمان مدارس غيردولتي ادغام شد تا بيش از پيش سازمان مدارس غيردولتي تقويت شود. البته وزير آموزش و پرورش هم در واپسين روزهاي سال89 طي بخشنامه‌‌اي 13ماده‌اي مديران كل آموزش و پرورش استان‌ها را مكلف به نظارت همه‌جانبه بر مدارس و مراكز غيردولتي و حمايت از اين مجموعه با استفاده از ظرفيت‌هاي استان كرد.

تمسك به ماده 16 قانون اساسي

پيش از اين نيز ابوطالب حافظي در بابل اظهار كرده بود كه «براساس ماده16 قانون اساسي برخورداري مدارس غيردولتي از امكانات و تجهيزات آموزشي با مدارس دولتي مساوي است.» با توجه به نام بردن از اصل 16 قانون اساسي به قانون اساسي مراجعه كرديم و چنين چيزي پيدا نكرديم. اصل 16 قانون اساسي بيان مي‌كند: «از آنجا كه زبان قرآن و علوم و معارف اسلامي عربي‌ است و ادبيات فارسي كاملا با آن آميخته است، اين زبان بايد پس از دوره ابتدايي تا پايان دوره متوسطه در همه كلاس‌ها و در همه رشته‌ها تدريس شود.»

آموزش و پرورش رايگان

هنگام بررسي اين ادعا در قانون اساسي به اصولي برخورديم كه بر رايگان‌بودن آموزش در كشور تأكيد مي‌كرد: براساس مواد قانوني 19، 20 و 30 قانون اساسي، دولت موظف به ارائه برنامه‌هاي آموزش ابتدايي و متوسطه رايگان به همه شهروندان ايراني بدون درنظر گرفتن جنسيت، رنگ، نژاد، قوميت و... آنان است. يقينا اگر اين مواد از قانون اساسي بر رايگان بودن آموزش براي همه شهروندان تا پايان دوره متوسطه تأكيد نمي‌كرد، تاكنون آموزش و پرورش كاملا خصوصي شده بود.

جمعه|ا|18|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن