تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815334711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از دفاتر الكترونيك تا شهر الكترونيك


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: از دفاتر الكترونيك تا شهر الكترونيك
شهر مجازي > خدمات الكترونيك - زماني شهروندان تهراني براي انجام كارهاي اداري خود در شهرداري مانند پرداخت عوارض، گرفتن مجوز طرح ترافيك و ارائه پيشنهادها و انتقادات خود ناگزير به مراجعه مستقيم به شهرداري مركز يا شهرداري مناطق بودند اما امروزه دفاتر خدمات الكترونيك شهرداري در مناطق مختلف تهران فعال هستند.

درواقع تاسيس اين دفاتر و ايجاد سايت‌هايي به‌منظور رسيدگي به خدمات شهري در اينترنت را مي‌توان سرآغاز راهي دانست كه مي‌تواند به ايجاد يك شهر الكترونيك منجر شود. با علي‌اصغر قائمي، مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات شهرداري تهران درباره چشم‌انداز ايجاد شهر الكترونيك در تهران به گفت‌وگو پرداختيم و نظرات وي در اين باره را جويا شديم.

* از چه زماني و با چه هدفي بحث خدمات الكترونيك مطرح شد؟

خدمات الكترونيك از يك منظر به اين معناست كه مردم به يكسري از خدمات شهرداري ازطريق اينترنت دسترسي داشته باشند. اين مقوله‌اي است كه در شهرداري تهران از سال1385 به‌طور جدي به آن توجه شده است و اين خدمات يا به‌اصطلاح سرويس‌ها به‌مرور در حال توسعه هستند. هيچ‌گاه نيز نمي‌شود ادعا كرد كه به نقطه مطلوب و پاياني رسيده‌ايم زيرا حجم خدمات بسيار زياد است و شرايط روزبه‌روز تغيير مي‌كند. به‌ويژه زماني كه محيط‌هاي يكپارچه پديد مي‌آيند و تعاملات بين سازماني شكل مي‌گيرد، طبيعتا اين خدمات با ارزش افزوده‌هاي جديدي روبه‌رو مي‌شوند كه فرصت‌هاي بهتري را ايجاد مي‌كنند. بنابراين سابقه بحث خدمات الكترونيك عمدتا به دوران اوايل مديريت دكتر قاليباف بازمي‌گردد.

* دليل ايجاد دفاتر الكترونيك چه بود و آيا بالارفتن حجم خدمات نيز در تاسيس اين دفاتر دخيل بود؟

عمدتا به 2دليل درحال حاضر ناگزيريم بخشي از خدمات الكترونيك را به‌صورت حضوري ارائه دهيم كه البته امكان دارد اين دلايل در آينده مرتفع شود؛ يكي از اين دلايل پشتيباني از آن دسته از شهرونداني است كه توانايي، قابليت يا امكان دسترسي به اينترنت را ندارند. ما اقشار مسن داريم و اقشاري داريم كه با دنياي مجازي آشنا نيستند و اين يك امر كاملا بديهي است. دليل دوم اين است كه برخي از خدمات به يك بار احراز هويت احتياج دارند. به‌عنوان مثال شما تصميم به تخريب ملك خود گرفته‌ايد و مجوز تخريب مي‌خواهيد؛ اين مجوز را نمي‌توان به‌طور غيرحضوري به دست آورد، زيرا داراي بار حقوقي سنگيني است. در مورد فروش ملك نيز به‌‌رغم آنكه ممكن است زماني به نقطه‌اي برسيم كه صددرصد اطلاعات در اين باره در فضاي مجازي وجود داشته باشد اما اصلا پذيرفتني نيست كه يك نفر ملك خود را بفروشد و نفر ديگري آن را بخرد و اين دو نفر هيچ‌گاه يكديگر را نبينند. بنابراين اين دو دليل ازجمله دلايل عمده انتقال خدمات ما به نقاطي است كه آنها را دفاتر الكترونيك نام گذاشته‌ايم.

* كمي نيز درباره شهر الكترونيك توضيح دهيد و برايمان بگوييد چه زماني ما به هدف داشتن يك شهر صددرصد الكترونيك دست خواهيم يافت؟

شهرداري بخشي از مديريت شهر را به‌عهده دارد و بخش ديگري از خدمات شهري توسط ساير نهادها انجام مي‌گيرد. به‌دليل اينكه درحال حاضر از مديريت يكپارچه شهري برخوردار نيستيم، تحقق كامل شهر الكترونيك زماني ميسر خواهد شد كه همه دستگاه‌هاي شهري ازجمله شهرداري، خدمات خود را به فضاي مجازي انتقال داده باشند.

* مجازي شدن، دستگاه‌هاي دولتي را نيز شامل مي‌شود؟

بله مردم در زندگي روزمره خود به آب، برق، گاز، تلفن و انواع و اقسام خدماتي از اين قبيل احتياج دارند. دستگاه‌هاي خدمت‌رسان آموزش و پرورش و فضاهاي فرهنگي، از مولفه‌هاي زندگي شهري محسوب مي‌شوند و هر كدام از آنها به شكلي با مردم در تعامل هستند و به مردم خدمت‌رساني مي‌كنند. همه اين دستگاه‌ها ازجمله شهرداري بايد خدمات خود را در فضاي مجازي قرار دهند؛ درصورت تحقق چنين امري مي‌توان ادعا كرد كه داراي شهر الكترونيك هستيم. اكنون شايد بتوانيم بگوييم كه گام‌هاي اوليه را در اين زمينه برداشته‌ايم. خوشبختانه در حال حاضر مسير طي‌شده اميدوار‌كننده است و نشان مي‌دهد كه خواهيم توانست به هدف داشتن شهر الكترونيك برسيم.

* درباره مفهوم شهروند الكترونيك نيز قدري توضيح مي‌دهيد؟

اين تعابير قراردادي هستند و درواقع نمي‌توان اين تعبير را تعبيري مطلق دانست. بعد از اينكه مفهوم خدمات الكترونيك پديد آمد حول اين مفهوم كلي، يكسري تعابير جديد ديگر نيز شكل گرفت. برمبناي تعاريف آكادميكي كه از شهروند الكترونيك شده است، شهروند الكترونيك به فردي گفته مي‌شود كه سواد ديجيتال حداقلي استفاده از خدمات الكترونيك در شهر را داشته باشد. تربيت اين شهروند الكترونيك وظيفه كدام نهاد، سازمان يا كدام دستگاه است؟ در اين باره بايد به بحث پرداخت و ديد آيا حوزه‌هاي فرهنگي بايد اين كار را انجام دهند يا حوزه‌هاي آموزشي و يا شهرداري اين وظيفه را بايد عهده‌دار شوند يا همه سازمان‌ها و نهادها بايد اين وظيفه را به انجام برسانند؟ خانواده‌ها و مدارس در سطوح ابتدايي و متوسطه چقدر در تربيت شهروند الكترونيك نقش دارند؟

* در راسـتاي يكپارچه‌سازي‌ خدمات شهري و ايجاد شهر الكترونيك با دولت تعامل داريد يا مكاتباتي انجام داده‌ايد؟

بله به‌دليل اينكه شهرداري‌ها هم به نوعي از حكومت‌هاي محلي محسوب مي‌شوند و به تبع آن بحث سند توسعه دولت الكترونيك مربوط به حوزه مسئوليت آنها نيز مي‌شود، يكسري نشست‌هاي منظم را با مديريت توسعه منابع انساني رياست‌جمهوري داشته‌ايم و توانسته‌ايم با يكي دو بخش تعامل برقرار كنيم؛ يكي با بخش برق و دوم، بحث‌هاي مهم و مثمرثمري كه با نيروي انتظامي در اين زمينه انجام داده‌ايم و اميدواريم تا پايان سال‌جاري ارتباط الكترونيكي شهرداري تهران با ناجا برقرار شود.

* شبكه فيبر نوري شهر تهران به چه منظوري راه‌اندازي شده است؟

اين شبكه‌اي است با كاربرد اختصاصي در حوزه ترافيك و كاربرد اقتصادي ندارد و كاربرد آن كاملا درون‌سازماني و ماموريتي است. در همه شهرها مرسوم است كه چنين شبكه‌اي را براي مديريت ترافيك خود داشته باشند.هرچه شبكه فيبر نوري گسترده‌تر و كامل‌تر باشد امكان به‌كارگيري سيستم‌هاي هوشمند در كنترل ترافيك بيشتر است. ايجاد تقاطع‌هاي هوشمند، نصب دوربين‌هاي نظارت تصويري و ثبت تخلفات، مديريت و كنترل ناوگان حمل‌ونقل عمومي و ترافيك، همه و همه وابسته به ايجاد شبكه فيبر نوري است.

دوشنبه|ا|15|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن