واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جایگاه فیلمهای كوتاه و مستند در جشنوارهی فجر
چهار روز از برگزاری جشنوارهی فیلم فجر سپری شده است، فیلمهای بخش بینالملل به نمایش درآمده و قرار است فیلمهای بخش سینمای ایران هم طی روزهای آینده به نمایش درآیند و اما حكایت نمایش فیلمهای كوتاه و مستند این دورهی جشنواره را با اهالی این عرصه به بررسی گذاشتیم. به گزارش ایسنا، طبق برنامهی منتشر شدهی پنج روزهی اول جشنواره، سینما عصر جدید 2 و فلسطین 3 در چهار روز سپری شده از جشنواره میزبان فیلم كوتاه و مستند بخش بینالملل شدند و گویا قرار است فیلمهای كوتاه و مستند ایرانی در نیمهی دوم جشنواره همزمان با نمایش فیلمهای بلند ایرانی به نمایش درآیند. اما حكایت قانون پذیرش فیلمهای كوتاه كه امسال شرط راهیابی به فجر موفقیت در جشنوارههای قبلی است، همچنان مورد گلایهی اهالی این عرصه است. محسن رمضانزاده یك فیلمساز كوتاه معتقد است: هنوز بخش مربوط به فیلمهای كوتاه و مستند در جشنواره فجر توجه كافی برگزاركنندگان را به دست نیاورده است و تغییراتی كه امسال در قوانین پذیرش فیلمها در جشنواره شاهد بودیم مزید بر علت شده است. كارگردان "روشنان" ادامه داد: در حالیكه هرساله تعداد زیادی فیلمساز در این عرصه وارد میشوند، این شرایط و قوانین باعث میشود، فیلمهای كوتاه كمتری به جشنواره راه پیدا كنند. او پیشنهاد داد: به دلیل تعداد زیاد فیلمهای متقاضی این بخش بازبینی برای انتخاب فیلمها به انجمن فیلم كوتاه و مستندسازان سپرده شود تا آنها به ارزیابی كارشناسانه بپردازند. سودابه مجاوری كارگردان مستند "روز آفرینش" كه از تاریخ نمایش فیلمش در جشنواره اظهار بیاطلاعی میكند به ایسنا گفت: سینما فقط گیشه نیست و مسایل مربوط به ارتقای فرهنگ جزیی از سینما محسوب میشوند، اما با اینحال در این جشنواره به فیلمهای مستند و كوتاه توجه كافی نمیشود و در مهمترین جشنواره بخش مهمی از سینما به نوعی نادیده گرفته میشود. او نگاه كارشناسانه به فیلمهای كوتاه را ضروری دانست و معتقد است: در جشنواره فجر، نگاه كارشناسانهای به فیلمهای كوتاه و مستند نمیشود و تنها جوایز محدودی به این بخش تعلق میگیرد. او مطرح كرد: داوران جشنواره معمولا افرادی هستند كه در طول سال هم در جشنوارههای مختلف به داوری آثار میپردازند، بنابراین این شیوهی انتخاب دوباره كاری است و فرصت نمایش فیلمها محدود میشود. رخساره قائم مقامی كارگردان مستند "سیانوزه" كه از دیگر كارگردانهایی است كه فیلم او به جشنواره فجر راه یافته معتقد است: در هیچ جشنوارهای فیلمهای كوتاه و انیمیشن در یك گروه قرار نمیگیرند، اما با این حال جشنواره فجر این دو گروه در كنار هم قرار داده است و این مسئله داوری این فیلمها را با مشكل روبرو خواهد كرد. قائم مقامی در خصوص داوری این فیلمها نیز معتقد است: با توجه به اینكه این فیلمها قبلا در جشنوارههای متعددی مورد داوری قرار گرفتهاند، لازم است داوران جشنواره فجر از افرادی باشند كه در هیچیك از این جشنوارهها به قضاوت نپرداختهاند. نصیر درویشوند كارگردان مستند "گورستان بینام" نیز با استناد به صحبتهای مسولان جشنواره علت انتخاب فیلمهای كوتاه و مستند برگزیده را اینگونه توجیح كرد كه جشنواره فجر قصد ندارد با جشنوارههای تخصصی فیلم كوتاه به رقابت بپردازد. نصیر درویشوند فقدان چرخهای مناسب جهت تولید و عرضه فیلمهای كوتاه را از مهمترین مشكلات این بخش دانست و گفت: با توجه به اقبال كمی كه در قبال این فیلمها وجود دارد، جشنواره فجر میتواند فضای مناسبی برای نمایش این فیلمها باشد. وی با اشاره به این نكته كه كمبود وقت و زندگی صنعتی موجب شده است افراد فرصت كمتری برای تماشای فیلمهای بلند پیدا كنند، افزود: میتوان از قابلیت كوتاه بودن این فیلمها استفاده كرد و باعث نفوذ اینگونه فیلمها در بین مردم شود. درویشوند تصریح كرد: امروزه جشنوارههای متعددی به فیلمهای كوتاه اختصاص داده شدهاند، اما با اینحال چرخه مناسبی برای آموزش، تولید و عرضه این محصولات وجود ندارد. درویشوند، در ادامه صحبتهایش گفت: معمولا فیلم كوتاه یا مستند راهی برای رسیدن به فیلم بلند انگاشته میشود. درحالیكه مستند جایگاه و ارزش ویژه خود را دارد و جا دارد كه بیشتر به آن پرداخته شود. فرحناز شریفی كارگردان مستند "ایران در اعلان" نیز در گفتوگو با ایسنا عنوان كرد: برخی جشنوارههای معتبر دنیا، تنها فیلمهایی را میپذیرند كه اولین نمایش بینالمللی آنها باشد و حال آنكه در جشنواره فجر، تنها مستندهایی پذیرفته شدهاند كه در جشنوارههای دیگر موفق به كسب جوایزی شدهاند. وی افزود: كارگردان بایستی یك سال منتظر بمانند تا آثار آنها را موفق به دریافت جایزه شود تا بتوانند در فجر حضور یابند و حال آنكه داوری امری نسبی است و بسیاری فیلمهای خوب در جشنوارههای مختلف موفق به كسب جایزه نمیشوند. اما مهدی خسروی كارگردان فیلم مستند "ترانه اندوهگین كوهستان" نگاه جشنواره فجر را نسبت به فیلمهای مستند مثبت ارزیابی كرد. وی افزود: البته در ایران فیلم مستند نسبت به فیلمهای سینمایی بلند كمی مهجور است و از نظر مطبوعات، مردم و جشنواره اهمیتی كمتر از فیلمهای بلند دارد، اما جشنواره امسال و سالهای اخیر در این زمینه گامی به جلو محسوب میشود و افزایش تعداد جوایز این بخش در جشنوارههای مختلف از جمله جشنواره فیلم فجر شاهدی است بر این ادعا است. خسروی ادامه داد: البته اگر جنبههای مختلف فیلمهای مستند و كوتاه نیز چون فیلمهای بلند مورد داوری قرار گیرند، بهتر خواهد بود و این مسئله موجب میشود افراد حرفهای نیز به ساخت این فیلمها تمایل نشان بدهند و مستندسازان نیز با رغبت بیشتر و به شكل حرفهایتر به تهیه این فیلم بپردازند. وی با بیان این نكته كه حضور فیلمهای مستند در جشنواره پدیدهای نوپا محسوب میشود افزود: در چنین شرایطی نمیتوان انتظار داشت كه این جشنواره به بررسی تعداد زیادی فیلم مستند و كوتاه بپردازد. علاوه بر اینكه رویكرد اصلی این جشنواره نیز فیلمهای بلند است. كارگردان "ترانه اندوهگین كوهستان" نامشخصبودن زمان اكران فیلمها را از مشكلات بیستوششمین جشنواره فیلم فجر دانست و در پایان صحبتهایش یادآور شد: اختصاصدادن روزهای آغازین جشنواره به فیلمهای خارجی باعث میشود، جشنواره فجر در روزهای شروع كارش با رخوت و در روزهای پایانی با ازدحام جمعیت مواجه شود، بنابراین ای كاش تفكیك بخش ملی و بینالمللی براساس سالنهای نمایش به روال سابق اعمال میشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 389]