تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816907519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كامل جلسه امروز مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:الف: گزارش كامل جلسه امروز مجلس
رسيدگي به طرح سؤال از رئيس‌جمهور كه امروز با حضور وي در آخرين جلسه پارلمان در سال ۹۰ برگزار شد، مهم‌ترين دستوركار مجلس شوراي اسلامي در اين سال بود. شوخي و خنده هاي احمدي نژاد، سئوال كنندگان را قانع نكرد.

به گزارش فارس، آخرين جلسه علني مجلس شوراي اسلامي در سال ۱۳۹۰ ساعت ۸:۲۵ دقيقه صبح امروز (چهارشنبه) به رياست علي لاريجاني رئيس مجلس و با حضور ۲۰۰ نفر از نمايندگان ملت و با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد آغاز شد.

طبق اعلام قبلي هيئت رئيسه مجلس، در جلسه علني امروز طرح سؤال از رئيس جمهور با حضور محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهوري كشورمان در صحن علني بررسي شد.

* حضور ۲۴۵ عكاس و خبرنگار براي پوشش بررسي سؤال از رئيس جمهور در مجلس

۲۴۵ خبرنگار، عكاس و تصويربردار از رسانه‌هاي داخلي و خارجي براي پوشش جلسه علني بررسي طرح سؤال از محمود احمدي نژاد رئيس جمهور به صحن علني مجلس آمده بودند.

* تجمع تعدادي از آزادگان مقابل مجلس شوراي اسلامي

صبح امروز زماني كه نمايندگان مجلس وارد پارلمان مي‌شدند با تعدادي از آزادگان سراسر كشور كه مقابل مجلس تجمع كرده و خواستار حق و حقوقشان شده بودند، مواجه شدند.

* احمدي‌نژاد به همراه ۸ عضو كابينه دولت وارد صحن مجلس شد

ساعت ۹ صبح امروز و درست زماني كه بهارستان‌نشينان مشغول بررسي ادامه مواد قانون وزارت نفت بودند، محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور كشورمان براي پاسخگويي به پرسش‌هاي نمايندگان در راستاي طرح سؤال از رئيس‌جمهور در صحن علني مجلس حاضر شد.

احمدي‌نژاد را هنگام ورود به صحن علني، محمدرضا رحيمي معاون اول، سيدمجتبي ثمره‌هاشمي، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد، علي ‌نيكزاد وزير راه و شهرسازي، لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور، مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن، تجارت، حميد بقايي معاون اجرايي رئيس جمهور و ‌‌حجت‌الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني معاون پارلماني دولت همراهي مي‌كردند.

در بدو ورود احمدي‌نژاد و هيئت همراه، علي لاريجاني رئيس مجلس به آنها خيرمقدم گفت.

* توصيه لاريجاني به نمايندگان براي رعايت متانت و نظم جلسه

علي لاريجاني رئيس مجلس پيش از آغاز بررسي طرح سؤال از رئيس جمهور در صحن علني مجلس به وكلاي ملت توصيه كرد كه نظم جلسه را رعايت كنند و گفت: از نمايندگان مي‌خواهم اجازه دهند بحث‌ها دقيق و با متانت انجام شود تا آقاي رئيس جمهور هم صحبت‌ها را استماع كند.

* بررسي سؤال از رئيس‌جمهور در صحن مجلس آغاز شد

با حضور رئيس‌جمهور در صحن مجلس بررسي سؤال از احمدي‌نژاد آغاز شد و علي مطهري ‌به عنوان نماينده سؤال‌كنندگان، سؤالات را مطرح كرد.

طبق آيين‌نامه داخلي مجلس، براي بررسي طرح سؤال از رئيس‌جمهور در مجلس، رئيس‌جمهور ۶۰ دقيقه و سؤال‌كنندگان ۱۵ دقيقه فرصت دارند سخنراني كنند.

* مطهري سؤالات نمايندگان از احمدي‌نژاد را تشريح كرد

علي مطهري نماينده مردم تهران به عنوان طراح طرح سؤال از رئيس جمهور طي سخناني در صحن علني مجلس اظهار داشت: سؤال از رئيس جمهور براي آن است كه به جاي آنكه مجلس و دولت از طريق رسانه‌ها با هم مجادله كنند، رو در رو مسائل‌شان را بيان كنند و مردم نيز بشنوند؛ تصور اينكه سؤال كنندگان قصد تخريب رئيس جمهور را دارند، يك تصور بدبينانه است چراكه تخريب رئيس جمهور كه خدمات زيادي داشته، كار آساني نيست.

وي در تشريح سوالات خود گفت: چرا قانون تسهيلات ارزي براي متروي تهران و كلانشهرها و حمل و نقل عمومي ساير شهرها با وجود نياز مبرم اين شهرها به روان سازي ترافيك و با وجود اينكه اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي موجب افزايش ۳۰ درصدي استفاده از مترو شده است، ابلاغ و اجرا نشد.

نماينده مردم تهران اظهار داشت: با نرخ رشد اقتصادي سال‌هاي ۸۸ و ۸۹ آيا ممكن است يك ميليون و ۶۰۰ هزار شغل در سال ۸۹ ايجاد شده باشد؛ بر اساس آمار اعلام شده توسط وزير تعاون در كميسيون برنامه و بودجه خالص فرصت شغلي ايجاد شده در ۵ سال برنامه چهارم توسعه يك ميليون و ۷۶ هزار و ۴۵۴ است و با توجه به اين عدد و نرخ رشد اقتصادي سال‌هاي ۸۸ و ۸۹ يعني ۳.۷ و ۵ دهم درصد و نيز نسبت مستقيم نرخ رشد اقتصادي با ايجاد اشتغال امكان ايجاد يك ميليون و ۶۰۰ هزار شغل تنها در سال ۸۹ كاملا منتفي بوده و يگان استناد ايشان ثبت اطلاعات مربوط به فرصت‌هاي شغلي بوده كه در سامانه رصد ذكر شده بود كه بر اساس آمارهاي اعلام شده از سوي استانداري‌ها انجام گرفته است.

مطهري افزود: براساس ماده ۷ قانون هدفمندسازي يارانه‌ها دولت مكلف است ۳۰ درصد خالص وجوه حاصل از يارانه‌ها را به بخش‌هاي توليدي اختصاص دهد و همچنين براساس بند ۴۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ دولت بايد حداقل ۲۰ درصد از درآمد اجراي قانون يارانه‌ها را به بخش‌هاي توليدي اختصاص دهد كه مبلغ آن در همين بند ۱۰۰ هزار ميليارد ريال پيش‌بيني شده است.

وي افزود: سؤال اينجاست چرا دولت سهم بخش توليد را مطابق اين دو قانون اجرايي نكرده است، در توضيحات آقاي رئيس جمهور قبل از اجراي قانون يارانه‌ها، اين مطلب مطرح شده بود كه بهينه‌سازي مصرف انرژي در بخش‌هاي توليدي نيازمند اصلاح ساختارها و فناوري‌هاي توليد است، و اين اصلاح نياز به منابع مالي بزرگ دارد كه از خود هدفمندسازي يارانه‌ها به دست مي‌آيد.

"اختصاص سهم توليد در بيانات مقام معظم رهبري در ملاقات هيات‌ دولت با ايشان مورد تاكيد رهبر فرزانه انقلاب قرار گرفت، بايد دولت همزمان با توزيع يارانه‌ها بين خانوارها، كه موجب افزايش تقاضاست، يارانه توليد را نيز تخصيص دهد تا موجب افزايش عرضه شود و تورم را مهار كند، اما ما شاهد افزايش گراني‌ها و تورم و تحميل آن به مردم شريف و انقلابي كشورمان هستيم."

نماينده تهران در مجلس با بيان اينكه آقاي رييس جمهور صداي مردم از گراني‌ها بلند است، از احمدي‌نژاد پرسيد: چرا دولت به اين موضوع توجه نمي‌كند؟ مگر شما نمي‌گفتيد هدفمندي يارانه‌ها تورم ندارد، چرا با استقراض نقدينگي از بانك مركزي و برداشت از سهم نفت موجبات تورم و افزايش غيرضروري قيمت ها را فراهم آورديد؟

منتخب سوال كنندگان در طرح سوال از رئيس جمهور بر همين اساس چهارمين سوال از محمود احمدي‌نژاد را مطرح و تصريح كرد:‌ آقاي رئيس جمهور مقاومت ۱۱ روزه جنابعالي در مقابل حكم حكومتي رهبر معظم انقلاب مبني بر ابقاي جناب آقاي مصلحي در وزارت اطلاعات چه توجيهي دارد؟

مطهري ادامه داد:‌ سخن در اينجاست كه همه اين موارد مربوط به قبل از صدورحكم حكومتي است، يعني حكمي كه به خاطر مصلحتي بزرگتر فراتر از قانون است، بعد از آن ديگر مجادله و مقاومت بديهي آن هم به صورت آشكار و از طرف رئيس جمهور كشور رفتاري غيرقابل قبول است همچنان كه رهبر معظم انقلاب نيز فرمودند؛ مرز التزام به ولايت فقيه احكام حكومتي است، البته ما سوال‌كنندگان اصرار نداريم كه موضوع حتما به همين صورت بوده است بلكه خوشحال مي‌شويم اگر توجيه درستي براي آن ذكر كنيد.

نماينده مردم تهران در خانه ملت در بخش ديگري از سخنانش سوالات شماره ۵ و ۶ طرح سوال از رئيس جمهور را كه درباره علت بيان سخن «مجلس در راس امور نيست» و نيز علت «معرفي وزير ورزش و جوانان پس از گذشت ۵ ماه از ابلاغ قانون تشكيل وزارت ورزش و جوانان» بود را به خاطر كمبود وقت مطرح نكرد و سراغ سوال هفتم كه چگونگي هزينه‌كرد بودجه ۱۵۰۰ ميليارد توماني ارتقاي شاخص‌هاي فرهنگي كشور در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ را مورد پرسش قرار داده بود، رفت.

مطهري در اين بخش از سخنانش يادآور شد: كميته‌اي از طرف كميسيون فرهنگي مجلس مامور شد كه درباره اين موضوع تحقيق كند، نتيجه اين بود كه تنها حدود ۲۰ درصد اين مبلغ تخصيص داده شده بود و در اختيار استانداري‌ها قرار گرفته است، نماينده رئيس جمهور براي پاسخ به اين سوال در كميسيون فرهنگي گفت؛ ۳۵ درصد اين مبلغ به نحو مذكور تخصيص يافته است، سوال اين است كه بقيه اين مبلغ در كجا صرف شده است؟

علي مطهري پس از ارائه توضيحاتي پيرامون سوال مذكور، سوال شماره ۸ طرح سوال از رئيس جمهور را كه ضرورت عزل منوچهر متكي وزير سابق امور خارجه در زمان ماموريت متكي در سنگال را جويا شده بود، باز هم به دليل كمبود وقت مطرح نكرد و سراغ سوال شماره ۹ اين طرح رفت.

مطهري ‌سوال شماره ۹ طرح سوال از رئيس جمهور را اينگونه شرح داد كه چرا جنابعالي با علم به اينكه انتقاد از برخي مجريان قانون عفاف و حجاب در رسانه‌ ملي موجب كاهش اقتدار نظام در اين حوزه و بدتر شدن وضع پوشش اسلامي در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلويزيوني ضمن متهم كردن برخي مجريان اين قانون بر خلاف اجماع فقها بر وظيفه دولت اسلامي در آن مرتبه از امر به معروف و نهي از منكر كه نيازمند اعلام قانون است، با اعلام اين مطلب كه راه حل اين مساله منحصر به كار فرهنگي است از دولت صلب مسئوليت كرديد و پس از مخالفت گسترده مراجع تقليد، ائمه جمعه،‌ علماي بلاد و نمايندگان مجلس با سخنان شما در مصاحبه زنده تلويزيوني بعدي اعلام كرديد كه سخن من همان است كه گفتم. اين رفتار شما چه توجيهي مي‌تواند داشته باشد.

وي در بخش پاياني سخنانش سوال شماره ۱۰ طرح سوال از رئيس جمهور را مطرح و از احمدي‌نژاد پرسيد چرا نظريه «ترويج مكتب ايران به جاي مكتب اسلام» را كه توسط رئيس دفتر شما بيان شد، علي‌رغم ضديت با مباني انقلاب اسلامي و مخالف قاطبه مراجع اعزام تقليد و علماي بزرگ و دلسوزان نظام، تاييد و بر آن تاكيد كرديد و باعث تنزل جايگاه انقلاب اسلامي و زنده شدن تعصبات قومي در ميان مسلمانان و سوء استفاده مخالفان وحدت اسلامي شديد؟ اصولا چرا از گروه موسوم به جريان انحرافي علي‌رغم هشدار و اعلام خطر علماي بزرگ اعلام برائت نمي‌كنيد بلكه همواره از اين افراد دفاع مي‌كنيد؟

اين نماينده مجلس در ارائه توضيحاتي در خصوص سوال مذكور متذكر شد: مي‌دانيم كه آقاي مشائي تزي را مطرح كرد مبني بر اينكه چون از اسلام برداشت‌هاي مختلفي در جهان مي‌شود، ‌مثلا سازمان القاعده و طالبان نيز از اسلام سخن مي‌گويند و در نتيجه اسلام ديگر تاثيرگذار نيست، پس بهتر است كه ما به جاي مكتب اسلام، از مكتب ايران سخن بگوييم؛ آقاي رئيس‌جمهور در تاريخ ۳۰ آبان ۱۳۸۹ ضمن حمايت از اين تز در توجيه آن فرمودند "در اين مسير دريافت ايراني از اسلام مبناي عمل است، دريافت‌هاي فراواني از اسلام در دنيا وجود دارد اما برداشتي از اسلام براي ما ملاك عمل است كه ايراني است".

* شب عيد است؛ مي‌خواهيم با هم صفا كنيم

محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور به منظور پاسخگويي به سؤالات نمايندگان مجلس در جلسه علني مجلس حضور يافت و گفت: "سؤال طبق قانون اساسي حق مجلس است، وزرا و رئيس جمهور نيز بايد پاسخگو باشند بنابراين اتفاق ويژه‌اي نيفتاده است؛ جمعي از نمايندگان سؤالاتي را مطرح كردند بنده هم مي‌خواهم پاسخ دهم البته اين سؤالات مدت‌هاست كه مطرح شده و سر زبان‌ها قرار دارد و به بيان‌هاي مختلف در رسانه‌هاي گوناگون مطرح شده و صدها ساعت روي آنها حرف زده شده است كه بنده از سؤال كنندگان محترم تشكر مي‌كنم كه اين فرصت را دادند تا ما پاسخ دهيم، گرچه مدت زمان پاسخگويي يك ساعت است البته آقاي مطهري ۲۰ دقيقه صحبت كردند، يعني ۳۳ درصد بيشتر از وقت قانوني كه به همين نسبت ما هم بر اساس عدالت يك ساعت و ۲۰دقيقه فرصت داريم.

بنده چون يك دانش آموز مرتبي بودم، مي‌خواهم به همان ترتيبي كه طي نامه سؤال‌ها را به بنده دادند، به آ‌نها جواب دهم البته آقاي مطهري همه سؤالات را نخواندند ولي سعي مي‌كنم همه سؤالات را توضيح دهم.

در پاسخ به اولين سؤال كه چرا تسهيلات به متروي تهرون داده نشده است بايد بگويم با مصوبه مربوطه "دولت تا پايان سال ۸۹ از محل حساب ذخيره ارزي يا هر عنوان ديگر به صورت تسهيلات و با رعايت قانون حداكثر استفاده از توان كشور اين پول را در اختيار شهرداري‌ها قرار دهد، خودش ضامن شود و خودش هم بازپرداخت كند"، چگونه مي‌شود دولت وام دهد. دولت مي‌گويد جايي براي وام دارد، يك حساب ذخيره ارزي است كه آن هم بانك مركزي مكتوب اعلام كرده كه موجودي‌اش صفر است و بالاخره اگر قانون مي‌نويسيم بايد طوري بنويسيم كه قابل اجرا باشد. آن داد مي‌زند پولي وجود ندارد و شما مي‌گوييد بده؟ از كجا بدهد؟ بعدش هم مي‌گويد با هر عنوان ديگر، عنوان ديگر يعني چه؟ يعني ما برويم از محل پول بهداشت و درمان، معلمان، نظاميان، عمران و آبادي روستاها و شهرها برداريم، بدهيم، خب شما كه قانون را نوشتيد، مشخص مي‌كرديد از كدام رديف بردار؛ به كدام رديف اضافه كن.

اين خلاف اصل ۷۵ است؛ جناب آقاي مطهري عزيز عنايت نكردند، اصل ۷۵ با ساير اصول يك تفاوتي دارد. در هيچ كدام از اصول نگفته است كه قابل طرح در مجلس نيست. اينجا مي‌گويد آن چيزي كه بار مالي دارد و منبع تعيين نشده قابل طرح در مجلس نيست يعني اصلا نمي‌تواند وارد شود و شوراي نگهبان هم به صراحت گفته كه اين خلاف اصل ۷۵ است، پس ديگر قابل طرح نيست.

اين طرح را به مجمع تشخيص مصلحت نظام فرستادند و رئيس بانك مركزي نامه داد به مجمع كه در بانك مركزي پولي وجود ندارد كه دبير مجمع نيز اعلام كرده پولي وجود ندارد، اما ‌يكي از اعضا گفته كه ما اتفاقا مي‌خواهيم تصويب كنيم تا اجرا نشود هرچند دعواي ما سر اين حرف‌ها نيست و مطمئنا شما دغدغه كلان‌شهرها را داريد و ما هم داريم.

البته ابتدا بايد ببينيم كمكي به كلانشهرها شده است يا نه"، كه در سه سال اخير ۸هزار و ۷۳۰ ميليارد تومان بابت عوارض به شهرداري‌ها كمك شده است، ۳هزار و ۱۱۰ ميليارد تومان به متروي كلانشهرها كمك شده و ۶ميليارد دلار فاينانس به كلانشهرها داده‌ايم كه غير از تهران است و همه را دولت تضمين كرده و ۵۰درصد هم بازپرداخت كرده است. در همين چند سال اخير دولت نهم و دهم ۱۱هزار و ۶۸ دستگاه اتوبوس با ۸۲.۵ درصد تخفيف داده‌ايم كه قبل از اين دولت، ۲هزار دستگاه اتوبوس بوده و در همين مدت با ۶۵ درصد تخفيف كه اين يعني ۵.۵ برابر كمك.

من مي‌خواهم به شما بگويم بهتر نبود به جاي اين همه فشار به دولت يك سري مي‌زديد و مي‌ديديد كه اين همه كمك چگونه خرج شده است و يك گزارشي هم از آنجاها تهيه مي‌كرديد؟ در اين چيزي كه شما تهيه كرده‌ايد، رئيس‌جمهور چكار بايد مي‌كرده‌ است، رئيس‌جمهور طبق اصل ۱۱۳ مجري قانون اساسي است و ما با استدلال مي‌گوييم اين موضوع نبايد به مجمع تشخيص مي‌رفته است و اين حق رئيس‌جمهور است.

در پاسخ به سؤال دوم مبني بر اشتغال و رشد اقتصادي كه آيا با اين عددها مي‌توان اينقدر اشتغال درست كرد، بگويم كه بله چرا نمي‌شود، اين گزارش رسمي بانك مركزي و مركز آمار در سال ۸۹ كه بانك مركزي مي‌گويد رشد اقتصادي كشور ۶.۱درصد است و مركز آمار آن را ۷.۳ درصد عنوان مي‌كند. چرا نمي‌شود ۱ميليون و ۶۰۰هزار شغل درست كرد؟ اگر شما و همه كمك كنند، مي‌شود و بيشتر از اينها هم مي‌شود محقق شود.

در خصوص سؤال سوم نيز بايد بگويم كه به نظر شما چگونه بايد عمل مي‌شد؟ شديدترين محدوديت‌ها براي دولت وجود داشته است؛ تحريم اقتصادي و بحران جهاني وجود داشته اما به اعتراف دوست و دشمن، دولت در اين زمينه بسيار عالي عمل كرده است و خود شما بارها اين مسأله را عنوان كرده‌ايد.

بيشترين حمايت را از توليد داشته‌ايم و تقريباً همه توليدات اساسي كشور در سال ۹۰ رشد قابل توجهي پيدا كرده است. بنابر پيش‌بيني‌هاي اوليه مركز آمار بانك مركزي رشد اقتصادي سال ۹۰ اگر بيشتر از ۸۹ نباشد كمتر نيست. حالا در اين ميان چند بنگاه هم دچار مشكل شده‌اند كه بايد اين را حل كرد. لذا در كجا ما تخلف كرده‌ايم، دولت بيشترين كمك را به بنگاه‌ها كرده است، شما خودتان در قانون گفته‌ايد كه قيمت تبعيضي و ترجيحي بدهيد و ما هم همين كار را كرده‌ايم. گراني‌هاي اخير ربطي به هدفمندي ندارد.

درباره سؤال بعدي كه مربوط به ۱۱ روز خانه‌نشيني است بايد بگويم اين هم از آن حرفها است، احمدي‌نژاد و خانه‌نشيني و استراحت؟ اكثر مردم به من مي‌گويند يك روز هم استراحت كن و به خودت برس و برخي از خود دوستان هم اين مسأله را گفته‌اند. در اين دو دولت حتي يك روز هم كار را تعطيل نكرده است،‌ اگر يك شب ساعت ۱۰ به خانه رفته‌ايم، صبح زودتر بعد از نماز صبح سر كار آمده‌ايم تا به نوعي تلافي شود. بسياري از همكاران من پيچ و مهره‌اي شده‌اند و فنر مي‌زنند.

بنابراين اين وصله‌ها به دولت نمي‌چسبد، زندگي بنده نشان مي‌دهد كه هميشه سعي كرده‌ام با عمل، بيان درست، ادبيات صحيح و منطقي از ولايت دفاع كنم و نشان دهم كه نظام ولايت، نظام مهرباني، عدالت، پيشرفت، كار، تلاش و همبستگي است.

در سؤال پنجم كه چرا مجلس در راس امور نيست و اين كه چرا راجع به مجلس اين حرف را زديد و هدفت از اين حرف چيست؛ اگر دنبال كشف نيت من هستيد، ما مخلص شما، مجلس و همه هستيم. ولي من با استدلال، يك نظري را اعلام كرده‌ام، شما هم با استدلال جواب دهيد، دعوا نداريم و بالاخره بايد اين حد از آزادي را به رسميت شناخت كه رئيس‌جمهور بتواند يك كلمه حرف بزند.

در پاسخ به سؤال بعدي مبني بر اينكه چرا تشكيل وزارت ورزش و جوانان و معرفي وزير آن هم با يك نامه غير‌معمول دير انجام شده است، آيا اين نشانه قانون‌گريزي دولت نيست؟ بگويم كه بالاخره آخر سال و شب عيد است و مي‌خواهيم با هم صفا كنيم. من آنچه را كه شما تصويب كرده‌ايد، مي‌خوانم و خواهش مي‌كنم ببينيد در مجلس چه تصويب شده است.

ماده واحده از تاريخ تصويب اين قانون يعني ۱۲/۱۰/۸۹ سازمان‌هاي تربيت‌بدني و ملي جوانان با اعتبارات نيروي انساني، امكانات، ادغام و به وزارت ورزش و جوانان تبديل مي‌شود و اقدامات قانوني براي انجام اصلاحات لازم در مقررات مربوط به عمل مي‌آيد همچنين در تبصره آمده كه هزينه ناشي از تغيير عنوان دستگاه از محل صرفه‌جويي در هزينه‌هاي جاري وزارت ورزش و جوانان تأمين مي‌شود، خوب بشود؛ مگر ما جلويش را گرفته‌ايم.

شما يكجا در ادغام وزارتخانه‌ها مي‌گوييد اول شرح وظايف را بده بعد وزرا را معرفي كن؛ اينجا بدون شرح وظايف مي‌گوييد زود وزير را معرفي كنيد و داد و بيداد كه رئيس‌جمهور تخلف كرده است. ما از چه چيز اين تخلف كرده‌ايم؛ بين خود و خدا؟ شما خودتان قاضي. آيا اينجا تكليفي براي رئيس‌جمهور تعيين شده است و كجا گفته‌ايد كه رئيس‌جمهور بايد ادغام كند.

به هرحال ما جوان خوبي را معرفي كرديم و رأي نياورد و خنده‌دارتر اين است كه براي بعضي از همكاران ما به خاطر همين چند پرونده در دادگاه‌ها و بازرسي تشكيل شده كه هنوز هم در حال پاسخ به آن پرونده‌ها هستند.

در سؤال ۸ پرسيدند عزل وزير خارجه آن هم در مأموريت سنگال چرا انجام شده و اين اقدام موجب لطمه به نظام شده است؟ من مي‌توانم از شما بپرسم چه كسي به ايشان مأموريت داده است؟ آيا من مأموريت دادم و اگر شما داديد بگوئيد، بنده چنين مأموريتي (سفر متكي به سنگال) ندادم و اگر به عزيزي بگويم خيلي ممنون و ديگر شما در دولت تشريف نداريد، ديگر ماموريت چه معنايي دارد؛ ما هيچ قصدي در اين زمينه نداشتيم، اين از اختيارات رئيس جمهور در اصل ۱۳۶ است؛ آيا از اختيارات رئيس جمهور مي‌توان سؤال كرد.

آقاي مطهري ديدگاه‌هاي خود را به صورت روشن بيان كردند و من از ايشان تشكر مي‌كنم. در سوال ۹ مي‌‌گويند چرا درباره عفاف و حجاب نظر داده‌ايد؛ ما چه گفتيم؟ بنده چند حرف روشن دارم و اين حرف دل خودمان است و به صورت خودماني مي‌خواهيم از خودمان انتقاد كنيم.

چرا هر زمان كه نام فرهنگ مي‌آيد، ما مردم را متهم مي‌كنيم و شروع مي‌كنيم به برخورد با مردم، ما گفتيم اين ملت جزء با فرهنگ‌ترين ملت‌هاست و همه ارزش‌ها و اصول را همين ملت حفظ كرده است، پس چرا تا يك مشكل فرهنگي به ذهنمان مي‌آيد، شروع مي‌كنيم به زير سؤال بردن جوان‌ها و ملت.

همين ملت شما را سر كار آورده‌اند و ما فقط مي‌گوئيم با اين مردم خوب برخورد كنيد و به آنها توهين نكنيد البته اگر كسي به قول برادر عزيزمان آقاي مطهري به صورت سازمان يافته و برنامه قصد دارد تخريب كرده و يا آسيب بزند، تكليفش معلوم است و در اين صورت سر و كارش با قوه قضائيه است و دستگاه‌هاي اطلاعاتي نيز بايد آنها را شناسايي كند.

بگذاريد اكنون كه شب عيد هم است، يك شوخي هم با هم بكنيم؛ مگر مي‌شود هر زمان كه انتخابات و ۲۲ بهمن است، ما دوربين را به روي همه تيپ‌ها ببريم و همه را جلو بياوريم، اما به محض اينكه اين دوران گذشت همين تيپ‌ها را در آن ور يقه‌شان را بگيريم؛ اين يك تناقض است و تناقض يك روز كار دست انسان خواهد داد.

درسؤال ۱۰ نيز گفتند چرا از ايران اسم مي‌بريد؟ و اين موجب تعصبات قومي شده است؛ عزيز من همه دنيا و تاريخ مي‌دانند كه ملت ايران يك ملت بزرگ است. ملت ايران عاشق اميرالمؤمنين علي(ع) است، ملت ايران اهل عاشورا و نيمه شعبان است و در واقع اين ملت اخلاق و سياست، محبت و عدالت و شجاعت را با هم دارد و اين ملت يك ملت حقيقت‌طلب به شمار مي‌رود و مشخص است كه اين ملت با مابقي ملل متفاوت است.

ما را متهم كردند كه حرف‌هاي ما موجب تحريك تعصبات قومي عليه ايران شده است، حتما جنگ ۸ ساله كه آنها عليه ما راه انداختند به خاطر حرف‌هاي بنده است؛ لابد اقدامات ۱۴۰۰ ساله آنها نيز به خاطر حرف‌هاي بنده است.

آيا پاك بودن، تلاش شبانه‌روزي، خدمتگذاري، دفاع از حقوق ملت، مقاومت در برابر زياده‌خواهان و دست‌اندازان به بيت‌المال، مبارزه با مفاسد و ايستادگي، اجراي طرح‌هاي بزرگ، پيشرفت‌هاي سريع علم و فناوري، اجراي هدفمندي، مسكن مهر، سهام عدالت، چند برابر كار عمراني، صادرات غير نفتي، اجراي شعارهاي تمام دولت‌هاي قبل، تحمل، سعه صدر و احترام به آزادي، عشق به مردم و احترام به كرامت مردم، ترويج مهرباني و عدالت و هزاران خدمت ديگر اسمش انحراف است؟ اگر اينگونه باشد، همه ملت ايران در اين خط‌ هستند و اكثريت حاضر در اين جلسه نيز همه در اين خط هستند.

به نظر شما چه كسي قانون شمول قانون خدمات كشوري را پس از تاييد شوراي نگهبان تغيير داد و ابلاغ كرد و مجلس و ديوان محاسبات را نيز از شمول آن خارج كرد. به نظر شما قانون خوب است اما براي ديگران! يعني آموزش و پرورشي‌ها، بهداشت و درماني‌ها، نظامي‌ها، كارمندان دولت همه بايد در چهارچوب قانون مديريت خدمات كشوري حقوق بگيرند، اما ديوان محاسبات، مجلس و برخي دستگاه‌هاي ديگر معاف هستند. ببينيد چه كسي اين كار را كرده است به نظر شما مي‌شود آيا با قانون عادي، قانون اساسي را دور زد؛ كاري كه در اصل ۱۳۸ اتفاق افتاده است.

به نظر شما مي‌شود با فشار دادن يك "شاستي" فوق ليسانس شد. آئين نامه داخلي مجلس براي اداره داخلي مجلس است، مي‌شود در آئين نامه براي دولت و ساير قوا تعيين تكليف كرد به نظر من كه نمي‌شود. در همين دولت و مجلس عزيز كه به همه نمايندگان ارادت داريم از آقاي رئيس كه خيلي مخلص‌اش هستيم تا تك تك شما‌ها كه "خيلي‌‌تر" مخلص‌تان هستيم در همين جا ما متهم شديم به يك ميليارد دلار تخلف از قانون و سوء استفاده.

بنده شهادت مي‌دهم مجلس از همه ظرفيت‌هاي قانوني و بعضا فراقانوني براي كنترل دولت استفاده كرده است. براي اينكه نظرات خودش را در حوزه اجرا اعمال كند، وقت ملت و كشور با ارزش است، عزيزان من، ما بايد با هم كشور را اداره كنيم، اين مسئوليت‌هايي كه در اختيار من و شماست، يك فرصت خدمت است.

دسته بازي‌ها، باند بازي‌ها و گروه‌ بازي‌ها تا جايي كه بازي است، خوب است. اما اگر قرار شد در مسائل كشور اثر بگذارد، بايد دورش را خط بكشيم.

اين سؤالاتي كه براي ما مطرح كرديد، سؤالات امتحاني بود ولي خيلي سخت نبود. به نظرم طراح سؤال از همان‌هايي بود كه با شاسي فوق ليسانسش را گرفته است. اگر با خود ما مشورت مي‌كرديد، سؤال‌هاي بهتري مي‌شد مطرح كرد. اما حالا شوخي كرديم و گذشت و پاسخ داديم.

انصاف داشته باشيد حالا كه مي‌خواهيد نمره بدهيد، خوب نمره بدهيد ما همه سؤالات را به طور كامل پاسخ داديم و يك مشت مطلب اضافه هم نوشتيم. انصافا يك ذره از ۲۰ كمتر بدهيد، بي‌معرفتي و نامردي است.

* لاريجاني: قانون بايد اجرا شود؛ تفسيري غير از اين را قبول نداريم

در ادامه علي لاريجاني بعد از پايان پاسخ رئيس جمهور به سوالات نمايندگان از حضور رئيس‌جمهور در مجلس و پاسخ وي به سوالات نمايندگان تشكر كرد و گفت: درباره اصل ۱۳۸قانون اساسي مطالبي بيان شد كه «مجلس دور زده است»، كه اين حرف دقيق نيست. اين اصل بعنوان قانوني در مجلس تصويب شده و شوراي نگهبان هم آن را تاييد كرده پس دور زدن معنا ندارد.

* سيل انتقادات و تذكرات نمايندگان نسبت به پاسخ‌هاي احمدي‌نژاد

** قاضي پور: رييس مجلس بايد جواب توهين‌هاي احمدي‌نژاد را مي‌داد

نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه طي تذكري در صحن علني مجلس اظهار داشت: رئيس مجلس بايد اجازه مي داد تا سؤال كنندگان از رئيس جمهور، سخنان خود را بعد از صحبت‌هاي رئيس جمهور هم مطرح مي‌كردند. رئيس جمهور مطالبي را گفتند و توهيني به مجلس شد و از رئيس مجلس انتظار مي‌رفت كه كاري كند.

وي گفت: مواردي را كه رئيس جمهور مطرح كردند بايد پاسخش داده مي‌شد چراكه با متانت و زيركي خاص خودش گفت كه ما در مجلس اعمال نفوذ كرديم و طرحها را به نفع خودمان به تصويب رسانديم لذا رئيس مجلس بايد اجازه مي‌داد تا ما پاسخ‌هاي رئيس جمهور را بدهيم.

** محجوب: رئيس جمهور بايد در موضوع سئوال صحبت مي كرد

همچنين عليرضا محجوب نماينده مردم تهران در تذكري در صحن علني مجلس با بيان اينكه بنده به نحوه اداره جلسه سؤال از رئيس جمهور اعتراض دارم و اينكه اعتراض بنده با استناد به اصل ۸۸ است، گفت: رئيس جمهور بايد در موضوع صحبت كند و از وظايفش بايد سؤال مي‌شد كه همه سؤالات هم در مورد وظايف رئيس جمهور بود ولي آقاي رئيس جمهور گفت كه در مورد وظايفش از وي سؤال نشد.

** اشكال آئين‌نامه اي رسايي به طرح سؤال از رئيس‌جمهور و پاسخ لاريجاني

در ادامه نيز حجت‌الاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران در اخطاري با استناد به اصل ۸۸ قانون اساسي گفت: طرح سؤال از رئيس جمهور ده سؤال داشت كه برخي از اين سؤالات فاصله زماني آن با سؤالات ديگر شايد به چندين ماه برسد؛ يعني موضوع يك سؤال ۶-۵ ماه بعد از يك سؤال اتفاق افتاده است.

رسايي اظهار داشت: در حال حاضر اشكال اين است كه ده سوال وجود داشت و اين ده سؤال با هم يك چهارم امضا را داشت در حالي كه برخي نمايندگان در مورد ده سؤال، سؤال نداشتند، يعني امضاي آنها مربوط به چند سؤال بود و برخي هم امضايشان مربوط به ده سؤال بود. در حال حاضر در اين رابطه شائبه‌اي مطرح است؛ مي‌خواهيم بدانيم كه همه امضا كنندگان امضايشان مربوط به ده سوال است؟

لاريجاني در پاسخ به اخطار رسايي گفت: ما نمي‌دانيم بحثي كه شما مي‌گوييد از كجاست چرا‌كه نامه‌اي كه به هيئت رئيسه نوشته شد همه اين ده سؤال در آن آمده و ذيل آن هم امضا شده است. حالا اگر نمايندگان برخي از اين سؤالات را قبول نداشتند، نبايد امضا مي‌كردند بنابراين اين ايراد به هيئت رئيسه وارد نيست و ما اشكالي در اين زمينه نمي‌بينيم.

** خباز: احمدي‌نژاد كام همه را تلخ كرد/ لاريجاني: تعبير "فشار دادن شاسي" نادرست بود

همچنين محمدرضا خباز نماينده مردم كاشمر نيز طي اخطاري با استناد به اصل ۸۸ قانون اساسي در مجلس اظهار داشت: پاسخ احمدي‌نژاد به نظر بنده پاسخ غير مستدلي بود؛ وي به جاي اينكه به پاسخ به سؤالات بپردازد، يكي دو سؤال را كه از نظرش بسيار پراهميت بود، بيشتر جلوه داد و آن سؤال‌هايي كه اهميت داشت را جواب نداد.

وي گفت: رئيس جمهور در سخنانش بيش از ده بار كلمه شوخي را به كار برد؛ مگر مجلس محل شوخي است؛ رئيس جمهور مي‌گويد من شوخي مي‌كنم. اينجا كه محل شوخي نيست. قرار است اينجا حرف‌هاي دقيق زده شود؛ آن هم از دومين شخصيت نظام يعني رئيس قوه مجريه. وقتي مطالبي در اين سطح گفته مي‌شود، آثار بين‌المللي دارد.

وي افزود: رئيس جمهور ما را متهم كرد كه با فشار دادن شاسي فوق ليسانس گرفتيم؛ كسي كه در اين جا سؤال را مطرح كرد يعني آقاي مطهري دكترا دارد؛ اين چه حرفي است كه به نمايندگان توهين مي‌كنند. وي حق ندارد به مجلس توهين كند و من هم انتظار داشتم كه وقتي رئيس جمهور حرف‌هاي غيرمبتذل مي‌گويد، رئيس مجلس جلويش را بگيرد اميد مابه مجلس بود و انتظار داشتيم كه جلوي اين حرف‌ها گرفته شود.

خباز در پايان گفت: انتظار دارم هيئت رئيسه مجلس طي بيانيه‌اي از حقوق مجلس دفاع كند و بيانيه‌اي صادر كند.

لاريجاني در پاسخ به تذكر خباز گفت: مجلس احتياج به اينكه عده‌اي زير بغل آن را بگيرند، ندارند. مجلس يك جايگاه قانوني دارد و بر اساس اختياراتش عمل مي‌كند كه يكي از اين اختيارات هم همين سؤال بود بنابراين ما احتياج به اينكه كسي از ما تعريف كند، نداريم و اين طور مجلس را هم نمي‌خواهيم.

لاريجاني ادامه داد: نبايد اين را چيز بدي بدانيم البته ممكن است شما نظرات رئيس جمهور را نپسنديد؛ بنده هم فكر مي‌كنم بعضي از اين حرف‌ها نبايد اينجا زده مي‌شد ولي نيز به هر حال نقض اينكه سؤالاتي مطرح شد و پاسخ‌هايي كه داده شد، خوب بود.

لاريجاني افزود: البته اين تعبير كه شاسي را فشار دهند، واقعا تعبير نادرستي است؛ آقاياني كه اينجا هستند يا روحاني هستند و يا در دانشگاه درس خواندند و ما معني فشار دادن شاسي را نمي‌دانيم.

** جهانگيرزاده: مگر مي‌شود وزير خارجه بي اذن رئيس جمهور به خارج سفر كند

همچنين جواد جهانگيرزاده نماينده مردم اروميه نيز در اخطاري با استناد به اصل ۱۲۳ قانون اساسي از آنچه "پاسخ شوخي‌ مآبانه رئيس جمهور به سوالات نمايندگان" خواند، به شدت انتقاد كرد و گفت: مردم انتظار دارند مسائل مهم و جدي در مجلس مطرح شود نه اينكه آقاي رئيس جمهور با نمايندگان مجلس به شوخي رفتار كند.

وي همچنين با اشاره به اظهارات رئيس جمهور كه به شوخي به نمايندگان گفته بود اگر نمره‌اي كمتر از ۲۰ به پاسخ‌هاي او بدهند، بي‌معرفتي كردند، گفت: اين گونه ادبيات از سوي رئيس جمهور درست نيست اگر بنا باشد مجموعه اين واژگان و اين نامردي‌ها عليه دولت استفاده شود‌،‌ آيا منصفانه است.

جهانگيرزاده با اشاره به پاسخ رئيس جمهور به سؤال نمايندگان درباره چگونگي بركناري وزير امور خارجه خاطرنشان كرد: آقاي رئيس جمهور مي‌گويد كه وزير خارجه بدون اطلاع وي به ماموريت رفته بودند. خب اين چه دولت‌داري و كشورداري است‌ مگر مي‌شود وزير خارجه بدون وزير خارجه‌اي كه حامل پيام رئيس جمهور است، بدون اذن رئيس جمهور كشور را ترك كند و اين طور شود كه طرف خارجي به وي بگويد كه وي بركنار شده است. آيا مردم با اين شرايط به ما نمي‌خندند.

علي لاريجاني در پاسخ به تذكر جهانگيرزاده گفت: نمايندگان سؤالات خود را مطرح كردند و رئيس جمهور پاسخ گفتند و ممكن است شما پاسخ‌ رئيس جمهور را قانع كننده ندانيد اما همچنان كه در پاسخ به تذكرات قبلي گفتم، باز هم مي‌گويم ما در مقام قضاوت درباره اظهارات رئيس جمهور نيستيم و مجلس چنين اجازه‌اي به ما نداده است.

** لاريجاني: مسئوليت تأخير در معرفي وزير ورزش متوجه رئيس جمهور است

علي‌اصغر يوسف‌نژاد نماينده مردم ساري نيز در اخطار قانون اساسي و پس از بررسي طرح سوال از رئيس جمهور در صحن علني اظهار داشت: بنده از نظر شكل بررسي طرح سوال از رييس جمهور كه به نظرم موجب تقويت دولت و مجلس شد، خوشحالم اما از نظر محتوا مسائلي درجريان بررسي اين طرح مطرح شد كه بايد مورد بررسي قرار گيرد.

يوسف‌نژاد ادامه داد: رئيس‌جمهور در اينجا گفت كه نامي از بنده برده نشده است از اين رو از رئيس مجلس انتظار داشتيم كه طبق قانون اساسي از مجلس دفاع مي‌كرد و راجع به اين موضوع اظهار نظر مي‌كرد.

علي لاريجاني در پاسخ به اين اخطار يوسف‌نژاد گفت: ‌ما از نظر قواعد كلي مشكلي در سوالات نديديم و اجازه داديم كه مطرح شود و اينكه آيا مربوط هست يا نه، اين موضوع با هيات رييسه مجلس است.

** كواكبيان: احمدي‌نژاد به سؤالات پاسخ جدي نداد

همچنين مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان ‌در اخطاري پس از بررسي طرح سوال از رئيس جمهور در صحن علني خطاب به لاريجاني اظهار داشت: ‌نجابت و كرامت شما امروز بيش از حد بود و واقعا آقاي رئيس جمهور به هيچكدام از سوالات مطروحه در طرح سوال پاسخ جدي و منطقي و معقولي نداد و همه را به شوخي برگزار كرد.

كواكبيان با تاكيد بر اينكه در اين جلسه به همه سوال‌كنندگان توهين شد، ‌گفت:‌ سوالات براساس اصل ۲۲ قانون اساسي مطرح شده و رئيس جمهور در حدود وظايف و اختيارات خود طبق قانون اساسي در برابر مجلس مسئول است.

كواكبيان اضافه كرد:‌ بنده اين موضوع را در دفاع از خودم مي‌گويم، مطرح شدن طرح سوال از رئيس جمهور براي مجلس هشتم را افتخار مي‌دانيم و بايد بگويم كه تابوي طرح سوال از رئيس جمهور در مجلس هشتم شكست و مجلس هشتم نشان داد كه براي دفاع از حقوق مردم از رئيس جمهور سوال مي‌كند و بنده افتخار مي‌كنم كه جزو طراحان اين طرح بودم.

علي لاريجاني رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر كواكبيان گفت: تذكرات در حال سوق پيدا كردن به سمت اظهارنظر است، ما چقدر بايد وقت مجلس را در اين زمينه صرف كنيم. شما مي‌توانيد نظر مخالف داشته باشيد و صحبت‌هاي آقاي رئيس جمهور را قبول نكنيد ولي از نظر آيين نامه داخلي مجلس،‌ راه ما همين بود كه انجام داديم.

** لاريجاني: هيئت رئيسه در طرح سؤال از رئيس جمهور مطابق با قانون عمل كرد

همچنين حجت‌الاسلام سيد سلمان ذاكر نماينده مردم اروميه طي تذكري در حاشيه جلسه علني امروز با استناد به اصل از قانون اساسي گفت: بايد سهم هيئت رئيسه از ماده ۱۹۷ آئين‌نامه داخلي مجلس روشن شود، اينكه نمايندگان بايد براي يك سوال ۱۵ دقيقه وقت طرح سؤال را داشته باشند و رئيس جمهور يك ساعت درست است اما ما يك سؤال مطرح نكرديم بلكه سؤالاتي را مطرح كرديم كه مي‌بايست هر كدام را در جاي خود وقت لازم را شامل مي‌شد.

** انتقاد زارعي از اخطارهاي مكرر نمايندگان به سخنان احمدي‌نژاد

در ادامه نيز علي‌اصغر زارعي نماينده مردم تهران در تذكري با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آئين‌نامه داخلي مجلس اظهار داشت: بنده پيش‌بيني مي‌كردم كه بعد از پاسخ‌هاي آقاي احمدي‌نژاد نمايندگان مكرراً خواستار بيان تذكر و اخطار باشند.

زارعي بر همين اساس با تاكيد بر اينكه ممكن است ما هم همه پاسخ‌هاي رئيس جمهور را نپسنديم، گفت:‌ مطابق آيين‌نامه داخلي مجلس طرح سوال از رئيس جمهور در صحن علني مطرح شده و رئيس جمهور در صحن علني حضور يافته و به اين سوالات پاسخ گفته است.

وي در خاتمه از رئيس مجلس خواست كه براي كنترل مجلس و ادامه ندادن اين موضوعات به نمايندگان تذكر دهد.

علي لاريجاني در پاسخ به تذكر زارعي گفت:‌ ما از نمايندگان درخواست كرده‌ايم كه اين موضوع را ادامه ندهند و آنرا خاتمه دهند چرا‌كه طرح سوال از رئيس جمهور در جلسه مطرح شد و به اتمام رسيد.

** مسعودي: از پاسخ‌هاي احمدي‌نژاد قانع نشديم/ لاريجاني: لزومي ندارد قضاوت كنيم

غلامحسين مسعودي‌ريحان نماينده مردم اهر و هريس نيز در اخطاري با استناد به اصول ۸۸ و ۱۲۳ قانون اساسي از لاريجاني در خصوص قانع كننده بودن يا نبودن پاسخ‌هاي احمدي‌نژاد درخصوص پرسش‌ها سوال كرد كه لاريجاني نيز پاسخ داد: طبق آيين‌نامه داخلي مجلس ما براي قضاوت در اين زمينه وظيفه‌اي نداريم و لزومي ندارد كه قضاوت كنيم.

مسعودي ريحان با تاكيد بر اينكه قضاوت در اين زمينه لازم است، گفت: روشن است كه مسئول اجراي اين امور كيست، از شما آقاي لاريجاني انتظار بود وقتي رئيس جمهور مي‌گويد تمام قوانين در كشور اجرايي مي‌شود، مي‌گفتيد چه قوانيني را اجرا نكرده‌اند و شما به قوه قضاييه فرستاديد و يا چند قانون را آقاي رئيس جمهور ابلاغ نكرده و رئيس مجلس اقدام به ابلاغ آنان كرده است.

رئيس مجلس در پاسخ به اين تذكر نماينده اهر و هريس گفت:‌ طبق آيين‌نامه داخلي مجلس ما وظيفه‌اي براي قضاوت در اين زمينه نداريم.

** مصباحي مقدم: رئيس جمهور سؤالات نمايندگان را تحريف كرد

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم نماينده مردم تهران نيز با استناد به اصل ۸۸ قانون اساسي طي اخطاري با بيان اينكه آيين‌نامه داخلي مجلس به رئيس‌جمهور اجازه طرح سؤال از نمايندگان را نداده است از اجازه لاريجاني به احمدي‌نژاد براي طرح سؤال از نمايندگان انتقاد كرد و گفت: رئيس‌جمهور حق سؤال از نمايندگان را نداشت و بايد به سؤالات مجلس پاسخ مي‌گفت.

مصباحي مقدم با بيان اينكه رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤالات نمايندگان، سؤالات را تحريف كرد افزود: در بحث يارانه‌ها آقاي رئيس‌جمهور گفتند مجلس قانون يارانه‌ها را تأييد كرده است در حالي كه ما اصل قانون را تأييد كرده‌ايم نه عدم پرداخت درآمد را به بخش توليد.

نماينده مردم تهران در مجلس ضمن درخواست از علي لاريجاني براي مأموريت به گروهي براي پاسخگويي حقوقي به اين اظهارات رئيس‌جمهور درباره پاسخ احمدي‌نژاد به ۱۱روز خانه‌نشيني نيز گفت: آقاي احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤال نمايندگان درباره حكم رهبري حرف ديگري زدند در حاليكه مي‌توانستند بگويند بنده مطيع رهبري هستم و آنجا (اجراي حكم رهبري درباره ابقاي مصلحي) اشتباه كرده‌ام.

علي لاريجاني در پاسخ به تذكر مصباحي‌مقدم گفت: رئيس‌جمهور از بنده درباره انتقاد از نمايندگان سؤال كردند كه بنده هم گفتم اگر درباره موضوع باشد اشكالي ندارد وي كه براي چندمين بار خواستار توقف تذكر و اخطارهاي نمايندگان مي‌شد گفت كه رئيس‌جمهور طبق قانون به سؤالات نمايندگان پاسخ گفته است اما اينكه ممكن است برخي‌ها قانع نشده باشند بحث ديگري است.

** نورا: زماني كه احمدي‌نژاد ليسانس نداشت من دكترا داشتم

همچنين عباسعلي نورا نماينده مردم زابل در اخطاري با استناد به اصول ۶۷ و ۷۷ قانون اساسي گفت‌: رئيس جمهور در جريان پاسخ به پرسش‌ها در مواردي خارج از دستور بحث كرد و غيرمستقيم قانون‌گريزي را به برخي از نمايندگان نسبت داد و به شكل به ما توهين كرد، ‌زماني كه آقاي احمدي‌نژاد ليسانس نداشت بنده دكترا داشتم آيا بيان سخني مانند فشار دادن شاسي و گرفتن فوق‌ليسانس از سوي ريئس جمهور در مجلس، پذيرفتني است.

لاريجاني در پاسخ به سخن نورا گفت: اين سخن خوبي نبود.

نماينده زابل در خانه ملت در بخش ديگري از سخنانش گفت:‌آقاي رئيس جمهور به طور غيرمستقيم هم شوراي نگهبان، هم قوه قضاييه و هم مجمع تشخيص مصلحت نظام را زير سوال برد،‌آيا اين پذيرفتني است؟ آيا نبايد رئيس مجلس در برابر رئيس جمهور به اين سخنان احمدي‌نژاد پاسخ مي‌داد؟!

رئيس مجلس نيز در پاسخ به اين اخطار نماينده زابل گفت: ما در اينجا مامور به قضاوت درباره سخنان رئيس جمهور نيستيم، سوال در منظر عمومي مطرح و پاسخ‌هاي آقاي احمدي‌نژاد نيز در منظر عمومي نيز داده شد، البته برخي ايرادات بيان شده توسط نمايندگان درست است اما سيستم آيين‌نامه اين است كه ما در مجلس قضاوتي در اين زمينه نداشته باشيم.

** لاريجاني: مجلس جايگاه استفاده از كلمات "شاسي و ماسي" نيست

كاظم جلالي نماينده مردم شاهرود در اخطاري با استناد به اصول ۸۸ و ۱۲۲ قانون اساسي و در تذكري با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۳ آيين نامه داخلي با بيان اينكه لازم است آسيب شناسي نسبت به اين جلسه انجام شود، تصريح كرد: براي بررسي طرح سوال از رئيس جمهور در مجلس مشكل آيين‌نامه‌اي وجود دارد كه اين مشكل بايد با ارجاع به كميسيون مربوطه برطرف شود اما در جريان رسيدگي به اين طرح، ‌مسائلي در مجلس مطرح شد كه بايد به اين مسائل پاسخ داده شود و جملات كوتاه آقاي لاريجاني كفايت نمي‌كند.

كاظم جلالي در بخش ديگري از سخنانش با ذكر اين نكته كه بالاخره جمعي از نمايندگان يا معاونت قوانين مجلس بايد پاسخ دقيق و متقني به صحبت‌هاي رئيس جمهور آماده كنند و ارائه دهند،‌ يادآور‌ شد: مسائلي در اين جلسه مطرح شد كه مي‌تواند انعكاس وسيعي درباره مجلس داشته باشد و بايد به اين موضوعات پاسخ دقيقي داده شود.

لاريجاني در پاسخ جلالي گفت: بايد بگويم كه كسي با فشار دادن شاسي فوق ليسانس نمي‌شود.

نماينده شاهرود در خانه ملت نيز به لاريجاني گفت: براساس سوگندي كه ياد كرديد بايد از جايگاه مجلس دفاع كنيد و پاسخ منطقي و مقبولي به رئيس جمهور بدهيد.

رئيس مجلس نيز در پاسخ به جلالي گفت: ‌قوانين مصوب مجلس با حضور كارشناسان دولت و غيره مشخص مي‌شود اما اگر هم قانوني نقص داشته باشد، كسي نبايد بگويد كه آنرا اجرا نمي‌كنم و اين موضوع دال بر عدم اجرا نيست.در مسائل ديگر هم به كار بردن كلمات ديگر مانند «شاسي و ماسي» در مجلس درست نبود و جايگاه استفاده از اين كلمات مجلس نيست.

رئيس مجلس همچنين گفت:‌ مجلس هيچ‌وقت تصويب نكرده كه اگر كسي نماينده مجلس شود، فوق ليسانس مي‌شود و براي نمايندگان مجلس هم در اين حد قابل قبول است و مدركي به كسي نمي‌دهند و آقايان اشتباه فهميدند.

* نطق‌هاي ميان دستور خانه‌ملتي‌ها

** اميدوار رضايي: عينك‌ جناحي و قبيله‌اي را از چشم برداريم

اميدوار رضايي نماينده مردم مسجد سليمان در نطقي ميان دستور در صحن علني مجلس با اشاره به اينكه انتخابات با تمام فراز و نشيب‌ها و به لطف خداوند و همت مردم هوشمند كه در لبيك به نداي رهبر معظم انقلاب پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شدند، برگزار شد، اظهار داشت: اين حضور پرشور يك بار ديگر صداقت، پاكي، فروتني و باورهاي عميق ديني و انقلابي ملت با فضيلت را به نمايش گذاشت و آشفتگي را به اردوگاه دشمن كشانيد.

رضايي تصريح كرد: حيف كه برخي با افكار پوسيده و شيطاني و برخلاف نظر رهبري، اين جبهه مقدس ايران اسلامي در مقابل سلطه‌گران غرب را به مبارزه كانديداهاي داخلي تبديل كرده و فرياد شادي از پيروزي افراد مورد علاقه خودشان بر رقبا و كنايه، تحقير و تخريب را پيشه گرفتند كه اين خواست دشمن است.

رضايي در پايان خاطرنشان كرد: عزيزان قدر اين ملت را بدانيد و عينك‌هاي جناحي و قبيله‌اي را از چشم برداريد و عينك انقلاب ‌اسلامي كه همه ملت را به عدالت، مهرباني و مثبت‌انديشي مي‌بيند، بر چشم بزنيد و دوباره با شست‌وشوي چشم‌ها همدلي و گذشت را در فضاي مقدس ايران بگسترانيد و سال جهاد اقتصادي را به دهه جهاد علمي و اقتصادي تبديل كنيد و بدانيد كه امام، شهدا، رهبري و اين ملت بي‌نظير انتظار به حقي دارند كه جهادگونه در هر جايگاه و مقامي كه هستيم به وظيفه خود عمل كنيم.

** رنجبرزاده: مغز استكبار و صهيونيسم جهاني "پوك" است

اكبر رنجبرزاده نماينده مردم اسدآباد در مجلس در نطقي ميان دستور در صحن علني مجلس اظهار داشت: نقشه راه انتخابات توسط مقام عظمي ولايت ترسيم و تدوين شده بود و همه ملت عزيز ايران يكپارچه و يك صدا در پشت سر رهبري تا پاي جان ايستادند و لبيك‌گويان براي پاسخ به فرمان مقام معظم رهبري پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شدند و افتخار ديگري را به افتخارات نظام جمهوري اسلامي ايران افزودند.

وي ادامه داد: پيام محكمي كه اين انتخابات براي جهانيان داشت اين بود كه بين امت و امام پيوند ناگسستني وجود دارد و اين كشور همواره با نشاط‌تر از روزهاي گذشته در حركت است و همواره مسير رشد و بالندگي خود را طي مي‌كند و امواج پيچيده استكبار به صخره محكم اين نظام مي‌كوبد و برمي‌گردد، ول





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن