تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816722363




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشت سياسيدو گزارش براي اثبات صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي ايرانخبرگزاري فارس: گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته‌اي ايران همزمان با انتشار گزارش 16 نهاد اطلاعاتي آمريكا، به اين واقعيت اشاره دارد كه به رغم جوسازي‌ها و فرافكني‌ها، برنامه هسته‌اي ايران در عين حال كه در چارچوب موازين بين المللي به طور صلح آميز در حال فعاليت است، مسير پيشرفت را با سرعتي قابل توجه طي مي‌كند.


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يادداشت سياسيدو گزارش براي اثبات صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي ايرانخبرگزاري فارس: گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته‌اي ايران همزمان با انتشار گزارش 16 نهاد اطلاعاتي آمريكا، به اين واقعيت اشاره دارد كه به رغم جوسازي‌ها و فرافكني‌ها، برنامه هسته‌اي ايران در عين حال كه در چارچوب موازين بين المللي به طور صلح آميز در حال فعاليت است، مسير پيشرفت را با سرعتي قابل توجه طي مي‌كند.
خبرگزاري فارس: گزارش جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته‌اي ايران همزمان با انتشار گزارش 16 نهاد اطلاعاتي آمريكا، به اين واقعيت اشاره دارد كه به رغم جوسازي‌ها و فرافكني‌ها، برنامه هسته‌اي ايران در عين حال كه در چارچوب موازين بين المللي به طور صلح آميز در حال فعاليت است، مسير پيشرفت را با سرعتي قابل توجه طي مي‌كند.


در واقع مهمترين نكته‌اي كه گزارش روز جمعه مدير كل آژانس _كه پس از دو سفر اخير بازرسان آژانس به ايران و بازديد از تاسيسات هسته‌اي آن منتشر شده_، به آن تاكيد كرده است اقدام ايران براي سرعت بخشيدن به برنامه غني سازي اورانيوم است كه امري جديد نيست و تهران پيش از اين اعلام كرده بود كه برنامه هسته‌اي خود را بر اساس اهداف و جدول زماني تدوين شده خود، به پيش خواهد برد.

گرچه كارشناسان و مقامات غربي همواره تلاش كرده اند از گزارش‌هاي يكجانبه و گهگاه به دور از منطق آژانس بين المللي انرژي اتمي كه تحت فشار قدرتهاي غربي، گزارشهاي خلاف واقع و خارج از چارچوب فني و صرفأ بر اساس انگيزه‌هاي سياسي صادر كرده، به عنوان مدرك تلاش ايران به منظور پيگيري برنامه تسليحاتي بهره‌برداري كنند و عمدتأ اشاره آژانس به سرعت گرفتن برنامه غني سازي اورانيوم تهران را بهانه‌اي براي طرح سوالات و اتهامات بي اساس قرار داده اند، اما كارشناسان آژانس و شخص مديركل آن نيز بخوبي مي دانند كه تمامي فعاليتهاي هسته‌اي ايران در چارچوب مقررات اين سازمان و تحت نظارت دوربين‌ها و بررسي دقيق بازرسان اين آژانس قرار دارد.

از اين رو اشاره آژانس به برخي موضوعات مبهم و دوپهلو درباره ماهيت برنامه هسته‌اي ايران صرفأ با انگيزه‌هاي سياسي و در چارچوب نقشه راه تدوين شده از سوي قدرتهاي بزرگ براي فشار بر تهران به منظور كند كردن و متوقف ساختن برنامه هسته‌اي آن بوده است.

گزارش اخير آژانس كه در تبليغات رسانه‌اي غرب به ناكامي ديگر براي ايران به منظور انطباق با خواست قدرتهاي بزرگ مطرح شده، به عدم دسترسي بازرسان آژانس به برخي تاسيسات ايران اشاره دارد كه به ادعاي غربي‌ها، برنامه تسليحاتي در آن در جريان است. اما بازرسان آژانس بخوبي واقفند كه بازرسي‌ها از اماكن هسته‌اي مي بايست در چارچوب مورد توافق كشور مربوطه و با درنظرگرفتن ملاحظات آن كشور، انجام گيرد؛ موضوعي كه علي اصغر سلطانيه نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژي بخوبي به آن پاسخ داد و گفت:‌ براي هر نوع دسترسي و يا بازديد، بايد چارچوبي مورد توافق قرار گيرد كه ملاحظات مربوط به كشورها در آن درج شود. مذاكرات اوليه در رابطه با چارچوب و مداليته كار انجام شده اما هنوز به توافق اوليه نرسيديم و لازم است كه مذاكرات ادامه يابد.

گرچه گزارش اخير آژانس با گزارشهاي گذشته آن تفاوتهاي چنداني ندارد و همچنان اساس نگارش اين گزارش، مطالعات ادعايي است كه تهران در مقاطع مختلف به آنها پاسخهاي مستند و متقن داده است، همزماني اين گزارش با گزارش 16 نهاد اطلاعاتي آمريكا درباره اينكه هيچ سند و مدركي وجود ندارد دال بر اينكه ايران براي ساخت سلاح هسته‌اي تصميمي اتخاذ كرده، از اين امر حكايت دارد كه فشارهاي صورت گرفته بر ايران از جمله تحريمهاي اعمالي بر ايران، صرفأ بازي سياسي و سناريويي از سوي غرب و قدرتهاي بزرگ براي جلوگيري از پيشرفت جمهوري اسلامي ايران است.

تاكيد دوباره بر تسليحاتي نبودن برنامه هسته‌اي ايران

ارزيابي اخير اين سازمانهاي اطلاعاتي و جاسوسي درباره برنامه هسته‌اي ايران با ارزيابي سال 2007 اين سازمانها مبني بر اينكه ايران برنامه‌اي تسليحاتي را در دستور كار ندارد، همخواني دارد. ديدگاه‌هاي آن زمان اين سازمانهاي اطلاعاتي در ارزيابي اطلاعاتي ملي كه در سال 2010 در آمريكا انتشار يافت مورد تائيد و تاكيد مجدد قرار گرفت.

در ارزيابي صورت گرفته به اين موضوع اشاره شده است كه بين مقامات اطلاعاتي آمريكايي، اسرائيلي و اروپايي دراين باره كه ايران اقدام به غني سازي اورانيوم مي‌كند و در حال توسعه زيرساختهاي ضروري براي تبديل شدن به قدرتي هسته‌اي است، بحث و اختلافي وجود ندارد اما سازمان اطلاعات مركزي آمريكا(سيا) و ديگر سازمانهاي جاسوسي اين كشور بر اين باورند كه ايران تصميمي براي پيگيري برنامه تسليحاتي ندارد.

اظهارات مقامات ارشد آمريكايي در مقاطع مختلف همگي بر اين واقعيت صحه گذاشته اند كه جمهوري اسلامي ايران، به دنبال تسليحات هسته‌اي نيست به گونه اي كه "جيمز كلاپر" مدير سازمان اطلاعات ملي آمريكا در جلسه استماعي در كنگره آمريكا در 31 ژانويه خطاب به سناتورهاي آمريكايي گفت كه "هيچ مدركي دال بر اينكه ايران تلاش هدفمندي را براي دستيابي به بمب هسته‌اي در دستور كار داشته باشد، وجود ندارد". "ديويد پترائوس" رئيس سيا نيز در همين جلسه استماع اظهارات مشابه‌اي ايراد كرد. ديگر مقامات ارشد آمريكايي از جمله "لئون پانه‌تا" وزير دفاع و ژنرال "مارتين دمپسي" رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا نيز طي گفتگوهاي تلويزيوني خود، اظهارات مشابه اي را صورت داده اند.

كلاپر خطاب به كميته اطلاعات جاسوسي سناي آمريكا گفت: آنها(مقامات ايراني)در مسير برنامه هسته‌اي خود پيش مي روند اما اعتقادي نداريم كه آنها واقعا تصميمي براي پيشبرد برنامه تسليحاتي اتخاذ كرده اند.

گزارشي دقيق بر اساس منابع معتبر

نكته اي ديگر كه بايد درباره صحت و دقت گزارش اخير اين نهادهاي اطلاعاتي آمريكا درباره ماهيت صلح آميز برنامه هسته‌اي ايران اشاره كرد، اشتباهات فاحشي است كه اين نهادها پيش از اين در ارزيابي خود از برنامه هسته‌اي عراق حدود يك دهه پيش صورت داده بودند كه مبنايي براي آغاز جنگي خونين عليه اين كشور عربي منطقه قرار گرفت.

در پي اين اشتباهات راهبردي، سازمانهاي اطلاعاتي آمريكا در سال 2006 شيوه هاي تحليلي جديدي را براي اجتناب از تكرار اين اشتباهات تدوين و اجرايي كردند. تحليلگران اين سازمانها، در حال حاضر به اطلاعاتي دقيقتر درباره منابعي كه در تهيه گزارشهاي اطلاعاتي مورد استفاده قرار مي گيرند، دسترسي دارند تا بهتر بتوانند اعتبار و صحت اين منابع را ارزيابي كرده و از مبتني كردن تحليلها و ارزيابي خود بر اطلاعات غير مستند و واقعي جلوگيري نمايند؛ سناريويي كه سازمان سيا در قبال عراق تهيه كرد و مبناي اطلاعات خود درباره سلاحهاي بيولوژيك عراق را اطلاعاتي دريافتي از افراد تبعيدي از عراق مبتني كرد كه بعدها مشخص شد اطلاعات ارائه شده از سوي اين افراد مطلق دروغ و خلاف واقع بوده است.

گزارش سازمانهاي اطلاعاتي آمريكا مهر تائيدي است بر اظهارات و موضعگيري‌هاي مقامات ارشد جمهوري اسلامي ايران مبني بر اينكه سلاح هسته‌اي، در دكترين دفاعي ايران جايگاهي ندارد و چنين سلاحهايي لزومأ باعث افزايش قدرت و اقتدار كشورهاي دارنده آن نيست؛ واقعيتي كه حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب چهارشنبه گذشته در ديدار رئيس و مسئولان سازمان انرژي اتمي بدرستي آن را تبيين كردند و فرمودند: ملت ايران هيچگاه به دنبال سلاح هسته اي نبوده و نخواهد بود و به دنيا نيز ثابت خواهد كرد كه سلاح هسته اي اقتدار آفرين نيست بلكه يك ملت با اتكاء به استعدادها و ظرفيت هاي بالاي انساني و طبيعي خود، توانايي شكستن اقتدار متكي به سلاح هسته اي را دارد.

ايشان هدف اصلي جنجال آفريني قدرتهاي سلطه گر را، متوقف كردن حركت پيشرفت علمي ملت ايران برشمردند و افزودند: شكي وجود ندارد كه دستگاههاي تصميم ساز و تصميم گير در كشورهاي مقابل ما، بخوبي مي دانند كه ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست، زيرا جمهوري اسلامي ايران، از لحاظ فكري، نظري و فقهي داشتن سلاح هسته اي را گناه بزرگ مي داند و اعتقاد دارد نگهداري چنين سلاحي نيز بيهوده، پرضرر و پرخطر است.

خط بطلاني بر تحريم‌ها

گزارش سازمانهاي اطلاعاتي آمريكا در عين حال تاكيدي است بر سياسي بودن تحريم‌هاي اعمالي غرب و نظام سلطه بر جمهوري اسلامي ايران چرا كه قدرتهاي غربي كه نتوانسته اند در چارچوب گفتمان منطقي به رويارويي با ايران پرداخته، با صدور انواع قطعنامه‌ها تلاش كردند كه با تحت فشار قرار دادن ايران، مانع پيشرفت برنامه هسته‌اي آن شوند و پس از آنكه مشاهده كردند كه جمهوري اسلامي ايران از حق بهره‌گيري صلح آميز از انرژي هسته‌اي، ذره‌اي عقب‌نشيني نخواهد كرد، چاره كار را اعمال تحريم‌هاي گسترده ديدند تا به خيال خود ايران را وادار به عقب‌نشيني نمايند. جمهوري اسلامي ايران اما نه تنها عقب‌نشيني نكرد بلكه جديدترين دستاوردهاي هسته‌اي خود را در معرض ديد جهانيان قرار داد.

گزارش اين نهادهاي جاسوسي آمريكا درباره برنامه هسته‌اي ايران بشدت مورد انتقاد و مخالفت شماري از مقامات تندروي آمريكايي و صهيونيستي واقع شده است چرا كه نتايج اين گزارش عملأ ماهيت تحريم‌هاي اعمالي بر جمهوري اسلامي ايران را به زير سوال مي برد چرا كه قدرتهاي غربي در موضعگيري‌ها و تصميم‌سازي‌هاي خود بارها مهمترين دليل اعمال تحريم‌ها و افزايش فشارها بر ايران را جلوگيري از تسليحاتي شدن برنامه هسته‌اي آن، اعلام كرده بودند.

در پايان بايد تصريح كرد گزارشهاي اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي و 16 نهاد اطلاعاتي آمريكا بار ديگر بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان و همچنين بر موفقيت‌ها در زمينه علوم و تكنولوژي هسته‌اي صحه گذاشت و ثابت كرد تمام فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان زير نظر آژانس است و به رغم تمامي فرافكني‌هاي تبليغاتي غرب و قدرتهاي بزرگ و طراحي انواع سناريوها و توطئه‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران حتي ترور دانشمندان هسته‌اي كشورمان، تحريم‌هاي اعمالي كه به بهانه تسليحاتي شدن برنامه هسته‌اي ايران، اعمال شده است، صرفأ بازي‌ سياسي براي جلوگيري از پيشرفت روز افزون ايران در حوزه‌هاي مختلف است و تصميم‌گيران و تصميم‌سازان غربي بايد نتايج گزارش‌هاي اخير نهادهاي اطلاعاتي آمريكا درباره برنامه هسته‌اي صلح آميز ايران را پذيرفته و از لجاجت دست برداشته و با احترام به جايگاه و شأن ملت بزرگ ايران رفتار نمايند.

يادداشت از: حامد شهبازي

انتهاي پيام/

شنبه|ا|6|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن