تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816893340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ظرفيت ۳۰۰ ميليون تني توليدات كشاورزي، زمينه حمايت از كار و سرمايه ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: ظرفيت ۳۰۰ ميليون تني توليدات كشاورزي، زمينه حمايت از كار و سرمايه ايراني
اين كارشناس مي افزايد: علاوه بر كارشناسان كشاورزي بايد كارشناسان صنايع مرتبط تكميلي و تبديلي كشاورزي نيز وارد ميدان شده تا ارزش افزوده محصولات كشاورزي را نصيب كشاورزان و توليدكنندگان داخلي كنند و از اين راه نيز به توليد ملي و حمايت از محصولات داخلي بپردازند.
هموطن آنلاين_ سيدمحمود معلمي _ كشاورزي و حوزه هاي صنعتي مرتبط با آن كه به عنوان محور استقلال كشور شناخته مي شود و ازطرفي ظرفيت و منابع موجود در اين حوزه هم كم نيست به همين دليل، ارتقا كمي و كيفي محصولات كشاورزي و زير بخش هاي آن را مي توان يكي از اهداف عالي نامگذاري سال ۹۱ در عرصه توليد مالي و حمايت از كار و سرمايه ايراني ديد.
اقلام وارداتي

به گزارش تابناك و بر اساس اعلام مركز آمار گمرك ايران از ميان ۱۰ قلم عمده كالاي وارداتي در سال ۱۳۹۰ به ارزش نزديك به ده ميليارد دلار، پنج قلم آن ها به ارزش تقريبي ۵ ميليارد دلار از ميان محصولات كشاورزي و دامي است، محصولاتي كه نظر كارشناسان كشاورزي، امكان سرمايه گذاري و توليد آن در كشور موجود دارد و با حمايت هاي دولتي و پشتكار مردمي مي توان اين اقلام را از جدول محصولات وارداتي كشور حذف كرد.
طبق اين داده هاي آماري، برنج با واردات ۱۳۹۴ هزار تن به ارزش ۱۱۴۵ ميليون دلار، دانه ذرت دامي با واردات ۲۹۰۹ هزار تن به ارزش ۱۰۹۲ ميليون دلار، كنجاله و ساير محصولات توليدي از دانه سويا با واردات ۱۴۸۴ هزار تن به ارزش ۷۳۱ ميليون دلار، قند و شكر از نيشكر تصفيه نشده با واردات ۱۱۷۳ هزار تن به ارزش ۷۱۲ ميليون دلار، روغن خام سويا با واردات ۴۷۹ هزار تن با ارزش ۶۳۹ ميليون دلار و قطعات گوشت بي استخوان گاوي منجمد با واردات ۱۱۸ هزار تن و ارزش ۶۳۷ ميليون دلار، مهمترين اقلامي است كه در فهرست كالاهاي وارداتي ديده مي شود.
نقش نيروي انساني داراي مهارت

كارشناسان بر اين نظر هستند كه رهايي از سيل واردات محصولات كشاورزي الزاماتي دارد و زمينه آن در كشور فراهم است كه با برنامه ريزي مي توان در يك دوره زماني حداكثر ۳ ساله با مهيا شدن زيرساخت هاي موجود به بهره برداري مناسب در حوزه كشاورزي رسيد و به جاي واردات اين محصولات، به صادر كننده عمده فرآورده هاي زراعي و دامي در منطقه تبديل شود و به يكي از اهداف بلند سند چشم انداز بيست ساله كشور جامه عمل پوشاند و طبيعي است كه نقش نيروي انساني داراي مهارت در توليد محصولات و كالاهاي كشاورزي را بايد به عنوان سرمايه مهم ديد.
«محمدرضا نوتاش» استاد دانشگاه و مدرس اقتصاد كشاورزي دانشگاه شهيد چمران اهواز درباره پتانسيل هاي كشاورزي كشور مي گويد: اگرچه گفته مي شود كه توليد كشاورزي به سه عامل زمين زراعي، نهاده هاي توليد و آب و هوا وابسته است اما به نظر من عامل مهم ديگري نيز در توليد دخيل است كه در سال هاي گذشته اين عامل به فراموشي سپرده شده و آن نيروي با مهارت كار كشاورزي يا همان «كارشناسان كشاورزي و كشاورزان كاردان» است و بدون اين عامل نمي توان از سه عامل ياد شده استفاده بهينه كرد.
وي ادامه مي دهد: اشتباه فاحشي كه در سال هاي گذشته نسبت به كشاورزي صورت گرفته اين است كه عامل انساني ناديده گرفته شده و اگرچه در چند سال گذشته تعدادي از كارشناسان به عنوان مهندس ناظر به مزارع اعزام شدند اما اين حركت بايد در تمامي ابعاد آن ادامه پيدا كند و مهندسان زراعي، باغباني، دام، جنگل و شيلات بايد به گونه اي سامان دهي شوند كه به عنوان بازوي كارشناسي توليد در عرصه هاي كشاورزي حضوري فعال داشته باشند تا از زمين، آب و نهاده ها استفاده بهينه شود.
اين كارشناس مي افزايد: علاوه بر كارشناسان كشاورزي بايد كارشناسان صنايع مرتبط تكميلي و تبديلي كشاورزي نيز وارد ميدان شده تا ارزش افزوده محصولات كشاورزي را نصيب كشاورزان و توليدكنندگان داخلي كنند و از اين راه نيز به توليد ملي و حمايت از محصولات داخلي بپردازند.
ظرفيت هاي موجود براي توليد داخلي

پهنه گسترده اراضي كشاورزي، تنوع نزولات آسماني، تنوع آب و هوا، صنايع وابسته به كشاورزي و صنايع تبديلي و تكميلي و نيروي انساني متخصص و كشاورزان سخت كوش در كشور نشان مي دهد كه خوداتكايي در محصولات كشاورزي هدفي دست يافتني در كوتاه مدت است و مي توان براي توليد داخلي و تسخير بازارهاي منطقه نيز برنامه ريزي كرد.
همچنين عرصه هاي كشاورزي كشور بالغ بر ۲۰ ميليون هكتار برآورد و محاسبه شده است و آمار رسمي نشان مي دهد كه حدود ۲۰ درصد اين مساحت رها شده است و برخي از داده هاي آمارها هم از رها شدن ۴۰ درصدي اين ظرفيت حكايت دارد و همين طور، حجم ساليانه بارش هاي آسماني حدود ۴۰۰ ميليارد مكعب برآورد شده و آمارها نشان مي دهد كه بيش از ۷۰ درصد آن به اشكال مختلف نظير تبخير، نفوذ به لايه هاي عميق زمين و خروج از روان آب هاي مرزي از دسترس كشاورزي ايران خارج مي شود.
در كنار اين ظرفيت ها، سالانه بالغ بر ۲۰ هزار دانشجوي كشاورزي و دامپروري از دانشكده هاي مختلف و مراكز آموزش علمي و كاربردي در مقاطع كارشناسي و كارداني فارغ التحصيل مي شوند و آمارها نشان مي دهد كه كم تر از ۲۰ درصد از اين كارشناسان جذب عرصه هاي توليدي شده و ۸۰ درصد باقي مانده با عضويت در سازمان هاي نظام مهندسي كشاورزي در واقع جوياي كار به شمار مي روند.
همچنين بيش از ۳۰۰ واحد توليدي كودهاي شيميايي در كشور فعال است كه با ظرفيت كمتر از ۵۰ درصد مشغول به كار بوده و از ۵۰ درصد توان كاري ۱۲۰۰۰ شاغل در اين صنعت استفاده مي شود.
حدود ۳۰ درصد از واحدهاي به بهره برداري رسيده توليد پروتئين خام دامي به دلايل مختلف نظير بدهي هاي بانكي و ... از رده خارج و مي توان با تامين منابع مالي و مديريت علمي بار ديگر اين واحدها را به چرخه توليد بازگرداند.
همه اين داده هاي آماري نشان مي دهد كه ظرفيت هاي موجود براي حمايت از كار و سرمايه ايراني در توليد ملي فراهم است و استفاده بهينه از اين منابع نياز به برنامه ريزي دارد كه در سال توليد ملي مي توان از اين ظرفيت ها به شكل مطلوبي براي توليد محصولات و كالاهاي كشاورزي با كيفيت و ارزان قيمت سود برد.
اهميت تكميل طرح هاي نيمه تمام

تكميل طرح هاي نيمه تمام و به بهره برداري رساندن پروژه هاي نيمه تمام شروع شده در سال گذشته، در واقع اولين قدم براي حمايت از توليد داخل (در زير بخش كشاورزي) به شمار مي رود. طباطبايي رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان خراسان رضوي با بيان اين مطلب به خراسان مي گويد: با توجه به وجود ۸۰۰۰ طرح بزرگ نيمه تمام در كشور و لزوم تامين منابع مالي اين طرح ها براي رسيدن به مرحله بهره برداري، به نظر من تكميل ظرفيت و كمك به رسيدن اين واحدها به مرحله بهره برداري اولين قدم حمايت از توليد داخل به شمار مي رود و در استان خراسان رضوي كه در بسياري از محصولات كشاورزي رتبه اول تا سوم را احراز كرده مي توان اميدوار بود كه در سال ۹۱ اين واحدها به بهره برداري رسيده و در عمل به منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي در توليد ملي و حمايت از سرمايه ايراني جامه عمل بپوشانيم. مهندس سجادي معاون آب و خاك وزير جهاد كشاورزي نيز در گفت وگو با خراسان از برنامه هاي تحقق اهداف سال «حمايت از توليد، صادرات ملي و سرمايه ايراني» در حوزه آب و خاك اينگونه ياد مي كند: تاكنون و براساس اعلام استان ها حدود ۱۲ درصد از اراضي مستعد كشاورزي در سراسر كشور به آبياري هاي نوين مجهز شده كه به بهره وري آب را به حدود ۸۰ درصد افزايش و ميزان هدر رفت آب را به كمتر از ۱۰ درصد كاهش داده است. در سال ۱۳۹۱ و بر اساس برنامه ريزي صورت گرفته سعي خواهيم كرد كه سطح تحت پوشش اراضي كشاورزي به آبياري هاي نوين را به ۲۰ درصد رسانده و البته اعتبارات آن نيز تدارك ديده شده است و همانگونه كه در سال هاي گذشته به ويژه در سال ۱۳۹۰ به اجراي طرح هاي آب و خاك توجه ويژه اي شده در سال ۱۳۹۱ با عزمي راسخ تر با افزايش اعتبارات حوزه آب و خاك به شعار حمايت از توليد و كار ايراني جامه عمل بپوشانيم.
توان توليد سه برابري

مهندس خشنود معاون بهبود توليدات گياهي وزير جهاد كشاورزي نيز از همگامي وزارت جهاد كشاورزي با تاكيدات رئيس جمهور در اجراي منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي سخن گفت و افزود: بهترين حوزه در حمايت از توليد، صادرات ملي، سرمايه و كار ايراني در حوزه توليدات گياهي متجلي است و از اين جهت در تلاش هستيم تا از تمامي ظرفيت هاي اين حوزه براي تبديل توان بالقوه توليد محصولات كشاورزي به ظرفيت هاي عملي استفاده كرده و سرمايه ايراني را براي توليد داخلي و فراهم كردن صادرات ملي مهيا سازيم.
كارشناس مسئول معاونت بهبود توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي هم در اين باره مي گويد: هم اكنون حجم توليدات كشاورزي اعم از زراعي و دامي به حدود ۱۱۰ ميليون تن مي رسد اما با توجه سطح زير كشت و ميزان بهره وري از آب و نهاده‌هاي مصرف شده در كشاورزي و البته اعمال مديريت علمي و كارشناسي مي توان اين حجم را به مرز ۳۰۰ ميليون تن رساند و اكنون كه شعار سال، حمايت از توليد داخلي و صادرات ملي است و رئيس جمهور نيز بناي دولت را اجراي منويات رهبري معظم انقلاب اعلام كرده مي توان اميدوار بود كه برنامه ريزي هاي وزارت جهاد كشاورزي در سال ۱۳۹۱ جامه عمل پوشيده و در سال ۱۳۹۱ زمينه هاي صادرات محصولات كشاورزي در سال هاي آينده فراهم شود.
از برآيند محاسبات آمارهاي اعلام شده، زيرساخت هاي سخت افزاري و توان مهندسي موجود در زير بخش كشاورزي در كشور، رديف اعتبارات اختصاص يافته كشاورزي در سال هاي منتهي به سال ۱۳۹۰، عملكرد عرصه هاي مختلف توليد محصولات كشاورزي و دامي و برنامه هاي كلان اعلام شده براي سال ۱۳۹۱ اينچنين برمي آيد كه تمامي زمينه ها براي تحقق اهداف عاليه سال «حمايت از توليد، صادرات ملي، سرمايه و كار ايراني» در كشور فراهم بوده و مي توان با هدايت نيروي انساني كشاورزي و سوق دادن توان مهندسي كشاورزي به عرصه هاي توليد به منويات رهبري معظم انقلاب اسلامي جامه عمل پوشانده و ايران را به كشور صادركننده محصولات كشاورزي و دامي تبديل كرد و لازمه تحقق اين هدف، همانگونه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند: سهم دولت در اين كار، پشتيباني از توليدات داخلي صنعتي و كشاورزي و سهم سرمايه داران و كارگران تقويت چرخه توليد و اتقان در كار و توليد است و سهم مردم مصرف توليدات داخلي است.
چكيده گزارش

در سالي كه توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» نامگذاري شده، كارشناسان و متوليان ارشد كشاورزي بر اين باورند كه در سال جديد با برنامه ريزي هاي دولت و به كارگيري كار و سرمايه هاي ايراني و فراهم شدن زيرساخت هاي كشاورزي، مي توان از ظرفيت هاي اين صنعت به شكلي مطلوب استفاده كرد و معادله واردات ۵ ميليارد دلاري محصولات كشاورزي را با توليد محصولات با كيفيت و ارزان قيمت به نفع توليد داخلي رقم زد. به همين دليل سال ۹۱ را بايد سرآغاز نهضت توليد محصولات كشاورزي با سرمايه هاي ايراني بدانيم.

چهارشنبه|ا|16|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن