تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 27 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799905171




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رونمایی عكس‌های گنجینه‌ موزه هنرهای معاصر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: رونمایی عكس‌های گنجینه‌ موزه هنرهای معاصر
نمایشگاه
كتاب عكس‌های گنجینه‌ موزه هنرهای معاصر رونمایی شد .برگزاركنندگان جزییات نمایشگاه "چشم درون" را تشریح كردند .حدود سه‌ سال از آخرین‌ روزهایی كه دیوارهای موزه‌ی هنرهای معاصر تهران عكس‌هایی را بر خود می‌دیدند، می‌گذرد؛ حالا 300 عكس، بعضی در چاپخانه و برخی روی زمین گالری‌های اصلی در انتظار به‌دیوار رفتن هستند. عكس‌هایی كه گفته می‌شود دلی با نگاهی درونی و با انتخاب شده‌اند. "چشم درون" صرفا انتخاب‌هایی از نگاه و با كوریتوری سیف‌الله صمدیان است. به گزارش ایسنا، حوالی ظهر امروز نشستی در كتاب‌خانه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر تهران برگزار شد تا كتاب گنجینه‌ی عكس موزه‌ی هنرهای معاصر تهران رونمایی شود، سیف‌الله صمدیان از نمایشگاه "چشم درون" و عكس‌ها و كتاب‌هایی كه می‌خواهند منتشر ‌كنند، بگوید. ریكاردو زیپولی از بیدل دهلوی یاد كرده و حبیب‌الله صادقی هم از تاثیری كه هنرمندان غرب و شرق عالم از هم می‌گیرند اشاره كرده و از نمایشگاه‌هایی كه قرار است دور ایران بچرخند، خبر دهد. صمدیان انتشار مجله‌ی "تصویر سال" را بایكوت عملی و ذهنی كرده است تا نمایشگاهی درخور مكانی با عنوان موزه‌ی هنرهای معاصر را به سرانجام برساند.
نمایشگاه
كتاب گنجینه رونمایی شد كتاب گنجینه با عنوان"عكس‌های عكاسان خارجی گنجینه‌ی دایمی موزه‌ی هنرهای معاصر تهران" در همان قطعی كه چهار سال پیش - در دوره‌ی سرپرستی علیرضا سمیع‌آذر در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران - مجموعه‌ی نقاشی‌های گنجینه را منتشر كرده‌اند، چاپ و عرضه شد. این مجموعه با عكسی از آنسل استیون آدامز، عكاس آمریكایی سال‌های 1902 تا 1984 آغاز می‌شود و با عكس ویلیام هنری جكسون به‌پایان می‌رسد. عكس‌ها در این كتاب با تنوع شكل و فرم و توضیحاتی به دو زبان، درباره‌ی هنرمند عكاس و عكس مورد اشاره، همراه است. نمایشگاهی با شش نكوداشت نمایشگاه عكس "چشم درون" با شش نكوداشت در موزه هنرهای معاصر تهران برپا می‌شود. در نشست خبری این نمایشگاه علاوه بر برگزاركنندگان، ریكادو زیپولی - ایران‌شناس و هنرمند عكاس ایتالیایی - و فلیچیتا فرارو - رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران -، نیز حاضر بودند. "هر برنامه‌ای كه در هر نقطه‌ای از جهان شروع می‌شود، بهانه‌ای می‌خواهد، بهانه‌ی ما هم برای برگزاری این نمایشگاه حضور ریكاردو زیپولی و در یك نگاه كلی‌تر، عكاسی ایران بود."
سیف‌الله صمدیان
این گفته‌ی سیف‌الله صمدیان است كه كه پس از 15 سال دوری به عنوان مجری و برگزاركننده‌ی نمایشگاه - به استثنای نمایشگاه تصویر سال -، حدود 300 عكس را انتخاب كرده است؛ بیش از 200 عكس با ارجاع به حافظه‌ی تصویری40 ساله‌اش برای بخش مرور، 40 عكس پنجره‌های ونیز ریكاردو زیپولی، 10 عكس نیكول فریدنی - عكاس پیش‌گام -، 10 عكس مجید كورنگ بهشتی - عكاس جوان -، 10 عكس بم از محمدرضا جوادی و بقیه‌اش هم گزیده‌ای از آنچه كه در گنجینه‌ی موزه‌ی هنرهای معاصر تهران موجود بوده است. او ابراز كرد: با استناد به آنچه كه از عكاسان ایران در حافظه داشتم، با عكاسان تماس گرفتم؛ از كسانی هم كه با آن‌ها تماس نگرفتم عذرخواهی می‌كنم. همچنین حدود 25 عكاس ناشناخته از دوران قاجار هستنند كه اسم آن‌ها هم مشخص نیست و از مجموعه‌داران مختلف جمع‌آوری شده است، به خاطر رعایت نشدن كپی‌رایتشان عذرخواهی می‌كنم.
سیف‌الله صمدیان
وی توضیح داد: درپی بخش‌بندی‌ها با فرصت كمی كه داشتیم اتفاقی افتاد؛ موزه هنرهای معاصر از زمان تأسیس خود حدود 120 عكس از عكاسان خارجی را خریده و جمع‌آوری كرده است و در طی 30 سال گذشته و مدیریت 17 مدیر در موزه، این عكس‌ها شناسنامه تصویری نداشتند و امكان دستیابی كسانی كه قصد مطالعه و تحقیق و حتا دیدن‌شان را داشتند وجود نداشت و تنها لیستی بسیار معمولی از عكس‌ها موجود بود. حالا با كمك افرادی كه به دو زبان فرانسه و انگلیسی مسلط بوده‌ و اطلاعات عكاسی هم داشتند، اطلاعات لازم را استخراج كرده و نخستین كتاب مجموعه‌ی عكس منتشر كردیم كه تا جلسه پایانی نمایشگاه، این كتاب برای توزیع عمومی به‌همراه كاتالوگ نمایشگاه ارایه خواهد شد.
نمایشگاه
نگاه كیارستمی به طبیعت ایران متاثر از زیپولی است صمدیان عكاس میهمان نمایشگاه را یكی از انسان‌های استثنایی خواند كه مردم یك كشور را بهتر از خود آن كشور دیده و می‌شناسد. وی به گفته‌ای از عباس كیارستمی درباره‌ی وی اشاره كرد كه با اطمینان و قطعیت گفته است كه بدون شك، نگاهش به‌طبیعت ایران متاثر از عكس‌های ریكاردو زیپولی است. دلایل انتخاب شش بخش دبیر نمایشگاه "چشم درون" به تفصیل توضیح داد: می‌خواستیم در این نمایشگاه از ونیز به بم برسیم و برای این منظور عكس‌های محمدرضا جوادی - معمار و عكاس - را انتخاب كردیم. بخش یك پیشگام را انتخاب كردیم كه نگاه شعرگونه‌ای به طبیعت داشته باشد و برای این‌كار زنده‌یاد نیكول فریدنی را مدنظر قرار دادیم و در مقابل هم عكس‌های مجید كورنگ بهشتی انتخاب شدند. عكس‌های او سورئالیسمی از واقعیت است؛ از چیزهایی معمولی، عكس‌هایی می‌سازد كه غیرقابل انكارند.
سیف‌الله صمدیان
به گفته‌ی سیف‌الله صمدیان، بخش اصلی این نمایشگاه "یك تاریخ؛ عكاسی ایرانی" است كه با نگاهی به عكاسان ایران از دوره قاجار تاكنون هم اهمیت تاریخی و هم حسی دارد. او گفت عكاسی شاعرانه دامنه‌ی گسترده‌ای را دربر می‌گرفت كه ترسیدم عنوان شاعرانه را به‌كار ببرم و از همان ترفند عكاسانه‌ی كارتیه برسون، لحظه‌ی قطعی كه مغز و چشم و دل هماهنگ می‌شود، استفاده كردم. دبیر نمایشگاه "چشم درون" همچنین از تهیه كلیپی با 100 تصویر از ایران و 100 تصویر از كشورهای دیگر ریكاردو زیپولی خبر داد و گفت: این مجموعه به‌همراه موسیقی مناسب، با همكاری ساسان توكلی در دست تهیه است كه در جریان برپایی نمایشگاه در موزه به‌نمایش درخواهد آمد. وظیفه‌ی اصلی چاپ كاتالوگ صمدیان چاپ كاتالوگ با كیفیت خوب و قابل تكثیر را مهم‌ترین وظیفه برگزاركنندگان دانست و گفت: این كتاب باید چه از نظر مالی و در چه از لحاظ چاپی پی‌گیری شود تا به‌عنوان هدیه به عكاسان ارایه شود.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 515]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن