تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815412819




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انتخابات، عرصه آگاهي يا آگهي؟!


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: انتخابات، عرصه آگاهي يا آگهي؟!
تبليغات كانديداها براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي از امروز آغاز شده است و كانديداهاي تأييد صلاحيت شده تا صبح پنجشنبه هفته بعد مجازند خود را به مردم بشناسانند.

به گمانم درباره ضرورت حضور و مشاركت مردم به‌قدر كفايت اطلاع‌رساني شده و مردم هوشيار ما نيز به خوبي با اهميت داخلي و بين‌المللي آن در اين برهة زماني خاص آشنا هستند. آنچه كه در اين يادداشت به آن مي‌پردازم تفاوت‌هاي انتخابات اخير مجلس با انتخابات در دوره‌هاي گذشته است.

شايد در نگاه نخست چنين به نظر برسد كه با توجه به نبود احزاب سياسي شناخته شده و دگرگوني‌هاي سياسي كه بعد از انتخابات رياست جمهوري در حيات و فعاليت احزاب شناخته شده قبلي به وجود آمد، انتخابات اين دوره قابليت‌هاي لازم را براي شورآفريني و امكان مناسب براي انتخاب آزادانه مردم ندارد. اما اگر نگاهي به تركيب داوطلبان و فهرست‌هاي انتخاباتي بيندازيم درخواهيم يافت كه در اين دوره چندين جريان جديد با فهرستهايي تازه خودنمايي مي‌كنند و جالب اينكه اگر در دوره‌هاي گذشته بيشتر دو جريان اصلاحات و اصولگرا ميداندار رقابت بودند درحال حاضر با چند فهرست جداگانه روبرو هستيم كه نشانگر تكثر آرا و بروز اختلافات بينشي حتي در دوران جريان اصولگرايي است. در اين مجال نمي‌خواهم به يك ضعف عمومي در فضاي رقابت سياسي كشور اشاره كنم ازجمله به اينكه حتي جريانهاي مشهوري چون اصلاحات يا كارگزاران يا جريانهاي كمتر شناخته شده‌اي چون اعتدال‌گرايان، عدالت‌خواهان و نظاير آن مثل جريانهاي اصولگرايي و تقريباً مانند ساير احزاب و جبهه‌ها و تشكّلها فاقد چارچوبها و ساختارهاي شناخته شده حزبي بوده و هستند و بيشتر به اعتبار افراد و چهره‌هاي شاخص خود شناخته مي‌شوند و صرفاً در روزهاي انتخابات نامشان مطرح مي‌شود و فعاليت‌هايشان شكل ‌مي‌گيرد، اما به هرحال اسمها و عناوين شناخته شده‌اي بوده‌اند و شايد اين تصور شكل بگيرد كه خلأ حضور جدّي آنان مي‌تواند فضاي رقابت سياسي و انتخاباتي را چنان تنگ كند كه امكان انتخاب را بگيرد. ليكن در عمل مي‌بينيم كه در اين دوره هم نه‌تنها يك ليست واحد از افراد تأييد صلاحيت شده بلكه چند فهرست مختلف ديده مي‌شود و به اعتقاد برخي كارشناسان فهرستهاي جداگانه در ميان خود جريان اصولگرايي در اين دوره بيش از هر دوره ديگري است. ضمن آنكه جريانهايي نظير اصلاحات، مردمسالاري يا اعتدال‌گرايان و... كه همواره خود را منتقد جريان اصولگرايي با تفاوت‌هايي معرفي كرده‌اند، فهرست‌هاي خودشان را دارند. حتي اگر معتقد باشيم كه در جريان انتخابات اخير مي‌شد با تسامح بهتر و ايجاد فضاي بازتر و مناسب‌تر براي ورود چهره‌هاي موجّه جريان اصلاحات، فضاي بانشاط‌تر و رقابتي‌تري را فراهم آورد، بازهم نمي‌توان گفت كه رقابت انتخاباتي اين دوره داراي شرايط قابل قبول نيست و در ميان كانديداها نمي‌توان تركيب مناسبي براي مجلس آينده طبق خواست‌ها و مطالبات متنوع مردمي يافت. به‌خصوص آنكه بدانيم به‌جز تهران و چند شهر بزرگ كشور، اصولاً انتخابات مجلس چندان نسبت تام و تمامي با جريانهاي سياسي پيدا نمي‌كند و مردم چندان از احزاب و گروهها تبعيّت نمي‌كنند. اما آنچه كه گفتنش در اين مرحله ضرورت پيدا مي‌كند طرح چند نكته مهم و توجه دادن همگان به هشدارهايي است كه غفلت از آن مي‌تواند خسارت‌بار باشد.

نكته نخست آنكه وظيفه نمايندگي مشخص است. كار مجلس قانون‌گذاري است. ممكن است در جريان انتخابات عده‌اي بخواهند براي جلب نظر مردم و اخذ رأي از آنان وعده‌هايي بدهند كه خارج از توان و وظايف آنهاست.

دلخوش داشتن به اين وعده‌ها و براساس حجم و شيريني آن اعتماد كردن به وعده‌دهندگان، خسارت‌بار است. همه ما بايد توجه كنيم كه وظيفه نماينده قانون‌گذاري و نظارت است. اينكه يك نماينده داراي چه صلاحيت، مهارت، توان علمي و فكري و مديريتي و مديران چه ميزان شناخت و بصيرت و آگاهي است تا قوانين خوب و مناسب در جهت رفع مشكلات كلان جامعه تدوين كند و چه قدرت و ظرفيتي براي نظارت بر كار دستگاهها و به‌خصوص عملكرد قوه مجريه و كارگزاران و مديران و نحوه عملكرد دستگاهها دارد، بسيار مهم است. قاعدتاً مردم مي‌دانند نماينده‌اي كه مثلاً‌ براي راه‌اندازي يك بيمارستان در حوزه نمايندگي‌اش حاضر است يك ضعف بزرگ را در وزارت بهداشت ناديده بگيرد يا براي افتتاح يك جاده يا اتوبان در شهر و ديارش، مشكلات عديده وزارت راه را به اصطلاح زير سبيلي رد كند يا مهم‌ترين دغدغه‌اش بشود اين كه چرا فلان رئيس آموزش و پرورش در فلان منطقه عوض شده و كاري با مشكلات نظام آموزشي كشور نداشته باشد، يا براي گرفتن يك اعتباربخشي حاضر به ناديده گرفتن ضعفهاي كلان كشوري يك دستگاه يا وزارتخانه بشود و در يك كلام منافع خرد و كوچك حوزه را با منافع كلان و بزرگ ملي معامله كند، فاقد صلاحيت كافي براي ايفاي وظايف نمايندگي است.

قاعدتاً نمايندگاني كه اهل معامله با قوه مجريه باشند و صرفاً‌ در سوداي گرفتن امتيازات انتزاعي و بخشي حتي به قيمت ناديده گرفتن منافع ملي برآيند، نمي‌توانند براي كشور رشد و توسعه به دنبال آورند. مراقب باشيم كه كانديداها با وعده‌هاي درشت و سنگين كه در نگاه نخست بسيار شوق‌آور و خشنودكننده‌ است به كرسي نمايندگي چنگ نزنند كه بعدها نمي‌توانيم با يادآوري وعده‌هايشان آنان را به پاي ميز هيچ محاكمه‌اي بكشانيم و رأي خود را از آنان پس بگيريم. ارزيابي توان، تعهد، صداقت و ظرفيت كانديداها با صحبت‌ها و وعده‌هايي كه مي‌دهند روشن مي‌شود و اين كار چندان دشواري نيز نيست. مي‌توان از كانديدايي كه هزينه‌هاي گزاف و سرسام‌آور و سخاوتمندانه‌اي براي برنده شدن در انتخابات صورت مي دهد پرسيد كه مگر منافع نمايندگي چيست كه براي آن چنين سرمايه‌گذاري وسيعي صورت مي‌پذيرد؟ به كدام سودا خواهان اين صندلي چرمي هستيد؟ در احوال كانديداها، سوابق، عملكرد، سخنان و رفتار آنان دقيق شويم. فارغ از ليست‌ها و فهرست‌ها نيز مي‌توان افراد متعهد، خوشنام، صاحب‌فكر، وطن‌پرست، دغدغه‌مند و پرتوان را يافت و به آنان مسئوليت نمايندگي را سپرد. آنان كه دغدغه سربلندي و سرفرازي اين ملك و ملت را دارند و برايشان رشد و پيشرفت ايران عزيز و عزت و عظمت اين مردم خوب، از هر چيز ديگري مهمتر است. يقين بدانيم كه اگر دغدغه رشد، توسعه و پيشرفت كشور را داريم و مي‌خواهيم مشكلات بزرگ اقتصادي، اجتماعي، آموزشي، فرهنگي و... مملكت سامان بگيرد و روند اداره امور مطلوب شود، بايد مجلسي نيرومند داشته باشيم. مجلسي برآمده از مردان و زناني كه با شجاعت، توانايي و تدبير بيش از آنكه به خود، يا تنها به مطالبات خرد در حوزه نمايندگي خويش بينديشند، دغدغه‌هاي به مراتب بزرگتري چون رشد، پيشرفت و توسعه جغرافياي بزرگي به نام ايران دارند. اميد آنكه مردم فهيم و با فرهنگ ايران به آگهي‌هاي درشت، شكيل و زيبا اعتماد نكنند و در پس و پشت آگهي‌هاي تبليغاتي و انتخاباتي به ميزان آگاهي افراد براي ايفاي وظايف نمايندگي و ظرفيت و توان، مهارت و صداقت و تعهدشان در انجام تكاليفشان خوب دقيق شوند. كه اين آگاهي بسي مهمتر از آن آگهي است.





يکشنبه|ا|7|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن