تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترین اعمال دوست داشتن در راه خدا و دشمنی در راه اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804624545




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به دفتر انتخابات نهمين دوره مجلس در خراسان رضوي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به دفتر انتخابات نهمين دوره مجلس در خراسان رضوي
مشهد- نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در خراسان رضوي در شرايطي برگزار شد كه شايد بسياري تصورشان نتيجه اي متفاوت بود و دغدغه هاي بسياري نسبت به مشاركت مردم وجود داشت.


اين انتخابات از آن جهت مهم بود كه بيگانگان تمام تلاش خود را در قالب تحريم ، تهديد ، هجمه هاي رسانه اي و غيره به كار گرفته بودند تا اثبات كنند كه پشتوانه مردمي نظام جمهوري اسلامي كمرنگ شده است اما نتيجه ،عكس پيش بيني هاي آنان و افتخاري ديگر براي اين ملت و نظام شد.

برخلاف تلاش دشمنان بر مشاركت حداقلي و عدم حضور مردم در پاي صندوق هاي راي ، اين مشاركت در كشور به رقمي بيش از دوره هاي قبل انتخابات مجلس رسيد و تبليغات و هجمه گسترده دشمن در انتخابات نهم مجلس اين بار هم بومرنگي شد و به خود آنان برگشت.

در اين ميان مردم ديار سرزمين خورشيد در سايه فروغ امامت و ولايت آستان قدسي حضرت رضا (ع) ، باز هم در آفرينش اين حماسه نقش مهم خود را ايفا كردند و با وجود تنوع و تكثر قوميتي و مذهبي و وسعت استان در نهايت انسجام در انتخابات حضوري كم نظير يافتند.

در مجموع مشاركت مردم خراسان رضوي به بيش از 66 درصد رسيد كه نسبت به دو دوره انتخابات قبل مجلس در استان، اين مشاركت افزايش يافت. طبق آمارها ، ميزان مشاركت مردم استان در دوره هفتم و هشتم به ترتيب 5/57 و 60درصد بود.

در اين ميان بيشترين مشاركت استان مربوطه به يك حوزه انتخابيه تلفيقي يعني خواف و رشخوار است كه بيش از 5/98 درصد مردم منطقه از اهل سنت و شيعه حضور يافتند و كمترين مشاركت هم با رقم 7/52 درصد مربوط به حوزه انتخابيه مشهد و كلات است كه البته نسبت به دوره قبل 10 درصد رشد داشت.

اما انتخابات اين دوره از همان ابتداي شروع تفاوت هايي با دوره هاي قبل داشت و اين تفاوت ها تا حصول نتيجه هم تداوم يافت ، چنانكه در اين دوره از 16 نماينده از 18 نماينده استان كه به مجلس راه يافتند فقط پنج نفر نماينده مجلس هشتم هستند و در واقع رويكرد مردم به نمايندگان جديد بود.

از اين ميان، بيشتر اين افراد براي نخستين بار به مجلس راه يافته اند، چهره هايي مانند ابوالقاسم خسروي سهل آبادي نماينده تربت حيدريه و مه ولات و زاوه ، محمود نگهبان سلامي نماينده راه يافته حوزه خواف و رشتخوار ، حسين محمد زاده از درگز ، احمد سجادي از حوزه فريمان و سرخس از جمله اين افراد هستند.

هادي شوشتري در حوزه قوچان و فاروج ، محمد رجايي باغ سيايي از حوزه گناباد و بجستان ، محمد اسماعيل نيا در حوزه كاشمر، بردسكن و خليل آباد، علي مروي يكي از دو نماينده نيشابور ، رمضانعلي سبحاني فر از حوزه سبزوار، جوين و جغتاي و خوشاب و نصرالله پژمانفر از مشهد و كلات نيز براي اولين بار به مجلس راه يافته اند.

اما محمد دهقاني نقندر از چناران و بينالود ، حسين سبحاني نيا نماينده ديگر نيشابور و تخت جلگه ، امير حسين قاضي زاده و سيد هاشم بني هاشمي دو نفر از سه نماينده راه يافته به مجلس از مشهد ، غلامرضا اسداللهي نماينده تربت جام، تايباد و باخرز و محمد رضا محسني ثاني از حوزه سبزوار ، جوين جغتاي داراي سابقه نمايندگي مجلس هستند.

از ميان چهار نفر راه يافته از حوزه انتخابيه مشهد و كلات به دور دوم سه نفر نماينده كنوني مشهد و يك نفر ديگر فاقد اين سابقه است.

در واقع مي توان تحليل كرد كه رويكرد مردم در اين دوره به نمايندگان تازه نفس به دور از همه ارتباطات و وابستگي ها و مانند آن بوده است.

در اين ميان برخي از نماينده ها كه بيش از چهار و پنج دوره در مجلس حضور داشتند ، كنار گذاشته شدند.

ضمن آنكه در اين دوره آراي نخستين انتخاب مردم در هر حوزه انتخابيه با نفر دوم تفاوت زيادي داشت چنانكه در حوزه انتخابيه تربت حيدريه و مه ولات نماينده منتخب شهرستان بالغ بر 82 هزار راي و نفر دوم حجت الاسلام رضايي 48 هزار راي را كسب كردند.

در درگز نامزد راه يافته به مجلس 52 درصد آرا مردم به ميزان 19 هزار و 635 راي و نفر دوم هشت هزار 400 راي را كسب كردند.

در ساير حوزه ها نيز همين تفاوت و فاصله وجود دارد به جز حوزه خواف و رشتخوار كه نماينده اهل سنت نگهبان سلامي حدود 38 هزار و 828 راي و حبيبي نفر دوم 37 هزار و 534 راي را به دست آوردند. در واقع اين انتخابات ويژگي هاي خاصي دارد كه ساير انتخابات ندارد.

در همان ابتدا با تشكل ستاد انتخابات استان همزمان با اعلام وزارت كشور و تشكيل كميته ها و نيز هيات نظارت از خردادماه و شروع فعاليت رسمي آنان از تيرماه نوعي انسجام و يكپارچگي و پرهيز از تداخل و درهم ريختگي برنامه ها در استان نمود داشت.

در واقع همين هماهنگي و برنامه ريزي موجب شد تا همه مراحل انتخابات از شروع كار ثبت نام داوطلبان، بررسي صلاحيت ها در هيات هاي اجرايي و نظارت تا تبليغات و برگزاري انتخابات در كمال آرامش و بدون هيچ مشكلي انجام شود.

در اين دوره در نخستين مرحله كه ثبت نام نامزدها بود ، 377 نفر ثبت نام كردند كه از اين تعداد در جريان بررسي صلاحيت توسط هيات هاي اجرايي فقط 15 درصد رد صلاحيت شدند.

در حالي كه در انتخابات قبلي مجلس شوراي اسلامي از 554 داوطلب نمايندگي 36 درصد آنان در هيات هاي اجرايي رد صلاحيت شده بودند كه اين خود نشان از كاهش 21 درصدي رد صلاحيت ها در اين دوره داشت.

در نهايت بعد از بررسي هاي هيات هاي اجرايي ، نظارت و شوراي نگهبان از كل داوطلبان ثبت نامي در استان در مجموع 68 نفر رد صلاحيت شدند ، 88 نفر تا زمان برگزاري انتخابات ادامه راه انصراف داده و فقط 221 نفر باقي ماندند.

در اين فضا گروه ها سياسي و تشكل هاي انتخاباتي كه فعاليت خود را از ماهها قبل آغاز كرده بودند حين ثبت نام ها و بررسي صلاحيت ها فعاليت خود را گسترش دادند و به جايي رسيد كه هشت تا 9 جبهه و تشكل انتخابات شروع به تنظيم ليست هاي مورد نظر خود بر اساس اسامي افراد تاييد صلاحيت شده كردند.

اصولگرايان ، گروه هاي نزديك به دولت ، اصلاح طلبان و مستقلين حضور داشتند كه از ميان آنان فعاليت اصولگرايان كه به چند شاخه مختلف از جمله جبهه متحد اصولگرايي، پايداري و ايستادگي تقسيم مي شدند، نمود بيشتري يافت.

اين سه جبهه تلاش كردند ليست هاي مورد نظر خود را در تمامي 12 حوزه انتخابيه استان ارائه كنند ليست هايي كه در بسياري از موارد منطبق بر هم و يكسان بود.

در اين ميان برخي از اين تشكل ها در تعدادي از حوزه هاي انتخابيه با اين عنوان كه چهره اصلح خود را نيافتند ، انتخابي هم براي معرفي به مردم ارائه نكردند.

در مجموع مي توان گفت فضاي انتخاباتي غير بصري اين دوره در قالب گفت و گو ها، مصاحبه ها و مناظره هاي نامزدها ، هواداران و تشكل هاي سياسي آنان رونق يافت.

طي اين مراحل مجريان و ناظران انتخابات بشدت اوضاع را كنترل مي كردند تا مبادا كوچكترين تخلفي بويژه از سوي دستگاه هاي دولتي و دست اندركاران امر انتخابات صورت گيرد.

بر اين مبنا در اين مدت تعدادي از اعضاي هيات هاي اجرايي كه شائبه طرفداري از كانديداي خاصي براي آنها ايجاد شده بود تعويض شدند.

شش نفر از مديران شهرستاني و يك معاون فرماندار هم به همين علت از مسووليت كنار گذاشته شدند.

اين امر منجر به ايجاد حساسيت از سوي نامزدها و طرفدارانشان و نيز دست اندركاران امر انتخابات براي ارائه عملكردي صحيح و شكل گيري فضايي سالم در عرصه رقابت هاي انتخاباتي شد.

بر اين اساس طي زمان هشت روزه تبليغات نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي بر خلاف هميشه كه با بداخلاقي هاي بسيار همراه بود، تبليغات در فضايي بسيار آرام و عاري از تنش و توهين ها و افترا ها گذشت.

در اين ميان تنگناهاي قانوني كه موجب سردي فضاي تبليغات و عدم نمود آن در سطح مشهد و استان شده بود با اقدام ستاد انتخابات استان مبني بر ايجاد گشايشي در جريان تبليغات نامزدها البته بر اساس قانون تا حدي اين امر را جبران و فضاي رقابتي گرمتري را ايجاد كرد.

در اين زمان تمام تلاش نامزدها بر برگزاري جلسات رسانه اي و گفت و گو در محيط هاي دانشگاهي و مساجد و مانند آن بود و طي روزهاي آخر هم بر تبليغات ديداري در ميادين و خيابان هاي شهر تمركز يافت.

در عين آنكه برخي از نامزدها و حاميان آنها براي كسب اين كرسي هجمه اي را نيز به دولت آغاز كردند و سعي كردند با استفاده از مسائل و مشكلات اقتصادي و گراني ها و مانند آن به اهداف خود يعني كسب آرا نزديك شوند.

با همه اين ها و تعدد نماينده ها و فراهم شدن امكان تبليغات ديداري بيشتر براي نامزدها بويژه در مشهد كه حدود 120 نفر رقابت مي كردند شهر چهره تميز و مرتب خود را از دست نداد و اينك بعد از انتخابات به راحتي مهياي نوروز و پذيرايي از زائران نوروزي علي ابن موسي الرضا (ع) مي شود.

اين رقابت ها بر خلاف مشهد در شهرستان ها بويژه مناطق مرزي و تلفيقي چهره اي متفاوت و رونقي دو چندان داشت .

بويژه در حوزه انتخابيه تربت جام ، تايباد كه غلامرضا اسداللهي و رحيمي رقابت سختي با هم داشتند و خواف و رشتخوار هم نگهبان سلامي و حبيب الله حبيبي تلاش مي كردند هر يك كرسي نمايندگي مجلس را از آن خود كند.

در حوزه چناران ، بينالود رقابت سختي ميان نماينده موجود آن محمد دهقاني و محمد عظيمي وجود داشت و در پايان روز راي گيري طرفداران يكي از آنان خود را مهياي برگزاري جشن پيروزي نامزدشان كردند و با تجمع در مقابل فرمانداري منتظر پيروزي نامزدشان بودند.

در فريمان و سرخس هم اين رقابت ميان سيد حسين حسيني نماينده موجود و احمد سجادي در گرفت آنگونه كه در روز انتخابات منجر به درگيري طرفداران آنان و مجروح شدن سه نفر شد.

بالاخره روز 12 اسفندماه راي گيري در سه هزار و 86 شعبه اخذ راي همزمان با سراسر كشور در استان آغاز شد.

اما در خراسان برگزاري انتخابات مجلس به دليل همزماني با انتخابات مياندوره اي خبرگان رهبري كار مضاعف و آمار صندوق ها دو برابر بود .

بدين منظور ستاد انتخابات استان در 12 حوزه اصلي و 60 حوزه فرعي استان سه هزار و 86 شعبه اخذ راي در استان برپا كرده بود كه در اين راستا به جز شهرستان فاروج در بقيه شعب يعني سه هزار و 39 شعبه دو صندوق كه يكي ويژه براي انتخابات مجلس و ديگري براي انتخابات خبرگان رهبري بود، داير كرد.

در اين ميان چهار هزار و 9 صندوق ثابت و دو هزار و 109 صندوق هم به صورت سيار بود.

نيروهاي دست اندركار برگزاري اين دوره از انتخابات در استان بالغ بر 54 هزار نفر بودند، از اين تعداد 25 هزار و 500 نفر در حوزه اجرا ، 12 هزار و 600 ناظر و سه هزار و 600 بازرس و 12 هزار و 300 نفر هم در زمينه امينتي و حفاظت از شعب و صندوق هاي اخذ راي فعاليت مي كردند.

از همان آغازين لحظات اوليه انتخابات صفوف راي دهندگان در پشت در شعب تشكيل شد، صفوفي كه تا پاسي از نيمه شب ادامه يافت و انتخاباتي بسيار پرشور در كمال امنيت و آرامش برگزار شد و نتيجه آن بسيار شيرين و لذت بخش بود.

2713/659/330

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 80028355

چهارشنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 364]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن