تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816929368




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نهبندان شهر ديرينه‌هاي پايدار/شباني: مدرسه هدايت نهبندان نمونه‌اي از معماري دوره پهلوي استخبرگزاري فارس: رئيس ميراث فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري نهبندان گفت: مدرسه هدايت نهبندان نمونه‌اي از معماري دوره پهلوي و ميراثي ماندگار براي اين شهرستان و آيندگان محسوب مي‌شود.


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نهبندان شهر ديرينه‌هاي پايدار/شباني: مدرسه هدايت نهبندان نمونه‌اي از معماري دوره پهلوي استخبرگزاري فارس: رئيس ميراث فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري نهبندان گفت: مدرسه هدايت نهبندان نمونه‌اي از معماري دوره پهلوي و ميراثي ماندگار براي اين شهرستان و آيندگان محسوب مي‌شود.
خبرگزاري فارس: رئيس ميراث فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري نهبندان گفت: مدرسه هدايت نهبندان نمونه‌اي از معماري دوره پهلوي و ميراثي ماندگار براي اين شهرستان و آيندگان محسوب مي‌شود.


حسين شباني امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار داشت: نهبندان داراي قدمت و پيشينه غني فرهنگي، تاريخي، اجتماعي و سياسي است.

وي افزود: نهبندان آثار باستاني و ميراث فرهنگي متعددي را به‌عنوان گنجينه گران‌بهاي گذشتگان در دل خويش جاي داده است.

رئيس ميراث فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري نهبندان تصريح كرد: مدرسه هدايت نهبندان نمونه و نمادي از معماري دوره پهلوي و مبين ويژگي‌هاي معماري اين دوره است كه با پايان يافتن دوره صفويه و با روي كار آمدن دوره قاجاريه كم كم نفوذ اروپاييان به ايران آغاز شد كه تاثير اين نفوذ در تمامي شئون فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي و حتي هنري ايران مشاهده مي‌شود.

شباني ادامه داد: تأثيرپذيري از الگوهاي معماري غربي و اروپايي نيز يكي از اين تأثيرپذيري‌ها است كه به وضوح مشاهده شده و البته در دوره قاجار معماري اروپايي به طور كامل بر معماري ايراني تسلط نمي‌يابد و هنوز بسياري از ويژگي‌ها و شاخص‌هاي معماري ايراني در بناهاي اين دوره به چشم مي‌خورد، اما با آغاز دوره پهلوي تقريبا نابودي بسياري از اصالت‌هاي معماري ايران مشاهده مي‌شود.

وي يادآور شد: معماري ايراني با شاخص‌ها و مؤلفه‌هاي خاص و منحصربه‌فرد خويش هماهنگي و انطباق كامل با ويژگي‌هاي فرهنگي، هنري، اجتماعي، اقليمي و جغرافيايي ايرانيان دارد كه عمده‌ترين اين ويژگي‌ها درون‌گرايي معماري ايراني است كه تقريبا در تمامي بناهاي ساخته شده با معماري ايراني ديده مي‌شود.

رئيس ميراث فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري نهبندان يادآور شد: مدرسه هدايت به‌عنوان بنايي كه در دوره پهلوي ساخته شده (سال 1307 هجري شمسي) بسياري از اين ويژگي‌ها را از دست داده است.

شباني گفت: اين بنا تك ساختماني ساخته شده و مهمترين شاخص‌ اين بنا اصل قرينه‌سازي در آن است به نحوي كه با ايجاد يك محور (با جهت شمال شرقي،جنوب غربي) عناصر معماري به صورت قرينه در دو طرف اين محور ايجاد شده است.

وي ادامه داد: اين بنا در دو ضلع شمال شرقي و جنوب غربي داراي دو ايوان ستون‌دار است كه هر كدام از اين ايوان‌ها با چهار ستون چهار ضلعي به داخل بنا امتداد پيدا مي‌كنند.

رئيس ميراث فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري نهبندان تصريح كرد: فضاي داخلي اين بنا شامل يك دالان سراسري و شش اتاق است همچنين دالاني كه در امتداد محور بنا قرار دارد، در دو سر به ايوان‌ها و در دو ضلع خود به اتاق‌ها راه مي‌يابد و در هر ضلع از دالان سه اتاق قرار دارد كه به وسيله طاق و تويزه پوشيده شده است.

شباني گفت: هر اتاق داراي چهار تويزه است كه حدفاصل اين تويزه‌ها به صورت ضربي پوشيده شده است اما دالان داراي پوشش گهواره‌اي شكل است.

وي اضافه كرد: هر كدام از اتاق‌ها به وسيله دو پنجره به محوطه بيرون مشرف مي‌شوند همچنين دسترسي به پشت‌بام بنا از طريق يك رشته پلكان كه در ايوان ضلع شمال شرقي قرار دارد، امكان‌پذير مي‌شود.

رئيس ميراث فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري نهبندان تصريح كرد: مصالح به كار رفته در ساخت اين بنا خشت خام، آجر(براي نما) و كاهگل، گچ و چوب (براي درب ها و پنجره‌ها) است.

شباني ادامه داد: در اين بنا تزئين عمده و قابل توجهي به چشم نمي‌خورد و تنها قاب‌هاي آجري در حاشيه فوقاني ديوارها، نماي آجري ايوان‌ها و قاب‌هاي دور پنجره‌ها را مي‌توان نوعي تزئين در اين بنا به حساب آورد.

*مسجد عاشوراخانه نهبندان يكي ديگر آثار تاريخي اين شهرستان است

وي گفت: بناي تاريخي مسجد عاشوراخانه در خيابان قائمشهر نهبندان و در فاصله كمي از قلعه تاريخي نهبندان قرار دارد.

رئيس ميراث فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري نهبندان افزود: اين بنا شامل يك شبستان ستون‌دار و داراي چهار ستون قطور چهارضلعي بود كه در ضلع شمال با برداشتن ديوار، شبستان آن را توسعه دادند و دو ستون ديگر را به آن اضافه كردند همچنين پوشش شبستان به صورت گنبدي و چهار ترك است.

*يكي ديگر از آثار تاريخي و مذهبي نهبندان قدمگاه حضرت ابوالفضل(ع) است

شباني اذعان داشت: در 80 كيلومتري شرق نهبندان بنايي وجود دارد كه به اعتقاد اهالي قدمگاه حضرت ابوالفضل(ع) است.

وي گفت: اين بنا شامل ورودي، صحن و گنبدخانه است از ويژگي‌ و شاخص‌هاي مهم اين زيارتگاه نقشي است كه در اعتقادات و باورهاي ديني مردم منطقه دارد.

*مسجد طارق نهبندان از ديگر آثار تاريخي اين شهرستان محسوب مي‌شود

رئيس ميراث فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري نهبندان تصريح كرد: مسجد تاريخي طارق در 40 كيلومتري شمال نهبندان در روستايي به نام طارق واقع شده است.

شباني گفت: اين مسجد شامل شبستان ستون‌داري است كه حدفاصل ستون‌ها با طاق جناغي و سپس حدفاصل طاق‌ها نيز با پوشش گنبدي به صورت چهار ترك پوشيده شده است.

وي يادآور شد: اين مسجد داراي سنگ لوحي است كه تاريخ ساخت بنا (1096 هـ.ق) بر روي آن حك شده است.

انتهاي پيام/ح10

شنبه|ا|27|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 370]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن