تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816738759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محيط زيست ايران سالي تب‌دار را پشت سر گذاشت


واضح آرشیو وب فارسی:معماری نیوز: محيط زيست ايران سالي تب‌دار را پشت سر گذاشت
افزايش ميزان ذرات گرد و غبار، آلودگي هوا، آتش سوزي جنگل‌ها، خشك شدن درياچه‌ها و تالاب‌ها از جمله اخبار سال ۱۳۹۰ بود.


فعالان محيط زيست و كارشناسان، وخامت وضعيت درياچه اروميه و ديگر تالاب‌هاي ايران در سال ۱۳۹۰ را در صدر جدول رويدادهاي زيست محيطي اين سال قرار مي دهند.

وضعيت درياچه‌ها و تالاب‌ها قرمز است

اجراي پروژه احداث پل ميان گذر بر روي درياچه اروميه كه از چندين سال پيش مطرح شده بود، سبب تقسيم آب اين درياچه به دو بخش و در نهايت كاهش شديد آب و خشك شدن بخشي از درياچه شد كه نگراني شديد كارشناسان و فعالان محيط زيست را برانگيخت.

كار تا به آنجا پيش رفت كه حسن عباس‌نژاد، مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي در آبان‌ماه گفت كه ۶۵ درصد درياچه اروميه به كوير نمك تبديل شده است.

آقاي عباس‌نژاد گفت كه درياچه اروميه نيازمند ۲۰ ميليارد متر مكعب آب است و ۸۰ درصد از جمعيت تخم گذار فلامينگوها در جزاير ۹ گانه اين درياچه كاسته شده است.

اما محمدجواد محمدي‌زاده، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست ايران، در بهمن ماه ۱۳۹۰ اعلام كرد كه با توجه به بارندگي‌هاي اخير در ايران سطح آب درياچه اروميه ۸ سانتي متر افزايش پيدا كرده است.

محمدجواد محمدي‌زاده تاكيد كرد كه مشكل درياچه اروميه ظرف يك سال حل نمي‌شود، اما افزايش بارندگي در سال ۱۳۹۰ و استمرار آن در سال‌هاي آينده اميدوار كننده خواهد بود.

درياچه اروميه بزرگترين درياچه داخل ايران و دومين درياچه بزرگ آب شور جهان است.

درياچه بختگان از ديگر درياچه‌هاي ايران است كه خشكي آن نگراني‌هايي را در پي داشت.

مسعود باقرزاده كريمي، مشاور معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اينكه مسئولان وزارت نيرو رايزني‌هايي را در زمينه رهاسازي آب براي نجات تالاب بختگان انجام داده اند، گفت: "۸۰ درصد از تالاب بختگان خشك شده است."

آقاي باقرزاده با اشاره به اينكه بختگان تالاب كويري است و به طور طبيعي ۵۰ درصد از آن هر ساله خشك مي شود، افزود: "در دو سال اخير خشكسالي در اين تالاب كه از پيوستن سه تالاب ني‌ريز، كمجان و بختگان تشكيل مي شود، افزايش يافته است."

تالاب بختگان در استان فارس قرار دارد و زيستگاه زمستاني پرندگاني بود كه از روسيه و دشت هاي سيبري به ايران مهاجرت مي كردند.

محمد جواد محمدي‌زاده، رييس سازمان حفاظت محيط زيست ايران در آبان ماه گفته كه تنها ۲۴ تالاب از ۲۵۲ تالاب ايران در كنوانسيون رامسر به ثبت بين المللي رسيده است.

تالاب انزلي از جمله تالابهاي ثبت شده است كه به دليل ورود حجم بالاي رسوبات، عمق آن كم شده است. بخش هاي بزرگي از تالاب گاوخوني، ارژن، پريشان، آجي‌گل و تالاب سه گانه هامون نيز خشك شدند. وضعيت تالاب شادگان هويزه، هوالعظيم نيز نامناسب گزارش شد.

به اعتقاد صاحبنظران شرايط نگهداري از اين تالابها مناسب نيست و تالابهاي ايران در معرض آلودگي و يا خشك شدن قرار دارند. بخشي از اين به خاطر كاهش بارش و بارندگي و بخشي از آن به دليل استفاده از آب تالاب‌ها براي مصارف كشاورزي است.

ورود فاضلاب‌هاي شهري و كارخانه‌ها به آب تالاب ها نيز از دلايل آلودگي آنها شناخته مي شود.

جنگل‌ها در آتش

محمد اميني، رئيس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان مازندان در دي ماه اعلام كرد كه براساس آمار اعلام شده از سوي نهاد‌هاي رسمي روزانه ۴۰ هكتار از جنگل‌هاي ايران نابود مي‌‌شود و روند تخريب جنگل و مراتع در ايران روند صعودي دارد.

محمدحسين بازگير، مديركل حفاظت از محيط زيست استان لرستان نيز عمده‌ترين مشكل محيط زيست اين استان را آتش‌سوزي جنگل‌ها و تخريب آن عنوان كرد و گفت: "از ابتداي سال ۱۳۹۰ بيش از ۷۰ هكتار از مراتع و جنگل‌هاي حفاظت شده اين استان دچار آتش سوزي شده است."

سازمان جهاني خوار و بار و كشاورزي فائو نيز در گزارشي نسبت به وضعيت جنگل‌ها در ايران هشدار داد.

در ميان كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا ايران از نظر ميزان نابودي مناطق جنگلي در اثر آتش سوزي در رتبه چهارم قرار دارد.

عليرضا احمدوند، مديركل منابع طبيعي استان لرستان با اعلام اينكه بيشتر آتش‌ سوزي‌هاي سطح استان لرستان توسط عامل انساني انجام مي‌شود ،گفت :"از دلايل آتش‌سوزي عمدي مي‌توان به دو عامل اصلي اختلافات قومي و طايفه‌اي و ايجاد آتش سوزي در جنگل براي تصرف اراضي ملي براي زراعت اشاره كرد."

نفس ها تنگ شد

آلودگي هوا و افزايش گرد و غبار و ذرات معلق در ايران از جمله مشكلات محيط زيستي بود كه بارها موجب تعطيلي فعاليت در شهرهاي مختلف در اين كشور شد و تا آخرين روز سال ادامه يافت.

معصومه ابتكار، رئيس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه "آلودگي هوا كماكان از معضلات اصلي شهر و كشور ما است"در شهريورماه اعلام كرد: "امسال از نظر آلودگي هوا تاكنون روز سالم و پاك نداشته‌ايم، اين يك زنگ خطر جدي است و هشدار مي‌دهد همه بايد براي حل اين معضل تلاش كنيم."

برخي از صاحبنظران خودروهاي فرسوده و استفاده از مواد سوختي غير استاندارد را از مهمترين دلايل آلودگي هوا شهرهاي ايران عنوان مي‌كنند.
همچنين براساس اعلام سازمان بهداشت جهاني شهر اهواز در جنوب ايران با بيشترين ميزان اندازه گيري شده از ذرات معلق در هوا يا ريزگردها (ذراتي با بزرگي كمتر از دو ميكرون كه براي سلامتي انسان خطراناك است و باعث بيماري‌هاي مختلف مي‌شود) در صدر آلوده ترين شهرها قرار گرفت. در همين حال سنندج در غرب ايران هم با ۲۵۴ ميكروگرم از اين ذرات در هر مترمكعب هوا، از اين نظر يكي از آلوده ترين شهرهاي جهان معرفي شده است.

قاچاق و كشتار حيوانات

كشف شش قلاده شير، يك ميمون و كركس در خيابان‌هاي تهران از ديگر رويدادهاي عجيب محيط زيستي سال ۱۳۹۰ بود.

به گفته مقامات ايراني شخصي قصد داشته به صورت غير قانوني شش قلاده بچه شير را از بابلسر به اصفهان منتقل، اما در خودروي يدك كشي كه در حال انتقال بچه شيرها بود باز شده بود و سه قلاده شير از خودرو به پائين پريده بودند.

به گفته اين مقامات مالك بچه شيرها كه قصد داشته از آنها در سيركي در اصفهان استفاده كند، آنها را به سازمان محيط زيست تحويل داده و اكنون سازمان محيط زيست از او به علت قاچاق حيوانات شكايت كرده است. اما در خصوص پيدا شدن ميمون و كركس اظهارنظري نشد.

در همين حال انتشار تصاوير ويديويي از حيوان آزاري در سميرم اصفهان اعتراض بسياري از فعالان حوزه حقوق حيوانات و كارشناسان محيط زيستي را به همراه داشت. در اين صحنه هاي دلخراش يك خرس ماده و دو توله اش مورد حمله قرار مي‌گيرند و از صحنه كشتن اين حيوانات و جان دادن آنها تصوير برداري شد. براساس گزارشهاي رسيده از ايران متهم پرونده خرسهاي سميرم در آبان‌ماه با قرار وثيقه ۲۰ ميليون توماني از زندان آزاد شد.

همچنين عبدالرضا كرباسي، معاون محيط دريايي سازمان محيط زيست ايران در بهمن ماه اعلام كرد كه در راستاي نجات دلفين هايي كه به دلايل مختلف در سواحل به گل مي نشينند پيش نويس دستورالعمل امداد و نجات دلفين ها و كوسه هاي خليج فارس و درياي عمان تدوين شده است.

به گفته وي، اين پيش نويس پس از نهايي‌شدن حداقل در يكصد هزار نسخه چاپ و در اختيار جوامع محلي قرار خواهد گرفت تا در زمان مشاهده دلفين هاي به گل نشسته در سواحل بتوان از اقدامات مردمي استفاده بهينه كرد.

به گفته معاون محيط دريايي سازمان محيط زيست، اين دستورالعمل دو قسمت مجزا دارد كه يك بخش آن براي مردم عادي و جوامع محلي تدوين شده و بخش ديگر آن ويژه كارشناسان و متخصصان است.

شنبه|ا|5|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: معماری نیوز]
[مشاهده در: www.memarinews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن