تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816576973




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آذربايجان غربي موزه‌اي كوچك از گنجينه بزرگ ايران باستان


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: آذربايجان غربي موزه‌اي كوچك از گنجينه بزرگ ايران باستان
اروميه – خبرنگار آفرينش

آذربايجان غربي با مردماني اصيل از تمامي اديان و اقوام مختلف ايراني، زبانها و گويشهاي متعدد به همراه نشانه‌ها و بقاياي استقرار انسان از هزاره اول قبل از ميلاد، دو اثر ثبت شده جهاني و هزاران اثر تاريخي - ملي، طبيعت متنوع، و جنگلهاي انبوه با كوههاي سربه فلك‌كشيده، موزه‌اي كوچك از گنجينه بزرگ ايران باستان است.

اين استان مانند نگيني درخشان در تاريخ ايران اسلامي بوده كه رود ارس در شمال آن سينه زمان را مي‌شكافد و فرياد برمي‌آورد، تخت سليمان در جنوبش يادگار ارزشمند گذشتگان بوده و ذره ذره خاك دشت چالدران لبريز از غرور و غيرتمندي و غار شگفت‌انگيز سهولانش هر بيننده‌اي را متحير كرده و طبيعت رويايي آن، مخلوق را به تحسين خالق برمي‌انگيزاند.

درياچه اروميه و آثار باستاني تخت سليمان تكاب در جنوب و مجموعه جهاني قره كليسا از زيباترين جاذبه‌هاي آذربايجان غربي و نشان‌دهنده جايگاه تاريخي و كهن استان در كشور بوده چرا كه پرواز دسته جمعي فلامينگوها، پليكان‌ها و كاكايي‌ها بر فراز درياچه اروميه و گوزن زرد ايراني در جزاير آن، كوه زندان، غار كرفتو، چمن شناور، كوه بلقيس و درياچه مرموز در تخت سليمان و بنايي بر سر مزار سه هزار و 500 پيرو دين مسيحيت و يكي از حواريون حضرت عيسي(ع) با سنگهاي سياه و سفيد در كنار تپه باستاني هشت هزار ساله حسنلو، مقبره سيد صدرالدين، دشت جنگ چالدران و مقبره عارف نامي شمس تبريزي گواهي بر اين مدعا است.

آذربايجان غربي به دليل موقعيت خاص سرزميني در اكثر اوقات سال داراي آب و هواي معتدل كوهستاني بوده كه اين امر زمينه حضور گردشگران داخلي و خارجي در اكثر ايام سال فراهم تا آنان نيز از زيبايي‌هاي چشم‌نواز استان همچون درياچه اروميه و آثار تاريخي ثبت شده در مجامع ملي و جهاني لذت ببرند.

با گذر از پنج مسير گردشگري آذربايجان غربي مي‌توان بيشتر جاذبه‌هاي گردشگري و آثار و ابنيه تاريخي و باستاني اين استان را بازديد كرد.

در اين راستا با گذر از مسير اروميه- اشنويه - پيرانشهر، مناظر طبيعي و اماكن تاريخي همچون درياچه اروميه، دره شهدا، چشمه عين الروم، بازارچه مرزي، پردانان، هفت چشمه و آبگرم شيخ معروف را مي‌توان مورد بازديد قرار داد.

درياچه اروميه

درياچه اروميه در فاصله 21 كيلومتري جاده دريا واقع شده و بزرگترين درياچه داخلي كشور است، آب اين درياچه شور و تلخ است و در داخل آن 102 جزيره بزرگ و كوچك وجود دارد، مساحت تقريبي آن 4810 كيلومترمربع، طول آن 130 الي 140 كيلومتر و عرضي برابر با 15 تا 40 كيلومتر دارد،عمق متوسط درياچه اروميه، پنج الي شش متر است.

در سالهاي پس از جنگ جهاني دوم كه بيمارستان صليب سرخ در تهران گشايش يافت، از لجن ساحل درياچه اروميه براي معالجه بيماران استفاده مي‌‌كردند، تنها موجودات زنده اين درياچه، نوعي ميگو و خرچنگ به اندازه دو سانتيمتر است، پرواز دسته‌جمعي فلامينگوها، پليكان‌ها و كاكايي‌ها در درياچه اروميه از ديدني‌هاي طبيعت ايران است.

مسير اروميه - مهاباد - سردشت نيز غار سهولان، سد جزيره گردشگري مهاباد، مسجد جامع مهاباد، بازار سنتي، تالاب كاني برازان، حمام لج ميرآباد، جنگلهاي سردشت، آبشار شلماش، رودخانه زاب و چشمه گراو را در معرض ديد علاقمندان قرار مي‌دهد.

رودخانه زرينه‌رود، موزه مياندوآب، تخت سليمان، زندان سليمان، آبگرم احمدآباد، چمن متحرك چملي، كوه بلقيس و غار كرفتو نيز از جاذبه‌هاي مسير گردشگري اروميه- مياندوآب - تكاب در جنوب آذربايجان غربي به شمار مي‌روند.

گذر از مسير گردشگري اروميه - ماكو- پلدشت- مرز بازرگان نيز امكان بازديد از كاخ باغچه جوق، مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، دخمه شيرين و فرهاد، دشت بورالان، منطقه عشايري، عمارت كلاه فرنگي، دامنه هاي آرارات، چشمه ثريا، تالاب آغ گل، سد ارس، رودخانه ارس، ساختمان شهرباني سابق بازرگان و سد بارون را به گردشگران مي‌دهد.

و بالاخره آخرين مسير گردشگري در شمال آذربايجان غربي از اروميه - سلماس - خوي- قره ضياءالدين تا چالدران، مسجد مطلب خان، بازار سنتي، دروازه سنگي، پل قطور، مرز رازي، تفرجگاه فيرورق، مزارع آفتاب گردان، آبشار خوي، كليساي سورپ سرگيس، قلعه تاريخي بسطام، قره كليسا، دشت تاريخي چالدران، مقبره سيد صدرالدين، كليساي زرزر و كتيبه خان تختي در مقابل ديدگان گردشگران نمايان مي‌كند.

تخت سليمان و قره كليسا دو اثر ثبت شده جهاني آذربايجان غربي

مجموعه جهاني تخت سليمان تكاب،قره كليسا، غار سهولان مهاباد، تپه تاريخي حسنلو، زندان سليمان، چمن شناور، غار كرفتو، كوه بلقيس، آبشار شلماش، جنگلهاي سردشت، هفت چشمه نقده، غار فخريگاه نيز جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي جنوب آذربايجان غربي در كنار بازارچه‌ها و گمرگات رسمي فعال در شهرستان مهاباد، پيرانشهر و سردشت هستند.

مجموعه جهاني تخت سليمان تكاب يكي از آثار تاريخي ثبت شده كشور در فهرست يونسكو، نمونه اي فوق العاده از معابد زرتشتيان است كه در ادوار مختلف محل سكونت مادها، اشكانيان، ساسانيان و مغولها بوده و با معماري ساسانيان كامل شده است.

تخت سليمان تكاب به عنوان يكي از مهمترين و مشهورترين مراكز تاريخ تمدن ايران و جهان يكي از 9 اثر ملي ثبت شده كشور در فهرست آثار تاريخي جهان است و داراي مدل و الگوي تركيبي بي‌نظير از آتش و خاك در كوههاي آتشفشاني شهرستان تكاب است.

اين مجموعه فرهنگي - تاريخي به مساحت 124 هزار مترمربع كه در ادوار مختلف محل سكونت مادها، اشكانيان، ساسانيان و مغولها بوده در استان آذربايجان غربي قراردارد و به روايتي محل تولد زرتشت پيامبر است.

تاريخ اين مجموعه با تاريخ ايرانيان، ايتاليايي‌ها، يهود، مسيحيان و مغول ارتباط تنگاتنگي دارد.

قلعه تاريخي تخت سليمان بازمانده از دوره ساسانيان با بخشهاي مختلفي همچون آتشكده آذر گشسب به عنوان يكي از مهمترين آتشكده هاي دوره ساساني، آتشكده شاهي و جنگ آوران، ايوان خسرو، معبد آناهيتا، آتشگاههاي كوچك و دروازه ها و ديوارهاي مستحكمش از بناهاي مهم تاريخي جهان به شمار مي‌رود.

مجموعه باستاني تخت سليمان قبل از اسلام به عنوان بزرگترين مركز آموزشي، مذهبي، اجتماعي و عبادتگاه ايرانيان به شمار مي‌رفت اما در سال 624 ميلادي و در حمله هراكليوس، امپراطور روميان به ايران تخريب شد.

به‌كارگيري سنگهاي تراش‌دار و آجرهاي بزرگ در ساخت اين بناي تاريخي و واقع شدن درياچه عجيب و هميشه جوشاني به عمق 112 متر در وسط اين مجموعه جلوه زيبا و خاصي به اين مكان تاريخي بخشيده است.

درجه حرارت آب اين درياچه در تابستان و زمستان يكسان و در حدود 21 درجه است و همين موضوع ثابت مي كند كه آب آن از سفرهاي زيرزميني در عمق بسيار زياد تامين مي‌شود.

اين مكان تاريخي در زمان ايلخانيان و در دوره حكمراني آقاخان در قرن هفتم هجري به عنوان تفرجگاه تابستاني مورداستفاده قرار گرفت، اين حكمران مغول با احداث بناهاي مختلفي همچون سالن شورا، ايوان شرقي و ساختمانهاي 8 و 12 ضلعي يكبار ديگر جان تازه‌اي به مجموعه تاريخي تخت سليمان تكاب بخشيد.

درياچه اروميه و جزاير اطراف آن، مدرسه هدايت، مسجد سردار، بناي سه گنبد، كليساي ننه مريم، يخچال تاريخي نه پله، بازار قديمي، پيش اسكي خوشاكو، درياچه مارميشو، روستاي بند، دره شهدا، تاكستانهاي انگور و باغهاي سيب جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي شهرستان اروميه به‌شمار مي‌روند.

كتيبه خان تختي در سلماس، مقبره شمس تبريزي، مسجد مطلب خان، بازار سنتي، دروازه سنگي، پل قطور، تفرجگاه فيرورق، مزارع آفتاب گردان و كليساي سورپ سرگيس در خوي، قلعه تاريخي بسطام، قره كليسا، دشت تاريخي چالدران، مقبره سيد صدرالدين، كليساي زرزر در چالدران، كاخ باغچه جوق، مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، دخمه شيرين و فرهاد، دشت بورالان، منطقه عشايري، عمارت كلاه فرنگي، دامنه هاي آرارات، چشمه ثريا، تالاب آغ گل، سد ارس، رودخانه ارس وساختمان شهرباني سابق بازرگان در ماكو تنها نمونه‌اي كوچك از زيبايي هاي تاريخي و طبيعي شمال استان است.

قره كليسا، مقبره طادي مقدس و 3500 پيرو دين مسيحيت

كليساي تاتائوس يا به زبان محلي قره كليسا نهمين اثر كشور در رديف آثار جهاني اولين كليساي جهان بود كه توسط حواريون عيسي مسيح(ع) بر مقبره طادي مقدس و سه هزار و 500 نفر از پيروان اين دين در زمان اشكانيان در چالدران بنا شد.

در سال 43 ميلادي دو شخص به نامهاي تاتائوس و بارتقيموس براي ترويج آيين مسيحيت وارد شمال غربي ايران مي شوند، در آن زمان اشكانيان در ايران حكومت ميكردند و بسياري از مردم زرتشتي بودند و بسياري نيز به آيين مهر روي آورده بودند.

پس از دعوت شاگردان مسيح به اين آيين در ايران سه هزار و پانصد نفر مسيحيت را مي‌پذيرند كه از جمله آنان سانتروك يا سنادوك پادشاه ارمنيان به همراه دخترش ساندوخت بودند، پس از مدتي كوتاه، پادشاه از ايمان به مسيح روي گردان مي‌شود و دستور ميدهد كه تمام افرادي كه به اين دين روي آوردهاند را بكشند و حتي ساندوك دخترش را نيز در اين راستا از دم تيغ مي‌گذراند.

بيش از دو قرن بعد در سال 301 ميلادي و در زمان حكمراني تيرداد پادشاه اشكاني تبار ارمنستان آيين مسيحيت دين رسمي اين كشور اعلام شده و به سبب مقدس بودن كلمه شهيد نزد مسيحيان در سدههاي سه تا شش ميلادي قره كليسا با استفاده از سنگهاي سفيد و سياه بنا شد.

در طول دوران مختلف به علت جنگهاي فراواني كه در منطقه روي مي دهد كليسا دچار آسيبهاي فراواني شده واز جمله پس از حمله چنگيز مغول در سال 1230ميلادي به اين مناطق، بيشتر قسمتهاي كليسا تخريب مي‌شود ولي بعدها در زمان فرمانروايي هلاكوخان، كليسا توسط خواجه نصيرالدين توسي دوباره بنا مي‌شود.

بنابر باور مسيحيان ارمني‌نژاد، كليساي تاتائوس نخستين كليسايي است كه توسط مبشرين مسيح در دنيا ساخته شده و آنها هر سال در هفته آخر تير و هفته اول مرداد كه مصادف با شهادت تاتائوس، مراسم خاصي در اين كليسا برپا مي‌دارند.

يکشنبه|ا|13|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن