تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816350920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محوطه تاريخي ذلف آباد از بزرگترين محوطه هاي تاريخي استان مركزي


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: محوطه تاريخي ذلف آباد از بزرگترين محوطه هاي تاريخي استان مركزي
محوطه تاريخي ذلف آباد نيز يكي از اين سكونت گاههاست كه بواسطه وسعت و غناي فرهنگي به عنوان مهمترين سايت تاريخي فراهان و يكي از بزرگترين محوطه هاي تاريخي استان شناخته مي شود.


به گزارش

باشگاه خبرنگاران

، محوطه تاريخي دلف آباد يا ذلف آباد كه در ميان اهالي فراهان به عنوان خرابه ها يا شهر زيرزميني ذلف آباد خوانده مي شود، به صورت محوطه اي وسيع در ۳ كيلومتري شمال شرق شهر فرمهين و دو طرف جاده آسفالته فرمهين به آشتيان و تفرش قرار گرفته ، به گونه اي كه در جاده مذكور محوطه را به دو بخش شرقي و غربي تقسيم كرده است. محوطه ياد شده به صورت برآمدگي هاي و تل هايي در موقعيت مذكور در ميانه دشت فراهان ، دركنار امام زاده احمد بن علي(ع) كه به عنوان يك يادمان تاريخي از دوره ايلخاني و يك بناي زيارتي مورد احترام اهالي شناخته مي شود واقع است.
اين بنا از آن حيث كه مركزيتي براي برگزاري جشن برداشت گندم، آب پاشان يا تيرگان كه جشن و مراسمي آئيني مختص فراهان است، موقعيتي ممتاز دارد. محوطه تاريخي ذلف آباد كه وجود راههاي زير زميني آن براي مردم فراهان به صورت يك افسانه ماندگار در آمده بر اساس مطالعات بعمل آمده محوطه اي وسيع بالغ بر ۱۱۰ هكتار است. اين محوطه در منابعي چون نزهت القلوب حمدالله مستوفي در سده هشتم ه ق بيان شده و در آن منبع به عنوان يكي از بزرگترين روستاهاي فراهان اشاره شده است. در منابع دور قاجار به مراتب بيشتر از ديگر منابع به اين محوطه به عنوان مكاني معمور پرداخته شده است. اين منابع متفق القول به وجود شهري زير زميني در محوطه يادشده و در محال فراهان اذعان داشته و شكل گيري ساختارهايي اوليه آن را به ابودلف عباسي منتسب ساخته است.
مطالعات اوليه در قالب گمانه زني ها، به شكل گيري اين محوطه در قالب يك شهر در دوره ايلخاني(سده هفتم و هشتم ه ق) صحه گذاشته است. و توسعه آن در دوره هاي تيموري و صفوي و زوال و نابوديش را در دوره قاجار مفروض دانسته است. با تكميل مطالعات سطحي و انجام كاوش باستان شناسي در باب اين محوطه نتايجي حاصل شد كه فرض هاي ابتدايي را به يقين رساند.
با انجام كاوش فصل اول اين محوطه كه در قالب ۷۰۰ مترمربع انجام شد، شواهد و نشانه هايي حاصل آمد كه بر شكل گيري شهري بر اساس اصول و مطالعات پايه اي توسط ساكنان صحه گذاشت. بر اساس اين پژوهش كه منجر به كشف بخشي از ساختارهاي مسكوني و عمومي از جمله بقاياي يك حمام شد؛محوطه تاريخي ذلف آباد به عنوان شهري آباد و با مردمي شيعه مذهب كه زندگي آنان مبتني بر بهره وري از كشاورزي و دامداري و توليد بوده شكل گرفته است.
ساكنان اين محل بر اساس مبادلات فرهنگي و تجاري برخي از مواد و مصالح مورد نياز در شكل بخشي به ساختارهاي معماري و برخي از فرآورده هاي مورد نياز براي زندگي روزمره را از طريق مبادلات تجاري تامين نموده و خود دست به توليد برخي ديگر زده اند.
اين شهر به احتمال زياد داراي بخش هاي مختلف و طبقه بندي مشاغل بوده و از وجود ساختارهاي عمومي در ارتباط با مذهب و زندگي روزمره و محله هايي براي معيشيت طبقات اجتماعي چندگانه بهره مي برده است.
در ارتباط با اين كاوش سواي از فضاهاي مسكوني كه پس از دوره اصلي شكل گيري در دوره هاي بعدي(تيموري و صفوي)دوباره با دخل و تصرفات و مرمت هاي موضعي مورد استفاده واقع شده بودند. اشيايي منقول از قبيل مسكوكات، ظروف سفالي و… كه در ارتباط با شيوه زندگي ساكنين قابل بررسي بودند، بدست آمده است.
محوطه ذلف آباد كه در اين فصل از كاوش مجالي براي پيدا كردن راههاي دسترسي و ساختارهاي شكل گرفته در زير زمين به قول منابع، باقي نماند در اوايل دوره قاجار همانطوري كه منابع[تاريخي] از جمله ناسخ التواريخ و روضت الصفآء و …اشاره مي دارند به دلايلي كه آنرا طغيان و سركشي مردمش عليه دولت قاجار و عليه ايماني خاني حاكم فراهان دانسته، در سال ۱۲۳۰ ه ق بدستور فتحعلي شاه قاجارو سركرگردگي عبدالله خان گرجي يوزباشي، به شيوه هاي مختلف كه نقل منابع در باب آن چندگانه است از هستي ساقط مي گردد.اين محوطه تارخي در تابستان سال ۸۸ رونمايي گرديد./س

پنجشنبه|ا|10|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن