تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805891495




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكريم و تخريب در اخلاق اجتماعي و سياسي


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: تكريم و تخريب در اخلاق اجتماعي و سياسي
ضرورت اكرام و احترام به شخصيت صالحان
ما از اسلام كه ديني سرشار از زيبايي‌ها و آرامش‌هاست چه مي‌دانيم و چه معرفت و شناختي از تحول‌آفريني‌ها و طراوت‌زايي‌هاي آن به دست آورده‌ايم؟
آيا اين دين رهايي‌بخش را به برخي از آموزه‌ها و دستورالعمل‌هاي فردي و عبادي محدود كرده‌ايم و همه دينداري خود را در جاري كردن ذكري بر لب و رنجي بر تن به عينيت درآورده‌ايم و ديگر هيچ حقيقتي از ديانت را در صحنه‌هاي زندگي اجتماعي و عرصه‌هاي حيات سياسي به تجلي در نياورده‌ايم؟
در برابر دانسته‌هاي اندك خويش از دين و معرفت‌ها و بينش‌هاي ناقص خود از اسلام، چه احساس مسئوليتي داريم؟
آيا ضعف‌ها و كاستي‌هاي دين‌پژوهي و آگاهي‌يابي‌هاي خود را پوشيده مي‌داريم و به روي خود نمي‌آوريم كه از جامعيت دين چيزي نمي‌دانيم و نمي‌خواهيم كه بدانيم تا به رفتار و عمل درآوريم؟
اين سخن را وامي‌گذاريم و به همين مقدار بسنده مي‌كنيم، كه دردها بسيارند و درمان‌ها اندك. پس بهتر كه به نمونه‌اي از ضعف‌ها و كاستي‌هايمان درباره تعاليم زيباي دين و وظايف و مسئوليت‌هايمان در شناخت آنها و به حيطه رفتار و عمل درآوردن آثار ارزشمندشان بپردازيم. اين ضعف و نقصان در توجه به دو موضوع مهم و متضاد در اخلاق اجتماعي و سياسي نهفته است كه عبارتند از "تكريم" و "تخريب".
اگر عميق بينديشيم و در واقعيت‌هاي حيات اجتماعي و سياسي نظر گستريم، درخواهيم يافت كه ما در شناخت اهميت و نقش اخلاق اجتماعي و سياسي دچار مسامحه و سهل‌انگاري هستيم و به همين دليل است كه نمي‌دانيم چه وظايفي بر دوش داريم و چگونه در مواجهات و تعاملات خويش به شيوه‌ها و راهكارهاي موردنظر دين گرايش يابيم.
در اخلاق اجتماعي و سياسي، دو موضوع "تكريم" و "تخريب" كه در نقطه مقابل هم هستند و اولي فضيلت اخلاقي و دومي رذيله اخلاقي مي‌باشد، بايد بيشتر به مداقه درآيد. زيرا غفلت ما در اين باره فراوان است و مشكلات ناشي از آن نيز انبوه مي‌باشد.
درباره "تكريم" بايد بدانيم كه در تعاليم اسلام با دستورات صريح و روشني مواجه هستيم كه به احترام شخصيت مومن فرا مي‌خوانند و اين نشان مي‌دهد كه برخي از افراد و گروه‌ها چقدر در بيراهه‌هاي گمراهي‌زا حركت مي‌كنند كه بسيار آسان و آسوده به شخصيت مومنان و صالحان مي‌تازند و نه تنها احترامي براي آنان قائل نيستند، كه هتك حرمت و بازي با آبروي آنان را براي خود يك وظيفه مي‌دانند و حتي انتظار دارند بناي ديانت و مسلماني‌شان بر اين ركن متزلزل استحكام داشته باشد و حتما به خدا هم نزديك شوند! و رضايت و خشنودي او را جلب كنند!
برخلاف تصور اين افراد و گروه‌ها، در گفتار و رفتار رسول گرامي اسلام(ص) چنين آمده است كه آن حضرت به شدت به تكريم افراد مي‌پرداخت و همواره از آنچه موجب كم‌رنگ شدن اين پيوند و رابطه زيبا مي‌گرديد نهي مي‌كرد. آن حضرت با صراحت مي‌فرمود:
"كسي درباره اصحاب و ياران من مطلبي را كه موجب دلسردي و رنجش خاطر است به من نگويد. دوست دارم با دلي پاك و سالم به جمع اصحاب بپيوندم."(1)
مي‌بينيم كه پيامبراكرم(ص) به گونه‌اي براي شخصيت افراد احترام قائل است كه بدون هيچ مصلحت‌انديشي‌هاي خلاف تعاليم الهي، بسيار صريح و قاطع همگان را از بيان سخن و بروز رفتاري كه باعث رنجش خاطر او گردد و اصحاب و ياران و هر فرد از اعضاي جامعه را در نزد او با بي‌احترامي اين و آن مواجه سازد، نهي مي‌كند.
پيامبر اكرم(ص) درباره اين وظيفه مهم در اخلاق اجتماعي و سياسي، به موعظه و اندرز اكتفا نمي‌كرد، بلكه همواره در "عمل" نشان مي‌داد كه براي ديگران احترام قائل است و شخصيت آنان را گرامي مي‌دارد. چنان كه نقل است: هر كس كه بر پيامبر(ص) وارد مي‌شد، پيامبر خدا به تكريم او مي‌پرداخت، و چه بسا عباي خود را زير پاي او مي‌گسترانيد و بالشي كه تكيه‌گاه خودش بود، به او مي‌داد.(2)
بيان چند نمونه از اين سيره و روش اخلاقي در بزرگداشت افراد توسط پيامبراكرم(ص) بسيار عبرت‌زا و درس‌آموز است.
- رسول اكر(ص) در مسجد نشسته بود. مردي وارد شد و به طرف پيامبر(ص) آمد. حضرت از جا حركت كرد و به احترام او قدري عقب رفت.
آن مرد عرض كرد:
"جا وسيع است، چرا قدمي به عقب رفتيد؟"
پيامبر اكرم(ص) در پاسخ فرمود:
"از حقوق مسلمان بودن، براي واردين حريم گرفتن و قدمي به عقب رفتن است."(3)
- وقتي يكي از اصحاب به ديدن پيامبر(ص) مي‌آمد، آن حضرت به احترام او آنقدر مي‌نشست تا خود آن فرد از مجلس خارج شود.(4)
ـ آنگاه كه كسي به ملاقات پيامبر(ص) مي‌آمد و مي‌خواست مصافحه كند، به او دست مي‌داد، و دست خود را نمي‌كشيد تا وقتي آن مرد دست خود را بكشد(5)
- پيامبر اكرم(ص) براي حفظ احترام تمام مردم، در مجالس عمومي نگاه‌هاي مودت آميز خود را به طور مساوي متوجه كليه حاضران مي‌كرد. (6)
برخي از افراد و گروه‌ها - هم از روي "غفلت" كه دردي همه گير است، و هم از روي "تعمد" و با "آگاهي" و براي اين كه به عملكرد تباه خود براي دست‌يابي به اهداف سياسي و جناحي ادامه دهند - چنين برداشت مي‌كنند كه پيامبر اكرم(ص) وظايفي جز ابلاغ وحي و تعاليم اسلام ندارد و با جفايي كه در حق آن رسول الهي روا مي‌دارند، همه كارنامه درخشان رسالت او را به عبادت‌ها و تذكرات و مواعظ محدود مي‌كنند و به عملكردهاي آن بزرگوار در عرصه حيات اجتماعي و سياسي و رعايت دقيق دستورالعمل‌هاي نظام اخلاقي اسلام به طور جامع و در مواجهات و تعاملات گوناگون با افراد و گروه‌هاي مختلف نظر نمي‌گسترند. نتيجه اين "غفلت" يا "تعمد" اين است كه همه ديانت را در شخصيت والاي رسول اكرم(ص) به امور عبادي و شخصي و فردي خلاصه مي‌كنند و بر اين اساس خود را در انجام هر عمل خلاف و متضاد با اخلاق اجتماعي و سياسي اسلام آزاد وبي‌قيد احساس مي‌كنند و از همين جاست كه تاخت و تاز‌ها به حريم عناصر مومن و صالح آغاز مي‌شود و هيچ اثري از تكريم و بزرگداشت اين افراد پاك و خالص و خدوم در فكر و عمل آنان به ظهور و بروز در نمي‌آيد.
اسلام اين افراد و گروه‌هاي مسلمان با مسلمان در نام و عنوان را سطح‌انديش، ظاهرگرا، غافل، مسامحه كار، و برخي را نيز سياست‌باز و جناح‌زده و اسير در حلقه‌هاي تنگ مطامع باندي و به دنبال اهداف خاص سياسي و اقتصادي با حفظ ظاهر ديني و درون و باطن خراب و تباه مي‌داند.
خرابي ايمان و تباهي اين "مسلماني"، از آنجا مايه مي‌گيرد كه هيچ سنخيت و تطابقي بين رفتار و روش اين افراد و گروه‌ها با پيامبر اكرم(ص) وجود ندارد و حال آن كه براساس فرموده خداوند در قرآن كريم، رسول خدا(ص) "اسوه و حسنه"(7) براي جامعه اسلامي است و همه بايد به اخلاق و رفتار فردي و اجتماعي و سياسي آن حضرت اقتدا كنند.
* پاورقي:
1 - الحديث، ج 3، ص 419
2 - همان مدرك
3 - همان مدرك، ص 420
4 - همان مدرك
5 - همان مدرك
6 - همان مدرك
7 - سوره احزاب، آيه 21
* برخي از افراد و گروه‌ها به گونه‌اي در بيراهه‌هاي گمراهي‌زا حركت مي‌كنند كه بسيار آسان و آسوده به شخصيت مؤمنان و صالحان مي‌تازند و نه تنها احترامي براي آنان قائل نيستند، كه هتك حرمت و بازي با آبروي آنان را براي خود يك وظيفه مي‌دانند و حتي انتظار دارند بناي ديانت و مسلماني‌شان بر اين ركن متزلزل استحكام داشته باشد و حتما به خدا هم نزديك شوند! و رضايت و خشنودي او را جلب كنند!
* باعث تأسف است كه گروهي از ما دين رهايي‌بخش و زندگي‌ساز اسلام را به دستورالعمل‌هاي فردي و عبادي محدود كرده‌ايم و همه دينداري خود را در جاري كردن ذكري بر لب و رنجي بر تن به عينيت درآورده‌ايم و ديگر هيچ حقيقتي از ديانت را در عرصه‌هاي حيات اجتماعي و سياسي به تجلي در نياورده‌ايم
* اسلام افراد و گروه‌هاي مسلمان در نام و عنوان را سطح‌انديش، ظاهرگرا، غافل، مسامحه كار، و برخي را نيز سياست‌‌باز و جناح زده و اسير در حلقه‌هاي تنگ مطامع باندي و به دنبال اهداف خاص سياسي و اقتصادي خويش با حفظ ظاهر ديني و درون و باطن خراب و تباه مي‌داند

يکشنبه|ا|14|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن