تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817137567




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عزت و كرامت نفس از نگاه اميرمؤمنان (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:جمهوري اسلامي: عزت و كرامت نفس از نگاه اميرمؤمنان (ع)
آدمي وقتي داراي كرامت نفس شد و به ارزش انساني خويش واقف گرديد شئون مادي و علائق دنيوي در نظرش كم ارج مي‌آيد، به آنها بي‌اعتنا مي‌شود و خود را بزرگتر از آن مي‌داند كه طوق اسارت دنيا را به گردن افكند و براي دست يافتن به تمنيات حيواني و ارضاي غرايز، مرتكب گناه گردد و ارزش انساني خود را تنزل دهد. اولياي گرامي اسلام، علو همت و بزرگي روح افراد عزيز‌النفس را در خلال روايات بيان نموده و نتيجه و اثر كرامت نفس را خاطر نشان ساخته‌اند.
"عن علي عليه السلام قال: من كرمت نفسه هانت عليه شهوته."
"كسي كه از كرامت نفس برخوردار مي‌گردد شهوات نفساني در نظرش خوار و ناچيز مي‌آيد."
* قال اميرالمؤمنين عليه السلام: من كرمت عليه نفسه لم يهنها بالمعصيه.
- آن كسي كه به بزرگي و كرامت نفس خود باور آورده هرگز آن را با پليدي گناه، پست و موهون نمي‌كند.
ملاحظه مي‌فرماييد كه عزت نفس و بزرگواري معنوي، آدمي را به گونه‌اي مي‌سازد كه پيرامون معصيت نمي‌گردد، به شهوات حيواني و تمايلات نفساني بي‌اعتنا مي‌شود و دنيا را با ديدة پستي و تحقير مي‌نگرد.
كساني كه در پرتو مجاهده و كوشش به عز باطني و شرافت روحي نايل شده‌اند، خويشتن را انسان واقعي ساخته‌‌اند، و از كرامت نفس و معالي اخلاق برخوردار گرديده‌اند، خدمت به مردم را وظيفة خود مي‌دانند و بدون منت، كارهاي بزرگي را انجام مي‌دهند و اعمال پرارج خويشتن را به حساب عز انساني و شرافت نفس مي‌گذارند و اين درسي است كه مولي الموحدين، علي‌ابن ابيطالب، آن انسان بزرگ، به پيروان خود آموخته است.
"ان مكرمه صنعتها الي احد من الناس انما اكرمت بها نفسك و زينت بها عرضك، فلا تطلب من غيرك شكر ما صنعت الي نفسك.
كار نيكي را كه نسبت به يكي از افراد مردم انجام مي‌دهي بي‌گمان، خود را اكرام نموده‌اي و با آن كار پسنديده شرافت نفس خويش را زينت بخشيده‌اي، پس شكر عمل نيكت را كه دربارة خودت انجام داده‌اي از غير خودت طلب منما.
تعالي روح و كرامت خلق افراد شريف النفس آنچنان در ضميرشان اثر نيكو مي‌گذارد و روحية آنان را تغيير مي‌دهد كه طرز تفكرشان با انديشة افراد عادي تفاوت بسيار دارد. اينان خدمتگزاري به مردم را از ديدگاه مخصوص به خود مي‌نگرند و بر وفق نگرشي كه دارند عمل مي‌كنند.
"عن علي عليه السلام قال: الكريم يري مكارم افعاله دينا عليه يقضيه.
علي(ع) فرموده: شخص كريم، كرايم اعمال خود را همانند ديني مي‌داند كه بر ذمة اوست و بايد آن را ادا نمايد.
عز و محبوبيت ظاهري كه بر اثر علل و رويدادهايي نصيب انسان مي‌شود از نعمتهاي خداوند است،كسي كه از آن نعمت برخوردار مي‌گردد هر چند مدتش كوتاه باشد بايد از آن نعمت قدرشناسي كند و به وظيفه ديني و عقلي خود عمل نمايد، توجه كند كه اين نعمت همانند ديگر نعمتهاي دنيا موقت و زودگذر است، از ابتدا بايد به فكر زوال آن نعمت باشد، از خداوند بخواهد كه معادل عز ظاهري، او را پيش نفس خودش كوچك و ذليل نمايد تا به موازات عز ظاهري ذلت باطني را در خود احساس كند و اين دو به موازات يكديگر در وجودش استقرار يابند، چنين عزي كه در كنارش احساس ذلت است ماية غرور نمي‌شود و همواره به خاطر دارد كه ممكن است با يك تحول كوچك وضع دگرگون گردد و عز ظاهري به ذلت باطني مبدل شود.
اي دل از پست و بلند روزگار انديشه كن
در برومندي ز قحط برگ و بار انديشه كن
از نسيمي دفتر ايام برهم مي‌‌خورد
از ورق گرداني ليل و نهار انديشه كن
علاوه بر دعا بايدعقل را به كار اندازد، مآل‌انديش و روشن‌بين باشد، از نيروي خرد، آنطور كه بايد، استفاده كند، و با راهنمايي آن خط مشي خود را در ايام عز ظاهري ترسيم نمايد.
"عن علي عليه السلام قال: كفاك من عقلك ما اوضح لك سبل غيك من رشدك."
علي (ع) فرموده است: عقل واقع‌نگر كه راههاي هدايت و ضلالت را در مسيرت روشن مي‌كند و حق را به تو ارائه مي‌نمايد ترا كفايت مي‌كند.
عقل به عزيز ظاهري مي‌گويد در ايام عزت، هر قدر مي‌تواني نسبت به مردم متواضع باش و با فروتني بذر دوستي و محبت در دل آنان بيفشان، عقل مي‌گويد از فرصت محبوبيت استفاده كن، به مردم احسان نما، حوايجشان را برآور، مشكلاتشان را حل كن، و موجبات آسايش فكر و رفاه آنان را فراهم بنما. عقل مدبر و مآل‌انديش مي‌گويد اگر خدمتي براي مردم انجام دادي به رخشان مكش، منت بر سرشان مگذار، آبروي آنان را مبر، و با اين كار ناروا عمل خود را باطل منما، و خلاصه، عزيز ظاهري بايد با دلالت و راهنمايي عقل روشن‌بين قدم بردارد تا در آينده دچار ندامت نشود.
"عن علي عليه السلام قال: ادل شيء علي غزاره العقل حسن التدبير.
علي(ع) فرموده است: بهترين دليل بر روشن بيني عقل، تدبير و مآل‌انديشي است.
)منبع: شرح و تبيين دعاي مكارم‌الاخلاق، اثر مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمين محمد تقي فلسفي)

يکشنبه|ا|14|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جمهوري اسلامي]
[مشاهده در: www.jomhourieslami.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن