تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مى‏گردد و چون به آن رسيد، آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820990020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از جاذبه‌هاي گردشگري استان اصفهانمنارجنبان اصفهان مشهورترين مناره جنبان جهان استخبرگزاري فارس: يكي از معروف‌ترين ساختارهاي تاريخي شهر اصفهان كه در ميان مناره‌هاي جنبان شهرتي جهاني دارد،منارجنبان اصفهان است.


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: از جاذبه‌هاي گردشگري استان اصفهانمنارجنبان اصفهان مشهورترين مناره جنبان جهان استخبرگزاري فارس: يكي از معروف‌ترين ساختارهاي تاريخي شهر اصفهان كه در ميان مناره‌هاي جنبان شهرتي جهاني دارد،منارجنبان اصفهان است.
خبرگزاري فارس: يكي از معروف‌ترين ساختارهاي تاريخي شهر اصفهان كه در ميان مناره‌هاي جنبان شهرتي جهاني دارد،منارجنبان اصفهان است.


به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، در شش كيلومتري مسير جاده اصفهان نجف آباد و در سمت راست آزاد راه، بناي "منار جنبان" قرار دارد كه بر فراز مقبره عارفي گمنام به نام "عمو عبدالله كارلاداني" بنا شده است و بر اساس تاريخ سنگ نوشته اين مقبره در سال 716 هجري قمري ساخته شده است.

اين بنا با مساحتي حدود 146 متر مربع و مناره‌هايي به ارتفاع هفت و نيم متر از سطح بام يكي از آثار معماري دوره ايلخانيان به شمار مي‌رود و البته ارتفاع بام تا كف حياط نيز 10 و نيم متر است.

بر سطح و زير هر كدام از قوس‌هاي اصلي طبقه هم كف اين بنا كاشي‌كاري تزييني به فرم صليبي به شكل كاشي آبي لاجوردي بر سطح آبي فيروزه‌اي ديده مي‌شود كه به عنوان يكي از ويژگي‌هاي تزئيني كم نظير اين بنا به حساب مي‌آيد.

بر ساقه مناره‌ها نيز تزييناتي مركب از كاشي‌هاي ريز در تركيب با آجر بدنه ديده مي‌شود، كه اشكال زيگزاگي و افقي آن يادآور مفاهيمي عرفاني است كه در ساير آثار معماري اين دوره نيز ديده مي‌شود.

*راز شگفتي‌آور مناره‌ها

اگر فردي از 17 پله داخل هر مناره كه از بام بنا تا بالاي هر مناره وجود دارد، بالا رفته و دست‌هاي خود را داخل يكي از ديوارهاي واسط مياني پنجره‌هاي فوقاني آن قفل و شروع به تكان دادن مناره كند، مناره به حركت در آمده و هم‌زمان با آن مناره ديگر و در واقع كل ساختمان به نوسان در مي‌آيد كه تنها نوسان مناره قابل ديدن است.

همچنين براي ديدن نوسان بنا مي‌توان ليوان آبي را بر روي قبر "عمو عبدالله" قرار داد و سطح لغزان آن را مشاهده كرد.

به كاربردن آجرهايي با ويژگي‌هاي خاص كه ضريب ارتجاعي بالاتري نسبت به آجرهاي به كار رفته در بخش‌هاي ديگر دارد و كاربرد قوانين فيزيكي در اين بنا نه تنها راز جنبيدن مشهورترين مناره جنبان جهان را آشكار مي‌كند بلكه بيانگر دانش فني عميق سازندگان آن در هفت قرن پيش بوده است، سازندگاني كه نامي از آنها به طور مشخص در دست نيست.

البته بنا بر نظر كارشناسان مناره‌هاي ديگري نيز وجود دارد كه داراي همين خاصيت بوده و هم‌زمان با اين بنا ساخته شده‌اند، مانند مناره‌هاي مسجد اشترجان در 40 كيلومتري غرب اصفهان كه قسمت اعظم آن تخريب شده و يكي از مناره‌هاي مسجد حضرت علي (ع) در بصره كه بنا به نظر "ابن بطوطه" سياح معروف مراكشي در قرن هشتم قمري، تكان مي‌خورده و از اين جهت ارزش مسجد را براي زايرين دوچندان ‌كرده است.

در گذشته بازديد كنندگان منار جنبان آزادانه تا بالاي مناره‌ها مي‌رفتند و اقدام به تكان دادن آن مي‌كردند، اما در سال‌هاي اخير مسئولان برنامه‌اي ترتيب داده‌اند كه در هر نيم ساعت يك نفر از راهنمايان كه آشنا به مقدار نيروي لازم براي تكان دادن مناره‌ها است، به بالاي يكي از مناره‌ها رفته و آن را تكان مي‌دهد تا بازديدكنندگان به خوبي اهتزاز آن را مشاهده كنند و در عين حال از ايجاد آسيب‌هاي احتمالي به بنا نيز پيش‌گيري شود.

*مناره علي، شاهكاري از معماري قرن ششم هجري

مناره مدور علي از ديگر مناره‌هاي تاريخي اصفهان است در مقابل آرامگاه هارون ولايت قرار دارد كه در اوايل قرن ششم هجري در نزديكي مسجد جامع عتيق بنا شده و در دوره صفوي جزيي از ساختمان مسجد علي شد.

بلنداي منار بيش از 50 متر بوده‌ است كه امروزه با فروريختن طبقه سوم آن ۴۸ متر ارتفاع از سطح زمين و شش متر قطر مناره دارد.

اين سازه از نظر هماهنگي در ابعاد و اندازه‌ها و نيز از لحاظ آراستگي نماي سر در يكي از شاهكارهاي معماري مناره‌ها به شمار مي‌آيد.

مصالح به كار رفته در اين مناره آجر و ملاط گچ بوده و تزيين‌هاي منار نيز به شكل آجرچيني است.

*مناره باقوشخانه

اين مناره متعلق به دوره تيموريان است و نام ديگر آن منار مسجد بابا سوخته بوده است.

اين منار كه 38 متر ارتفاع دارد در قسمت شمال غربي محله جويباره در مجاورت باغ باقوشخانه‌ اصفهان قرار دارد. تزيين آن به شكل خطاطي فيروزه‌اي بر زمينه آجري است و به طور مارپيچ كلمه "الله اكبر" تكرار شده است.

همچنين بالاي اين خط كوفي كتيبه خط ثلث ساده با آيه "يا ايها الناس انتم الفقراء الي الله و هو الغني الحميد" با زمينه كاشي فيروزه‌اي و خط‌هاي سفيد و حاشيه لاجوردي وجود دارد كه با دو كتيبه خطي و اسليمي در بالا و پايين محصور شده است.

بالاتر از اين قسمت سه مقرنس با طرح‌هاي گره و با كاشي‌هاي لاجوردي، فيروزه‌اي و سفيد وجود دارد و از اين قسمت تا نوك مناره با كاشي معرق و با طرح گره هشت و چهار لنگه حصيري تزيين شده و نوك منار نيز يك گنبد با همين طرح وجود دارد.

با توجه به اينكه قسمت‌هاي مختلف اين مناره 80 تا ۱۰۰ درصد تخريب شده بود، در مهر ماه سال 1382 با تأمين بودجه توسط ميراث فرهنگي به وسيله استاد احمد همت‌يار يكي از استادان برجسته رشته مرمت آثار باستاني و با حفظ اصالت اثر و طبق آثار به جا مانده مرمت و بازسازي شد.

انتهاي پيام/س10

جمعه|ا|4|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 315]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن