تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816745469




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اماكن مذهبي كردستان ،فرصتي براي جذب گردشگران اهل دل


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اماكن مذهبي كردستان ،فرصتي براي جذب گردشگران اهل دل
سنندج - استان كردستان به عنوان استاني فرهنگي در حوزه معنويات و اماكن متبركه و مساجد در زمره استانهاي برتر كشور قرار گرفته است.


وجود مساجد بي شمار، اماكن متبركه و امامزاده ها در استان كردستان يكي از بهترين فرصت هاي موجود در معرفي منطقه است.

وجود مكانهاي متبركه و اماكن مقدس در كردستان مكمل وضعيت توپوگرافي منطقه و زيباييهاي طبيعت و فرهنگ مهمان نوازي اين خطه از ايران اسلامي براي لذت بردن گردشگران مهمان در اين منطقه است.

استان كردستان به لحاظ دارا بودن شمار مساجد يكي از نقاط ويژه در كشور و حتي در بين كشورهاي اسلامي است كه با توجه به وجود مساجدي با عمر بالا و به كارگيري معماري خاص اين استان را به يكي از مناطق مستعد كشور در راستاي توسعه گردشگري مذهبي تبديل كرده است.

در كنار وجود مساجد بي شمار تاريخي در مناطق شهري و روستايي استان كردستان، اماكن متبركه و امامزاده هاي نيز در محدوده جغرافيايي اين استان قرار گرفته اند و اين مهم نشان مي دهد كه كردستان مي تواند به عنوان يكي از مناطق مستعد كشور در راستاي توسعه صنعت گردشگري مذهبي معرفي شود.

مساجد ساخته شده در مناطق شهري و روستايي استان كردستان داراي ويژگي هاي خاص معماري بومي و محلي بر اساس ويژگي هاي منطقه هستند و به همين دليل نيز عمر شماري از اين مساجد در شهرهاي همچون سنندج، سقز و كامياران به دوره هاي مختلف به ويژه قاجار و صفويه بر مي گردد.

در كنار وجود مساجد بي شمار در استان مناسبت هاي و مراسم مذهبي خاصي نيز در استان كردستان هر ساله برگزار مي شوند كه اين مراسم ويژه نيز ظرفيت هاي لازم را براي جذب گردشگر در اختيار دارند ولي مهمترين مساله در اين بين عدم معرفي اين ظرفيت هاي ويژه در اين خطه از كشور است.

هر چند كه كردستان در كنار ظرفيت هاي گردشگري مذهبي در بخش آثار تاريخي و زيبايي هاي طبيعي نيز يكي از مناطق بكر كشور است ولي مي توان با برنامه ريزي مناسب و با ايجاد و تقويت زيرساخت هاي لازم زمينه را براي معرفي ظرفيت هاي اين بخش فراهم كرد و با حضور و ورود مسافران و گردشگران بيشتر شرايط براي توسعه و پيشرفت سريعتر استان مهيا مي شود.

* مقبره هاجره خاتون *

از مهمترين مساجد و اماكن متبركه در شهرستان سنندج مي توان به مقبره امامزاده هاجره خاتون، خواهر حضرت امام رضا (ع) اشاره كرد كه اين مقبره به دليل ويژگي هاي خاص معماري در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده و در كنار آن هر روز خيل زيادي از مردم در كردستان و ساير نقاط كشور براي زيارت راهي اين محل مي شوند.

اين امامزاده در خيابان صلاح الدين ايوبي، در محله قديمي سرتپوله شهر سنندج واقع است و ساختمان آن به صورت مجموعه شامل سه حياط با فضاهاي مجاور، مقبره، مسجد و آرامگاه مشايخ و بزرگان سنندج است.

مقابر مشايخ با گچبري هاي زيبا و نقوش گل و گياه، كار استادان و هنرمندان بزرگ تزيين شده است و اين قسمت از مهمترين ويژگي هاي اين بنا به شمار مي رود.

استفاده از معماري سبك كردستاني در ايجاد ايوان ستون دار در سمت جنوب از ديگر ويژگي هاي اين بناست و در اين مجموعه در كنار مسجد حجره هايي براي آموزش علوم ديني به طلاب ساخته شده است كه بر اساس روايات موجود، اين امامزاده شريفه، خواهر امام رضا (ع) است كه در سفر آن بزرگوار به خراسان در كردستان فوت كرد و در اين مكان به خاك سپرده شد.

* مسجد جامع سنندج (دارالاحسان) *

مسجد دارالاحسان يا مسجد جامع سنندج كه در خيابان امام خميني (ره) اين شهر واقع شده است، از ابنيه هاي مهم هنر دوران قاجار و محلي براي رشد و تربيت اساتيد و علماي ديني كردستان بوده است. اين مسجد داراي دو هزار و 362 متر مربع مساحت و هزار و 862 متر مربع زيربناست و در دوران امان الله خان اردلان ساخته شده است.

مسجد دارالاحسان شامل دو ايوان يكي رو به شرق و يكي رو به جنوب است و ايوان جنوبي هم از لحاظ وسعت و هم تزيينات نسبت به ايوان شرقي داراي اهميت بيشتر است و شبستان مسجد داراي 35 گنبد است كه بر روي 24 ستوان سنگي چهار رديف شش تايي قرار گرفته اند و ستون هاي شبستان با شكل مارپيچي مجاري شده اند و به اين لحاظ مي توان آن را با مسجد وكيل شيراز و ستون هاي حمام تاريخي روستاي قصلان در شهرستان قروه مقايسه كرد.

مسجد جامع سنندج داراي طاق ها، طاق نماها و رواق هايي است كه داراي تزيينات كاشي كاري و آجركاري و كتيبه هاي متعدد است و دو گلدسته بلند و زيبا در دو بالاي دو پايه كناري ايوان شرقي قرار گرفته است كه زيبايي و عظمت مسجد را دو چندان كرده و از اين رو مي توان ايوان شرقي و گلدسته ها را با مسجد جامع عتيق قزوين مقايسه كرد.

مسجد دارالاحسان سنندج در گذشته دارالعلم و مركزي براي اشاعه مذهب شافعي بوده است و استادان زيادي در آن پرورش يافته و به درجات عالي علمي رسيده اند و به همين دليل در كتاب هاي تاريخي مسجد جامع سنندج به نام دارالاحسان مشهور شده است.

* مسجد دو مناره سقز *

مسجد دومناره سقز واقع در محله ميان قلعه سقز و در دامنه يگانه تپه تاريخي داخل شهر يعني نارين قلعه و در واقع در بافت قديم شهر در خيابان امام خميني (ره) قرار دارد و اين مسجد در محيطي آزاد ساخته شده است و از هر طرف باز است.

بناي مسجد طبق روايات محلي به زمان شيخ حسن مولان آباد، از عرفاي حكيم رياضي دان مشهور عصر افشاريه بر مي گردد. هنگام عزيمت نادرشاه افشار به بغداد وي از منطقه سقز عبور كرد و طبق درخواست شيخ حسن مولان آباد براي ساخت مسجدي براي اهالي شهر سقز اقدام كرد.

با توجه به كاشي كاريهاي اين مسجد كه بيشتر مربوط به اواخر افشاريه و اوايل زنديه است و خصوصيات آن دوران را دارد مي توان به طور قطع مطمئن شد كه بنا مربوط به دوره افشاريه است و در دوران هاي بعدي مرمت شده و تعميرات جزيي در آن صورت گرفته شده است.

* مراسم سنتي دراويش *

برگزاري مراسم هاي خاص مذهبي اهل سنت در مناطق روستايي استان كردستان از ديگر ويژگي هاي خاص اين استان است كه همانند آن نه تنها در ديگر نقاط كشور كه حتي در كشورهاي اسلامي نيز يافت نمي شود.

دراويش در كردستان هر ساله و بر اساس مناسبت هاي خاص مذهبي با برگزاري مراسم هاي ديني به راز و نياز با خداوند متعال مي پردازند و با برپايي آئين هاي مولودي خواني به ويژه در ماه مبارك ربيع به استقبال مناسبت هاي خاص خود مي روند.

در شماري از روستاهاي شهرستان هاي سنندج، كامياران، مريوان و سقز هر ساله مراسم مذهبي دراويش برگزار مي شود و شمار زيادي از گردشگران را به سمت و سوي خود جلب مي كند.

* مراسم پيرشاليار در اوارمان تخت *

مراسم پيرشاليار در روستاي اورامان‌ تخت از توابع شهرستان سروآباد هر سال دو بار در نيمه بهار و نيمه زمستان برگزار مي شود و مراسم نيمه زمستان را عروسي پيرشاليار و مراسم نيمه بهار را كومساي مي نامند.

مقبره پيرشاليار كه از موبدان عبدالقادر گيلاني است در انتهاي جاده آسفالته اورامان قرار دارد و آئين هاي ويژه در مراسم پيرشاليار شامل ذبح دام قرباني، دف زني، نوعي رقص، خوردن آش، و شب‌ نشيني و خواندن شعر و دعا است.

مراسم كومساي نيمه فصل بهار برگزار مي شود و در آن روز مردم با حضور در مقبره پيرشايار دعا مي كنند كه سال جديد براي آنها با بركت باشد و در مراسم نيمه زمستان يا همان عروسي پيرشاليار نيز كه سه روز به طول مي كشد آئين هاي خاصي از جمله دف نوازي و رقص ديني برگزار مي شود.

از امامزاده هاي ديگر استان مي توان به بقعه "پيرعكاشه" در شهرستان كامياران، امامزاده پير عمر و پير محمد در سنندج، مقبره "پيرشاليار" در هورامان، مقبره "شيخ فاضل گروسي" در بيجار و"شيخ عباس كومايين" در كامياران اشاره كرد كه هر يك از آنها داراي ويژگي هاي و مراسم هاي خاصي هستند و به همين دليل مي توان با معرفي اين ظرفيت ها زمينه را براي جذب گردشگر بيشتري در اين بخش براي استان كردستان فراهم كرد.

مراسم مولودي خواني و برنامه هاي ديني در كردستان در مناسبت هاي مختلف شرايط بهتري را براي معرفي ظرفيت هاي فرهنگي و ديني اين منطقه مهيا مي كند.

587/4354

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80046941

سه|ا|شنبه|ا|1|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 538]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن