تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805282558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جزييات كارگاه تخصصي «نقد روانكاوانه‌ي هنر» تشريح شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: جزييات كارگاه تخصصي «نقد روانكاوانه‌ي هنر» تشريح شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

جزييات برگزاري كارگاه فوق تخصصي «نقد روانكاوانه هنر» امروز (سه‌شنبه، دوم اسفندماه) در فرهنگسراي ارسباران تشريح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين پاينده - منتقد ادبي و يكي از مدرسان اين كارگاه آموزشي - در ابتداي اين نشست در سخناني گفت: اين كارگاه به صورت كاملا ميان‌رشته‌يي است و به حوزه‌اي پاسخ خواهد داد كه اين روزها كم‌تر به آن پرداخته مي‌شود. ضرورت پرداخت به اين موضوع در فرهنگسراي ارسباران اين بود كه توجه بيش‌تري به بررسي نظام‌مند هنر داشته باشيم.

او در ادامه افزود: در حوزه‌هاي مختلفي چون سينما و هنر، مخاطب در حال گسترده شدن است. دليل اقبال جهانيان به سينماي ايران نيز اين است كه بعضي كارگردانان ما نه تنها فيلم‌هاي‌شان ستودني است؛ بلكه نامزد جايزه‌هاي بزرگي نيز شده‌اند. در حوزه‌ي ادبيات داستاني هم همين موضوع مطرح است.

پاينده گفت: هر ساله ده‌ها عنوان مجموعه داستان جديد در كشور توليد مي‌شود. در چنين فضايي مخاطبان جدي و تحصيل‌كرده نيز مورد توجه قرار مي‌گيرند. اين مخاطبان مايل هستند كه معاني ژرف‌تر هنر را به طور علمي درك كنند. نقد روانكاوانه هنر و ادبيات حوزه‌اي است كه در كشور ما كم‌تر به آن پرداخته شده است.

او همچنين عنوان كرد: كم‌تر كسي است كه فرق ميان روانپزشكي و روانكاوي را بداند؛ چرا كه تا حدي بدگماني نسبت به نقد روانكاوانه وجود دارد. همچنين روانكاوي شخصيت‌هاي داستاني كم‌تر در كشور مطرح شده است.

پاينده درباره ظرفيت‌هاي كارگاه فوق تخصصي نقد روانكاوانه هنر توضيح داد: اين كارگاه با پنج عضو هيأت علمي دانشگاه برگزار مي‌شود. مفهوم ناخودآگاه، مفهوم مؤلف، راوي، روايت، انواع روايت و ... از جمله موضوعاتي هستند كه در اين كارگاه بررسي خواهند شد.

او متذكر شد: متأسفانه امروز در مراكز آكادميك ما چنين كارگاه‌هايي كم‌تر وجود دارد. اين كارگاه نيز يك كارگاه فوق تخصصي است و به امور جزيي نمي‌پردازد.

پاينده گفت: كساني كه در اين كارگاه آموزشي ثبت ‌نام مي‌كنند، بايد مطالعات وسيعي در حوزه هنر، ادبيات و روانكاوي داشته باشند.

اين منتقد ادبي همچنين بيان كرد: تاريخ برگزاري اين كارگاه‌ها، چهارم و پنجم اسفندماه است و برنامه آن شامل دو سخنراني چهل‌وپنج‌دقيقه‌يي و يك جلسه نقد علمي مي‌شود. در نقد علمي هر كارگاه به نقد داستان، ‌شعر و ...مي‌پردازيم و يا قسمتي كوتاه از فيلمي نشان داده مي‌شود و نقدهايي بر آن وارد خواهد شد.

پاينده خاطرنشان كرد: كساني كه در اين كارگاه دوروزه شركت و مباحث نظري را دنبال كنند، بعد از اين دو روز متوجه خواهند شد كه وقت خود را براي كاري شريف و درست يعني هنر از منظر علمي صرف كرده‌اند.

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست، محمد صنعتي - منتقد ادبي و متخصص روانكاوي - در سخناني مطرح كرد: در سطح شهر انواع و اقسام كارگاه‌هاي آموزشي برگزار مي‌شود؛ اما نكته اين‌جاست كه در اين كارگاه‌ها بايد درس تازه‌اي مطرح شود تا مخاطب ناراضي از اين كارگاه‌ها بيرون نرود؛ چرا كه مخاطب ديگر همان مخاطب 20 سال گذشته نيست.

او ادامه داد: فهم يك زبان تازه در چنين كارگاه‌هايي دشوار است. بنده معتقدم فقط نقد و تحليل روانكاوانه مطرح نيست؛ بلكه بايد به تفسير فرهنگ در همه ابعاد پرداخته شود. اين كارگاه يك متدولوژي براي اين است كه بتوانيم اطراف خود را به گونه‌اي ديگر درك كنيم و شيوه ديگري براي ارتباط با انسان‌هاي اطراف بياموزيم.

صنعتي همچنين گفت: روانكاوي در مرز بين علوم تجربي و علوم انساني قرار مي‌گيرد و بيش‌تر كاربرد ميان‌رشته‌يي دارد. از نظر بنده، جامعه ما زماني پيشرفت مي‌كند كه بتوانيم ابتدا به خود نگاه كنيم و روانكاوي يكي از مهم‌ترين رشته‌هايي است كه به گفتمان انتقادي از فرد و جامعه مي‌پردازد.

به گفته او، روانكاوي رشته‌اي براي فهم و درك روابط انسان‌هاست و يكي از مهم‌ترين پديده‌هايي است كه ميان روابط انسان‌ها وجود دارد. مدت‌هاست كه اهل قلم و ادبيات براي برگزاري چنين دوره‌هاي آموزشي احساس نياز مي‌كردند و اميدوارم از اين طريق بتوانيم نسل تازه‌اي را تربيت و وارد حوزه نقد كنيم.

در ادامه اين نشست، سامان توكلي - پزشك و مدرس اين كارگاه - برگزاري اين كارگاه فوق تخصصي را يك رويداد ارزشمند برشمرد و اظهار كرد: اميدوارم نسل جديدي از منتقدان با ديدگاه‌هاي ديگري امكان نگاه به حوزه ادب و هنر را پيدا كنند.

به گفته او، نقد ادبي و هنري وظيفه يك اثر ادبي و هنري را ادامه مي‌دهد و از دريچه‌هاي ديگري به آن نگاه مي‌كند تا حظ معنوي بيش‌تري در ارتباط با يك اثر ببريم.

او ادامه داد: تا زماني كه از يك اثر هنري صحبت مي‌كنيم، به محصول ذهن آفريننده اثر اشاره داريم كه شايد صاحب اثر نيز به آن آگاهي نداشته باشد. هر تجربه زيبايي‌شناختي تعامل چند ذهن با يكديگر است كه يكي از وسايل براي شناخت آن، روانكاوي است.

او اظهار اميدواري كرد تا اين كارگاه به صورت مستمر برگزار شود و ديگر وقفه‌اي در آن ايجاد نشود.

به گزارش ايسنا، كارگاه فوق تخصصي «نقد روانكاوانه هنر» چهارم و پنجم اسفندماه در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي‌شود و شامل چهار كارگاه آموزشي با مضامين «ناخودآگاه»، «راوي و مؤلف»، «ساختارهاي ذهن»، «كشمكش‌هاي ذهني» و «رؤيا و پندار» خواهد بود.

اين كارگاه آموزشي براي دانشجويان 30 درصد تخفيف و براي اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و اصحاب رسانه 40 درصد تخفيف قائل مي‌شود.

انتهاي پيام

سه|ا|شنبه|ا|2|ا|اسفند|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن