تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826629216




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بی‌بهره از زبان سینما


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بی‌بهره از زبان سینما
مهدی احمدی
نگاهی به فیلم آتش سبزمحمدرضا اصلانی در "آتش سبز" که جمعه در سینما صحرا به نمایش درآمد، با تکیه بر افسانه و مقطع تاریخی ایران باستان می‌توانست فیلمی تازه و جذاب بسازد. ولی با مهار نکردن تخیل و احساس‌زدگی در انتخاب اصلح، فیلمش از زبان سینما چندان بهره نبرده است. اصلانی "آتش سبز" را به عنوان دومین فیلم سینمایی خود پس از 31 سال در کارنامه‌اش ثبت کرده است. فیلمی که به مدد تکیه بر افسانه کهن "سنگ صبور" هفت روایت کهن با محوریت دختری به نام ناردانه را روایت می کند.وی در این فیلم به مدد روایت‌های هفتگانه و امکانی که این شیوه روایت در اختیار او گذاشته، با عده ‌ای بازیگر ثابت کار کرده است. تمهید حضور ناردانه در قلعه تنهایی که با خواندن روایت‌های کتاب به گونه‌ای افسانه‌ای می‌خواهد مرد مرده را زنده کند، امکان بازسازی هر کدام از قصه‌ها را در مقاطعی مختلف از ایران باستان فراهم کرده است.فیلم با صحنه‌ای از دادگاه در زمان حال آغاز می‌شود و کاراکترهای حاضر در این دادگاه، شخصیت‌های ثابت این هفت روایت هستند. روایت‌هایی که خط داستانی آنها کمرنگ و تصویرسازی در آنها ارجح است. تصاویری که فقط به بازسازی چهره مردمان و مناسبات ایران باستان می‌پردازد و گاه کنشمندی و حرکت هم از اجزاء آنها گرفته می‌شود تا تصویری محض و عکس‌وار از کاراکترها ارائه شود.واقعیت این است که نسبت "آتش سبز" با سینما را نمی‌توان به روشنی پیدا کرد. هر چند برش‌های مقطعی و تکرارشونده و حضور چند بازیگر ثابت قصد دارد به گونه‌ای اشتراک در مفاهیم و پل ارتباطی آنها را برقرار کند، ولی این نسبت بسیار دور است.
 مهدی احمدی
صرف بازسازی تصویری نامفهوم از مناسبات و مردمان ایران باستان را نمی‌توان به نزدیک شدن به زبان سینما تعمیم داد. نماهای متعدد فیلم از تصویر بدون کنش بازیگران که با ژست‌های مختلف ثابت مانده‌اند تا دوربین در اطراف آنها حرکت کند یا از تک کنش‌های آنها تصویر ثبت کند، شاهدی بر این مدعاست.به علاوه "آتش سبز" در روایت افسانه‌ای کهن که در مناسبات و فرهنگ ایران باستان محلی از اعراب دارد، نیاز به پرداخت و تعریفی روشن از فضا و شرایط عمومی دارد که از ارائه آن غافل شده است. به همین دلیل است که مخاطب نمی تواند با قصه‌های کوتاه در مقاطع مختلف ارتباط برقرار کند و در بسیاری موارد به جهت گویا نبودن چیدمان و پرداخت، مخاطب درک نمی‌کند که این آدم‌ها دنبال چه چیزی هستند، چرا اینگونه رفتار می‌کنند، حرف می‌زنند و ...به این ترتیب وقتی مثلاً قرار است رابطه یک ملکه با مردمان سرزمینش ترسیم شود که چگونه مشکلات آنها را حل می‌کند یا دستور مرگ برادرش را می‌دهد، چون تعریف دقیق و روشنی از ابتدا ارائه نشده، همه چیز گنگ و نامفهوم می‌ماند، بدون آنکه بتوان این تک قصه‌ها را به هم مرتبط کرد (صرفنظر از حضور بازیگران مشترک در نقش کاراکترهای مختلف).
مهتاب کرامتی و مهدی احمدی
در همین مقطع داستانی دوربین به جهت موقعیت گفتگویی که بین ملکه (مهتاب کرامتی) و برادرش (مهدی احمدی) ترسیم می‌شود، شروع به حرکتی سیال‌گون بین دو طرف می‌کند که وجه کاربردی آن مشخص نیست. حرکت دوربین بین این دو بازیگر چیزی فراتر از ابتدایی‌ترین شکل حرکت دوربین نیست که هر کدام شروع به صحبت می‌کند دوربین به سمت او می‌رود و وقتی دیگری آغاز به حرف زدن می‌کند، دوربین فضای بین آن دو را با حرکتی سریع طی می کند تا به دیگری برسد.نکته دیگری که ارتباط برقرار کردن با فیلم را مشکل می‌کند دیالوگ‌های پرطمطراق است که در مقاطعی قابل فهم نیست در مقطعی هم به ورطه شعارزدگی می افتد. شعارهایی که به خصوص در سکانس درد دل کنیزک (پگاه آهنگرانی) و ناردانه (مهتاب کرامتی) درباره تغییر جایگاه بانو و کنیزک، بیشتر خودنمایی می کند و البته ناخوشایند است.
مهتاب کرامتی
اصلانی با انتخاب شیوه خوانده شدن هفت روایت و تصویر کردن آن از ذهن ناردانه، برای خود این امکان را فراهم کرده که با تکیه بر تخیل و مجاز حال و گذشته را در هم ادغام کند، بدون آنکه تقدم و تأخر پرداختن به گذشته و حال بتواند اهمیتی خاص پیدا کند. به عنوان مثال حضور عکاس که در زمان حال با مردان و زنان باستان رو به رو شده و از آنها عکس می گیرد، نه در روال داستانی منطق پیدا می‌کند و نه اهمیتی درخور دارد، تنها صف آرایی گذشته و حال در مقابل یکدیگر است.اصلانی در "آتش سبز" با تکیه بر وجه افسانه و مقطع تاریخی ایران باستان می توانست فیلمی تازه و جذاب بسازد. به خصوص که فقدان آثار سینمایی در این حیطه کاملاً احساس می‌شود. ولی به نظر می‌آید او با مهار نکردن تخیل و احساسگرایی در انتخاب اصلح، فیلمی را در کارنامه خود ثبت کند که از زبان سینما بهره کمی برده است.منبع : مهر مطالب مرتبط :نشست نقد و بررسی فیلم آتش سبز "آتش سبز" بعد از سی سال به پرده فجر





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 429]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن