تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814658646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

الهه راستگو در كافه خبر:حضور مشاوران نااهل برخي از كانديداهاي انتخابات ۸۸ بود كه سبب شد آن انتخابات يك روند غير معقول به خود بگيرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: الهه راستگو در كافه خبر:حضور مشاوران نااهل برخي از كانديداهاي انتخابات ۸۸ بود كه سبب شد آن انتخابات يك روند غير معقول به خود بگيرد
انتخابات - نماينده مجلس پنجم، به عنوان كانديداي مجلس نهم سر ليست جبهه مردمي اصلاحات است.


معصومه ستوده: الهه راستگو با حضور در كاف خبر، در لابه لاي سخنان خود از كم بودن تعداد نمايندگان زن در مجلس انتقاد كرده و تصريح دارد كه بايد تدابيري از جمله اختصاص سهميه 30 درصدي به زنان در نظر گرفت تا حضور زنان به عنوان نماينده سير نزولي پيدا نكند.

عضو شوراي مركزي حزب كار پيش بيني حضور حداكثري از سوي اصلاح طلبان در آينده را دارد و بر اين باور است كه اصلاح طلبان براي حفظ نظام در برابر دشمن، حضور گسترده اي پاي صندوق هاي راي خواهند داشت.

مشروح گفت وگو با وي را در ادامه بخوانيد:

مهمترين هدف شما از كانديداتوري در انتخابات مجلس نهم چيست؟

كسي كه كانديداي مجلس مي شود ازحضورخود اهداف خاصي دارد. براي تحقق اين اهداف تصميم گرفتم تا در انتخابات كانديدا شوم. با توجه به روند فزاينده راي من در تهران، اسلامشهر ري و شميرانات، احساس كردم كه در اين دوره راي من بيشتر از دورههاي قبل خواهد شد. شايد خدا هم كمك كرد و با لطف مردم امكان حضور ما در مجلس امكان پذير شود. به نظر من حضور در پاي صندوقهاي راي براي هر شهروندي يك وظيفه و تكليف بوده و در اين ميان اگر كساني داراي توانمندي حضور در مجلس هستند بايد در اين عرصه حضور پيدا كنند. بخصوص كه من با توجه به سابقه كار 15 ساله در آموزش و پرورش، تدريس در مراكز تربيت معلم، انتخاب شدن به عنوان مدرس نمونه شهر تهران و برخورداري از تحصيلات اكادميك در رشته مديريت آموزشي، حضور درمجلس پنجم، مدير كل اشتغال زنان وزارت كار و ....از اين توانمندي برخوردارم كه در مجلس نهم حضور موثري داشته باشم.

من به عنوان كانديدايي كه دانش آموخته رشته مديريت آموزشي هستم بر اين باورم كه بايد آموزش را سرلوحه كارهاي خود قرار داده و كمتر آزمون و خطا انجام بدهيم. در مجلس پنجم براي پيشبرد طرحها از ظرفيتهاي مختلف استفاده كردم و خدا را شكر كه در آن دوره با توجه به حضور در كميسيون امور اداري و استخدامي و كميسيون زنان جوانان و خانواده، فعاليت موثري داشتم .

فكر مي كنيد مجلس تا چه حد مي تواند در رفع اين معضلات موثر باشد؟

من بر اين باور هستم كه مجلس تنها نبايد وظيفه قانونگذاري را انجام دهد كما اينكه زياد در اين حوزه خلايي احساس نميشود. مگر اينكه لازم باشد تا قانون با توجه به زمان به روز شود. به نظر من بيشتر بايد بعد نظارتي مجلس را تقويت كرد. به نظر من نظارت مجلس در صورتي كه همدلي بين قواي كشور از جمله مجلس و دولت وجود داشته باشد، ميتواند مشكلات موجود را حل كند.

برخي معتقدند كه اصلاح طلبان قصد حضور در انتخابات را ندارند. شما به عنوان سر ليست جبهه مردمي اصلاحات، پيش بيني تان در مورد حضور اصلاح طلبان در انتخابات چيست؟ چه برنامههايي در نظر داريد تا قشري كه نسبت به آقاي زارع فومني و جبهه مردمي اصلاحات اعتماد لازم را ندارند، مجاب كنيد تا در انتخابات حضور پيدا كنند؟

در هر كاري بايد از افراد دست اندكار تشكر كرد . در حال حاضر با توجه به تحريمها و تهديدها، انتخابات مجلس حساس است . مردم ما نيز در همه دوران گذشته حضور خود را در صحنه حفظ كردند. من از همين طريق لازم ميدانم كه از همه كسانيكه در تهيه ليستها دخالت داشتند تشكر كنم. به هر حال بايد كسي سر كار را بگيرد تا كار به سرانجام برسد. هدف اين افراد اعم از اصولگرا و اصلاحطلب خدمت به نظام است. بنابراين كسي كه داخل اين نظام فعاليت مي كند، به طور قطع قانون اساسي را قبول دارد. از اين رو اين سخن كه «من نميخواهم در انتخابات شركت كنم»، معني ندارد. البته من معتقدم دوستاني كه در يك مقطع زماني از مسائلي دلگير شدند، همچنان دلسوز نظام هستند. قابل ذكر است كه بگويم من علاوه بر ليست جبهه مردمي اصلاحات، در ليست مردمسالاري و اساتيد دانشگاه نيز حضور دارم.

بسياري از چهره هاي شاخص اصلاح طلب در مورد انتخابات مجلس سكوت كردند. آيا شما با چهره هايي همچون آقاي خاتمي رئيس دولت اصلاحات در مورد نحوه حضور در انتخابات آتي رايزني داشته ايد؟

آقاي خاتمي در مورد انتخابات سكوت كردند اما اين موجب نميشود كه من به عنوان كسي كه سابقه نمايندگي را در كارنامه خود دارم، منتظر بمانم تا ببينم كه چه اتفاقي رخ بدهد. من به عنوان يك اصلاحطلب، حضور در انتخابات را وظيفه خود دانسته و ثبت نام كردم و هم اكنون نيز در اين رقابت براي حضور در انتخابات مجلس نهم فعاليت دارم. ما احساس ميكنيم كه در شرايط فعلي قهر كردن نتيجه اي ندارد. من دو جناح اصلاحطلب و اصولگرا را به دو تيم استقلال و پرسيپوليس تشبيه ميكنم كه در هنگام بازي با يكديگر رقيب يكديگرند و زماني كه در تيم ملي قرار ميگيرند و قرار است با يك تيم خارجي بازي كنند با همديگر همدل هستند و تمام تلاش خود را به كار مي گيرند تا پيروز شوند. اين دو گروه سياسي هم كه در حال حاضر با هم رقيباند، در برابردشمن ميايستند. اين مساله در مورد بزرگان اصلاحطلب نيز صدق ميكند. آنها نيز حاضر نيستند كه مشكلي براي كشور به وجود آيد.

شما تا به حال با افراد شاخص احزاب اصلاحطلب در مورد انتخابات رايزني كرديد از جمله خانم هايي كه با آنها در مجلس هم دوره بوديد؟

متاسفانه فرصت محدود زمان قبل از انتخابات، اجازه نداده كه اين گفتگو صورت بگيرد. هرچند خود اين دوستان دغدغه​هاي زيادي دارند. اما به عنوان كانديدا من آنقدر مستقل هستم كه با اراده شخصي براي حضور در انتخابات تصميم بگيرم و خود را بينياز از كسب تكليف ميدانم. من با بسياري از دوستان تماس گرفتم و از آنها خواهش كردم كه در انتخابات شركت كنند تا يك ليست از زنان اصلاح طلب تشكيل شود اما دوستان در مورد ثبت نام معذوريتهاي خاص خود را داشتند.

بعد از انتشار خبرحضور شما در خبرآنلاين، يكي از كاربران خواسته است كه شما اصلاح​طلبي را تعريف كنيد؟

به نظر من اصلاحطلبي چيزي نيست جز گفتمان امام راحل و ارزشهاي انقلاب و قانونمداري و چيزي نيست جز احترام به راي مردم. اصلاحطلبي از قبل وجود داشته است من نيز به عنوان يك كانديداي اصلاح طلب در اين عرصه حضورپيدا كردم تا اصلاح طلبي متوقف نشود و اين جريان سياسي به حيات خود ادامه بدهد. البته بعد از انتخابات گذشته حوادثي ايجاد شد كه برخي دلگير شدند و هزينه زيادي را پرداخت كردند. مهمترين عامل آن وجود ناهماهنگي و حضور مشاوران نااهل براي برخي از كانديداها بود كه سبب شد انتخابات 88 يك روند غير معقولي را به خود بگيرد. به هرحال افرادي در انتخابات شركت كردند اما بعد از پايان انتخابات، حوادثي را به وجود آوردند كه غير معمول بود. اين افراد با پايان نبخشيدن به حوادث پس از انتخابات 88، موجب شدند تا حوادثي كه موجب دلگيري شد به وجود بيايد. كما اينكه فردي در خيابان در حال راه رفتن بوده و اتفاقي براي وي رخ داده يا اينكه بسياري از مادران هزينههاي زيادي متقبل شدند. افرادي كه بعد از انتخابات آب به آسيب دشمن ريختند، بايد جوابگو باشند. به نظر من بايد قواعد بازي را رعايت كرد. كما اينكه درهمه جاي دنيا بعد از برگزاري انتخابات، افراد به هم تبريك مي گويند. همچنانكه اين روند در انتخابات آمريكا و رقابت بين دو حزب موجود نيز صدق ميكند. اين اتفاقات اندكي از بيرون خط داده مي شد و موجب هزينههاي گستردهاي شد.

برخي از كاربران در سوال خود پرسيدهاند كه شما در يك دوره مستقل و در دوره به عنوان يك نامزد اصولگراي دو آتشه و در نهايت به عنوان يك اصلاحطلب وارد عرصه شدهايد. در اين مورد چه جوابي داريد؟

من در دوره پنجم به عنوان يك نامزد مستقل شركت كردم. در انتخابات مجلس ششم نيز با وجود مستقل شركت كردن در تهران راي بسيار خوبي را آوردم و نفر 37 شدم. در انتخابات هفتم و هشتم نيز در ليست اصلاح طلبان بودم در دوره هشتم نيز به مرحله دوم راه پيدا كردم. البته اقبالي براي حضور در مجلس هشتم را نداشتم. در انتخابات شوراي شهر نيز در ليست اصلاحطلبان قرار گرفتم.

من به عنوان يك اصلاح طلب براين باورم كه تورم زياد و بيكاري و گراني معضلات بسيار زيادي را ايجاد كرده است بنابراين احساس مي كنم كه بايد برنامههايي را در مجلس نهم براي رفع اين معضلات در نظر گرفت تا مشكلات حل شود. در ضمن من هيچ وقت اصولگراي دو آتشه نبودم. من هيچ دورهاي نامزد اصولگرايان نبوده و در ليست آنها قرار نگرفتم. در حال حاضر هم جبهه مردمي اصلاحات تشكيل شده از كساني كه براي اصلاح امور جامعه تلاش مي كنند. براي پاسخ به كاربرانتان مي توان سخن مقام معظم رهبري مبني بر اصولگراي اصلاح طلب و اصلاح طلب اصولگرا را بارديگر مورد توجه قرار داد. ما به اصلاحطلب بودن خودمان افتخار كرده و حضور ما در انتخابات نمودي از اصلاح طلبي است. ضمن اداي احترام به سابقه اصلاحطلبي مي خواهيم كه اين تفكر را در جامعه نهادينه كنيم .

فضاي انتخابات را چگونه ارزيابي مي​كنيد؟

به نظر من مردم همچنانكه در دورههاي قبل حضور داشتند، در انتخابات آتي نيز حضور پيدا خواهندكرد تا بدين ترتيب با تحريم​ها و تهديد ها مقابله كنند. فضاي شهرهم تبليغاتي شده است. هرچند من بر اين باورم كه در تهران تبليغات چندان كارآيي ندارد . در اين ميان جبهه متحد اصولگايان با تشكيلات منسجم وارد عرصه شده كه البته تجربه 30 ساله در اين كار دارد. اما گروههاي ديگراز كاستيهايي برخوردار هستند. با اين وجود آنچه كه مردم تصميم گرفتند در نهايت اتفاق خواهد افتاد .

اقبال مردم تهران را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

من با توجه به شرايط موجود احساس مي كنم كه اقبال مردم نسبت به ما بيشتر شده است . اقبال به اصلاح طلبان با توجه به شرايط موجود در كشور به مراتب بيشتر است. ما بايد سعي كنيم تا در سايه همدلي بسياري از ناملايمات و نامهرباني را برطرف كنيم .

شما فكر مي كنيد كه راي آوردن شما مرهون حضور گسترده مردم است يا مشاركت محدود آنها ؟

اقبالبه ما در گرو حضور گستردهتر مردم است. من در يك دوره سي و هفتم بودم اما در دور بعد كه اقبال مردم بيشتر شده نفر سي و چهارم تهران شدم. به هرحال با وجود ارتباطات گسترده تر نسبت به گذشته من اميدوارترم و پيش بيني بهتري نسبت به حضور مردم دارم .

فكر مي كنيد چند درصد از مردم تهران در انتخابات مشاركت كنند؟

مردم حضور گستردهاي در انتخابات مجلس خواهند داشت و تصور مي كنم كه حود 60 درصد باشد .

يعني بالاي سه ميليون نفر در تهران شركت مي كنند ؟

اين پيش بيني من است امكان دارد كه محقق نشود .

در صورت 60 درصد بودن مشاركت مردم، شما در دور اول وارد مجلس مي شويد؟ چون خوشبيانهترين پيش بينيها حكايت از مشاركت 35 درصد تا 40 درصدي مردم دارد. البته نمي توان قاطعانه نظر داد زيرا هيچ چيز ثابت نيست و امكان دارد كه كه يك اتفاق روند را تغيير بدهد ؟

بله كلا مردم ما غير قابل پيش بيني هستند .

دغدغه هاي شما به عنوان كانديداي مجلس چيست ؟

دغدغه ها ما در مورد آزادي مطبوعات و آزادي احزاب است تا آنها بتوانند مشكلات مردم را منعكس نمايند. من به عنوان يك كانديدا برنامههايي را براي زنان، جوانان و هنرمندان و ورزشكاران، كارگران و بازنشستگان و نيروهاي مسلح دارم. زيرا سابقه 30 سال فعاليت در كارنامه خود دارم و براين باور هستم كه اين بار با دست پر وارد مجلس خواهم شد. احساس من اين است كه ليست جبهه مردمي اصلاحات ليست خوبي خواهد بود اگر اين مجموعه به طور كامل راي بياورد كه بسيار بهتر است در غيراينصورت اگر چند نفر از اين ليست نيز راي بياورند بازهم فرصت خواهد بود .

فكر مي كنيد بين ليست شما و ليست «صداي ملت» كداميك از اقبال بيشتري برخوردارند؟

تعدادي از اعضاي آن ليست در ليست ما هم هستند، از جمله آقاي مطهري و محجوب. من در اين مورد برآوردي ندارم. كما اينكه تصريح دارم كه نبايد كانديداهاي ديگر را تخريب كرد. نبايد مرتب ديگران را نفي و خودمان را اثبات كنيم. به نظر من رعايت اين اصل در بين اصولگرايان موجب موفقيت آنها شده است. زيرا همدلي و همراهي لازم را باهم دارند. متاسفانه اصلاحطلبان در گذشته با هم همراهي لازم را نداشتند و در حال حاضر نيز از انسجام كافي برخوردار نيستند. من اميداورم كه مردم ما حماسهاي ديگر را روز جمعه خلق كنند تا مشتي محكم بر دهان ياوه گوياني زده شود كه اصرار بر عدم شركت دارند .

فكر مي كنيد كه ليست صداي ملت بيشتر راي ميآورد يا جبهه متحد ؟

من نظر سنجي نكردم كه ببينم كدام ليست راي بيشتري مي آورد هرچند من خودم كانديدا بوده و با اين دوستان رقابت مي كنم .

مهمترين انتقاد شما نسبت به عملكرد مجلس هشتم چيست ؟

مهمترين انتقاد من كم بودن تعداد زنان در مجلس است. كما اينكه در مجلس پنجم چهارده نماينده زن در بين 270 نفر نماينده وجود داشت. اما در حال حاضر اين تعداد به 8 نفر در 290 نفر رسيده است. با وجود آنكه 20 نفر به تعداد نمايندگان اضافه شده است اما از تعداد نمايندگان زن كاسته شده. البته زنان ما هنوز به خود باوري نرسيدهاند ودر ضمن ميزان تخريب زنان به مراتب بيشتر است. فارغ از تعداد زنان، بحث هدفمندي يارانه ها مساله اصلي است. هرچند اين موضع اختصاص به اين دولت ندارد. كما اينكه بحث هدفمندسازي يارانه ها در زمان آقاي هاشمي و خاتمي هم مطرح بود. اين قانون ميتوانست بهتر از اين اجرا شود. زيرا موجب تورم و گراني گسترده شده و فشار زيادي را بر طبقه كم درآمد و بخصوص قشر متوسط وارد كرده است. در صورت حضور در مجلس نهم مي توان تدابيري را يه كار گرفت تا ميزان فشار بر مردم كاهش پيدا كند.

از سوي ديگر بايد لايحه حمايت از خانواده كه در واقع لايحه «تزلزل خانواده» است، اصلاح كرد. به محض مطرح شدن آن طرح، من و چهار نفر از زنان اصلاح طلب ادوارگذشته به مجلس رفته و با نمايندگان اين دوره از جمله آقاي لاريجاني در اين مورد صحبت كرده و ايرادات لايحه را به نمايندگان متذكر شديم. در نهايت لايحه بار ديگر به كميسيون بازگردانده شد. البته براي من جاي سوال دارد كه خانمهاي نماينده دوره هشتم بيشتر پيگير تصويب اين لايحه بودند! اميد است كه در عمر باقي مانده مجلس هشتم، اين لايحه به تصويب نرسد و ما در مجلس نهم به آن رسيدگي كنيم .

برنامه هاي شما براي كارگران چيست ؟

كارگران بايد نمايندگاني را در مجلس داشته باشند كه در اين مورد دغدغه آنها را داشته باشند و براي اين كار بايد از يك كميسيون تخصصي برخوردار باشند .پيگيري ساير كميسيون ها در اين مورد كافي نبوده و بايد از نزديك اعضاي اين كميسيون با كارگران كار كرده باشند. به هر حال بايد تعداد نمايندگان كارگري زياد شود و براي افزايش تعداد اين نمايندگان بايد تلاش كرد. من اگر وارد مجلس شوم به طور قطع دغدغه كارگران را مهمترين دغدغه خود قرار مي دهم و طرحهايي در خصوص اقشار ضعيف و كم درآمد تدارك ديدهام تا در صورت حضور در مجلس مطرح كنم .

شما به عنوان مدير اشتغال زنان وزارت كار براي حل مشكل بيكاري كه مهمترين مشكل پيش روي مجلس نهم است چه برنامه عملياتي را تدارك ديده ايد؟

من با توجه به سابقه حضور در وزارت كار يك سري مطالعات شخصي با بهرهگيري از تجربه مديريتي نگاشتم كه براي كارآفريني و اشتغال زايي بسيار كار گشا است. بخصوص اينكه بسياري از فارغ التحصيلان ما دختران جواني هستند كه هنوز نتوانسته اند كار مناسبي پيدا كنند. هرچند تدابيري براي رفع معضل بيكاري اجرا شده كه جاي تشكر دارد. اما به نظر ميرسد كه اين اقدامات كافي نبوده است. اميدوارم اقبال زنان در اين دوره مجلس بيش از قبل بوده و درصد زنان نماينده مجلس بالا برود.

/29214

چهارشنبه|ا|10|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن