تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814211164




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اصلاح نحوه جذب دانش آموختگان به بازار كار امري ضروري است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: اصلاح نحوه جذب دانش آموختگان به بازار كار امري ضروري است
رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي ، اصلاح نحوه جذب دانش آموختگان براي تامين نيروي انساني شاغل را امري ضروري دانست.


به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل ازروابط عمومي دانشگاه جامع علمي كاربردي ، دكتر عبدالرسول پورعباس، رييس دانشگاه در سمينار داده ها، روشها و تكنيكهاي نوين در آموزش كاربردي علوم مختلف گفت: پيشرفت توسعه فرهنگي و اجتماعي اقتصادي و سياسي هر جامعه فرآيندي است كه طي آن استعدادهاي جامعه شكوفا مي شود.

وي با اشاره به تصويب نظام آموزش مهارت و فناوري در آبان امسال گفت: در كنار اين نظام آموزشي ، پيش نويس صلاحيت حرفه اي و شرايط احراز شغل تهيه و در جربان تصويب قرار گرفته است، كه توانمند سازي و به كار گيري مطلوب نيروي انساني كشور را ممكن و نظام جامع مهارت و فناوري را تكميل مي كند.

دكتر پورعباس افزود: محقق شدن اين امر نيازمند نيروي انساني فرهيخته با پنجه هاي كارآمد است به طوريكه امروز تربيت افراد متخصص و ماهر از عوامل كليدي در توسعه پايدار و توليد ثروت محسوب مي شود، بنابراين سرمايه گذاري در توسعه بخش هاي مختلف نيازمند برنامه ريزي و سازماندهي در حوزه تامين و بهسازي منابع انساني است.

رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي با اشاره به اينكه اشتغال مهمترين عامل رشد اقتصادي ، توزيع عادلانه درآمدها، حفظ كرامت و عزت نفس است، تصريح كرد: منابع انساني، مديريت منابع فيزيكي و سخت افزاري از عوامل اساسي و تعيين كننده وضعيت اقتصادي هر كشور است و رشد هماهنگ اين سه مقوله منجر به رفع معضل بيكاري مي شود.

وي با اشاره به اهميت توجه به نيروي انساني خاطرنشان كرد: ايجاد تناسب بين آموزش هاي رايج با نيازهاي بازار و اصلاح نحوه جذب دانش آموختگان به بازار كار امري ضروري است.

دكتر پورعباس ادامه داد: توجه به اقتصاد پويا با تكيه بر منابع انساني و اجتماعي به ويژه در بخش هاي خصوصي و غيردولتي نيازمند تغييرات ساختاري و كاركردي است كه مهمترين بسترهاي لازم براي اين تغييرات تامين نيروي انساني به شمار مي رود.

رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي خاطرنشان كرد: زماني توسعه سرمايه انساني شكل مي گيرد كه حلقه بازار كار آموزش و بسترهاي جذب و به كارگيري فارغ التحصيلان به صورت پويا و ديناميك پياده سازي شود.اين سه مولفه ارتباط نزديك و تنگاتنگي با يكديگر دارد، چرا كه راز موفقيت كشورهاي پيشرو اين بوده است و اگر بين اين سه مولفه تناسب وجود نداشته باشد موجب جدا شدن ماهيت آموزش، عدم اعتماد بازار كار به آموزش و سرخوردگي خروجي و محصول آموزش مي شود.

دكتر پورعباس با بيان اينكه موارد اشاره شده به دليل نبود انسجام و هماهنگي لازم ميان سه مولفه فرآيند تغيير و تربيت نيروي انساني ماهر، متخصص و كارآمد به نحو مطلوب فراهم نشده است، اظهار كرد: هر چند در بعد آموزش موفقيت هاي چشمگيري وجود دارد و آموزش هاي كاربردي نزديك به 18 درصد از سهم آموزش كشور را شامل مي شود ولي در طراحي و اجراي اين آموزش ها به آموزش هاي محيط واقعي كمتر توجه شده است، در صورتي كه در كشورهاي پيشرو سهم آموزش هاي شغلي بالاي 65 درصد است.

وي با اشاره به آسيب شناسي اين چالش از دو سال گذشته گفت: هدف اصلي در نظام جامع مهارت و فناوري كشور اين است كه با تعريف دقيق ويژگي ها، ابعاد و كاركردهاي هر يك از سه حلقه بازار، آموزش و جذب، شرايطي فراهم شود تا آموزش مبتني بر محيط كار صورت گيرد.

دكتر پورعباس ادامه داد: بازار كار با بهره مندي از نيروي كارآزموده، بهره وري حوزه هاي شغلي را افزايش داده و با تسهيل جذب فارغ التحصيلان انگيزه دانشجويان بهبود مي يابد و نظام ارتقاي شغلي با نظام ارتقاي آموزشي سازگاري پيدا مي كند و موجب رشد حوزه هاي شغلي مي شود.

رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي خاطرنشان كرد: بايد در بحث نظام آموزش مهارت و فناوري جامعيت و انسجام نظام آموزش و مهارت، انعطاف پذيري متناسب با نيازها و مقتضيات حوزه هاي شغلي، شرايط محيطي و بومي، هماهنگي با سياست هاي كلان كشور، استقلال كامل در طراحي و برنامه ريزي، گسترش نظارت و ارزيابي، به روز بودن محتوا و استفاده از فناوري هاي مدرن آموزشي، مشاركت بخش هاي مختلف دولتي، خصوصي و تعاوني، فراهم سازي آموزش همگاني و مستمر در تمامي سطوح شغلي توجه شود چرا كه نظام آموزش مهارت و فناوري با اين اهداف تصويب شده است.

رييس دانشگاه جامع علمي كاربردي با اشاره به ويژگي هاي مهم نظام مهارت و فناوري اظهار كرد: در اين نظام تاكيد بر آموزش در محيط كار، تعيين سهم سازه ساعات آموزش دانش پايه حداكثر 40 درصد و عملي حداقل 60 درصد، تعريف آموزش كاركنان دولت در فضاي آموزشهاي مهارتي، الزام دستگاههاي اجرايي با توجه به نيازهاي آموزشي و طراحي و اجراي آنها و برنامه ريزي براي جذب و به كارگيري نيروي آموزش ديده است./ع

پنجشنبه|ا|18|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن