تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803285931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اهميت مجلس نهم در بررسي جام‌جم آنلاين انتخابات به معناي مشاركت در حق سرنوشت


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اهميت مجلس نهم در بررسي جام‌جم آنلاين انتخابات به معناي مشاركت در حق سرنوشت
جام جم آنلاين: تا چند روز ديگر، انتخابات مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود و متعاقب آن، جمهوري اسلامي در جريان تجربه ديگري از مردم سالاري ديني قرار خواهد گرفت.«جام جم آنلاين» با توجه به حساسيت و اهميت اين رخداد ملي،چرايي و ضرورت شركت در اين ميدان سرنوشت ساز را مورد كنكاش قرار مي دهد.


چرايي حضور گسترده در انتخابات مجلس نهم

1- در برهه فعلي، حضور گسترده در انتخابات، پيام هاي صريح و روشني را به جامعه جهاني انعكاس مي دهد.

با وجود تحريم نفتي ايران از سوي اروپا و آمريكا، تلاش براي متوقف كردن فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشور و تهديدهاي نظامي غرب و رژيم صهيونيستي، حضور پرشور در انتخابات اين پتانسيل را دارد كه تمامي محدوديت هاي بين المللي عليه ايران را محكوم سازد.

به بيان ديگر، امريكا و متحدانش در تلاش هستند تا به هر طريق ممكن به جامعه جهاني القا كنند كه گفتمان مردم ايران با حكومت جمهوري اسلامي، وجه اشتراكي ندارد و مواضع جمهوري اسلامي، مواضع مردم ايران نيست.

اما شركت گسترده در انتخابات، به افكار عمومي جهان اثبات مي كند كه بين مردم و حكومت ايران فاصله عقيدتي وجود ندارد و در نتيجه، مخالفت با سياست هاي انقلابي جمهوري اسلامي، مخالفت با آرمان هاي ملت ايران است.

2- با توجه به حوادث رخ داده در انتخابات سال 1388، حضور گسترده در انتخابات اخير، كاركردهاي داخلي گوناگوني دارد.

انتخابات مجلس نهم، به راحتي وزن مخالفان نظام را به عموم مردم نمايش مي دهد و اثبات مي كند كه بر خلاف ادعاهاي مطرح شده توسط معاندان نظام، مردم نه تنها از مكانيسم انتخابات دلسرد نشده اند، بلكه همچنان به ميثاق هاي ملي و اسلامي حكومت، پايبند هستند.

با وجود تحريم نفتي ايران از سوي اروپا و آمريكا، تلاش براي متوقف كردن فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشور و تهديدهاي نظامي غرب و رژيم صهيونيستي، حضور پرشور در انتخابات اين پتانسيل را دارد كه تمامي محدوديت هاي بين المللي عليه ايران را محكوم سازد

در حالي كه جناح اپوزيسيون با صدور بيانيه هاي متعدد، خواهان تحريم گسترده انتخابات توسط مردم است اما حضور ميليوني مردم در انتخابات مجلس، آب پاكي را روي دست آنان خواهد ريخت و بي پشتوانه بودن اين بيانيه ها را بيش از پيش آشكار خواهد كرد.

3-جداي از مباحث مطرح شده، حضور در انتخابات، به معناي مشاركت در حق سرنوشت است.

به گفته امام خميني (ره)؛ "مجلس در راس امور است." حال زماني كه يك فرصت قانوني براي تعيين روساي امور كشور وجود دارد، با منطق و برهان سازگار نيست كه از اين موقعيت طلايي استفاده نشود.

با وام گرفتن از مضمون جمله امام (ره) مي توان عنوان كرد كه انتخابات مجلس در ساختار نظام جهموري اسلامي، به حدي با اهميت و حياتي است كه مهم ترين كانون مردم سالاري در كشور را تشكيل خواهد داد.

با توجه به حساسيت قانون گذاري و نظارت نمايندگان بر فعاليت مديران اجرايي كشور، انتخابات مجلس مي تواند نقش پررنگي در آينده سياسي و اجتماعي ايران داشته باشد.

به تعبير ديگر، "بهره گيري كامل از حقوق اعطا شده" ويژگي برجسته هر شهروند هوشمندي است كه ضمن حضور در انتخابات، از نهايت حقوق شهروندي خود بهره مي برد.

مشاركت حداكثري در انتخابات، به مثابه استفاده حداكثري از حقوقي است كه در كف اختيار مردم قرار گرفته است و اگر از بعد ديني هم به اين موضوع نگاه كنيم، منفعل بودن نسبت به آينده يك حكومت اسلامي، توجيه شرعي چنداني نخواهد داشت.

انتخابات مجلس نهم از منظر نمايندگان مجلس

پيرامون اهميت حضور گسترده مردم در انتخابات اخير، چند تن از نمايندگان مجلس نيز در گفت و گو با «جام جم آنلاين» به ايراد نظرت خود پرداختند.

قدرت الله عليخاني، عضو اصلاح طلب مجلس شوراي اسلامي، برپايي انتخابات باشكوه را موجب كم رنگ شدن تهديدها دانست و افزود: انتخابات اخير مي تواند توطئه هاي بين المللي عليه ايران را خنثي كند و به تعبير رهبر معظم انقلاب، اگر انتخاباتي دشمن شكن داشته باشيم، نظام جمهوري اسلامي در برابر خطرات مختلف، مصون تر خواهد شد.

"البته بايد مراقب باشيم كه در اين انتخابات از بداخلاقي هاي سياسي و تخريب كانديداها پرهيز شود."

چند ماهي است كه غربي ها با تمام توان رسانه اي خود براي كاهش شركت مردم در انتخابات برنامه ريزي كرده اند و همين موضوع نشان مي دهد كه آن ها از عدم حضور مردم ايران در پاي صندوق هاي راي، مطامع و منافع زيادي خواهند برد

محمد قيوم دهقاني، عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي نيز معتقد است كه حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس نهم، برنامه هاي استكبار جهاني را نااميد خواهد كرد.

"حضور در انتخابات پيش رو نشان مي دهد كه مردم همچنان از اقتدار 33 ساله نظام دفاع مي كنند و در جهت رسيدن به اهداف عالي انقلاب، عقب نشيني نكرده اند."

وي با اشاره به لزوم آسيب شناسي انتخابات آينده، عنوان كرد: در اين دوره از انتخابات شاهد هستيم كه در بسياري از موارد، پايبندي به اصول حزبي وجود ندارد و برخي از كانديداها، به محض اين كه در يك جبهه پذيرفته نمي شوند، اقدام به تاسيس جبهه اي جديد مي كنند.

"به نظرم وجود جبهه هاي متعدد و به اين شكلي كه مي بينيم، به نفع انتخابات نيست و بهتر است حداقل به جاي اين كه نام گروه هاي انتخاباتي خود را جبهه بگذارند، از نام ائتلاف استفاده مي كردند."

غلامرضا كرمي، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي بر اين باور است كه حضور يكپارچه مردم در انتخابات اخير، مردمي بودن نظام را به جامعه جهاني ، بيش از پيش نشان خواهد داد.

"با وجود جنگ هاي رواني كه تازگي ها عليه ايران به راه انداخته اند، حضور پرشور مردم در انتخابات مي تواند كليه اين توطئه ها را خنثي سازد."

وي با بيان اين كه نبايد هيچ فرد يا گروهي، كام مردم را در اين انتخابات تلخ سازد، اضافه كرد: معمولا اگر مردم براي حضور منتخبان خود در مجلس تلاش كنند اما نمايندگان راه يافته به پارلمان، به وظايف خود عمل نكنند، آسيب جدي به روند انتخابات بعدي وارد خواهد شد.

انتخابات پيش رو، كارشكني ها را خنثي مي كند

محمد نبي حبيبي،‌ دبير كل حزب موتلفه اسلامي در گفت و گو با خبرنگار «جام جم آنلاين»، نسبت به حساسيت انتخابات اخير، اظهار داشت: چند ماهي است كه غربي ها با تمام توان رسانه اي خود براي كاهش شركت مردم در انتخابات برنامه ريزي كرده اند و همين موضوع نشان مي دهد كه آن ها از عدم حضور مردم ايران در پاي صندوق هاي راي، مطامع و منافع زيادي خواهند برد.

"حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس نهم، تمام كارشكني هاي چند ماهه دشمن را خنثي خواهد كرد."

وي با بيان اين كه كانديداها حق تخريب هيچ رقيبي را ندارند، اضافه كرد: كانديداها بهتر است مراقب باشند تا در وهله اول، به صحبت هاي ايراد شده از سوي خودشان اعتقاد داشته باشند؛ زيرا پايبندي به چنين روندي باعث مي شود تا كانديداها، نه به خود و نه به مردم دروغ نگويند.

اتهام زدن هاي بي اساس به كانديداهاي مجلس نهم موجب مي شود كه در آن صورت، رقابت هاي انتخاباتي به تخاصم تبديل شود

اين فعال سياسي در ادامه به تفاوت رقابت و تخاصم در انتخابات اشاره كرد و گفت: كانديداهاي مجلس نهم بايد تنها از نكات مثبت خود در تبليغات انتخاباتي بهره ببرند و سعي نكنند با تخريب ديگران، تاييدي براي خود بگيرند.

"اتهام زدن هاي بي اساس به كانديداهاي مجلس نهم موجب مي شود كه در آن صورت، رقابت هاي انتخاباتي به تخاصم تبديل شود."

دبير كل حزب موتلفه اسلامي در پايان اظهار داشت: من نسبت به تكثر فعلي ليست هاي انتخاباتي كانديداهاي اصولگرا مخالف هستم؛ زيرا در چنين شرايطي اگر اصلاح طلبان با انسجام وارد كارزار انتخاباتي شوند، اين خطر وجود دارد كه پيروز انتخابات باشند.

انتخابات، انگيزه خدمت را بالا مي برد

ابوالقاسم رئوفيان، دبيركل حزب اسلامي ايران زمين نيز در گفت و گو با خبرنگار ما، بالا رفتن انگيزه خدمت رساني را يكي از دستاوردهاي انتخابات اخير دانست و عنوان كرد: اين انتخابات مي تواند تهديدها را به فرصت تبديل كند؛ چه تهديدهاي همه جانبه اي كه از سوي استكبار جهاني و صهيونيسم بين المللي وجود دارد و چه تهديداتي كه در داخل كشور ، نظام را هدف قرار داده است.

رئيس ستاد انتخابات "جبهه ايستادگي" اضافه كرد: اين انتخابات مي تواند انگيزه پرداختن به برخي از موضوعات مغفول مانده را در كشور افزايش دهد. مثلا پرداختن به امر توليد و سرمايه گذاري روي اين موضوع، يكي از نتايج ارزشمند حضور پرشور مردم در انتخابات خواهد بود.

"شايد در ظاهر بين مقوله توليد و انتخابات مجلس رابطه اي احساس نشود اما نبايد فراموش كنيم كه توسعه بخش توليد، رابطه مستقيمي با تصميم نمايندگان دارد. قوانين و تصميمات جديد وكلاي مجلس مي تواند توليد ملي و رفاه عمومي را افزايش داده و انگيزه مردم را براي شركت در انتخابات بعدي، افزايش دهد."

نگاه مقايسه اي به انتخابات مجلس پيشين

در مقايسه با انتخابات مجلس هشتم، تعداد كانديداهاي تاييد صلاحيت شده در انتخابات مجلس نهم با روندي نزولي روبرو بوده است.

در انتخابات مجلس هشتم، بالغ بر چهار هزار و 500 نفر از كانديداها تاييد صلاحيت شدند اما اين تعداد در مقايسه با انتخابات فرارو، حدود 30 صدرصد كاهش يافته است.

البته الزام قانوني مبني بر داشتن مدرك كارشناسي ارشد توسط نامزدهاي مجلس نهم، يكي از عمده دلايل كاهش تعداد كانديداهاي تاييد صلاحيت شده در اين دوره از انتخابات است.

همچنين، حضور پرتعداد ليست هاي انتخاباتي اصولگرايان در اين دوره بسيار چشمگيرتر از دوره پيشين بود؛ به گونه اي كه با وجود تلاش هاي پيوسته بزرگان جناح اصولگرا (جهت اجماع كانديداهاي جناح متبوع خود) باز هم شاهد بوديم كه در اين دوره، افتراق نظر ميان كانديداهاي اصولگرا، بارزتر از مجلس هشتم، خودنمايي كرد.

مطابق آمارهاي رسمي ستاد انتخابات كشور، سطح مشاركت مردم در انتخابات مجلس پيشين، بالغ بر 65 درصد بود و با وجود حساسيت هاي مضاعف تر اين دوره از انتخابات، دور از ذهن نيست كه مردم انقلابي ايران از دل صندوق هاي راي، حماسه اي به جاودانگي تاريخ خلق كنند.

امين جلالوند- جام جم آنلاين

شنبه|ا|6|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن