تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817273002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي/سهم ناچيز زنان كرماني از بازار كار/ روزگار نامراد زنان شاغل


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تحليلي/سهم ناچيز زنان كرماني از بازار كار/ روزگار نامراد زنان شاغل
سهم ناچيز زنان كرماني از بازار كار/ روزگار نامراد زنان شاغل
كرمان - خبرگزاري مهر: در حاليكه زنان در تصاحب صندليهاي دانشگاهها سهم عمده دارند اما بر پايه گزارش مركز آمار ايران نرخ بيكاري زنان جوان شهري در كرمان 74 درصد اعلام شد و كرمان در بين 14 استان با بالاترين نرخ بيكاري زنان، سوم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جامعه سنتي ما، زنان سالهاي سال معطل ماندند تا به آنها اجازه داده شود از پناه و پستوي خانه ها بيرون بيايند و همپاي مردان خود، در زندگي اجتماعي شهري و يا حتي روستايي مشاركتي فعال داشته باشند.

در همه سالهايي كه اين تفكر بر جامعه ايراني حاكم بود، سهم زنان از اشتغال، اگر در شهر بودند به خانه داري و اگر در روستا بودند به فعاليت در صنايع دستي محدود مي شد. اما در پروسه گذر جامعه از سنت به سمت مدرنتيه، اين حصار برچيده شد و زنان توانستند به عنوان يك نيروي فعال و كارآمد جايي در بازار كار براي خود باز كنند. هر چند كه به نظر مي رسد براي دست يابي به جايگاه واقعي اين قشر در اقتصاد كشور هنوز راه درازي مانده است؛ اين مسئله وقتي نگران كننده مي شود كه آمارها از سهم ناچيز اشتغال زنان در كشور خبر مي دهند آن هم درست در شرايطي كه بسياري از فعالان اقتصادي، مشاركت اقتصادي زنان را يكي از ملزومات اصلي توسعه پايدار مي‌دانند.

نرخ بيكاري زنان جوان شهري؛46 درصد

بر پايه گزارشي كه مركز آمار ايران از اشتغال و بيكاري در كشور در سال 90 ارايه كرده است، در حال حاضر نرخ بيكاري زنان جوان شهري زير 29 سال در كشور 46 درصد بوده در حالي كه اين عدد براي مردان زير 29 سال 21 درصد بوده است.

تفاوت اين دو عدد خود مي تواند از وضعيت نامطلوب و يا حتي بغرنج اشتغال زنان در كشور حكايت كند.
در اين گزارش همچنين 15 استان كشور كه بالاترين نرخ بيكاري زنان جوان شهري را به خود اختصاص داده اند آورده شده است.

در صدر اين ليست استان كرمانشاه قرار دارد با نرخ بيكاري 77 درصدي براي زنان جوان شهري.

بعد از آن كهگيلويه و بوير احمد با نرخ بيكاري 76 درصد قرار دارد و استان كرمان قبل از استانهاي ايلام، لرستان، سمنان، اردبيل، چهارمحال و بختياري، كردستان، مازندران، گيلان، زنجان، اصفهان و قم، رتبه سوم را در اين ليست به خود اختصاص داده است.

بر پايه اين گزارش نرخ بيكاري زنان جوان شهري در استان كرمان 74 درصد اعلام شده است.

ناگفته نماند بيكار از منظر مركز آمار ايران، فردي بالاي ۱۰ سال است كه در هفته قبل از آمارگيري فاقد كار باشد و در آن هفته يا بعد از آن آماده كار بوده و به علاوه در آن هفته و سه هفته قبل از آن در جست‌وجوي كار باشد.

تعريفي هم كه بانك مركزي از نرخ بيكاري دارد عبارت است از نسبت تعداد جمعيت بيكار جوياي كار (10 ساله و بيشتر) به كل جمعيت فعال (10ساله و بيشتر؛ اعم از شاغل و بيكار) ضرب در100.

اين آمارها در حالي از بيكاري زنان شهري در پهناورترين استان كرمان خبر مي دهد كه به نظر مي رسد زنان شاغل كرماني هم چندان به جايگاه مطلوبي دست نيافته اند.

در حال حاضر، هيچ يك از زنان كرماني بر صندلي هاي مديريتي تكيه نزده اند هر چند در سطوح پايين تر هم به اين قشر چندان بهايي داده نشده است؛ ما در كرمان در بخش دولتي و خصوصي مدير زن نداريم.

سهم حداقلي زنان كرمان در مشاغل مديريتي استان

البته مديركل امور بانوان و استانداري و دو تن از اعضاي شوراي شهر كرمان زن هستند؛ فخري الله‌توكلي هم رييس كميسيون فرش اتاق بازرگاني است. ليكن در سطح كلان مديريتي جاي خالي زنان را در كرمان شاهديم.

زناني را كه در كرمان شاغل هستند را مي توان به عنوان كارمند عادي در ادارت و يا پشت فرمان تاكسيهاي سبز رنگ 133 مشاهده كرد و يا در آشپزخانه هاي رستورانها و فست فودهاي كرمان در حال آشپزي و بشور و بساب.

زنان شاغل كرماني در شغل فروشندگي هم به نظر مي رسد خوش درخشيده اند چرا كه صاحبان فروشگاهها و مغازه ها در كرمان در آگهي هاي تبليغاتي خود همواره تاكيد مي كنند كه "به فروشنده زن نياز داريم" كما اينكه در اكثر فروشگاههاي كرمان زنان را در حال سروكله زدن با مشتريان مي توان ديد.

زنان كرماني يك عده شان البته در ادارات دولتي مشغول به كار هستند آن هم در سطوح بعدي مديريت و معاونت.

زن شاغل پزشك، آموزگار و يا دبير، خبرنگار، حسابدار، مربي و يا مدير مهدكودك هم در كرمان داريم، عده اي هم در دفاتر فروش بليط شركتهاي مسافرتي مشغول هستند گروهي ديگر هم شده اند اپراتور 118. اما هر چه مشاغلي را كه زنان كرماني در آن فعاليت مي كنند، پشت هم رديف شود باز هم نمي توان از سهم ناچيز اين قشر در تصاحب بازار اشتغال استان به سادگي گذشت.

در اين شرايط، وقتي نرخ بيكاري زنان جوان شهري در كرمان 74 درصد است، در روستاها اگر اين نرخ تخمين زده شود آيا از مرز 100 درصد نمي گذرد؟

چه چيزي راه زنان را سد كرده است؟

كارشناسان دلايلي كه موجب شده سهم زنان از بازار كار در كشور تا اين حد ناچيز باشد را به چند دسته تقسيم مي‌كنند؛ عوامل اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي.

در باره عوامل اقتصادي كه موجب بالا رفتن نرخ بيكاري زنان در كشور شده است مناسب نبودن شرايط بازار كار عنوان مي‌شود در اثبات اين ادعا هم به آمارها استناد و گفته مي شود نرخ رسمي بيكاري در سال‌هاي اخير به ندرت پايين‌تر از 10 درصد بوده است.

عوامل اجتماعي و فرهنگي هم كه در اين مسئله دخيل بوده، بخشي از آن برمي‌گردد به تفكر سنتي كه بر جامعه حاكم است.

هنوز بسياري از خانواده‌هاي ايراني هستند كه بر اين باورند زن نبايد خارج از خانه به فعاليتي مشغول شود و وظيفه اصلي او خانه داري و شوهر داري و تربيت فرزندان است؛ ‌يعني حضور فعال زن در جامعه مانع نقش آفريني او در خانواده مي شود. البته از سوي ديگر، برخي از زنان هم كه خانواده‌شان به آنها اجازه ورود به بازار كار را مي دهند، پس از شاغل شدن، تاب نگاه مردسالارانه و تبعيض هاي جنسيتي را در محل كار خود ندارند و بعد از مدت كوتاهي، عطاي شغلشان را به بقايش مي بخشند.

اين مسايل در حالي دامان بازار كار زنان را گرفته است كه نرخ سواد در بين اين گروه سال به سال بيشتر مي شود و اين قشر ضمن تصاحب درصد بالايي از صندليهاي دانشگاهها و مراكز آموزشي در كشور، از تحصيل خود، هدفي جز داشتن شغلي با موقعيت اجتماعي عالي و درآمد فراوان ندارند.

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|15|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن