تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815296149




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چهارفصل درانتظارگردشگران/كهگيلويه وبويراحمد سرزمين ناشناخته هاي زاگرس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: چهارفصل درانتظارگردشگران/كهگيلويه وبويراحمد سرزمين ناشناخته هاي زاگرس
كهگيلويه وبويراحمد سرزمين ناشناخته هاي زاگرس
ياسوج - خبرگزاري مهر: كهگيلويه و بويراحمد سرزمين ناشناخته اي در دل زاگرس جنوبي با چهار فصل متفاوت، نمايشگاهي از تنوع آب و هوايي، كوه، رود، جنگل، دشت، چشمه، آبشار و گلهاي ديدني را در معرض ديد گردشگران قرار مي دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، كمتر كسي است كه پاي به كهگيلويه وبويراحمد نگذاشته و زبان به تحسين زيباييهاي خدادادي اين سرزمين بكر و چشم نوازنگشوده است. برخي سرزمين چهار فصلش ناميدند و عده اي ديگر نيز شمالي در جنوب و برخي آن را پايتخت طبيعت ايران نام نهادند.

سرزميني با 16هزار و 264 كيلومتر مربع كه در جنوب غربي ايران واقع است و به دليل قرار گرفتن در بين استانهاي اصفهان، چهار محال وبختياري، فارس، بوشهر و خوزستان به عنوان كريدور شمال به جنوب و شرق به غرب شناخته شده است.

وجود دو نوع آب و هواي سردسيري وگرمسيري در كهگيلويه و بويراحمد بر زيبايي آن افزوده است. در زماني كه گلهاي بهاري در مناطق گرمسيري روييده اند در مناطق سردسيري برف كوهها و دشتها را سفيد پوش كرده و فاصله اين دو آب و هواي متفاوت كمتر از يك ساعت است.

بلندترين نقطه در اين استان قله دنا واقع در شهرستان دنا باارتفاع چهار هزار و 409 متر و پست ترين نقطه ي آن "چره زن" در جنوب غربي شهرستان گچساران با ارتفاع 197 متر از سطح دريا است.

همچنين اين استان يكي از اصلي ترين مكانهاي زيست عشاير ايران است كه شيوه هاي زندگي جذاب آنها و تعامل زيبايشان با طبيعت يكي از زيباترين و كمياب ترين جلوههاي گردشگري ايران را رقم زده است.

شهر آريوبرزن پايتختي شايسته براي طبيعت ايران

شهر ياسوج به دليل جاذبه هاي طبيعي، توريستي و گردشگري به عنوان پايتخت طبيعت ايران شناخته شده است.

اين شهر با زيباييهاي چشم نواز همچون قطعه حريري سبز در دامنه هاي دنا قرار گرفته و به واسطه اين زيباييها و آب وهواي مطبوعش، هر ساله در فصل بهار و تابستان، پذيراي گردشگران وعلاقه مندان به طبيعت است.

گرداگرد اين شهر را رودهاي خروشان بشار و مهريان و كوههاي سر به فلك كشيده دنا با پوشش جنگلهاي بلوط و بنه فرا گرفته است به طوري كه برخي اين منطقه را شمال جنوب مي نامند.

آبشار ياسوج: اين آبشار زيبا در پنج كيلومتري شمال ياسوج قراردارد و داراي هوايي مطبوع و آبي خنك و گواراست كه سالانه مسافران زيادي را به خصوص در بهار و تابستان پذيراست.

تنگ گنجه اي: اين مكان تفريحي كه در 10 كيلومتري شمال غربي ياسوج قرار دارد منطقه اي خوش آب و هوا با رودخانه اي زلال و پوشيده از جنگل است كه دل كوههاي دنا مي جوشد و نوازشگر چشمان گردشگران در بهار و تابستان است.

پارك جنگلي ياسوج: اين پارك جنگلي كه با 80 هكتار وسعت بزرگترين پارك جنگلي درجنوب كشور است در شمال شهر ياسوج قرار دارد و پوشيده از درختان بلوط، بادام كوهي، ارزن، كيكم و بنه است.

تنگ مهريان: اين تنگه كه رودخانه زيباي مهريان از آن مي گذرد نيز درشمال شهر ياسوج قرار دارد كه آب و هواي مطبوع آن جان هر رهگذري را تازگي مي بخشد. برخي از پژوهشگران تاريخ باستان معتقدند، آريو برزن سردار ايراني در اين مكان راه را بر لشكر اسكندر مقدوني بسته است.

پيست اسكي كاكان ياسوج: اين پيست واقع در گردنه "باباحسن" باارتفاع برفي حدود دو متر در 15 كيلومتري شمال شهر ياسوج قرار دارد و مكاني دل انگيز براي ورزشهاي زمستاني است.

درياچه سد شاه قاسم: اين درياچه زيبا كه در پنج كيلومتري جنوب شهر ياسوج قرار دارد، تابلويي زيبا از آبي آب و سبزي جنگل هاي بلوط ترسيم كرده است.

سي سخت نگين سبزي بر دامن دناي سفيدپوش

از ميان جنگلهاي هزار ساله بلوط و سينه كش كوه پايه هاي سترگ زاگرس جنوبي كه مي گذري به "سي سخت" مي رسي كه چون نگيني سبز، سر بر دامن سپيد دنا نهاده و آرميده است.

آنجا كه كوهها پشت در پشت هم ايستاده و بلوط هاي هزار ساله زاگرس قد برافراشته اند، چشمه ها مي جوشند و رودها مي خروشند، شهر سي سخت با طبيعت رازگونه خودنمايي مي كند.

شهري در ۳۵كيلومتري شمال غربي ياسوج كه نام آن برگرفته ازنام سي پهلوان نامي كي خسرو كياني و كشته شدن آنان در محلي بنام گردنه بيژن در دل قلل دناست.

درياچه كوه گل: اين درياچه كه در شمال شرقي شهر سي سخت و درحدود هشت كيلومتري آن واقع است، همچون نگين آبي انگشتري كه اطراف آن را گلهاي زردنرگس، بنفشه وزنبق قرار گرفته تابلويي زيبا از هنر آفريدگار بزرگ است.

اين درياچه كه در ارتفاعات دامنه نزديك به قله كوه گل دنا واقع شده داراي جاده دسترسي آسفالته تا اردوگاه بوده و با دقايقي كوهپيمايي اين جاذبه زيباي خدادادي قابل رويت است.

چشمه ميشي: چشمه ميشي يكي ديگر از جاذبه هاي طبيعي اين شهر است كه در چهار كيلومتري شمال شرقي شهر سي سخت قرار دارد و يكي از پرآب ترين و خنك ترين چشمه هاي زاگرس بوده كه آن را چشمه "بشو" نيز مي نامند.

منطقه حفاظت شده دنا: اين منطقه بيش از 80هزار هكتار وسعت دارد و مامن حيات وحش ايران است. سايت گوزن زرد ايراني با 17 راس گوزن هم در اين منطقه قرار دارد. همچنين وجود رشته كوه دنا با ارتفاع چهارهزار و 448 متر و 44 قله‌ با ارتفاع بالاي چهارهزار متر نيز سي سخت را به شهر كوهنوردان و صخره نوردان بدل كرده به طوريكه در طول سال هزاران كوهنورد ايراني و خارجي به دنا صعود مي كنند.

"قاش مستان"، "بيژن دو و سه"، "قزل قله"، "برج آسماني"، "حوض دال" و ... قله هايي هستند كه دل آسمان را شكافته و دست زمين را به خورشيد رسانده اند.

همين زيباييهاي دناست كه "رولف آنگلس"، كوهنورد آلماني را مجذوب خود كرد تا وصيت كند پس از مرگ، جسدش را در دنا خاك كنند تا هميشه بر بلنداي اين كوه پرصلابت باشد.

لما: روستايي باستاني در كنار رودخانه بشار است كه چندي پيش گورهاي انساني با قدمت سه هزار سال قبل از ميلاد درآن كشف شده است.

گچساران بام نفت ايران، ميزبان شايسته زائران بي بي حكيمه(س)

شهر نفت خيز گچساران با توليد سالانه 25 درصد نفت كشور به عنوان بام نفت ايران شناخته شده و به دليل نزديكي به بنادر گناوه و ديلم، در مسير ترانزيتي خليج فارس به مركز كشور قرار گرفته است.

اين شهرستان داراي اماكن زيارتي و سياحتي فراواني است كه سالانه پذيراي هزاران گردشگر داخلي و خارجي هستند.

آرامگاه بي بي حكيمه(س): آرامگاه بي بي حكيمه (س)، خواهر امامرضا(ع)، كه در 80 كيلومتري جنوب شهر گچساران قرار دارد، سالانه ميزبان هزاران عاشقاهل بيت عصمت و طهارت از سراسر ايران و كشورهاي حاشيه خليج فارس است.

گردنه شلال دان: منطقه اي بسيار سرسبز كه در بهار چشم هر رهگذري را به طراوت و زيبايي خود جذب مي كند. سرسبزي تپه ماهورهاي باشت و گردنه شلال دان در شهرستانهاي گچساران و باشت بسيار تماشايي است.

از اماكن تاريخي اين شهرستان نيز مي توان به چهارطاقي خيرآباد و اثرباستاني "دو گور دوپا" اشاره كرد.

بلاد شاپوردر دهدشت يادگاري از دوران صفويه

شهر كهنه دهدشت: اين محدوده تاريخي كه در كنار شهر جديد دهدشت قرار دارد و آن را بلاد شاپور نيز مي نامند، با وسعت 40 هكتار، قدمت تاريخي آن دستكم به دوران صفويه بر مي گردد.

اين شهر كه روزگاري پر رونق را پشت سر گذاشته داراي برج و بارو وارگ بوده كه هم اكنون بخشهايي از آن باقي مانده است. نگاهي به جغرافياي محل نشان مي دهد كه اين شهر به واسطه قرار گرفتن بر سر راه پايتخت صفويان به بنادر جنوبي و نيزنزديكي به شهر ارجان يا بهبهان كنوني نقش موثري در تجارت آن زمان ايفا مي كرده است.

شهر داراي آب و هواي گرمسيري است و معماري آن نيز از معماري عصر صفوي الهام گرفته است.

در ديگر شهرستانهاي كهگيلويه و بويراحمد هم اماكن تاريخي ومناظر زيبايي وجود دارند كه مي توان به نقوش برجسته تنگ سروك در شهرستان بهمئي و چشمه بلقيس در شهرستان چرام اشاره كرد.

نقوش برجسته تنگ سروك: اين نقوش در فاصله 50 كيلومتري شمال بهبهان، در شهرستان بهمئي قرار دارد و قدمت آن به 299 ميلادي يعني به دوره اشكاني مي رسد و منسوب به شاهزادگان اليمائي است.

چشمه بلقيس چرام: اين باغ در شهر چرام واقع شده و يكي از مهمترين جاذبه هاي توريستي اين منطقه است. زمين حاصلخيز آن باعث شده كه از هر گونه درخت در اين باغ رشد يابد.

باغ داراي چندين چشمه است كه از دهانه شمالي به باغ مي ريزند وآب چشمه ها در جويبارهاي مشبكي كه با اصول معماري قابل توجهي تراس بندي شده اند، به استخر زيبائي سرازير مي شود.

اين باغ به فاصله دو كيلومتري در شرق شهر چرام واقع شده و در تمام فصول سال به خصوص در فروردين ماه آماده پذيرايي از مهمانان و گردشگران است.

كهگيلويه وبويراحمد در كنار طبيعت زيباي خود، مردماني مهربان و مهمان نواز دارد كه دلشان پر از عشق و محبت به ايرانيان است و چشمشان قدمگاه مهمانان. و اين جمله پيوسته بر زبانشان جاري است كه: خَش اوميت پاتون سَرتيَلِمون.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|22|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن